GSXR 750-tråden.

Oskan

Medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Vallentuna/Täby
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Hej alla glada!

Jag har ett litet problem eller stort problem. Började med att jag lånade ut min hoj till en kompis som hade den ner till kolmården och när han lämnade tillbaka den så märkte han att FI lampan hade börjat lysa och han fick upp ett felmeddelande där det stod F1. Vad betyder det och det är inte FI lampan utan F1. Jag skulle prova att starta den några dar senare och då var den jättesvårstartad och när den väl starta så gick den dåligt på tomgång och reagerar knappt på chocken. Körde en liten sväng men allt verka funka sen. Såg när jag kom tillbaka att vanliga ljuset fram på hojen inte funka. Köpte ny lampa efter några dagar och provade hojen igen och då var den lika svårstartad men när den väl starta så paja lampan direkt och sen även helljuset när jag prova det och den reagera knappt på chock nu heller så vad kan vara fel?. Jag vet att jag är dålig på och skriva men hoppas ni fattar endå. Det är iaf en GSXR 750 -00 som gått 1400 mil typ och servades vid 1200 typ. Tack på förhand för många fina svar.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Hej alla glada!

Jag har ett litet problem eller stort problem. Började med att jag lånade ut min hoj till en kompis som hade den ner till kolmården och när han lämnade tillbaka den så märkte han att FI lampan hade börjat lysa och han fick upp ett felmeddelande där det stod F1. Vad betyder det och det är inte FI lampan utan F1. Jag skulle prova att starta den några dar senare och då var den jättesvårstartad och när den väl starta så gick den dåligt på tomgång och reagerar knappt på chocken. Körde en liten sväng men allt verka funka sen. Såg när jag kom tillbaka att vanliga ljuset fram på hojen inte funka. Köpte ny lampa efter några dagar och provade hojen igen och då var den lika svårstartad men när den väl starta så paja lampan direkt och sen även helljuset när jag prova det och den reagera knappt på chock nu heller så vad kan vara fel?. Jag vet att jag är dålig på och skriva men hoppas ni fattar endå. Det är iaf en GSXR 750 -00 som gått 1400 mil typ och servades vid 1200 typ. Tack på förhand för många fina svar.

Låter som laddfel i mina öron, troligtvis laddningsregulatorn eller kanske bara dålig kontakt någonstans. Börja med att kolla så den laddar som den ska.
Man kan bygla en kabel någonstans under sadeln (baksadeln?) så får man upp felkoder i displayen om det finns några sådana.

Det finns ingen choke på dom där, det är bara en "tomgångshöjare". Den är mekaniskt styrd av en wire så den har inget med felet att göra.
 

Oskan

Medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Vallentuna/Täby
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Låter som laddfel i mina öron, troligtvis laddningsregulatorn eller kanske bara dålig kontakt någonstans. Börja med att kolla så den laddar som den ska.
Man kan bygla en kabel någonstans under sadeln (baksadeln?) så får man upp felkoder i displayen om det finns några sådana.

Det finns ingen choke på dom där, det är bara en "tomgångshöjare". Den är mekaniskt styrd av en wire så den har inget med felet att göra.

Jag har redan kollat med felkodsavläsaren och enligt den så är det inget fel. Det var tomgångshöjaren som jag menade i så fall men den reaferar knappt... maxläge är typ bara 2000 varv och när den är varm ligger det nästan på 3500-4000 varv och innan har det inte varit så här när den funka fint.

Jag har redan kollat med felkodsavläsaren och enligt den så är det inget fel. Det var tomgångshöjaren som jag menade i så fall men den reaferar knappt... maxläge är typ bara 2000 varv och när den är varm ligger det nästan på 3500-4000 varv och innan har det inte varit så här när den funka fint.

Varför drog båda lamporna när den starat då?
 
Last edited:

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Fint då ska jag kolla det... Kan det göra att den är svårstartad oxå? Batteriet har 13 V någonting så det är ok...

Hur kollar jag laddningen?

Tror inte att det i sig gör den svårstartad men däremot kan ju något ha gått sönder av för hög spänning... kanske har bränt en tändspole eller något.

Mät spänningen på batteriet med motorn igång. Med hellyset på ska det vara 13.5-15 volt vid 5000 varv. Om det inte är det så får man gå vidare och mäta motståndet i generatorlindning vilken ska vara 0.2-0.5 ohm. Generatorn ska ge över 65 V vid 5000 varv med kall motor. Både motstånd och spänning mäts mellan alla tre kablar. Är generatorn schysst så får man diodtesta regulatorn men det är så många kombinationer så det orkar jag inte förklara nu :)
 

Oskan

Medlem
Gick med
14 Sep 2005
Ort
Vallentuna/Täby
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Tror inte att det i sig gör den svårstartad men däremot kan ju något ha gått sönder av för hög spänning... kanske har bränt en tändspole eller något.

Mät spänningen på batteriet med motorn igång. Med hellyset på ska det vara 13.5-15 volt vid 5000 varv. Om det inte är det så får man gå vidare och mäta motståndet i generatorlindning vilken ska vara 0.2-0.5 ohm. Generatorn ska ge över 65 V vid 5000 varv med kall motor. Både motstånd och spänning mäts mellan alla tre kablar. Är generatorn schysst så får man diodtesta regulatorn men det är så många kombinationer så det orkar jag inte förklara nu :)

OK :) tack tack för tipset. Jag ska mecka lite och kolla då.
 

Ekerholm

Guest
har oxå samma problem med F1 eller FI lampan... var ute idag och varvade ut den fult på 2 och 3växel och då började den lampan blinka... så jag stanna och stängde av hojen och sen starta den igen och då var den släckt.. så jag provade en gång till att gasa ut hojen och samma grejer händer... vad är det för fel??? vad betyder lampan???? det är en 750 en 99a jag har..
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
har oxå samma problem med F1 eller FI lampan... var ute idag och varvade ut den fult på 2 och 3växel och då började den lampan blinka... så jag stanna och stängde av hojen och sen starta den igen och då var den släckt.. så jag provade en gång till att gasa ut hojen och samma grejer händer... vad är det för fel??? vad betyder lampan???? det är en 750 en 99a jag har..

"FI" står för Fuel Injection. Att säga vad det är för fel med enda information att lampan lyser är helt omöjligt. Provat att läsa av felkoder?
 

Ekerholm

Guest
"FI" står för Fuel Injection. Att säga vad det är för fel med enda information att lampan lyser är helt omöjligt. Provat att läsa av felkoder?

okej.. då vet jag vad lampan står för då... nä jag har inte felsökt än... men jag får ta en titt på det imorn då... men det måste ju vara då att den får för lite bensin då vid ful gas.. eller får den för mycket luft in i blandningen?? det är ju en fighter jag har så det kan ju ha med saken att göra att den tar in för mycket luft då och för lite bensin..? eller har jag helt fel...??
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
okej.. då vet jag vad lampan står för då... nä jag har inte felsökt än... men jag får ta en titt på det imorn då... men det måste ju vara då att den får för lite bensin då vid ful gas.. eller får den för mycket luft in i blandningen?? det är ju en fighter jag har så det kan ju ha med saken att göra att den tar in för mycket luft då och för lite bensin..? eller har jag helt fel...??

Det kan vara vad som helst som har med bränslesystemet att göra, inklusive luft. Det finns en hel del givare, 17 st om jag inte minns fel, som kan få FI-lampan att lysa om det är något fel på signalen från dom. Att det är en fighter borde inte ha någon betydelse för FI-lampans skull, om du inte förstört signalen från nån givare när du byggt om den :D
 

Ekerholm

Guest
Det kan vara vad som helst som har med bränslesystemet att göra, inklusive luft. Det finns en hel del givare, 17 st om jag inte minns fel, som kan få FI-lampan att lysa om det är något fel på signalen från dom. Att det är en fighter borde inte ha någon betydelse för FI-lampans skull, om du inte förstört signalen från nån givare när du byggt om den :D

nä jag har inte rört motorn själv... men jag har haft den inne på service där dom fixade med ventilerna bla.. så det är ju möjligt att dom har gjort något då... nä jag tänkte bara på det med fighter att många som kör med förknasare får problem när dom tar bort kåporna att hojen får för mycket luft så dom går dåligt på höga varv... ja det är ju en hel del givare att gå igenom nu då ju... jag ska nog testa med att sätta igen hållen lite så den får mindre luft och se om det gör någon skillnad.. annars så får jag fel söka hojen då och alla givare... du ska ha ett stort tack för hjälpen... det uppskattas..
 

frezon

Vem fan är Gudrun Karlsson?!
Gick med
24 Sep 2007
Ort
STHLM
Hoj
HRC Duchunter
Det kan ju vara intressant att få ut de felkoder som genererats. De borde finnas kvar i minnet trots att lampan slocknat. På min gamla hoj (triumph TT600) fick jag felkoder på samma sätt som du just vid urvarvning. Visade sig vara en bränd cell i batteriet. Hojen startar normalt, går normalt men felkodar om man varvar ordentligt. Det beror på att när man ger givarna fel spänning hamnar de utanför gränserna tidigare än de skulle med rätt spänning. Alltså kommer de att funka på vissa varv även om spänningen är felaktig.

/frezon
 

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Är inne på att köpa en GSX-R 750 -98 till -99 till hösten, undrar om det är någon skillnad mellan dom, och om det finns några kända vanliga fel med dom?
Har fått känslan att det är väldigt mkt hoj för pengarna.
 

newstead

vårkänslor
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
Är inne på att köpa en GSX-R 750 -98 till -99 till hösten, undrar om det är någon skillnad mellan dom, och om det finns några kända vanliga fel med dom?
Har fått känslan att det är väldigt mkt hoj för pengarna.

Kamkedjesträckaren. Vid det här laget är nog de allra flesta utbytta men det skadar inte att kolla en gång extra. Lyssna efter onormalt rassel från motorn.
Efter att ha haft tre -98:eek:r kan jag intyga att det är ett bra köp! :tummenupp
 

K-Man

Legenden
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Jönköping
Hoj
S1000XR
Vad jag vet är det ingen skillnad mellan '98-'99

Jag har en '98 som gått hårt och länge! Den har gått ca 4500 mil och jag har inte bytt sträckaren. Kan ju hända att den blev bytt under hojens första 1600 mil innan jag köpte den...

FI-lampan blinkade när tändspolarna krupit upp ur hålen och fick sämre kontakt med stiften. Skumpiga vägar och wheelande skakade upp dem tror jag.

Ett annat problem var att en slang kröp av på bensinpumpen inne i tanken och gjorde att hojen inte gick att starta. Tände till lite bara. Bytte slangklämman så var det fixat. Tog lite tid innan man hittade felet. :)

Bakstötdämparen tvärdog efter ca 3000 mil. Var som att åka med punka så det blev en Wilbers-stöt och gaffelkit.

Annars är hojen grymt rolig på bana. Det är skitkul att runda nya R1'or på yttern men en 10 år gammal gixxer :D
En kugg mindre fram och nån större bak är en bra mod. En TRE-mod gör stor skillnad på de lägre växlarna också. Bromsarna är inte så roliga så en eftermarknadspump är inte fel. Jag köpte en NLC (PT) av Greven.
Övriga moddar:
Yoshi RS-3 helsystem i rostfritt och kolfiber
Power Commander och bänkkörning (125+ hk)
Stålomspunna slangar och SBS racebelägg
Kraschpuckar
Undertray med diodbaklyse

Här är min, i gott sällskap av nytillskottet i garaget :)
 

Bifogat

  • MyBykes800.JPG
    MyBykes800.JPG
    115.6 KB · Visningar: 163
Last edited:

aelm

Östgötaskräcken
Gick med
26 Sep 2006
Ort
Kungsh.
Hoj
GSX-R1070 plus moms & Honda FTW500
Tack för svaren, så det man ska kolla är kamkedjesträckaren. Sen är det ju de vanliga.

Att den är rolig på bana har jag hört också, även ett skäl för att jag vill köpa en, är väldigt sugen på att köra några bandagar. Sen är det ju roligt om man kan köra ifrån några nya hojar också ;) Fast det beror ju på föraren.

Det där TRE-mod vad är det?
 

dlgvrg

Sporthojsnörd
Gick med
17 Nov 2003
Ort
Västerås
Hoj
En bunt hojar
Tjena! Jag gjorde ett inlägg i en annan gsx-r tråd - men denna kanske också har någon som kan ge lite info / tips:

GSXR 750 2002 vs 2007 ?

Hur mycket skiljer, vad skiljer, någons som provat båda eller motsvarande och kan ge synpunkter? Ska jag köpa en "billig" 02'a eller spara till en dyr 07'a?

Jag har tidigare haft en 02'a som var underbar och saknas mycket, så den vet jag "duger" men de nya kanske har något mer som kan vara värt 40 tkr extra?!
 

ladbol

Fighters dont quit, quiters don`t fight!
Gick med
23 Aug 2005
Ort
Midsommarkransen
Hoj
Yzf 750r-93(SÅLD) GSX-R750-00
Tjena! Jag gjorde ett inlägg i en annan gsx-r tråd - men denna kanske också har någon som kan ge lite info / tips:

GSXR 750 2002 vs 2007 ?

Hur mycket skiljer, vad skiljer, någons som provat båda eller motsvarande och kan ge synpunkter? Ska jag köpa en "billig" 02'a eller spara till en dyr 07'a?

Jag har tidigare haft en 02'a som var underbar och saknas mycket, så den vet jag "duger" men de nya kanske har något mer som kan vara värt 40 tkr extra?!

Jag tror det är natt och dag skillnad när det skiljer 5 år på hojarna, kanske inte i acc och toppfart men troligsvis i väghålning osv.
 
Nyheter
SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

Top