GSXR1127 Turbo-byggtråd

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2619729 Glöm siffrorna vi fick fram........
Du är nog på rätt spår men du ska vrida kammen och inte drevet. Om du däremot vrider kammarna så måste dom "bakåt" och då måste du väl fila dreven "bakåt" oxå.....eller/J

Jo tack, dom siffrorna e glömda nu... Rörde ju knappt till det alls :D
Men visst har du rätt, det är kammen som skall vridas och inte dreven... Ibland ser man inte skogen för alla träd.:confused:
Har funderat, räknat, ritat, kladdat och funderat lite till, och jag har filat upp dreven i fel ände...:huvet

Jag får väl kalla det för lärotid/pengar, imorrn kväll filar jag upp dom 2-3mm åt andra hållet så ska nog tiderna se lite bättre ut...:rodnar

Tack för hjälpen "Jögge" :)
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Silverryggen skrev:
2619765 Jo tack, dom siffrorna e glömda nu... Rörde ju knappt till det alls :D
Men visst har du rätt, det är kammen som skall vridas och inte dreven... Ibland ser man inte skogen för alla träd.:confused:
Har funderat, räknat, ritat, kladdat och funderat lite till, och jag har filat upp dreven i fel ände...:huvet

Jag får väl kalla det för lärotid/pengar, imorrn kväll filar jag upp dom 2-3mm åt andra hållet så ska nog tiderna se lite bättre ut...:rodnar

Tack för hjälpen "Jögge" :)

He he....fila på och säg till innan du ska "tima" nästa gång......4 ögon ser mer än 2......

/J
 

VR-8

Fabrikör Mr.J
Gick med
16 Nov 2004
Ort
Halmstad/Skedala
Hoj
Aprilia, KTM, Suzuki
Tar med mig min skiva och min indikatorklocka tills nästa gång, kanske behöver vi dom eller inte....kan inte vara fel med fler grejor......eller kan det....:va

/J
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
VR-8 skrev:
2619790 Tar med mig min skiva och min indikatorklocka tills nästa gång, kanske behöver vi dom eller inte....kan inte vara fel med fler grejor......eller kan det....:va
/J

Jag sticker till garaget imorrn (mån) vid 17.30, är tacksam till all hjälp man kan få, så ta med dina grejer också. :tummenupp
 

lahi

Gixxerpilot
Gick med
6 Aug 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSX-R 1200 Turbo -86, Husaberg FS650E -02 och 700 cc tvåtakts amatörbygge
Silverryggen skrev:
:D Hehe, fan, jag kan inte låta bli att ha kul åt det där :D Som sagt, det är ganska klurigt att tänka rätt när det gäller kamdrev... :hihi Hur mycket man än tänker så blir det ändå fel. Menmen, det löser vi! :tummenupp Jag kan komma förbi i veckan så kan vi se om det blir rätt då. Jag har nog fått lite rutin på det där, hoppas jag. Ring när du ska till garaget!
 
Last edited:

andersbrink

hasenfrasen
Gick med
6 Mar 2003
Ort
hedesunda
Hoj
5
Höjer man höjer topplocket med en cylinderspacer med låst vevaxel kommer kamkedjan att dras framåt och därmed göra att både insug och avgas gör sina kamtider tidigare. På insuget gör det att insuget öppnar tidigare, från t.ex. 105 grader till 103 grader (eftersom det är efter TDC) och avgaset från t.ex. 105 till 107 grader (eftersom det är före TDC).

Står man på höger sida om hojen och tittar på kamdrevens skruvhål som står rakt upp ska man då fila på vänster sida av hålet för att kunna återställa kamtiderna. Dvs man vill att kamdreven ska kunna röra sig medurs (från höger sida sett) som motsvarar spacerns höjd.
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
andersbrink skrev:
2619883 Står man på höger sida om hojen och tittar på kamdrevens skruvhål som står rakt upp ska man då fila på vänster sida av hålet för att kunna återställa kamtiderna. Dvs man vill att kamdreven ska kunna röra sig medurs (från höger sida sett) som motsvarar spacerns höjd.

Tack Anders, nu är det klart som korvspad.. :tummenupp
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
PERFECT TIMING!!

Med mer kött på benen och lite mer sofistikerade mätmetoder samt lite hjälp av goda vänner (Joakim VR-8) så har vi ikväll timeat in kammarna enligt följande.

Insug (mätt på 1:ans cyl):
Öppning: 1mm Lyft vid 18o BTDC
Stängning: 1mm Lyft vid 43o ABDC
Ger: (180-18+43)/2= 102,5o

Avgas (mätt på 1:ans cyl)
Öppning: 1mm lyft vid 47o BBDC
Stängning: 1mm lyft vid 11o ATDC
Ger: (180+47-11)/2= 103o
 

Bifogat

  • TIME1.JPG
    TIME1.JPG
    125.3 KB · Visningar: 258
  • Time2.JPG
    Time2.JPG
    99.7 KB · Visningar: 198
Last edited:

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
GRENRÖRS-MATERIAL!!!

Äntligen fick Buss-Gods fingrarna ur och lagade bussen som pajjat med mina rör-bitar i bagaget... :mad:

Hursomhelst, när motorn lackats och hoppat i ramen igen skall det byggas grenrör för glatta livet :)
 

Bifogat

  • Grenrör1.JPG
    Grenrör1.JPG
    103.2 KB · Visningar: 292

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Silverryggen skrev:
2622624 GRENRÖRS-MATERIAL!!!

Äntligen fick Buss-Gods fingrarna ur och lagade bussen som pajjat med mina rör-bitar i bagaget... :mad:

Hursomhelst, när motorn lackats och hoppat i ramen igen skall det byggas grenrör för glatta livet :)

hörrududu! var köpte du grenrörsbitarna?
det är alltså flänsarna mot toppen och hylsorna mot avgaskanalerna jag är intresserade av, jag ska bygga ett turbokit till en polares gsxr prostreetbike och behöver såna i rostfritt.
köpte du bitarna hos marklund eller?
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
madmagnus skrev:
2622736 hörrududu! var köpte du grenrörsbitarna?
det är alltså flänsarna mot toppen och hylsorna mot avgaskanalerna jag är intresserade av, jag ska bygga ett turbokit till en polares gsxr prostreetbike och behöver såna i rostfritt.
köpte du bitarna hos marklund eller?

Nu blev du allt sugen va...?:D

Jag köpte bitarna av Ronny på NC-Racing, han hade dock inga fler just nu men skulle ev. göra en batch lite längre fram...
Stosarna är svarvade koniska på insidan och övergår till innerdiam på röret utan någon som helst kant.
Flänsarna är laserskurna i 8mm rostfri plåt.

Fint ska det va vettu...

Han har nog eventuellt något färdigt grenrör till 1100R för 4K med samma grejer, svetsat i en jigg som en viss annan också använder...
Anledningen till att jag inte köpte ett sådan är att flänsen på dom är lite försjuten i sidled för att passa turbon, men iom att jag skall vända 180o på mitt så kommer det ju inte passa..
 

madmagnus

metal fabricator
Gick med
1 Jun 2004
Ort
Holmsund
Hoj
Kawasaki kz440
Silverryggen skrev:
2622969 Nu blev du allt sugen va...?:D

Jag köpte bitarna av Ronny på NC-Racing, han hade dock inga fler just nu men skulle ev. göra en batch lite längre fram...
Stosarna är svarvade koniska på insidan och övergår till innerdiam på röret utan någon som helst kant.
Flänsarna är laserskurna i 8mm rostfri plåt.

Fint ska det va vettu...

Han har nog eventuellt något färdigt grenrör till 1100R för 4K med samma grejer, svetsat i en jigg som en viss annan också använder...
Anledningen till att jag inte köpte ett sådan är att flänsen på dom är lite försjuten i sidled för att passa turbon, men iom att jag skall vända 180o på mitt så kommer det ju inte passa..

köpa något färdigt rör är inte aktuellt då det skall byggas för större aggregat, får ringa marklund och höra om han kan kränga en plockepinn sats då antar jag.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
madmagnus skrev:
2623014 köpa något färdigt rör är inte aktuellt då det skall byggas för större aggregat, får ringa marklund och höra om han kan kränga en plockepinn sats då antar jag.

Jag köpte mina rörböjjar (8 st) hos Dahl, inkl 1 m rakt rör. har för mig att det var 38x2mm. Kostade ca 500:-
 

MangeH

Gudomlig sporthojare
Gick med
18 Feb 2005
Ort
Oskarshamn
Hoj
Suzuki gsxr 1000 turbo -01, Suzuki Hayabusa -99.
Silverryggen skrev:
2622624 GRENRÖRS-MATERIAL!!!

Äntligen fick Buss-Gods fingrarna ur och lagade bussen som pajjat med mina rör-bitar i bagaget... :mad:

Hursomhelst, när motorn lackats och hoppat i ramen igen skall det byggas grenrör för glatta livet :)


Mmmmmmmmmmm:tuttar .
 

Silverryggen

S-BACK MOTARDS
Gick med
15 Jun 2003
Ort
Halmstad
Hoj
Suzuki GSXR 7/11 -90 TURBO 247hk/210Nm KTM 525 EXC Motard/Enduro
Wibbe skrev:
2623379 Jag köpte mina rörböjjar (8 st) hos Dahl, inkl 1 m rakt rör. har för mig att det var 38x2mm. Kostade ca 500:-

Det var nog ett tag sedan va? :va Priserna på rostfritt har gått upp GANSKA mycket sista tiden...
Jag skall köra med 33,7x2

MangeH skrev:
2623413 Mmmmmmmmmmm:tuttar .

:yoparty :yoparty :yoparty
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
Silverryggen skrev:
2623508 Det var nog ett tag sedan va? :va Priserna på rostfritt har gått upp GANSKA mycket sista tiden...
Jag skall köra med 33,7x2



:yoparty :yoparty :yoparty

GANSKA är nästan en underdrift, prisökningen gäller inta bara RF allt har gått upp alu är svindyrt jmf med ett år tillbaks.
 

Wibbe

Tidsoptimist!
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Gefle
Hoj
GSX-R 1100 '91 från början..., S.P.S.B. 1200 turbo '89-'95, FYM 107, GSX-R 1100 '91 orginal, visstja en Sachs Compact oxo!
Silverryggen skrev:
2623508 Det var nog ett tag sedan va? :va Priserna på rostfritt har gått upp GANSKA mycket sista tiden...
Jag skall köra med 33,7x2



:yoparty :yoparty :yoparty

Jo, det var 2-3 år sedan, tur man köpte då alltså! men snart ska det börja svetsas ett nytt grenrör...
 

Leffe

#14
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Umeå
Hoj
450 exc + Bandit12 + R1
andersbrink skrev:
2619883 Höjer man höjer topplocket med en cylinderspacer med låst vevaxel kommer kamkedjan att dras framåt och därmed göra att både insug och avgas gör sina kamtider tidigare. På insuget gör det att insuget öppnar tidigare, från t.ex. 105 grader till 103 grader (eftersom det är efter TDC) och avgaset från t.ex. 105 till 107 grader (eftersom det är före TDC).

Måste man tajma kammarna om man kompsänkt med cylinderspacer?
Går hojen som en kratta med 103/107 jämfört med 105/105?
 
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC

Triumph Motorcycles har pre...

Ny elektrisk endurohoj: Stark Varg EX!

I förra veckan presenterade...

Var tionde bilist lever inte upp till synkraven

Över 600 000* bilister i Sv...

Top