Gubbhoj, vad har vi ändrat åsikt om med åldern? (Inte MC-specifikt)

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
I fallet som sänkte mitt förtroende vann målsäganden, trots svajigt vittne och egna utsagor som ändrats tre gånger under resans gång. En oskyldig människa dömdes.
I mitt fall handlar det om min sambo och hennes exman. Han har utnyttjat henne, skamlöst och systematiskt på alla tänkbara sätt. Föreställ dig det värsta du kan tänka dig och lägg sen på 50% så kanske du börjar närma dig. inte minst eknomiskt, summorna han stulit från henne och lurat henne på uppgår till många miljoner vid det här laget. Dessutom har de barn ihop, ett faktum som han utnyttjar efter bästa förmåga då han stämmer henne på enskild vårdnad så fort hon inte gör som han vill. Dessutom får det aset både barnbidrag och underhållsbidrag då han är bofast förälder, och det enbart eftersom han drev henne till att i panik lämna hemmet av rädsla för sitt liv då han var våldsam mot henne. Hade hon tagit barnen med sig hade han polisanmält det som kidnappning, så hon fick vackert lämna sina barn hos honom och förlita sig på att rättsväsendet skulle hjälpa henne och dem. De dömde till hans fördel, trots att hon kunde bevisa allt han gjort mot henne, hans våldstendenser, hans uttryckliga hot mot henne och barnen och så vidare. Han fick dessutom huset de bodde i, som hon ensam betalat för, inklusive bohag då rätten bestämde att han hade större behov av det eftersom det var barnens hem. Så fort skilsmässan var slutgiltigt färdig sålde han huset och flyttade med barnen till en billig lägenhet och fick därigenom loss ytterligare någon miljon. Nu har de delad vårdnad, hon har umgänge varannan helg och hon betalar bidrag till honom. Häromveckan stämde han henne på ränta á ca 40kr (fyrtio svenska kronor) till följd av försenade underhållsbidragsutbetalningar, eftersom de har olika banker och hennes stående överföringar någon gång har infallit på helger varvid han har fått "sina pengar" en eller två dagar för sent. Hennes juridiska ombud råder henne att bara betala och se glad ut, för om hon bråkar så ser det dåligt ut för henne och då kanske han får enskild vårdnad... Om jag någon gång plötsligt försvinner från forumet så har jag antagligen tappat besinningen kring honom och hamnat i finkan, för med tanke på hur illa rättsväsendet värnar om offren så är det nära till att ta rättvisan i egna händer ibland.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
I mitt fall handlar det om min sambo och hennes exman. Han har utnyttjat henne, skamlöst och systematiskt på alla tänkbara sätt. Föreställ dig det värsta du kan tänka dig och lägg sen på 50% så kanske du börjar närma dig. inte minst eknomiskt, summorna han stulit från henne och lurat henne på uppgår till många miljoner vid det här laget. Dessutom har de barn ihop, ett faktum som han utnyttjar efter bästa förmåga då han stämmer henne på enskild vårdnad så fort hon inte gör som han vill. Dessutom får det aset både barnbidrag och underhållsbidrag då han är bofast förälder, och det enbart eftersom han drev henne till att i panik lämna hemmet av rädsla för sitt liv då han var våldsam mot henne. Hade hon tagit barnen med sig hade han polisanmält det som kidnappning, så hon fick vackert lämna sina barn hos honom och förlita sig på att rättsväsendet skulle hjälpa henne och dem. De dömde till hans fördel, trots att hon kunde bevisa allt han gjort mot henne, hans våldstendenser, hans uttryckliga hot mot henne och barnen och så vidare. Nu har de delad vårdnad, hon har umgänge varannan helg och hon betalar bidrag till honom. Häromveckan stämde han henne på ränta á ca 40kr (fyrtio svenska kronor) till följd av försenade underhållsbidragsutbetalningar, eftersom de har olika banker och hennes stående överföringar någon gång har infallit på helger varvid han har fått "sina pengar" en eller två dagar för sent. Hennes juridiska ombud råder henne att bara betala och se glad ut, för om hon bråkar så ser det dåligt ut för henne och då kanske han får enskild vårdnad... Om jag någon gång plötsligt försvinner från forumet så har jag antagligen tappat besinningen kring honom och hamnat i finkan, för med tanke på hur illa rättsväsendet värnar om offren så är det nära till att ta rättvisan i egna händer ibland.
Ett par detaljer.
1. Kan man verkligen kräva dröjsmålsränta på ett förskott?
2. Kanske lämpligare att betala via förskingringskossan, eftersom hela situationen mellan dem är minst sagt problematisk. Kommer förskottet "sent" får han bråka med FK, (och FK med henne, i förekommande fall).

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Det har jag alltid varit extremt noga med, det är ju skitpengar i sammanhanget.

Jag har kört 6månader gamla bilar med torkarblad som är tokslut?
Hur lyckas man? Varför byter man inte? Ser man inte ränderna?
Man kör.
Det börjar regna.
Fan vad illa man ser.
Sväng in på macken.
Köp nya torkarblad.
Svära och slita i hällregnet med att få bort de gamla.
Nähä, de nya hade inte samma fästen, för tydligen måste varenda biltillverkare och torkarbladstillverkare göra specialfästen unika för varje bilmodell.
Montera tillbaka de gamla bladen och kör iväg. Arg, blöt och en kvart försenad.
Det slutar regna och man ser bra igen.
Glöm hela incidenten och gör om nästa gång det regnar.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Ett par detaljer.
1. Kan man verkligen kräva dröjsmålsränta på ett förskott?
2. Kanske lämpligare att betala via förskingringskossan, eftersom hela situationen mellan dem är minst sagt problematisk. Kommer förskottet "sent" får han bråka med FK, (och FK med henne, i förekommande fall).
Ingen aning om hur det funkar, enligt tjejens ombud var det inte värt att bestrida utan kunde snarare innebära risker.

Det ska jag dock föreslå att hon tar och kollar upp :tummenupp

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
I mitt fall handlar det om min sambo och hennes exman. Han har utnyttjat henne, skamlöst och systematiskt på alla tänkbara sätt. Föreställ dig det värsta du kan tänka dig och lägg sen på 50% så kanske du börjar närma dig. inte minst eknomiskt, summorna han stulit från henne och lurat henne på uppgår till många miljoner vid det här laget. Dessutom har de barn ihop, ett faktum som han utnyttjar efter bästa förmåga då han stämmer henne på enskild vårdnad så fort hon inte gör som han vill. Dessutom får det aset både barnbidrag och underhållsbidrag då han är bofast förälder, och det enbart eftersom han drev henne till att i panik lämna hemmet av rädsla för sitt liv då han var våldsam mot henne. Hade hon tagit barnen med sig hade han polisanmält det som kidnappning, så hon fick vackert lämna sina barn hos honom och förlita sig på att rättsväsendet skulle hjälpa henne och dem. De dömde till hans fördel, trots att hon kunde bevisa allt han gjort mot henne, hans våldstendenser, hans uttryckliga hot mot henne och barnen och så vidare. Nu har de delad vårdnad, hon har umgänge varannan helg och hon betalar bidrag till honom. Häromveckan stämde han henne på ränta á ca 40kr (fyrtio svenska kronor) till följd av försenade underhållsbidragsutbetalningar, eftersom de har olika banker och hennes stående överföringar någon gång har infallit på helger varvid han har fått "sina pengar" en eller två dagar för sent. Hennes juridiska ombud råder henne att bara betala och se glad ut, för om hon bråkar så ser det dåligt ut för henne och då kanske han får enskild vårdnad... Om jag någon gång plötsligt försvinner från forumet så har jag antagligen tappat besinningen kring honom och hamnat i finkan, för med tanke på hur illa rättsväsendet värnar om offren så är det nära till att ta rättvisan i egna händer ibland.
Tog det samtalet med min dotters man som är ungefär som din sambos ex.

Samtalet ledde fram till att han omedelbart flyttade hem till mamma i väntan på det 1,5 åriga fängelsestraff skulle börja avtjäna,

Han är ett villebråd resten av sitt liv.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Nä, men om DrBike hade fått fullföja sina planer på att guida dig till basal kännedom om praktiska ting i vardagen...då hade garanterat torkarbladbyte ingått.
Mig visade han hur en riktig portning ska se ut. Den toppen hade ändå varit i Österrike hos fd fabriksmek på bearbetning, men det fanns mer att göra. Som gentjänst fick han låna husbil för en tur till Tyskland. Den finaste komplimang jag fått, var av P.A. - när han kallade mig en renässansman. Det är stora ord från en så skicklig och allvetande herre som han var...
DSC00270.jpg

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Mig visade han hur en riktig portning ska se ut. Den toppen hade ändå varit i Österrike hos fd fabriksmek på bearbetning, men det fanns mer att göra. Som gentjänst fick han låna husbil för en tur till Tyskland. Den finaste komplimang jag fått, var av P.A. - när han kallade mig en renässansman. Det är stora ord från en så skicklig och allvetande herre som han var...
View attachment 477258
På temat.
Sällan eller kanske t o m aldrig har jag blivit såpass drabbad av en främmande människas frånfälle och det ledde till en hel del soulsearching och ifrågasättande, revidering rentav av vad som är viktigt. Om jag kunnat förvalta det pundet är en annan fråga.

Cowdriver

...." diobo' ragazzi quanti siete! "....
Gick med
9 Mar 2007
Hoj
Aprilia RS 250-98,Aprilia RSV4R-10, Aprilia RS660-21 Undrar vad det blir-32?
Ska aldrig mer ägna någon tid av mitt liv till att försöka laga en (modern) bil.
Kör heller aldrig numera med dåliga torkarblad, fy fan vilken idiot man varit.

Kul att DrBike kom upp i tråden, ingen jag kände men är väldigt ödmjuk för kunskap och här fanns det i kubik har jag förstått.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Kör heller aldrig numera med dåliga torkarblad,
Skaffade till mors bil och mors manlige bekants. De har båda, som av en tillfällighet, varsin golf sportsvan 2014, (t o m samma färg!). Köpta innan de började umgås. Skaffade i reserv till mors då hennes är helt ok men ska finnas när de karkar ur. Hon var lite rädd för att åka med en 92-åring där torkarna inte tar ett smack, en enda gröt! Kan vara originalbladen för såna bosch har jag inte sett. Ifrågasätter omdömet en smula när han kör omkring så. Varför styr inte hans bilintresserade son/söner upp det? De kör ju med bilen när de hälsar på. De kommer oftast med tåg.
Man blir ju rädd och känner ett rent förmyndaransvar.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Om man alltid haft samma åsikter då?
Jag har alltid föredragit låg skatt, högerpolitik, blonda tjejer/blåa ögon (hustrun sedan 20+ år), snabba motorcylar/bilar, hård gymträning, hifinörderi och jobbar stenhårt för att ha bra med pengar till både familj & hobbies.
Samt kärnkraft såklart, enda vetenskapligt hållbara kraftkällan!
Är jag konstig menar ni?

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om man alltid haft samma åsikter då?
Jag har alltid föredragit låg skatt, högerpolitik, blonda tjejer/blåa ögon (hustrun sedan 20+ år), snabba motorcylar/bilar, hård gymträning, hifinörderi och jobbar stenhårt för att ha bra med pengar till både familj & hobbies.
Samt kärnkraft såklart, enda vetenskapligt hållbara kraftkällan!
Är jag konstig menar ni?
Ja! Hur fn kan man föredra blondiner framför brunetter? :va ;)

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Barn. Hatade barn som gick och sket ner sig stup i kvarten. Ändrades när jag fick ett eget. Nu älskar jag barn.
Tvärt om här, ogillar barn mer och mer för varje år som går.
Mest av allt så ogillar jag föräldrar som inte borde ha barn öht men ändå envisas med det och ska helst särbehandlas av allt och alla just för att dom har barn.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tvärt om här, ogillar barn mer och mer för varje år som går.
Mest av allt så ogillar jag föräldrar som inte borde ha barn öht men ändå envisas med det och ska helst särbehandlas av allt och alla just för att dom har barn.
Jag vet inte hur gammal du är men jag föreställer mig att du över tid kommer framstå som den som måste särbehandlas.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Jag tror ärligen inte att mina åsikter ändrats så mycket, utvecklats, och kanske framför allt att jag blivit tryggare och självsäkrare i mina åsikter, men några tvärvändningar har inte skett. Inte i stort. Snarare tvärt om så har de bekräftats och cementerats.

Framförallt sedan jag blev pappa och arbetsledarroll på jobb så har jag fått bättre tålamod med de som inte kan AV EN ANLEDNING, framförallt barn men även sjuka/handikappade, det har skett i takt med att mitt tålamod med vuxna relativt friska människor helt försvunnit.

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
848
Jag vet inte hur gammal du är men jag föreställer mig att du över tid kommer framstå som den som måste särbehandlas.
30 ligger precis runt hörnet.
Intressant att du blir så kränkt över att någon inte uppskattar barn eller framförallt deras oansvariga föräldrar.
Hur har ni det hemma egentligen?

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
När man blir äldre tycker jag att man alltmer uppskattar bottendrag. Känns mer och mer tårtigt att skotta igenom hela lådan efter en rondell. Det ska gå på trean och fyran hela dan. Så gott med en spis som hämtar upp. Tillochmed @sportbike tycks ju ha grottat ner sig i bottendrag och två burkar?! ;)

Last edited:
Nyheter
Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center årets MC-handlare och MC-verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...