ft skrev:
... Ett bra exempel på hur svårt det är att få ett gyroskop att rätta in sig lodrätt (hålla balansen) är horisontgyron i flygplan. ...
...Jag upprepar: Gyroskop ger stabilitet men inte balans.
Eller en gyrokompass i ett fartyg. Ställs in "manuellt" mot norr och fortsätter därefter peka mot norr hur man än svänger med fartyget. Detta trots att den inte har någon magnetisk visare som "hittar" den magnetiska nordpolen. Dessutom är gyrokompassen givetvis helt okänslig mot magnetiska störningar och eventuell påverkan av all plåt i fartyget.
Lite OT men i alla fall. Men det var ännu ett exempel på att gyroskop ger stabilitet (i detta fall mot norr).
Och jag gjorde ju ett fel i mitt resonemang runt uppresning av hojar i böjarna men det redde sig ju i alla fall.
Här kommer ytterligare ett exempel på att gyrokrafterna i en 600:a knappast är så mycket mindre än i en 1000 cc:
Låt oss höfta att vevaxeln i en 600 väger 4 kg så väger veven i en 1000 cc 4,2 kg. Den lilla skillnaden blir i sig knappast märkbar på hela hojens stabilitet. Nu är siffrorna hypotetsi hyptt hypotetsis hypotetiska (svårt ord det där!
) men you get the point. Det är skillnader i cahssiegemotre chassiegeometri (faan!) som gör skillnaden.
Jag säger som ft, för att chassiet ska klara hjullyft i 150 km/h (eller åtminstone nedsättningar) och toppfarter på 300+ km/h utan att börja ge för mycket styrslag eller wobbla så måste literknarren vara stadigare, dels vad gäller den rent mekaniska stabiliteten i ram etc, dels vad gäller chassiereaktioner och då blir hojen "trögare" eller om man så vill lugnare/stabilare.
Samtidigt får man väl ändå säga att konstruktörerna är duktiga på att "trolla bort kilona" i hojarna.
Helt klart är alltså att den roterande massan i motorn påverkar men knappast så mycket att det märks någon markant skillnad mellan 600 och 1000 cc. Och om nån fortfarande betvivlar detta så kan väl nämnas att de gamla vevarna till stora hojar från början av 80-talet väger bra många kilo fler än dagens "babyvevar". Trots detta går det bra att kasta en sådan mellan h- och v-böjar. Den som tvivlar erbjuds en plats bakpå min Kat ute på en krokväg nånstans den dan jag får tummen ur och sätta ihop liket (dessutom måste nog gubbfan köra bort lite rost först
).