ft skrev:
Nej, du är i balans hela vägen runt. Resultanten av centripetalkraften (som accelererar dig mot svängens centrum och får dig att beskriva en krökt bana, istället för en rak) och tyngdkraften verkar från din och hojens gemensamma tyngdpunkt rakt ner mot däcken.
[Jag ber trådskaparen så mycket om ursäkt att vi kommit en bit från ämnet.]
Jovisst, vore krafterna inte i balans så skulle man trilla mot marken, göra en typ av highsider eller tappa greppet med däcken (det senare beroende av: Hastighet/massa/kurvradie/friktion?)
Det jag tänkte på var ditt resonemang att gyrokrafterna från hjulen gör det lika svårt att göra ett nedlägg som att göra en upprätning.
Rent tekniskt har du ju rätt, så länge som hjulen roterar med samma hastighet genom hela kurvan så krävs det samma kraft för att göra en, mot rotationsaxeln, vridande förflyttning.
Rent spontant tycker jag dock att det känns svårare att lägga ner hojen än att räta upp den, (törs inte gå ed på att det verkligen är så, måste provköra först)
Provade just att sätta fart på framhjulet på en vanlig trampcykel för att känna vilken reaktion det blev när jag vred på styret.
Även med relativt lågt varvtal så känner man tydligt hur motstyrning faktiskt fungerar (bekräftas även av att hålla framhjulet i luften med bara händerna.
Det här förklarar ju till stor del motstyrning när man har fart och att man vrider åt andra hållet när man kör väldigt långsamt.
Det här gäller ju dock bara framhjulet, bakhjulet vill ju fortfarande bromsa ett nedlägg/upprätning, ett cykelhjul väger ingenting till skillnad mot ett MC-hjul så jag kan tänka det är skapliga gyrokrafter.
Ett vevparti borde inte ha så mycket lägre svängmassa än ett cykelhjul dessutom roterar vevpartiet med betydligt högre varvtal så helt försumbar är väl inte rotationen från vevpartiet (kan tyvärr inte presentera någon beräkning på det, kanske någon annan kan? Det skulle vara kul att se storleksordningen jämfört med bakhjulet).
Ganska OT. Jag drar mej till minnes en dokumentär om Robbie Kenivel som berättade att när de hoppar extremt högt i luften så styr de hojen med hjälp av hastigheten på bakhjulet, det värsta som kunde hända var att man omedvetet råkade låsa upp bakhjulet under hoppet.