Gyro effekt på en sporthoj

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
VAFAAN... :va

ni ger mig hjärnblödning..

jag vet hur de funkar.. motstyr man å lägger ner, och man inte ser till att hålla rätt lutning.. så krachar man..

ju fortare de går, desto jobbigare, tycker jag iaf, e de att få cykeln att börja svänga.. krävs lite mera powah in teh arms..

ut å åk i det.. hrmm.. fina svenska"sommar" vädret :tummenupp
 

Strokie

dns.
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Enköping
Hoj
-08 ktm 690 adventure kittad, CBR250RR (MC22)
Vet inte om nån redan sagt det men;

om man har ett hjuls som roterar med över ca 100 v/min så uppstår en till sak, nämligen att om man petar till hjulet/svänger så förflyttas sväng/petkraften 90 grader..

dvs om man tittar på den här > O < den cirkeln.. cirlkeln roterar tåt höger säger vi, slår man till den i över kant så gälelr inte bara gyrots och massans tröghet, utan det kommer även förflytta sig 90 gradet så höger delen av cirkeln komemr få trycket på sig vilket gör att den vrids istället för tippas som man skulle tro!!

svårt o förklara, har massa papper på detta eftersom jag ät utb. flygtekniker och gyron används i alla flygplan! så har pluggat sjukt mkt om jusst gyroeffekten! ;)

PMa vid frågor, orkar inte kolla tråden hela tiden ;P


Ciao!
 

Strokie

dns.
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Enköping
Hoj
-08 ktm 690 adventure kittad, CBR250RR (MC22)
kanske ska lägga till att det är DÄRFÖR MAN MOTSTYR!


så nu vet alla! ;)


rita upp en liten ritning så komemr ni själva förstå! inte så svårt om man har en bild framför sig :)


Ciao!
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Strokie skrev:
... förflyttas sväng/petkraften 90 grader...
Nån har redan sagt det. :)
Gyroskopisk precession, dvs det som ft förklarade. :) :tummenupp

Och motstyrningen används för att förflytta knarrens tyngdpunkt relaterat dess kontaktyta mot vägen. Eller för att använda ett mer vardagligt sätt att uttrycka sig: För att få ikull respektive resa upp knarren utan att behöva ta till jättemusklerna. :)
Eller egentligen flyttar man ju kontaktpunkten relaterat tyngdpunkten. Om nu det spelar så stor roll. :)
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
heimdal skrev:
ju fortare de går, desto jobbigare, tycker jag iaf, e de att få cykeln att börja svänga.. krävs lite mera powah in teh arms..

Och att det blir tyngre beror faktiskt på gyroskopeffekt i hjulen - men hjälper dig inte att hålla balansen. Det blir lika mycket tyngre att få upp hojen igen, eller hur? ;)

Är det någon som inte är förvirrad än? :tungan
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
ft skrev:
Är det någon som inte är förvirrad än? :tungan
Nä, men nu testar jag om fem snabba Carlsberg kan ge lite balla gyroeffekter
sdb13102.gif
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ft skrev:
Och att det blir tyngre beror faktiskt på gyroskopeffekt i hjulen - men hjälper dig inte att hålla balansen. Det blir lika mycket tyngre att få upp hojen igen, eller hur? ;)

Är det någon som inte är förvirrad än? :tungan

Borde inte centrifugalkraften göra sitt till för att hjälpa en upp från ett nedlägg emedan den gör det besvärligare att komma ner?
 

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Ozzian skrev:
Borde inte centrifugalkraften göra sitt till för att hjälpa en upp från ett nedlägg emedan den gör det besvärligare att komma ner?

Du tänker på centripetalkraften tror jag inte centrifugalkraften. Dom jobbar mot varandra
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
SvartR1a skrev:
Du tänker på centripetalkraften tror jag inte centrifugalkraften. Dom jobbar mot varandra

Jo visst är det väl så, tänkte baklänges, centripetal är väl den kraft som drar in mot centrum så du har rätt, men jag antar att du förstod vad jag menade :tummenupp

Edit: Nä men då är det väl ändå centrifugalkraften som vill kasta ett objekt utåt??? Hmm
 
Last edited:

Färnbo

Ny medlem
Gick med
19 Aug 2004
Ort
Sala
Hoj
CRF 450 -09, SRAD Turbo -97, Gpz 1100 T -84
ft skrev:
1. Ett väldigt bra råd i många sammanhang är att vet man inte så uttalar man sig inte.

2. Utan att ha siffror på det kan jag sätta en slant på att gyroeffekten från motorn är fullkomligt negligerbar jämfört med den från hjulen.

Sätt ingen slant på det.. Om du jämför en stor fyrtakts crosshoj med en 250 tvåtakt så hade du märkt att gyroeffekten från motorn inte är försumbar..
 

Strokie

dns.
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Enköping
Hoj
-08 ktm 690 adventure kittad, CBR250RR (MC22)
Robban_C skrev:
Nån har redan sagt det. :)
Gyroskopisk precession, dvs det som ft förklarade. :) :tummenupp

Och motstyrningen används för att förflytta knarrens tyngdpunkt relaterat dess kontaktyta mot vägen. Eller för att använda ett mer vardagligt sätt att uttrycka sig: För att få ikull respektive resa upp knarren utan att behöva ta till jättemusklerna. :)
Eller egentligen flyttar man ju kontaktpunkten relaterat tyngdpunkten. Om nu det spelar så stor roll. :)


gyroskopisk precision, precis, så heter d :)

nj men det att man flyttar tyngdpunkten/kontaktunkten är ju en bieffekt av gyroskpiska precisionen. iaf vid höga farter då gyro är betydligt starkare än massan man förflyttar vid mostyrningen.. lr?

vid lägre hastighet är det nog tvärt om..

jo så är det! för om man åker ritkigt sakta och motstyr, då går det inte! då svänger man åt samma håll som man motstyr ju.. altså är det gyroskopiska precisionen man användersig av vid motsrtyrning, inte att man flyttar tyngpunkten relativt kontaktpunkten mellen däck och väglag.

får inte till det på annat sätt i huvet, kan klura mer på d! :)

intressant det här :)

är trött, så kan hända att ja skiver illa :tungan
 

ft

Flygnörd
Gick med
15 May 2004
Ort
Nkpg
Hoj
Bandit 600, Hva258, KLR600
Ozzian skrev:
Borde inte centrifugalkraften göra sitt till för att hjälpa en upp från ett nedlägg emedan den gör det besvärligare att komma ner?

Nej, du är i balans hela vägen runt. Resultanten av centripetalkraften (som accelererar dig mot svängens centrum och får dig att beskriva en krökt bana, istället för en rak) och tyngdkraften verkar från din och hojens gemensamma tyngdpunkt rakt ner mot däcken.
 

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Ort
Långtbortistan
Hoj
Flertal
ft skrev:
Nej, du är i balans hela vägen runt. Resultanten av centripetalkraften (som accelererar dig mot svängens centrum och får dig att beskriva en krökt bana, istället för en rak) och tyngdkraften verkar från din och hojens gemensamma tyngdpunkt rakt ner mot däcken.

[Jag ber trådskaparen så mycket om ursäkt att vi kommit en bit från ämnet.]

Jovisst, vore krafterna inte i balans så skulle man trilla mot marken, göra en typ av highsider eller tappa greppet med däcken (det senare beroende av: Hastighet/massa/kurvradie/friktion?) :)

Det jag tänkte på var ditt resonemang att gyrokrafterna från hjulen gör det lika svårt att göra ett nedlägg som att göra en upprätning.

Rent tekniskt har du ju rätt, så länge som hjulen roterar med samma hastighet genom hela kurvan så krävs det samma kraft för att göra en, mot rotationsaxeln, vridande förflyttning.
Rent spontant tycker jag dock att det känns svårare att lägga ner hojen än att räta upp den, (törs inte gå ed på att det verkligen är så, måste provköra först) :)

Provade just att sätta fart på framhjulet på en vanlig trampcykel för att känna vilken reaktion det blev när jag vred på styret.
Även med relativt lågt varvtal så känner man tydligt hur motstyrning faktiskt fungerar (bekräftas även av att hålla framhjulet i luften med bara händerna.
Det här förklarar ju till stor del motstyrning när man har fart och att man vrider åt andra hållet när man kör väldigt långsamt.

Det här gäller ju dock bara framhjulet, bakhjulet vill ju fortfarande bromsa ett nedlägg/upprätning, ett cykelhjul väger ingenting till skillnad mot ett MC-hjul så jag kan tänka det är skapliga gyrokrafter.

Ett vevparti borde inte ha så mycket lägre svängmassa än ett cykelhjul dessutom roterar vevpartiet med betydligt högre varvtal så helt försumbar är väl inte rotationen från vevpartiet (kan tyvärr inte presentera någon beräkning på det, kanske någon annan kan? Det skulle vara kul att se storleksordningen jämfört med bakhjulet).

Ganska OT. Jag drar mej till minnes en dokumentär om Robbie Kenivel som berättade att när de hoppar extremt högt i luften så styr de hojen med hjälp av hastigheten på bakhjulet, det värsta som kunde hända var att man omedvetet råkade låsa upp bakhjulet under hoppet.
 

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Otäckt nära dig
Hoj
Laverda o några till
Hur har ni tänkt linjen mellan vevaxel och hjulcentrum ?
kan vara av akademisk art att känna till inan jag börjar kalkylera ,,
som så många 2:a redan gjort ,,
det måste ju bestämmas efterssom det e ju det frågan baserar sig på ,,
liksom......... :kocko


SvartR1a skrev:
Jag och en kompis som läser som teknolog satt o resonerade om detta idag. Vevpartiet på en sporthoj väger ju några Kilo och snurrat riktigt fort. Detta borde i sin tur ge upphov till en ganska stor gyro effekt på en motorcykel. Ett gyro vill ju som bekannt inte ända på lutningen och om det är kraftigt så bryter den sin axel till sitt ursprungliga läge om den destabiliseras. En ganska intressant tanke om man börjar tänka i banorna motorcykel.

Någon som kann lite mer om detta? Undra om detta gör en motorcykel mer benägen att inte vilja luta i olika vinklar :va
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Strokie skrev:
gyroskopisk precision, precis, så heter d :) ...
Tyvärr inte. Det heter precession. Precision är just det man oftast saknar som hojåkare när man gör första turen på våren :) men den gyroskopiska precessionen finns alltid där.
Precision och gyroskopisk precession är alltså inte samma sak.

Strokie skrev:
... för om man åker ritkigt sakta och motstyr, då går det inte! då svänger man åt samma håll som man motstyr ju.. ...
Intressant. Då tycker jag att du ska åka sakta rakt fram och sen testa att vrida styret åt höger (utan att börja med en vänsterknyck för att få ikull hojen åt höger och utan att börja när knarren redan håller på att falla åt höger) så får vi se åt vilket håll du svänger. Gör det på trampcykel om du vill så kostar det inte lika mycket asfalteksem på plastkåporna när du envist tror att du ska kunna svänga höger utan att initiera vänster alternativt passa på när hojen redan har börjat tippa höger av ett eller annat skäl.
 

Robban_C

Gubbfan åker knarr!
Gick med
9 Jun 2003
Ort
Eskilstuna
Hoj
Bimota KB1 -79, Katana 1168 turbo -82.
Ozzian skrev:
... Rent spontant tycker jag dock att det känns svårare att lägga ner hojen än att räta upp den, (törs inte gå ed på att det verkligen är så, måste provköra först) :) ...
Är inte det den psykologiska spärren? Den som gör att rostiga chaufförer (som jag :)) lättare dyngar av i ytterböj än i innerböj trots att det utan vidare hade gått att lägga ner mycket mer.

Ozzian skrev:
... Även med relativt lågt varvtal så känner man tydligt hur motstyrning faktiskt fungerar (bekräftas även av att hålla framhjulet i luften med bara händerna.
Det här förklarar ju till stor del motstyrning när man har fart och att man vrider åt andra hållet när man kör väldigt långsamt. ...
Man vrider åt fel håll (dvs motstyr för att initera nedlägg/uppresning) i alla farter, med större utslag i lägre farter och mindre styrutslag i högre farter. Dock krävs det större krafter (mer muskler) i högre farter och detta beror på hjulens stabiliserande effekt.



Ni som tror att det är gyrokrafterna som styr knarren vid ikulläggning borde titta en gång till på bilden som ft bifogade tidigare i tråden. Den med "kälken" på medar. Där kan ni leta efter gyrokrafter hela dagen om ni vill men likförbannat fungerar en sådan enligt teorierna om motstyrning. För att svänga höger måste kälken läggas ikull åt höger. För att få ikull den åt höger måste man initera med en "vänsterknyck". Detta fungerar trots att det inte finns nånting alls som roterar och ger gyrokrafter.


Ozzian skrev:
... Ganska OT. Jag drar mej till minnes en dokumentär om Robbie Kenivel som berättade att när de hoppar extremt högt i luften så styr de hojen med hjälp av hastigheten på bakhjulet, det värsta som kunde hända var att man omedvetet råkade låsa upp bakhjulet under hoppet.
Och de styr då hojens läge framåt/bakåt genom att gasa/bromsa baktofflan, dvs gasar dom så lyfter framtofflan och baktofflan sjunker. Bromsar dom blir resultatet givetvis tvärtom.

Detta beror på trögheten hos massan i bakhjulet. Det beror alltså inte på gyrokrafter och det tror jag heller inte att du menade men för den händelse att nån misstolkade så.... Då denna massa ska accelereras så ger detta upphov till en motkraft (hjulet framåt, knarren bakåt). Då hjulets massa ska decelereras (bromsas) så fås givetvis också en motkraft som nu verkar åt andra hållet varför knarren vrids "framåt". Dom styr alltså inte hojens riktning h/v, bara upp/ner med rullen/bromsen.
Hur dom bär sig åt för att landa rakt har jag fortfarande inte greppat. Måste vara nåt magiskt. :)
 

Strokie

dns.
Gick med
7 Apr 2004
Ort
Enköping
Hoj
-08 ktm 690 adventure kittad, CBR250RR (MC22)
Robban_C skrev:
Tyvärr inte. Det heter precession. Precision är just det man oftast saknar som hojåkare när man gör första turen på våren :) men den gyroskopiska precessionen finns alltid där.
Precision och gyroskopisk precession är alltså inte samma sak.

Rätt, my bad.. längesen ja läste om det där :p

Intressant. Då tycker jag att du ska åka sakta rakt fram och sen testa att vrida styret åt höger (utan att börja med en vänsterknyck för att få ikull hojen åt höger och utan att börja när knarren redan håller på att falla åt höger) så får vi se åt vilket håll du svänger. Gör det på trampcykel om du vill så kostar det inte lika mycket asfalteksem på plastkåporna när du envist tror att du ska kunna svänga höger utan att initiera vänster alternativt passa på när hojen redan har börjat tippa höger av ett eller annat skäl.

Ska göra d! :) kan hända att ja har fel, får se :)

Ja tänkte mer typ garagevändning, inte motstr man väl där?
äsh, ska testa me vanlig ykel senare idag, har säkert helfel :p


ciao
 

heimdal

jag e inte dum, de bara verkar så ibland
Gick med
2 Oct 2004
Ort
skövde
Hoj
r6 -00
Strokie skrev:
Ska göra d! :) kan hända att ja har fel, får se :)

Ja tänkte mer typ garagevändning, inte motstr man väl där?
äsh, ska testa me vanlig ykel senare idag, har säkert helfel :p


ciao


vid garagevändningen balanserar du ju med hjälp av gas /broms.. när du börjar falla inåt så gasar man lite å då "välter hojen lite utåt (vet inte vilken av krafterna de är men ändå) och tvärs om...

har tänkt på det, att när man gasar sig ur en kurva (och inte korrigerar nått med styret (eller man kanske gör de omedvetet?)) så vill ju hojen resa sig av sig själv lite granna, e de gyro eller e de cetrifugal/petial blabla krafter? eller e de en blandning?
 
Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Top