Gyro effekt på en sporthoj

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
Det är definitivt en realitet att motrn i sig påverkar om man så varvar upp den i friläge.

Kolla på en stor v8 bil, de kan häva sig en hel del när de gasar ur dem i friläge.

M:et

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
PMR skrev:
Snip....

Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.

Tänker jag helt fel nu eller borde det inte räcka att vända på motorn 180 grader för att slippa det extra drevet?
Dvs drivningen på andra sidan istället.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
M:et skrev:
Tänker jag helt fel nu eller borde det inte räcka att vända på motorn 180 grader för att slippa det extra drevet?
Dvs drivningen på andra sidan istället.
var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Poacher skrev:
var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.

Sant, det är ju bara att sticka ut axeln i andra sida... my bad!

Men fortfarande, roterar man motorn ett halvvarv så snurrar den ju åt andra hållet.

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
jo men jag tänkte att du menade att man bara flyttade över drivningen till den motsatta sidan, sorry.

Jussi

Nu med mindre hår
Gick med
17 Jun 2003
Hoj
Gixxer 750, Husqvarna TE510
Men fortfarande, roterar man motorn ett halvvarv så snurrar den ju åt andra hållet.

Och då måste man ju ha detdär extra drevet för att inte hjulet också skall snurra åt andra hållet ..... eller dra kedjan i en åtta :)

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Fan vad jag är puckad.
Under tiden jag sitter och skriver mitt sista svar (som jag tur nog hann radera) så kommer jag på min tankevurpa...
Nu går jag och äter frukost och lovar att vara tyst (ett tag iaf...)

Tjoffe

Luspudlar
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
..
Fan vad jag är puckad.
Under tiden jag sitter och skriver mitt sista svar (som jag tur nog hann radera) så kommer jag på min tankevurpa...
Nu går jag och äter frukost och lovar att vara tyst (ett tag iaf...)

JA du är slut! :kocko :arsele

Förövrigt hävdade man att på Rossis hoj tappade man ca 10 Hk pga det extra drevet men att det ändå var värt det.

jocke i köping

det som skramlar ska repareras :o)
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
Laverda o några till
Gyro !!!

Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,

för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko

Olof Eriksson

1 0lof 3riksson
Gick med
12 Oct 2003
Hoj
Alice Racing Aprilia SXV450 07, KTM 200 SX (SM) 04
Påverkas dessa krafter beroende på om du har en single, twin eller fyra? Eller är det bara storleken på det som ska runt som spelar roll?

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
jocke i köping skrev:
Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,

Jag har inte sett skiten, men inte kör han väl med Guzzi eller BMW ? Effekten vid nedlägg uppstår bara när man har längsgående vevaxel.

#88 Supermoto
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
2x Honda CRF 450
Tjoffe skrev:
JA du är slut! :kocko :arsele

Förövrigt hävdade man att på Rossis hoj tappade man ca 10 Hk pga det extra drevet men att det ändå var värt det.

Håll käften, annars smäller det DireCkt :fatta!

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
cb1100
jocke i köping skrev:

Nä minst 400 kör han zickelizack.
Och det var enbart possitivt så inga problem.

Ozziania

SuperSport är lite roligare
Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
PMR skrev:
Gyrokrafterna tas inte ut genom att man roterar två axlar i motsatt riktning, det är balansaxlar som finns där för att minska vibrationerna. Det är masströghetsmomentet som ger upphov till att motorn vil vrida sig under acc. (tex som nämndes med Rossis hoj eller att BMW:s vill vrida sig i längsled).
Gyrokraften märker du om du tar ett cykelhjul, med fart, i handen och försöker vrida det, det vill inte alls vrida sig. Därför försöker man minimera alla roterande massor i en motorcykel, om man vill ha den smidig och snabbstyrd dvs.

Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.

Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar :tummenupp

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Hoj
Påklädd R1:a
Ozzian skrev:
Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar :tummenupp

Stämmer, men gyrokrafterna tas ändå inte upp. En V4:a tvåtakt blir svår att få ihop om inte alla kolvarna går upp och ner sammtidigt.

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
PMR skrev:
Stämmer, men gyrokrafterna tas ändå inte upp. En V4:a tvåtakt blir svår att få ihop om inte alla kolvarna går upp och ner sammtidigt.

Nej inte V4, "fyrkantsfyra" :)
Förhållandet kolvar, vevstakar/vevparti är ju till stor del utbalanserat av vevpartiets balansvikter, det som återstår är gyrografterna från två motroterande vevaxlar om tvåcylindrar vardera, lämpligtvis är tändföljden diagonal (vilket är perfekt med tvåtakt).

Fast nu börjar jag bli lite tveksam om de motorerna verkligen hade motrotorande cylinderbankar (de borde iofs vara så), fast det är ju ändå tekniskt möjligt, hehe.

OM det är så så tar ju gyrokrafterna ut varandra.

sven_tosing

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2003
Hoj
XR650 -00 +SM
Ozzian skrev:

Det var värst, "Square Four" i RD:n. Jag hävdar bestämt att det var en V4. Jag var nämligen först...

Ozziania

Gick med
18 Jul 2004
Hoj
Flertal
Sorry det börjar bli lite OT

Ahh, hade "svammelmössan" på :D
Givetvis, RDn står ju V4 med stora bokstäver på sidan av kåpan, hehe.
Så det var därför den bara hade slidmatning på yttercylindrarna och reedventiler på mitten till skillnad mot RGn som hade slidmatning på alla cylindrar. Får väl tilläga "Har jag för mej" :tummenupp

Fräna grejer var det iaf

Nyheter
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9

I nästa nummer av Bike, nr ...

Årets MC-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Fira motorcykelns dag 3 maj

Den 3 maj firas Motorc...

Motorcykelns dag firas 3 maj

Den 3 maj 2025 fi...

Sex nya mc-stipendiater utnämnda

Mc-stipendiet är Svedeas bi...

Triumph redo för terrängen

Inför 2025 lanserar Triumph...

Dags för hjälmbytarvecka

En mc-hjälm är färskvara oc...

ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget

Som svar på USA:s beslut at...

Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?

John är snart på väg till S...

ExploreBike: Offroadkurs för äventyr

I vår lanseras offroadträni...