PMR skrev:Snip....
Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.
var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.M:et skrev:Tänker jag helt fel nu eller borde det inte räcka att vända på motorn 180 grader för att slippa det extra drevet?
Dvs drivningen på andra sidan istället.
Poacher skrev:var drivningen sitter tror jag knappast är avgörande, det finns hojar med kedjan både till höger och till vänster motorn snurrar medurs ändå.
M:et skrev:Men fortfarande, roterar man motorn ett halvvarv så snurrar den ju åt andra hållet.
M:et skrev:Fan vad jag är puckad.
Under tiden jag sitter och skriver mitt sista svar (som jag tur nog hann radera) så kommer jag på min tankevurpa...
Nu går jag och äter frukost och lovar att vara tyst (ett tag iaf...)
Jag har inte sett skiten, men inte kör han väl med Guzzi eller BMW ? Effekten vid nedlägg uppstår bara när man har längsgående vevaxel.jocke i köping skrev:Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,
för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko
Tjoffe skrev:JA du är slut! :kocko![]()
Förövrigt hävdade man att på Rossis hoj tappade man ca 10 Hk pga det extra drevet men att det ändå var värt det.
Nä minst 400 kör han zickelizack.jocke i köping skrev:Kolla på Ghostrider filmerna så inser du att gyro bara e en myt ,, han kör ju zick zack i 350Km/t utan det minsta problem ,,
för inte kan det vara trickfilmat heller :kocko
PMR skrev:Gyrokrafterna tas inte ut genom att man roterar två axlar i motsatt riktning, det är balansaxlar som finns där för att minska vibrationerna. Det är masströghetsmomentet som ger upphov till att motorn vil vrida sig under acc. (tex som nämndes med Rossis hoj eller att BMW:s vill vrida sig i längsled).
Gyrokraften märker du om du tar ett cykelhjul, med fart, i handen och försöker vrida det, det vill inte alls vrida sig. Därför försöker man minimera alla roterande massor i en motorcykel, om man vill ha den smidig och snabbstyrd dvs.
Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.
Ozzian skrev:Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar![]()
PMR skrev:Stämmer, men gyrokrafterna tas ändå inte upp. En V4:a tvåtakt blir svår att få ihop om inte alla kolvarna går upp och ner sammtidigt.
Ozzian skrev:Mja, det fanns faktiskt produktionshojar som hade motgående vevaxlar, det var Yamahas "legendariska" RD500LC och Suzukis RG500 gamma, båda med "Square Four" motorer, 4cylinders tvåtakt med två vevaxlar![]()
Det stämmer men rg500an hade en square 4a. lustig sak.sven_tosing skrev:Det var värst, "Square Four" i RD:n. Jag hävdar bestämt att det var en V4. Jag var nämligen först...
Video: Bike nr 4 med Yamaha R9
I nästa nummer av Bike, nr ... |
|
![]() |
Årets MC-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Fira motorcykelns dag 3 maj
Den 3 maj firas Motorc... |
![]() |
Motorcykelns dag firas 3 maj
Den 3 maj 2025 fi... |
![]() |
Sex nya mc-stipendiater utnämnda
Mc-stipendiet är Svedeas bi... |
![]() |
Triumph redo för terrängen
Inför 2025 lanserar Triumph... |
![]() |
Dags för hjälmbytarvecka
En mc-hjälm är färskvara oc... |
![]() |
ACEM: Låt inte motorcyklar bli en del av handelskriget
Som svar på USA:s beslut at... |
![]() |
Vi ska provköra Yamaha MT-07 med automatlåda – vad vill du veta?
John är snart på väg till S... |
![]() |
ExploreBike: Offroadkurs för äventyr
I vår lanseras offroadträni... |