Gyro effekt på en sporthoj

Chii

Med begynnande auktoritetsproblem
Gick med
14 Dec 2004
Ort
Luleå
Hoj
Sååld
Jag och en kompis som läser som teknolog satt o resonerade om detta idag. Vevpartiet på en sporthoj väger ju några Kilo och snurrat riktigt fort. Detta borde i sin tur ge upphov till en ganska stor gyro effekt på en motorcykel. Ett gyro vill ju som bekannt inte ända på lutningen och om det är kraftigt så bryter den sin axel till sitt ursprungliga läge om den destabiliseras. En ganska intressant tanke om man börjar tänka i banorna motorcykel.

Någon som kann lite mer om detta? Undra om detta gör en motorcykel mer benägen att inte vilja luta i olika vinklar :va
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
självklart, en BMW med boxersnurran vill luta åt ena hållet när man varvar upp motorn.
 

Don Quixote

Nordic BoTT 2010
Gick med
15 Mar 2003
Ort
GBG
Hoj
Ducati 1098, BadAss-chopper & ZX636R -02
Finns dom som har tänkt på det förr :) T.ex motorer med två vevaxlar som roterar åt var sitt håll och därmed tar ut varandra vad gäller gyroeffekt.

Också anledningen till att en 600 känns mycket smidigare än en 1000 även om vikten på hojarna numera är väldigt lika.
 

MagnusK

EX SP Nr:90
Gick med
25 Aug 2003
Ort
Vetlanda
Hoj
Några olika
En jag pratade med som körde både 600 och 1000 med samma vikt på bana säger att 600'an svänger bättre pga mindre gyroeffekt
 

Poacher

Muskelhojspilot.
Gick med
20 Sep 2004
Ort
Uppland
Hoj
cb1100
Det förekommer även att de låter en tvärställd motor som är vanligast på en rad4a, rotera åt motsatta hållet mot normalt för att hålla framhjulet på backen bättre.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Sen så har du gyroeffekten från hjulen till det, lätta hjul, lätt motor och lätt ram så har du en racer....

Visst ja, det kallas visst 250SP...
 

SJÖSSE

Inte bara vi som tar av oss "skinnet"!!!
Gick med
3 May 2005
Ort
Lilla London, söder om Peking
Hoj
ZX12R -00, RÖD,FIN & SNABB
Poacher skrev:
Det förekommer även att de låter en tvärställd motor som är vanligast på en rad4a, rotera åt motsatta hållet mot normalt för att hålla framhjulet på backen bättre.

Det var väl det som dom hade gjort på Rossis MotoGP Yamaha till -05
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
SJÖSSE skrev:
Det var väl det som dom hade gjort på Rossis MotoGP Yamaha till -05

Och då inställer sig ju frågan, varför roterar den inte åt det hållet från början då?
 

69:an

Avskaffa SJ!
Gick med
24 Feb 2004
Ort
Halland
Hoj
en liter Honda
Skall man vara kinkig så är det två olika saker som diskuteras nu. Att låta en tvärmonterad motor (vevaxel) rotera åt ena eller andra hållet har bara med de rena motkrafterna i radialplanet att göra. Kraft och motkraft, inget gyro. Gyroeffekten är en annan sak, och är vad som motverkar rotation i axialplanet - sidolutningen av hojen.
 

PMR

Med Sport R1:a igen.
Gick med
5 May 2003
Ort
malmö
Hoj
Påklädd R1:a
Gyrokrafterna tas inte ut genom att man roterar två axlar i motsatt riktning, det är balansaxlar som finns där för att minska vibrationerna. Det är masströghetsmomentet som ger upphov till att motorn vil vrida sig under acc. (tex som nämndes med Rossis hoj eller att BMW:s vill vrida sig i längsled).
Gyrokraften märker du om du tar ett cykelhjul, med fart, i handen och försöker vrida det, det vill inte alls vrida sig. Därför försöker man minimera alla roterande massor i en motorcykel, om man vill ha den smidig och snabbstyrd dvs.

Anledningen till att i stort sett alla motorer roterar på "fel" håll är nog att om man vill ha den att rotera åt andra hållet så behövs det en drevöverföring till för att MC:n inte ska backa. Och drev väger och ger upphov till gyroverkan.
 

neeoo

Det man inte kommer ihåg har aldrig hänt
Gick med
17 Apr 2005
Ort
Stockholm
Hoj
xt660x
men alltså...

en motor ger ju inte så stora gyroefkter efter som att varven sällan är konstan på 13000 varv... men därimot ger ju däcken en enorm gyroefekt pågrund av diameter å vikt... det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
 

Lindén

Slutkört!
Gick med
27 Sep 2003
Ort
Bredvid grannen
Hoj
Piagio med trampor
neeoo skrev:
en motor ger ju inte så stora gyroefkter efter som att varven sällan är konstan på 13000 varv... men därimot ger ju däcken en enorm gyroefekt pågrund av diameter å vikt... det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
Jo nog e det däckena som ställer till det allt!
Annars hade det ju gått o koppla o lägga ner hur fint som helst! :)
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
neeoo skrev:
det är nog däför folk kör av vägen när det går fort... men det är väl bara min tanke :va
Nä, det är just därför som du klarar av att hålla balansen på din MC. Hjulens gyroeffekt stabiliserar.
 

RedBaron

Kör lätt modifierad och aptrimmad GSX1100
Gick med
3 Sep 2004
Ort
Malmö
Hoj
Lätt modifierad GSX1100
SvartR1a skrev:
Undra om detta gör en motorcykel mer benägen att inte vilja luta i olika vinklar :va
Testa en äldre Guzzi någon gång. Fullständigt livsfarliga att köra fort med eftersom man måste pressa ned dem åt ena hållet, medan det känns som om den faller fritt åt andra hållet.
 

Fluxir

Min motorcykel har sex...
Gick med
8 May 2003
Ort
Mullhyttan
Hoj
FZR 600R
RedBaron skrev:
Nä, det är just därför som du klarar av att hålla balansen på din MC. Hjulens gyroeffekt stabiliserar.

funkar detta även om man skulle ha hojen stillastående med hjulen snurrande? ex på ett rullband?
 

Pebl

Flyter fram
Gick med
17 Oct 2003
Ort
Lidköping
Hoj
-06 BMW R1200S,-99 BMW K1200LT
Poacher skrev:
självklart, en BMW med boxersnurran vill luta åt ena hållet när man varvar upp motorn.

Nejdu minsann, det är inte gyroeffekt. Det är masströghetsmomentet som spökar!

Gör om, gör rätt!

Ädit: för sent ser jag, skulle läst alla inlägg först.....
 
Last edited:
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top