Hälsa eller ej?

Str3 R

Guest
Oftast hälsas jag på när jag kommer på min Traja, jag tycker det är så roligt och trevligt att bli hälsad på längs vägarna när man är ute och kör, för mig spelar det ingen roll vad folk sitter på och jag brukar hälsa på alla jag möter, på Trajan får jag oftast en vink tillbaka. Dock så är äldre dåliga på att hälsa tillbaka. :va

Men sitter jag på min gula gruspisk eller annan av hojarna jag äger så hälsas det inte trots att jag hivar ut vänsterhanden klart och tydligt och hälsar på alla jag möter… Jag tycker vi ska :krama varann i trafiken. :)

Kör lugnt i sommarvärmen och tänk på att dricka ordentligt med vätska när det är varmt ute, man kör sämre med för lite vätska i kroppen. :)

Tjipp!
 

Rapp

Sparar på handlederna genom motocross!!
Gick med
3 Jun 2008
Ort
Västerås
Hoj
RM-Z 250 -11
Jag hälsar på alla (som jag ser),, 9/10 gånger så får man ett vink tillbaka :) Den som inte viknar tillbaka är oftast customförare, är dom för fina för oss som kör sporthoj eller vad är det frågan om, mer som har tänkt på detta?

Flera som tänkte lika som mig alltså :tungan
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Japp och möter man nån på HD hälsar de sällan...

Yes!! Här hälsas bara efter strikta etiska principer. http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4718695#post4718695

Fö så är det ju lite lurigt att hälsa på sporthojar, mitt i handrörelsen så kan det ju säga poff, så är sporthojen plötsligt försäkringärende: inlöst, upplöst och borta.

Tycker det känns så förnedrande att plötsligt sitta där med handen höjd till hälsning rakt ut mot tomma intet :confused:
 

- Jerker -

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 May 2009
Ort
X
Hoj
Nej
Folk vågar inte hälsa på sprothojar längre. Alla scootrar och EU-moppar ser ut som våra raketer numer. Jag råkade själv hälsa på en moppe som såg ut som en motard. Alltså, man blir förbannad.

Amerikaner gillar att göra små filmer om allt. Här en om just vinkningar:
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

Autohuligano

Full fart spar tid
Gick med
14 Jul 2009
Ort
Köping
Hoj
Garaget fullt :D
Jag hälsar gärna och ofta, både på hoj och i raggarbilen. Dock inte när trafiksituationen kräver båda händerna på styret.Och sist jag kolla fanns den där, och grabbar kan ju bara göra en sak i taget:rolleyes:.
 

Skurken

Karisma som ett järnspett.
Gick med
29 Aug 2007
Ort
Varberg
Hoj
790 Duke
Jag hälsar på alla. Överallt. När som helst. Hur som helst.:D
 

dizzy

Var är min rotorhoj?
Gick med
30 May 2008
Ort
Tokholm
Hoj
Trajja TT600 -02
Det jobbiga med att ha som vana att hälsa på alla då man sitter på hojen är då man inte gör det. Tex i bilen eller bussen. Man får så satans ont i vänsternäven då den per nästan ryggmärgs reaktion hivar ut vänsternäven. PANG rätt i dörren(då man kör bil) / i väggen på bussen.
Plus att sitter man på bussen så börjar folk kolla snett på en då man för tredje-fjärde gånen dunkar vänsterhanden i väggen.
Bävar för den dan jag sitter som passagerare i en bil.... ut me näven rätt i växelspaken o sabbad växellåda då den fått sig en crossväxling....

Klart man hälsar o tycker inte det är nått problem att se skillnad på en moppe o en "skrevraket". O sen de som inte klarar av att hälsa på andra på bulten .... dags för dem att ta några knix kurser kanske? ;)
 

Aquilo

Bensin luktar gott!
Gick med
21 Mar 2007
Ort
Kristianstad
Hoj
2006 Yamaha FZ1-S
Jag har alltid hälsat på alla jag möter (dock inte skoterförare, jag vägrar erkänna en 180cc skoter som MC :p).

Dock har jag märkt en skillnad, när jag själv körde kromsläde var det massor av sporthojsförare som inte hälsade på mig, trots att jag vinkade till i god tid innan... Nu när jag bytt till FZ1 så hälsar alla sporthojsförare men inte alla kromslädar. Verkar finnas lite spänningar mellan modellerna... Trist!

WHY CAN'T WE BE FRIENDS? WHY CAN'T WE BE FRIENDS? osv....
 

desh

Apskaft
Gick med
10 May 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CBR 600F -99
Det jobbiga med att ha som vana att hälsa på alla då man sitter på hojen är då man inte gör det. Tex i bilen eller bussen. Man får så satans ont i vänsternäven då den per nästan ryggmärgs reaktion hivar ut vänsternäven. PANG rätt i dörren(då man kör bil) / i väggen på bussen.
Plus att sitter man på bussen så börjar folk kolla snett på en då man för tredje-fjärde gånen dunkar vänsterhanden i väggen.
Bävar för den dan jag sitter som passagerare i en bil.... ut me näven rätt i växelspaken o sabbad växellåda då den fått sig en crossväxling....

Klart man hälsar o tycker inte det är nått problem att se skillnad på en moppe o en "skrevraket". O sen de som inte klarar av att hälsa på andra på bulten .... dags för dem att ta några knix kurser kanske? ;)

Haha klockrent :) Jag hälsar så ofta jag kan och orkar, på allt och alla. I början trodde jag inte customåkare hälsade på en, men hälften av alla glidare kastar ju också upp en hand. Så nu tar jag det säkra för det osäkra :D
 

cbxkillen

Ny medlem
Gick med
4 May 2010
Ort
Eslöv
Hoj
honda cb650sc-1982
Japp vanligt att HD-åkare ej hälsar. Men jag fick höra anledningen för ett tag sedan och det är. Har du någongång provat att rulla en skottkärra med en arm det går inte därför hälsar dom inte. Tyckte den var klockren. Så skottkärra och HD ligger på samma nivå.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Varför customåkare inte hälsar är ju självklart, man kan ju inte köra skottkärra med en hand!

Japp vanligt att HD-åkare ej hälsar. Men jag fick höra anledningen för ett tag sedan och det är. Har du någongång provat att rulla en skottkärra med en arm det går inte därför hälsar dom inte. Tyckte den var klockren. Så skottkärra och HD ligger på samma nivå.

Ja tankslappers och wobbel är ju sjukt vanligt på kvickstyrda customhojar och Harleys med sin låga vikt, små 17" framhjul, branta gaffellutning och minimala försprång. Det är ju därför det är så vanligt att ägarna installerar styrdämpare på sina customhojar.

Inte alls som de kursstabila sporthojarna, som likt ett lok passerar alla vägojämnheter tom om man släppt styret med båda händerna. Det är ju den här egenskapen som gör att sporthojarnas förare även kan hälsa så avspänt på grusväg.
 
Last edited:
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top