Hälsa eller ej?

Fuzaneko

馬鹿は死なな&#
Gick med
25 Nov 2009
Ort
Tjockhult
Hoj
Italiensk läckerhet... ja, hon läcker, därav namnet...
Jag tankslappers och wobbel är ju sjukt vanligt på kvickstyrda customhojar och Harleys med sina små 17" framhjul, branta gaffellutning och minimala försprång. Det är ju därför det är så vanligt att ägarna installerar styrdämpare på sina customhojar.

Inte alls som de kurststabila sporthojarna som likt ett lok passerar alla vägojämnheter tom om man släppt styret med båda händerna. Det är ju den här egenskapen som gör att sporthojarnas förare även kan hälsa så avspänt på grusväg.

Märkligt, men det lät nästan som om du beskrev ångbåtar där :tuttar
 

jjabba

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2009
Ort
i sadeln
Hoj
Kawasaki
hälsar alltid, även när jag kör om.

Jag hälsar alltid på mötande.
Oftast får jag vink tillbaka trots nattsvart hjälmvisir och attitydproblems-looken på hoj och ställ. :rolleyes:

Spontant får jag nog säga att 10/10 hälsar tillbaka ovanför hallandsåsen medans endast 8/10 lyckad med detsamma söder över.

Men nu blir det intressant, för jag brukar även hälsa bakåt när jag drar om andra hojar (om omständigheterna tillåter förståss).

Vad säger ni om det?
 

Svanstedt

Viljan finns..
Gick med
16 Jun 2009
Ort
Vara
Hoj
Suzuki GSX-R 600 -00
Blir så jävla less på hälsandet..

Åkte långtur häromveckan och hälsade mot ca. 100 hojar, fick hej tillbaka från max tio. Dessa tio var uteslutande sportisar.
Vinkade på en hel karavan med gubbjävlar på fyrtioårskris-parad men inte en jävel vinkade tillbaka.

Vinkade på en moppe, han vinkade iallafall tillbaka :crash

Men nu blir det intressant, för jag brukar även hälsa bakåt när jag drar om andra hojar (om omständigheterna tillåter förståss).

Vad säger ni om det?

Jag blir trött i armen av allt bakåtvinkande :hihi
 
Last edited:

Bonzo

Trying real hard to be the shepherd
Gick med
20 Jan 2008
Ort
Örebro
Hoj
Kawasaki Z750 -82, Hillbilly edition & Suzuki CS125 -83
Brukar hälsa på de flesta, även kromgubbarna med fransar på styrändarna.

En lite jobbig pryl som hände för några år sedan var när jag var ute och åkte en sväng och mötte en grupp hojar. Jag hälsade som vanligt och de hälsade tillbaka. Alldeles efter dem kom en grupp hojar till, och en till och sedan kom en hel rad av hojar åkande i en aldrig sinande karavan.

Hade tydligen missat att det var dags för årets upplaga av "Mälaren runt". Insåg ganska snart att jag inte kunde hälsa på allihop, och hoppas att de som hälsade på mig men inte fick en vink tillbaka hade överseende med detta.
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Alltså ja förstår inte er irritation över att andra hojar inte hälsar tillbaka.
Kom tillbaka när ni är i min sits!

För senast igår kväll så vinkade en MOPED åt mig, livfult, med hela armen, likt en sån där snubbe med lysande stav på flygplatser! Och de va inte första gången heller.

Å va fan ska man göra då??
Vinka tillbaka? Nej ja kan ju inte vinka på en moped???
Strunta i att vinka? Nej tänk om det är någon man känner???
Vända och åka ifatt snubben och ta reda på vem det är och varför han vinkar på mig? Ja det skulle funka!
Så får de bli i fortsättningen
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Alltså ja förstår inte er irritation över att andra hojar inte hälsar tillbaka.
Kom tillbaka när ni är i min sits!

För senast igår kväll så vinkade en MOPED åt mig, livfult, med hela armen, likt en sån där snubbe med lysande stav på flygplatser! Och de va inte första gången heller.

Å va fan ska man göra då??
Vinka tillbaka? Nej ja kan ju inte vinka på en moped???
Strunta i att vinka? Nej tänk om det är någon man känner???
Vända och åka ifatt snubben och ta reda på vem det är och varför han vinkar på mig? Ja det skulle funka!
Så får de bli i fortsättningen

Det är nog ungefär så en 65-årig fransgubbe tänker när han av ngn outgrundlig anledning blir hälsad på av en för honom okänd och 45 år yngre man på sporthoj :D
 

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Ort
Sverige
Hoj
Enstånkor
Hälsandet fyller ju ett syfte. Nog för att det kanske är trevligt att få sig en vänlig vink, men jag är mer intresserad av att få bekräftat att det är fri väg utan otrevliga överraskningar bakom nästa kurva.
 
Last edited:

metalually

Ny medlem
Gick med
21 May 2008
Ort
Varberg
Hoj
Triumph Daytona 675 -08
Hade varit intressant i vilka landskap som det hälsas minst respektive mest. Har som ovanstående talare även nattsvart visir, men jag tycker nog ändå att 8/10 hälsar om situationen är lämplig (Halland) HD-åkarna drar ner siffran.
 

Nicxter

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2009
Ort
Sundsvall
Hoj
Söker ny..
Alltså ja förstår inte er irritation över att andra hojar inte hälsar tillbaka.
Kom tillbaka när ni är i min sits!

För senast igår kväll så vinkade en MOPED åt mig, livfult, med hela armen, likt en sån där snubbe med lysande stav på flygplatser! Och de va inte första gången heller.

Å va fan ska man göra då??
Vinka tillbaka? Nej ja kan ju inte vinka på en moped???
Strunta i att vinka? Nej tänk om det är någon man känner???
Vända och åka ifatt snubben och ta reda på vem det är och varför han vinkar på mig? Ja det skulle funka!
Så får de bli i fortsättningen

Det där tror jag har o göra med att du kör motard. Sen jag köpte min så har jag märkt att 99% av alla ungdomar håller på tappa ögonen när man möter dem. :tungan

Men jag håller med större delen här. Sporthojsförare är klart bäst på att hälsa. Sämst är Tant och Farbror på sina cromslädar..

Om något ska vara jobbigt med att köra motard, så är det att man lätt tas för en mopedåkare innan folk fattar att man sitter i skinnställ och att den är något rappare.
Man kanske ska börja hälsa genom att slanga.. :rolleyes:
 

Dr.Pepper

Gudomlig sporthojare
Gick med
4 Jul 2007
Ort
Idyllen
Hoj
939 Hypermotard SP + Yamaha R1
Exakt ,,,,, Fransnissarna är så djävla dåliga på att hälsa,,, här är rätt plats för junket.
View attachment 313481

Haha, undrade när den bilden skulle dyka upp. Finns väl en bild till som är på piloten när han fiskas upp på kajkanten. Vill minnas mej till att han skulle väja för en sten på en annars öde kaj. Bildserjen såg onekligen jävligt komisk ut. :D:yoparty
 

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
Folk vågar inte hälsa på sprothojar längre. Alla scootrar och EU-moppar ser ut som våra raketer numer. Jag råkade själv hälsa på en moppe som såg ut som en motard. Alltså, man blir förbannad.

Amerikaner gillar att göra små filmer om allt. Här en om just vinkningar:
[YOUTUBE-ID]<object width="480" height="385"><param name="movie" value="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&"></param><param name="allowFullScreen" value="true"></param><param name="allowscriptaccess" value="always"></param><embed src="http://www.youtube.com/v/gqykEhOIaRk&hl=sv_SE&fs=1&" type="application/x-shockwave-flash" allowscriptaccess="always" allowfullscreen="true" width="480" height="385"></embed></object>[/YOUTUBE-ID]


haha "you are stupid if you wave in this sharp corner, so dont" hahah vafan man ska ju kunna köra hoj med 1hand speciellt på en 2 filigt motorväg som snubbe kör på :p
 

Lethenstrm

Oldshool Racingmotard
Gick med
18 Jan 2009
Ort
Köping
Hoj
Honda XR630R -90, KTM 530EXC -08
Om något ska vara jobbigt med att köra motard, så är det att man lätt tas för en mopedåkare innan folk fattar att man sitter i skinnställ och att den är något rappare.
Man kanske ska börja hälsa genom att slanga.. :rolleyes:

Jo ja har märkt de, polisen kom fram till mig för ett par månader sen när ja hadde åkt lite cykelbana, typ 5m, sen parkerade ja på en parkering. De första han frågade var "är det en moped eller motorcykel".

Så då tänkte ja som du att de e väl bäst man lär sig slanga så att alla mötande mopeder fattar att man inte är en av dom.
Fast det gjorde ju knappast saken bättre!

Nu när man helt oskyldigt stannat vid MCdonalds eller liknande ställa med ungdommar i 12-17 års ålder får man istället höra (när man ska åka iväg) "Kolla där e han som jämt drar på bakhjulet!"
"Åk på bakhjulet!"
"dra bakan!"
"Kom igen dra bakhjulet om du kan!"

Och de spelar väl ingen roll, kul att dom tycker om de. Men måste dom skrika det när gubbar och tanter står runt ikring så att dom hatar mig?!

De e väl bara en fråga om tid tills dom hojtar det när polisen är nära så får man väl dom i arslet i 2 mil varje dag efter det :näsblod
 

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hälsar alltid, ej mopeder dock även om de slinker med ibland...
om jag inte kan pga att jag håller in koppling eller liknande
brukar det bli en nick istället.

Vinkar dock inte åt folk som jag kör om, det känns bara elakt/konstigt
som att jag vill att de ska uppmärksamma att jag passera...
 

spookedbones

Porcus ludens
Gick med
19 Oct 2006
Ort
Hallsberg
Hoj
TRIUMPH SPEED TRIPLE -04 med clip-on så man får ligga
Hälsandet fyller ju ett syfte. Nog för att det kanske är trevligt att få sig en vänlig vink, men jag är mer intresserad av att få bekräftat att det är fri väg utan otrevliga överraskningar bakom nästa kurva.

Jo men precis. Så var det här i krökarna på bronsåldern när jag började köra. Det är ju inte bara en gest av artighet.
 

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Ort
Västeråskrokarna
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag hälsar på allt utom mopeder och scooters(-rar?) - vi tillhör ju en utrotningshotad art vi på 2 hjul...bara trevligt att känna lite gemenskap.

Krompråmar med wannabee-gangstas' i sedvanligt fräsig standard-outfit med getskägg, skinnväst och mjäll-certifikat är absolut sämst på att hälsa, efter det är de vanliga weekend-warrior-fräsarna på sina nya kromslädar som är nästan lika dåliga de på att heja.

Av de hojåkare man stött på är det överlägset just denna grupp som är mest tykna (i brist på bättre ord, jYrgen undantaget dock), sporthojsåkare och geggräsers är klart trevligast att tjöta med.

Gladaste vinkare är nog de på äventyrshojar, de vinkar som fan. :D
 
Last edited:

Calle.s

Ny medlem
Gick med
10 Nov 2008
Ort
Sthlm
Hoj
trampcykel
Hälsandet fyller ju ett syfte. Nog för att det kanske är trevligt att få sig en vänlig vink, men jag är mer intresserad av att få bekräftat att det är fri väg utan otrevliga överraskningar bakom nästa kurva.

Har läst det men kommer inte ihåg exakt hur vinkningarna m.m. var...
trevligt om man kan varna för grus och annat otrevligt :tummenupp
 

Quisten

Ny medlem
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Thn
Hoj
cbr1000f-92
Jag hälsar jämt och 9 av 10 hälsar tillbaka en rolig kultur bland hoj åkarna
tycker jag som bör bevaras.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top