Hälsar du?

GreenGiant

Ny medlem
Gick med
8 May 2008
Hoj
XT660R 2010
Jag hälsar på allt & alla, men som dom flesta skriver här så hälsar faktiskt glidarna sämst.
Dock så möte jag en busa & en annan sporthoj på en 50km/t väg men dom kunde inte släppa styret & hälsa på mig & min gamla cykel :confused:
Jag tycker att det höjer stämningen mellan oss mc åkare om man hälsar på varandra.
Förstår inte var man inte kan hälsa :confused: :confused:

//GG

Hard_Grit

Kakmonster
Gick med
30 Aug 2007
Hoj
HOJLÖS
Hälsar väldigt sällan, inte för jag är en bitter surgubbe men för att jag oftast har annat att tänka på såsom körningen då jag gillar att köra "inspirerat".
Man vill liksom inte skicka ut handen mitt i en kurva med lite nerlägg, men är det på en raka så självklart hejjar jag ;)

dofilus

Ny medlem
Gick med
15 Aug 2007
Hoj
Honda Cr500AF och nåra fler...
klart man hälsar!! Det fick man lära sig när man tog körkort på det glada 80-talet:) Måste dock hålla med att cruisingkillarna måste taskig balans eftersom de inte kan släppa styret och hälsa på oss farliga sporthojsåkare:) Det är riktigt uselt, borde inte skilja på hoj ifall man ska hälsa eller inte. Skärpning och hälsa på allt det gör jag!!!

RAT1

Ny medlem
Gick med
19 Jan 2008
Hoj
S3SE -09, S3 -06
Jag hälsar oftast, men släpper sällan eller aldrig styret. En nick funkar utmärkt, eller att lyfta fingrarna på vänsterhanden. :)

Tycker det här med att nicka funkar hur bra som helst. Var över ett tag i England och jobbade. Där hälsar man genom att nicka eftersom man annars får släppa gashandtaget, vilket för alla oss som inte har farthållare kan vara lite opraktiskt...
Nicka till varandra (och då menar jag åt sidan och inte framåt) Praktiskt, bra, säkert och gratis:yoparty

twix

Memory of Shoya Tomizawa
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
hojlös
hälsar på allt o alla heheheheeh klart man häsar på ala hojåkare:tuttar :D :)

skäggstubb

Ny medlem
Gick med
26 Apr 2008
Hoj
Bandit 600 SÅLD
Jag hälsar på alla! Håller dock med om att många är dåliga på att hälsa. Tror att det beror på att det blivit så mycke hojar på vägarna. Kanske kommer bli så att man bara hälsar sport-sport, glidare-glidare, eller nått i den stilen. Synd isåfall tycker jag, vi är ju alla hojåkare, klart man ska hälsa.

vajb

Ny medlem
Gick med
11 Jul 2007
Hoj
Z1000 2010
Körde runt 65 mil idag, träffade på ett gäng hojar av olika typer och storlekar. Varenda en hejade, sen när det blev för mörkt på hemvägen började det t.o.m blinkas då man inte såg om nån vinkade eller ej. :)

Böjne

Helt fantastiskt stark
Gick med
4 Sep 2003
Hoj
Ducati
Hälsade alltid förr (om hastigheten var under 200 d.v.s), numera vinkar jag glatt om taket är nedfällt.

Stymer

Wide open till u see God THEN brake
Gick med
17 Jul 2005
Hoj
Honda
Hälsar om jag kan. För en del år sedan hälsade jag på ett gäng cooola "väst"-bärare...de verkade ha fullt upp med att inte bli avskakade från deras stelbenare. Tyckte väl att de betedde sig lite snorkigt... Som av en händelse kom jag ifatt samma gäng senare på dagen, växlade ner några snäpp och drog förbi på bakan så att fransarna fladdrade. DÅ såg jag i backspegeln att de hälsade, dock bara med ett finger men ändå. Att vara trevlig lönar sig tillslut:tummenupp :D

Jo, det var omoget, trafikfarligt och allmänt vårdslöst, jag skyller på min (då) unga ålder... Iofs om någon av dem trillat och brutit lillfingret. de körde 40-50km/h.... så hade förmodligen någon annan klarat knäskålarna.

Kent@

Gick med
23 Dec 2007
Hoj
Två Suzuki, sportouring och custom
Jag tycker att jag kom med ett hyfsat inlägg kring vad HD & customåkare tycker om sporthojar men har inte fått ett enda svar på den. Det tycker jag nästan är det intressantaste i hela den här tråden eftersom det verkar hänga ihop med varför de är så dåliga på att hälsa.

Nu har jag kört med båda hojarna (fast inte samtidigt :D ). Jag tycker mig ha upptäckt en röd tråd...kör jag med customhojen har sporthojarna svårare att hälsa och tvärtom..... Konstigt va? :rolleyes:

Jag hälsar så fort jag kan på alla utom 125:eek:r och scootrar...tråkigt nog. Men hälsar dom på mig så hälsar jag tillbaka. :)

StyxXx

Lagom Outlaw
Gick med
6 May 2006
Hoj
Hojlös =(
Klart man hälsar!:tummenupp
Men kanske inte vid lite olämpliga tillfällen som på slagen eller mitt i en bredsladd...

syltburk

Skallig och arg!
Gick med
28 Jul 2006
Hoj
Suzuki GSXR 1000
Jag tycker att de flesta, oavsett hojtyp, hälsar tillbaka. Men då vinkar jag inte på motorväg, 2+1-väg eller liknande.

Om jag vinkar till någon och den inte vinkar tillbaka innan vi är 10 meter ifrån varandra brukar jag göra en kraftig gir till vänster och frontalkrocka med den jäveln. I början var det jobbigt med alla sjukhusbesök och att ständigt få köpa ny hoj så nu har jag köpt en Goldwing. Den är så tung att andra hojar bara flyger åt helvete när vi frontar och jag märker knappt något alls. De få gånger jag möter en annan Goldwing-åkare som inte hälsar tillbaka klarar jag mig ganska bra ändå eftersom den är utrustad med air-bag.

SjöKexet

seabiscuit
Gick med
14 Feb 2006
Hoj
Koreansk kombi
Självklart hälsar man INTE om det är något hinder på vägen eller om farbrorblå har en hastighetskontroll. Då varnar man på något sätt istället för att hälsa och därmed visar att vägen är fri.

Hälsade gjorde en tomte på en helsvart gixxer (750 96-98) för några dagar sen och 500 meter senare står bengen och skjuter. Försök istället att blinka med lyset eller försöka efterlikna en sirén med pekfingret, men hälsa INTE.

PalleP

Ny medlem
Gick med
13 May 2003
Hoj
Honda CBR 900rr -98
Lite funderingar, undrar hur det går till i mellanöstern då man absolut inte hälsar med "den orena" vänsterhanden. Vet inte hur pass internationellt det här hälsningsfenomenet är dock.
De nya mopparna som ser ut som motarder har gjort att jag är lite tveksam på att hälsa på sådana hojtyper då man absolut inte vill hälsa på en moped. :skrämd

Fransmaffian på sina krompråmar är de som hälsar minst.

rallyfisken

Eleganten i från vidderna.
Gick med
6 Jan 2006
Hoj
Yamasaki ZXSR500, Kawasaki ZXR400 slaktad på delar...
hälsar nästan alltid. på farbror blå med.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin