Hämta hojen och köra Sthlm-Malmö imorgon

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Tjena,
Tar tåget upp till Stockholm imorgon bitti.
Kör troligen runt 13, och gissar att det tar ca 6 timmar att komma hem (61 mil).
Vädret ser ut att blir hyfsat bra hela vägen ner, runt 10 grader och sol.
Frågan är bara vad man bör ha på sig utan att frysa.
Det var ju ca 10 grader här i Malmö idag, och det kändes inte speciellt skönt.
Köra 110 km/h blir nog lite kallare.
Har inte kört hoj på ca 6 år. Det blir ju bara E4:an hela vägen, så jag antar att det är snöfritt. :)
Läste att det varit halka imorse i Sthlms området.
Någon som varit ute och kört någon längre sträcka i dagarna?
Jag har ju skinnställ, men tar väl på mig så mycket jag får plats med under skinnstället, samt någon vindjacka som är vattenavvisande.
Bör man ha extra handskar på sig ocks, halsduk?
Tips tack.

Kommer ihåg sist jag köpte MC då var det snöblandat regn i 30 mil. Ingen höjdare, men kom fram till slut efter mycket om och men.

Jag åker kl 7 imorgon bitti med tåget, så jag behöver svaren ikväll!

Tack på förhand...

Mr. Burton

Trasig
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Skrotad- Hoj pensionerad
Tunna innervantar i handskarna funkar fint för att hålla värmen i händerna lite längre.
Något runt halsen är att rekommendera med.

Är nog inga som helst problem med vägarna om du åker 13:00 från sthlm, skulle vara minusgrader på natten men det tinar på morgonen (som idag) för att sedan bli runt 10 grader varmt mitt på dagen.

T-Bone

Ny medlem
Gick med
8 Feb 2010
Hoj
Honda CBR 600-FA 2011
Har du något underställ typ Helly Hansen? Det är första rekomendation. Kör gärna en långärmad tröja som sitter tight också utanpå det.
Få det att inte släppa igenom luft efter bästa förmåga. Hade du haft ngn slags gore tex jacka av ngt slag hade det väl varit kanon ha överst.

btw jag körde Helsingborg-Gävle igår. Och jag kan tillägga att vägarna hela vägen till stockholm så var helt torra och fina. det varierade på dagen mellan 8-12.5 grader.

Strax efter Stockholm blev det direkt snorkallt och man såg snömängder vid sidan av vägen. Men vägbanan var däremot ren, bra för mig som ej har vinterdäck på =).

Men du ska nog inte ha några problem köra E4 imorgon om det inte händer något extremt inatt.

Mvh

sportbike

Guest
Ett gammalt beprövat knep är att ha en dagstidning innanför skinnstället.
Gärna Stockholmsdelen, då den är extra tjock eftersom allt händer här :)

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Ajfan, 8 timmar har jag aldrig tid med.
Det är ju mörkt kl 20, så max 7 timmar tönker jag ta på mig.
Får käka mackor eller nåt som jag tar med i ryggsäcken.

Är det mycket farbror blå ute på vägarna?
Jag vet att de finns många i Östergötland, så där kör jag lagligt.
Tänker ju inte dra på ordentligt, men försöka köra på lite vid tillfälle.

Någon som vet vad en ZX12R drar per mil vid konstant motorvägshastighet? Hur stor tank har den?

sportbike

Guest
Ta det lugnt förbi Nyköping.
En ZX12:a drar en halvpanna i 130, fortare blir kallt.
22 liter c:a.

sportbike

Guest
Annars kan du göra som Mr X, hålla stumt. 2.13.13 från Stockholm.

Gewert

Guest
Trevligt :)

#Underställ!
#"Tunna" fingervantar under dom vanliga!
#"Snusnäsduk" tunnare modellen halsduk!
#& ett glatt humör så går det nog toppenfint :)

daniz

Porslinsdocka
Gick med
2 Apr 2007
Hoj
Ingen
Försök ha något vindtätt runt halsen och om möjligt runt händerna. Läste ett budget/snabb tips var att ha diskhandskar över vanliga handskar för att få vindtätt

BENEDICT

Max 80 på 90
Gick med
8 Feb 2006
Hoj
Crescent kompakt
Dubbla underställ, 2-lager om du kan. Ett vanligt tätast mot kroppen och ett tjockare. utanpå. Ta inte på dig så det sitter för hårt. En annan viktig sak är någonting som håller tätt runt hals/nacke, detta kommer kyla av hela din kropp annars då luft kommer in där.
Se till att ha en varm jacka. varma vantar. Du _kommer_ frysa nått så jävulskt om fingrarna. i 10+ i 100km/h+ är avkylningen på gränsen till minusgrader minst..

Varma sockar. Se till att stanna ofta och ta kaffe. Lycka till

Aryey

Masjävel and proud of it!
Gick med
16 Aug 2007
Hoj
Gsxr 1000 K6
Vill bara säga att 6tim säkert är möjligt men mkt tveksamt i det kalla vädret och tankningar/raster!

Dubbla handskar, underställ, goretex ställ/regnställ, collegetröja under något av alternativen annars är den bara i vägen!

Mike102

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2009
Hoj
zx12r -04
Friskt vågat. Hämtade min hoj i sth men tog en skåpbil och hämtade den i. Vågade inte köra då om något skulle gå fel, så är det bättre att vara på hemmaplan.
Tjocka vantar och något runt halsen och regnställ
Lycka till och gratulerar till hoj köpet.:yoparty

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Nu vet jag förståss inte hur pass mycket kläder du får plats med under skinnstället, eller hur pass varmblodig du är, men jag skulle absolut rekommendera såväl ullunderställ samt fleecekläder under skinnstället. Samt en extra skinnjacka utanpå alltihop. Skaffa en "rånarluva" som tätar rejält runt halsen. Konstant luftdrag direkt mot halsen vill du absolut undvika. Såvida du inte lider av svår handsvett så är det frågan om du inte borde dra på ett par stora gummihandskar också. De är ju nämligen helt vindtäta. Sen är tidningstipset absolut att rekommendera. Det skyddar överraskande effektivt mot kyla. Stockholmsbilagan är absolut att rekommendera. De snackar så jefla mycket skit där i Fjollträsk...

Att köra 60 mil på 6-7 timmar i 7-8 graders värme kommer INTE att bli kul om man inte är varmt klädd. Inte ens om man sittter på en ny hoj. Vi talar nu i praktiken om en snittfart (!) på närmare 130 km/h med tanke på alla gånger du måste stanna och springa igång blodcirkulationen samt sträcka ut dina krampande nybörjarmuskler. Kyleffekten kommer att bli drastiskt i den tempraturen och farten.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO