Edvinsjolund
Ärkemongo
Grattis!
Hej,
Då är man hemkommen som nybliven hojägare.
Tack för alla tips att hålla sig varm.
Som sagt det var inte mycket sömn jag fick inatt. Vaknade kl 4, och kunde inte somna om. Gick upp kl 6 lite halvtrött. Duschade och klädde på mig.
Käkade rejäl frukost.
Tog taxi till centralen i Malmö, och tåget åkte iväg punktligt kl 7:14. Vädret så lysande ut. Hoppades bara att det skulle förbli så hela dagen och hela vägen, men hur stor chans är det? Inte så stor....
Fick ca 1 timme sömn på vägen mellan nässjö och Norrköping.
Sedan tog man denna bilden
Såg ju halvlovande ut, is och åter is. Måste vara kallt tänkte jag.
Exakt kl 11:30 (9 minuter innan planerad framkomst), inte illa SJ! Första gången tror jag.
Nåja, jag knallade ut med min svarta sopsäck med alla kläder och hjälm, mm. Gick till en taxi, och kom fram tämligen omgående till Sthlms MC varuhus.
Där såg jag hojen, och den såg ut så här:
Hoppade in i ett omklädningsrum, satte på mig långkalsingar, mitt skinnställ, och skidbyxor. På överkroppen hade jag en t-shirt, en vanlig sporttröja, sedan skinjackan, och utanpå den ytterligare en tjockare tröja, och ytterst en Northface Goretex skaljacka med huva. Även halsduk fick jag på mig, och skinnhandskar med skalvantar (skidhandskar) utan på dessa. Då var jag redo. Vi skrev på alla papper på 15 minuter. Klart. Klockan var nu 12:45.
Startade hojen, första gången på väääldigt länge. Skulle man komma ihåg var alla reglage fanns? Ja, faktiskt.
Ut på Essingeleden, lite mycket trafik, så det blev bara 80-90 km/h under ett par mil.
Efter Södertälje började trafiken lätta lite. Nu kunde man köra ca 110.
Det var inga problem med kylan. Kändes nästan som om det var för varmt.
Väl framme vid Nyköping var det dags för första pitstoppet. Tyvärr kom man in i ett skumt område. Tankade snabbt och drog därifrån.
Tuffade på lätt och ledigt. Tänkte, inga problem här inte. Kommer att vara hemma innan jag hinner blinka.
I Mantorp var det dags för Pitstop nummer 2 och en ostbulle som jag hade kvar sedan tåget och en juice från macken.
Stannade ca 20 minuter. Körde vidare, och nästa stop blev här.
Visingsö. Tankade igen. När jag kom ut stod Tommy Körberg och kollade på hojen. Coolt.
Sedan bar det iväg, vackert väder och fin utsikt längs med Vättern, men pga fukten därifrån blev det lite kyligare.
Nåja, det gick snabbt och allt kändes bra. Hade hållit ca 120-130 hela vägen sedan Södertälje. När man passerat Jönköping kommer en lååååång raksträcka på typ 10 mil. Den gick bra, men efter det började det bli riktigt trist att köra, typ vid Markaryd. Där började det blåsa ordentligt, och det började bli jobbigt att hålla 130.
Ungefär där kom en trimmar Volvo 940, körde in på halva min bana, och växlade ner. Han ville rejsa, men jag hade inte ork till det pga blåsten och jag började känna mig lite trött.
Stannade till en gång till någonstans i de småländska skogarna och körde vidare. Nu var det bara 15 mil kvar. Det började blåsa ännu mer och klockan började bli mycket. Runt 18:20 var hon nu. Sista biten körde jag på vilja. Det var riktigt trist. Tog en sista tankning strax söder om Helsingborg med en trevlig utsikt över Öresund.
Nu var det bara 5 mil kvar. Det gick på 35 minuter, och sedan var jag hemma. Puhhhhhh!!!!
Det blev jobbigt när jag väl var hemma, hade lite ont i axlar, men annars helt OK.
Framför allt var det trist att åka. De första 40 milen var inga problem. Det var när det började bli kallare och blåsigare som lusten försvann.
Nåja, nu är hojen hemma och nu skall det bli köra av.
Tack och hej. Nu skall jag vila ut.
Ummm...bra tips, men en liten fundering, hur löst sitter ditt skinnställ egentligen?
Tjocktröjor, underställ och dubbla långkallingar å grejer.
Fy katten, 130 mil! Jag tror gränsen ligger runt 40-50 mil för mig, åtminstone i sträck. Sedan är det inte roligt längre. Har svårt att se mig att åka på en MC semester.
Gillar mer att göra dagsutflykter runt Skåne där man bor.
Antar att du köpte en Guldvinge om man skall orka köra så långt.
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull
Däckjätten Michelin och bro... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |
|
Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari
Den 1 februari körs V... |
|
Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet
Däckjätten Michelin och bro... |
|
MC-mässan flyttar till Jönköping
MC-Mässan 2026 genomförs på... |
|
Eldriven motocrosshoj från CFMOTO
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
LEGO Technic Ducati Panigale V4 S
LEGO har presenterat modell... |
|
GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!
Foton: Michael Grundell ... |
|
CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj
Kinesiska motorcykeltillver... |
|
Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning
Indiska motorcykeltillverka... |