Hämta hojen och köra Sthlm-Malmö imorgon

Helldriver

Ny medlem
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
Italiensk 2010:a på nästan 1200 cc
Har kört 15 mil idag med Biltemas allväderställ, biltema stövlar och biltema vinterhandskar idag med bara ett tunnt underställ under, Nolanhjälm med flipface, frös inte alls, kunde kört hela dagen lång.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Har du kallingar med windstopper så är det bra. Annars är tidningar grymt effektivt även där. Ullstrumpor kyler inte när de blivit fuktiga, vilket bomullen gör.

Jag kör med en skaljacka som inte värmer egentligen, men det bildas ett värmande luftlager och skinnet blir inte kylande som annars är fallet. Jag hävdar att man klarar uppemot 10 grader lägre temp pga jackan, (gäller inte långt under 0-an, då krävs andra doningar).

Håller man fötter, händer och andningsvägar varma klarar man rätt mycket.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Shit, det här låter ju inte bra.
Klädde på mig det jag hade tänkt ha på mig (ca +2 grader nu) och gick ut en sväng. Kände mig lite varm, men benen kändes lite kalla när jag kom in.
Får tyvärr inte plats med för mycket under skinnstället.
Ett par, typ långkalsingar, ett par tunnare chinos, och så skinnstället. Det satt väldigt tajt, så det kanske inte är så bra?
På kroppen kände jag mig bra iallafall.
Problemet med mycket kläder är ju att det är svårt att röra sig, men det blir det kanske när man blir kall också. :-/
Jaja, jag får bita i det sura äpplet.
Har lite bekanta längs med vägen, så skulle det bli alltför jävligt så får man väl kvarta där.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Bekväma sättet!

Hämtade hoj idag, 85 mil tur/retur. Toyman

Bifogat

• IMG_1838 sh.jpg
    IMG_1838 sh.jpg
    135.3 KB · Visningar: 332

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Lätt att bli nedkyld!

Klädde på mig det jag hade tänkt ha på mig (ca +2 grader nu) och gick ut en sväng. Kände mig lite varm, men benen kändes lite kalla när jag kom in.
Ett par, typ långkalsingar, ett par tunnare chinos, och så skinnstället. Det satt väldigt tajt, så det kanske inte är så bra?
Problemet med mycket kläder är ju att det är svårt att röra sig, men det blir det kanske när man blir kall också. :-/
Har lite bekanta längs med vägen, så skulle det bli alltför jävligt så får man väl kvarta där.

Du måste ha något utanför skinnstället! Har du inga regnkläder?

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Tunna vindbyxor utanpå är bättre än att det blir korvigt inuti. Du måste ha lite luft i stället. Jag upplever att det blir kallare när fartvinden träffar skinnstället direkt. Håller du dig varm upptill har du ju alltid varmt blod att skicka ner i benen.

Har du varmt att ha om halsen? Halvarssons krage eller liknande. Gör underverk!

Cowbell

Glad Sommar!
Gick med
24 May 2009
Hoj
2010 BMW F800r
Ett gammalt beprövat knep är att ha en dagstidning innanför skinnstället.
Gärna Stockholmsdelen, då den är extra tjock eftersom allt händer här :)
:arsele
Tjockholmsbilagan är absolut att rekommendera. De snackar så jefla mycket skit där i Fjollträsk...
:fakta

Låter som en lysande plan! Planera in en go övernattning, visa hojen för polaren, få lite kaffe, snacka lite skit.

Lite otränad + kallt + länge = inge bra! :mattias

Lycka till!
:tummenupp

Dooh

Ölhävaren
Gick med
20 Sep 2007
Hoj
Inte längre...
Har hört att man börjar svettas och blir varm när man e tillräckligt nedkyld, kanske skulle köra i kallingarna? :rock

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750

Du tycker att det är svalt när du går ut en stund i +2 grader och vindstilla?

Du måste klä dig för att klara minus 10 grader i 7 timmar och samtidigt ha full fingerfärdighet!

Jag jagar mycket under senhösten och jag säger då bara att du kan se det som en intressant utmaning att sitta stilla i minus 10 grader så länge ...

.

Last edited:

Olsson84

S. Blisken
Gick med
26 Jun 2006
Hoj
Hojlös....Suzuki RF600R Såld, KTM 950SM Såld, KTM 640 Såld!
Körde Stockholm-Ronneby idag, 51mil, dock med bil men det tog EFFEKTIV körtid exakt 6timmar! Då höll jag hastigheten hela tiden, fartkamerorna klarar du men dom resorna jag tagit till ronneby så är det alltid kontroll någonstans längs vägen, civila polisbilar som stoppat folk eller laserkontroll! Om du håller 120 hela vägen kommer du dock ändå hamna på minst 6tim då du ska åka 61mil....(går inte att hålla 120 hela vägen) om man inte vill köra ihjäl folk!

Ta det lugnt så har du både hoj och liv i behåll trots lite kyla i kroppen...

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hittade mina skidbyxor som jag kan dra ovanpå mitt skinnställ. Det måste väl funka? Funkar det i -20 i alperna i 8 timmar, borde det väl fungera i +10 grader och ett antal minus till för vinden?
Jag chansar på det.

Vi hörs imorgon kväll för uppdatering förhoppningsvis.

k1322

Numera mest i diket
Gick med
29 Aug 2003
Hoj
Enstånkor
Efter den där resan lär du inte vilja åka hoj på 6 år igen ;)

rallypack

n00b
Gick med
20 Aug 2006
Hoj
Kawasaki Versys 650 2009a
Körde 12 mil idag och det var rätt kyligt. Men med underställ, en skön buff och fleece under jackan så blev det drägligt. Bäst av allt funkade mina vinterhandskar. Frös inte det minsta om fingrarna faktiskt. Så se till att du har bra handskar, det är nummer 1.

Frontline

Ny medlem
Gick med
11 May 2004
Hoj
Ingen
Åkte i Uppsala området igår och även på E4:an mot Arlanda, var inget problem med väglaget i alla fall. Ha ordentliga handskar på dig.

Trubbis

En Lyttbacka
Gick med
16 Jun 2009
Hoj
Honda XR630
Jag önskar dig en trevlig premiärtur med hojen och hoppas på varmt väder, du kommer att behöva det :p

Ta tillvara på tipsen, termos med kaffe och mackor i ryggsäcken lät bra, och tidning under stället. Tidningspapper tätar nåt så fruktansvärt bra :)

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO