Hämta hojen och köra Sthlm-Malmö imorgon

Thomas.B

Growing
Gick med
28 Apr 2005
Hoj
Retta
Tänk på att det är Elmia bilgrejan i jönköping och det kommer fullkomligt krylla av snutar på stora delar av sträckan.

Anders

Tidigare Dee_cati
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Säsongsavslutning
Hoppas han kommer ihåg halsduken, den känns lagom viktig...

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Undrar vad man skulle kunna få för ett par handtagsvärmare om man står och säljer sådana längs vägen där nere i smålandsskogarna imorgon eftermiddag/kväll... ;)

Viktor L

Moderator
Gick med
23 Mar 2009
Hoj
Kawasaki Z1000Mk.II Kawasaki W650 Suzuki GS1000E
Jag förstår inte problemet? :va

#1: Ta på dig ett bra superunderställ. Det är en motorcyklists bästa vän oavsett väder. Ventilerar bra, lagom varmt, bekvämt och flexibelt. Sköna sockar är väl en no-brainer.

#2: Ta på dig en polotröja eller en vanlig tjocktröja (utan huva) samt ett par sköna mjukisbrallor utanpå det. Återigen, flexibelt men ändå varmt. Dubbla långkalsonger funkar också, men riktigt så kallt är det inte när det är 10 grader.

#3: Dra på dig ditt skinn eller allvädersställ. Kör du med ett helställ av skinn rekommenderar jag att du tar en jacka utanpå, ett plus om det är en vindtät jacka. Händerna brukar klara sig om man har ett par vettiga vintervantar av skinn. Glöm inte heller något om halsen.

#4: Kör!

Personligen så har jag inga som helst problem att köra när det är 10 grader med bara superunderstället, en tjocktröja och sedan skinnjacka och textilbrallorna utanpå det. Visserligen blir det väl inte 61 mil i motorvägshastighet men största delen av körningen handlar ändå om hastigheter över 100km/h.

Man får helt enkelt stanna regelbundet för att vila upp sig och dricka lite. Hjälper väldigt mycket.

scorpion

IDioT
Gick med
15 Apr 2009
Hoj
1997 Honda CBR600F
Väl beprövat

skönt uteliggartips :tummenupp

Det står i manualen till snöfordonet "larven" att man kan isolera utsatta delar av kroppen med tidningar, knän och bröst är väl primärt och det är ett mycket bra enkelt överlevartips, man vet aldrig när det kan behlvas värt att ha med i bakhuvet.
Jag såg ett avsnitt med MacGyver häromnatten och han förselog att man skulle fylla tröjan med tallbarr!! för att det skulle isolera, mmmmmm bullshit macgyver, bullshit.

G-man

FÖR tillfället ej B-NNAD
Gick med
12 Jul 2007
Hoj
Thunderace & FZ750
Det står i manualen till snöfordonet "larven" att man kan isolera utsatta delar av kroppen med tidningar, knän och bröst är väl primärt och det är ett mycket bra enkelt överlevartips, man vet aldrig när det kan behlvas värt att ha med i bakhuvet.

De riktiga uteliggarproffsen har lärt sig att man dessutom ska skrynkla ihop papperna. :tummenupp

Jag såg ett avsnitt med MacGyver häromnatten och han förselog att man skulle fylla tröjan med tallbarr!! för att det skulle isolera, mmmmmm bullshit macgyver, bullshit.

:rofl

Å så finns det folk som säger att ylle sticks...

Carnivore

Skitsnack-MC
Gick med
17 Aug 2008
Hoj
CBR1000RA
On my way.
Tåget går om 1 timme.

Härligt, lycka till. :tummenupp

Du kommer att ha runt 7-8 plus hela resan.
Klä dig varmt och tänk på att ingen bilist väntar sig en hojåkare en sån här dag.

Tycker det räcker med just det jag markerade i det du skrev... spelar ingen roll vilken dag eller värme det är, bilister tycks tro att motorcyklister och enhörningar bara är något väsen som man hört talas om men ingen sett.

Toyman

Toyman´s Superbikegarage, SBK1988-2002
Gick med
1 Jan 2005
Hoj
BESLUTS-vånda...........
Berätta inte.......

Glad att jag fuskade minst 10 regnskurar hem de 42 milen! Jag är ju inte så hård! Toyman

Grattis Toyman! du om någon behövde ju verkligen en hoj!

Biltmore: Tack! De är som atomer.... finns alltid plats för en till. Men min kvinna tror inte på detta fenomen! Men spettor finns det väl alltid plats för? Toyman

Last edited:

SGM

BTG 8:20
Gick med
29 Feb 2008
Hoj
ZX10 , Nishiki Race Carbon, Superior XF
Jag förstår inte problemet? :va

#1: Ta på dig ett bra superunderställ. Det är en motorcyklists bästa vän oavsett väder. Ventilerar bra, lagom varmt, bekvämt och flexibelt. Sköna sockar är väl en no-brainer.

#2: Ta på dig en polotröja eller en vanlig tjocktröja (utan huva) samt ett par sköna mjukisbrallor utanpå det. Återigen, flexibelt men ändå varmt. Dubbla långkalsonger funkar också, men riktigt så kallt är det inte när det är 10 grader.

#3: Dra på dig ditt skinn eller allvädersställ. Kör du med ett helställ av skinn rekommenderar jag att du tar en jacka utanpå, ett plus om det är en vindtät jacka. Händerna brukar klara sig om man har ett par vettiga vintervantar av skinn. Glöm inte heller något om halsen.

#4: Kör!

Personligen så har jag inga som helst problem att köra när det är 10 grader med bara superunderstället, en tjocktröja och sedan skinnjacka och textilbrallorna utanpå det. Visserligen blir det väl inte 61 mil i motorvägshastighet men största delen av körningen handlar ändå om hastigheter över 100km/h.

Man får helt enkelt stanna regelbundet för att vila upp sig och dricka lite. Hjälper väldigt mycket.

Ummm...bra tips, men en liten fundering, hur löst sitter ditt skinnställ egentligen? :D

Tjocktröjor, underställ och dubbla långkallingar å grejer. :hihi ;)

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Skulle inte vilja byta plats med trådskaparen :näsblod
Ser ut att vara fint väder åtminstone här i Skåne idag. Hur det ser ut uppåt landet vet jag inte.

Hoppas att resan hem går bra och att han återkommer med en reserapport där han talar om ifall han skulle göra om det om han fick vrida tillbaka klockan ett par dygn och planera om alltihop från början.

mathiasjohnson

Ny medlem
Gick med
28 Mar 2010
Hoj
ZX12R
Hej,
Då är man hemkommen som nybliven hojägare. :)
Tack för alla tips att hålla sig varm.
Som sagt det var inte mycket sömn jag fick inatt. Vaknade kl 4, och kunde inte somna om. Gick upp kl 6 lite halvtrött. Duschade och klädde på mig.
Käkade rejäl frukost.
Tog taxi till centralen i Malmö, och tåget åkte iväg punktligt kl 7:14. Vädret så lysande ut. Hoppades bara att det skulle förbli så hela dagen och hela vägen, men hur stor chans är det? Inte så stor....
Fick ca 1 timme sömn på vägen mellan nässjö och Norrköping.
Sedan tog man denna bilden
qwer.jpg

Såg ju halvlovande ut, is och åter is. Måste vara kallt tänkte jag.
Exakt kl 11:30 (9 minuter innan planerad framkomst), inte illa SJ! Första gången tror jag.
Nåja, jag knallade ut med min svarta sopsäck med alla kläder och hjälm, mm. Gick till en taxi, och kom fram tämligen omgående till Sthlms MC varuhus.
Där såg jag hojen, och den såg ut så här:
zx12r3.jpg

zx12r2.jpg

Hoppade in i ett omklädningsrum, satte på mig långkalsingar, mitt skinnställ, och skidbyxor. På överkroppen hade jag en t-shirt, en vanlig sporttröja, sedan skinjackan, och utanpå den ytterligare en tjockare tröja, och ytterst en Northface Goretex skaljacka med huva. Även halsduk fick jag på mig, och skinnhandskar med skalvantar (skidhandskar) utan på dessa. Då var jag redo. Vi skrev på alla papper på 15 minuter. Klart. Klockan var nu 12:45.
Startade hojen, första gången på väääldigt länge. Skulle man komma ihåg var alla reglage fanns? Ja, faktiskt.
Ut på Essingeleden, lite mycket trafik, så det blev bara 80-90 km/h under ett par mil.
Efter Södertälje började trafiken lätta lite. Nu kunde man köra ca 110.
Det var inga problem med kylan. Kändes nästan som om det var för varmt.
Väl framme vid Nyköping var det dags för första pitstoppet. Tyvärr kom man in i ett skumt område. Tankade snabbt och drog därifrån.
Tuffade på lätt och ledigt. Tänkte, inga problem här inte. Kommer att vara hemma innan jag hinner blinka. :)
I Mantorp var det dags för Pitstop nummer 2 och en ostbulle som jag hade kvar sedan tåget och en juice från macken.
Stannade ca 20 minuter. Körde vidare, och nästa stop blev här.
qwert.jpg

Visingsö. Tankade igen. När jag kom ut stod Tommy Körberg och kollade på hojen. Coolt. :)
Sedan bar det iväg, vackert väder och fin utsikt längs med Vättern, men pga fukten därifrån blev det lite kyligare.
Nåja, det gick snabbt och allt kändes bra. Hade hållit ca 120-130 hela vägen sedan Södertälje. När man passerat Jönköping kommer en lååååång raksträcka på typ 10 mil. Den gick bra, men efter det började det bli riktigt trist att köra, typ vid Markaryd. Där började det blåsa ordentligt, och det började bli jobbigt att hålla 130.
Ungefär där kom en trimmar Volvo 940, körde in på halva min bana, och växlade ner. Han ville rejsa, men jag hade inte ork till det pga blåsten och jag började känna mig lite trött.
Stannade till en gång till någonstans i de småländska skogarna och körde vidare. Nu var det bara 15 mil kvar. Det började blåsa ännu mer och klockan började bli mycket. Runt 18:20 var hon nu. Sista biten körde jag på vilja. Det var riktigt trist. Tog en sista tankning strax söder om Helsingborg med en trevlig utsikt över Öresund.
zx12r.jpg

Nu var det bara 5 mil kvar. Det gick på 35 minuter, och sedan var jag hemma. Puhhhhhh!!!!
Det blev jobbigt när jag väl var hemma, hade lite ont i axlar, men annars helt OK.
Framför allt var det trist att åka. De första 40 milen var inga problem. Det var när det började bli kallare och blåsigare som lusten försvann.

Nåja, nu är hojen hemma och nu skall det bli köra av.
Tack och hej. Nu skall jag vila ut.

Nyheter
Brembo och Michelin i samarbete – för säkerhets skull

Däckjätten Michelin och bro...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning

Indiska motorcykeltillverka...

Isracing-VM-kval i Sverige 1 februari

Den 1 februari körs V...

Michelin och Brembo i samarbete för ökad säkerhet

Däckjätten Michelin och bro...

MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...