Hängteknik i Moto GP

Sedan de gick till 800cc har det ju blivit mer svepande kurvor och högre kurvahstighet. När de körde 990 så tjänade man på att bromsa ner, vända så fort som möjligt och utnyttja effekten för att accelerera ut så rakt som möjligt.

Med de nya hojarna har de senare bromspunkter och de vill då bromsa mer under kortare tid och då har frekvensen av benviftande ökat.
:)

Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).

Bromsa hårdare + längre in i kurvan --> balansera upp hojen med foten.
 
Helvete han ute till vänster var upprät du.
Alla sätt är bra utom de dåliga. Det funkar säkert.
Är han snabb?

Ojojoj, gosse!! Om du bara visste så inihelvetesnabb han är! Han kör så fort att han ser döden i vitögat i varje krök!:mad::)
 
Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).
Där har du fel. 800:orna har högre hastighet vid apex än 990:orna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.
 
Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).

Bromsa hårdare + längre in i kurvan --> balansera upp hojen med foten.
Det är möjligt att du tycker det men det stämmer inte. De kör snabbare i kurvorna nu än de gjorde med 990 hojarna, precis som 250 har högre kurvhastighet än MotoGP och 125 än 250. Vid apex då.
Angående bromsandet så har de ju alltid kört med broms in till apex, desutom balanserar han ju med foten innan han svänger. De bromsar senare nu så därför ska de ner i fart på en kortare sträcka.

Där har du fel. 800:orna har högre hastighet vid apex än 990:orna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.
Det är ju även pga den betydligt bättre elektroniken som det har blivit svårare att ta ngn på ett annat spår ut ur en kurva som man kunde göra förr. Alla hojar accelerar så maximalt nära gränsen för vad som är möjligt.
 
Last edited:
Ifs väger man som en påse bomull kanske det är bättre att ge fan i att röra sig på hojen alls.

Borde ju vara skillnad på 55kg flugskit á Rossi och någon normalvuxen svensk på 100 pannor. Eller är det tvärt om? Att den som väger mer ska sitta still och flugskiten ska klänga som en apa?
 
Där har du fel. 800:orna har högre hastighet vid apex än 990:orna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.

Relativt sa jag ju:tummenupp
 
Orkar inte diskutera mer... Hur som helst tycker jag att spåren ser annorlunda ut om man jämför och att 990:orna tog vidare spår (speciellt i ingång på kurvorna). 800:ornatar tajtare ingång och håller spår bättre tycker jag. Sen är det säkrt så att 800:orna är snabbare på hela partiet, det är väl därför de har bättre varvtider:tummenupp
 
Kör du alltid med den stilen? Blir ju ett jäkla lut på hojen men uppenbarligen funkar det ju. :va

Egentligen vill jag inte se bilder som den ovan. Jag FÖRSÖKER få ned kroppen och burka i kröken och ibland gör jag det LITE GRANN. Men på bilden från Sviestad ser det ju helt tokigt ut... Inte konstigt att det sliter ända ut på däcken! Måste jobba på det där....
 
I början av tråden diskuteras det livligt hurvida man ska trycka på den yttre fotpinnen eller inte i kurvorna.

Hopper stod över race 2 igår eftersom han inte kunde trycka tillräckligt mycket på den yttre fotpinnen i högerkurvorna. Utan trycket spann det för mycket.
 
...var framkom detta, en sändning eller text någonstans??

Hopper var live gäst hos Sandy igår .. Han klagade på all elektronik i MGP bölaböla ; ) nä, det var riktigt skoj att lyssna på en stjärna i direktsändning..
 
Hopper var live gäst hos Sandy igår .. Han klagade på all elektronik i MGP bölaböla ; ) nä, det var riktigt skoj att lyssna på en stjärna i direktsändning..
Som vanligt när någon bytt serie så är den gamla inte så bra som den nya men det var intressant att han tyckte att MotoGP-hojarna var för små och för stabila med för mycket elektronik. Trodde inte att det var någon större skillnad i storlek på hojarna men han borde ju veta.
 
Som vanligt när någon bytt serie så är den gamla inte så bra som den nya men det var intressant att han tyckte att MotoGP-hojarna var för små och för stabila med för mycket elektronik. Trodde inte att det var någon större skillnad i storlek på hojarna men han borde ju veta.

precis, men är det en allmän förar syn så kommer det säkert ändringar framöver ..

Undrar om inte förarna ändå håller 990cc tiden som favorit period under 2000-talet!

Jag gör det definitivt .. :Bugar
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top