Hängteknik i Moto GP

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Sedan de gick till 800cc har det ju blivit mer svepande kurvor och högre kurvahstighet. När de körde 990 så tjänade man på att bromsa ner, vända så fort som möjligt och utnyttja effekten för att accelerera ut så rakt som möjligt.

Med de nya hojarna har de senare bromspunkter och de vill då bromsa mer under kortare tid och då har frekvensen av benviftande ökat.
:)

Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).

Bromsa hårdare + längre in i kurvan --> balansera upp hojen med foten.
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Helvete han ute till vänster var upprät du.
Alla sätt är bra utom de dåliga. Det funkar säkert.
Är han snabb?

Ojojoj, gosse!! Om du bara visste så inihelvetesnabb han är! Han kör så fort att han ser döden i vitögat i varje krök!:mad::)
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).
Där har du fel. 800:eek:rna har högre hastighet vid apex än 990:eek:rna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Håller inte med om detr först...
Effekten är ju typ den samma (eller mer) i dagens 800 jämfört med 990 för 5 år sedan. De hade högre relativ kurvhastighet förr tycker jag. :7peta
Kolla t.ex. Rossis spår idag... Han åker sjukt rakt mellan kurvorna (rätar upp snabbt som fan i utgång om man jämför med de andra åkarna - därför han e snabb o kan köra länge på slitna däck).

Bromsa hårdare + längre in i kurvan --> balansera upp hojen med foten.
Det är möjligt att du tycker det men det stämmer inte. De kör snabbare i kurvorna nu än de gjorde med 990 hojarna, precis som 250 har högre kurvhastighet än MotoGP och 125 än 250. Vid apex då.
Angående bromsandet så har de ju alltid kört med broms in till apex, desutom balanserar han ju med foten innan han svänger. De bromsar senare nu så därför ska de ner i fart på en kortare sträcka.

Där har du fel. 800:eek:rna har högre hastighet vid apex än 990:eek:rna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.
Det är ju även pga den betydligt bättre elektroniken som det har blivit svårare att ta ngn på ett annat spår ut ur en kurva som man kunde göra förr. Alla hojar accelerar så maximalt nära gränsen för vad som är möjligt.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ifs väger man som en påse bomull kanske det är bättre att ge fan i att röra sig på hojen alls.

Borde ju vara skillnad på 55kg flugskit á Rossi och någon normalvuxen svensk på 100 pannor. Eller är det tvärt om? Att den som väger mer ska sitta still och flugskiten ska klänga som en apa?
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Där har du fel. 800:eek:rna har högre hastighet vid apex än 990:eek:rna enligt dataloggningen och det stämmer bra med vad förarna själva säger.

Det har blivit svårare att köra om av den enkla anledningen att du måste ha väldigt hög kurvhastighet och det finns bara ett spår som är snabbast. Därför sker de flesta omkörningarna vid inbromsningar eller genom slipstreaming, det är nästan omöjligt att ta ett annat spår genom en kurva och komma ut först.

Relativt sa jag ju:tummenupp
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
Orkar inte diskutera mer... Hur som helst tycker jag att spåren ser annorlunda ut om man jämför och att 990:eek:rna tog vidare spår (speciellt i ingång på kurvorna). 800:eek:rnatar tajtare ingång och håller spår bättre tycker jag. Sen är det säkrt så att 800:eek:rna är snabbare på hela partiet, det är väl därför de har bättre varvtider:tummenupp
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kör du alltid med den stilen? Blir ju ett jäkla lut på hojen men uppenbarligen funkar det ju. :va

Egentligen vill jag inte se bilder som den ovan. Jag FÖRSÖKER få ned kroppen och burka i kröken och ibland gör jag det LITE GRANN. Men på bilden från Sviestad ser det ju helt tokigt ut... Inte konstigt att det sliter ända ut på däcken! Måste jobba på det där....
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
I början av tråden diskuteras det livligt hurvida man ska trycka på den yttre fotpinnen eller inte i kurvorna.

Hopper stod över race 2 igår eftersom han inte kunde trycka tillräckligt mycket på den yttre fotpinnen i högerkurvorna. Utan trycket spann det för mycket.
 

Robz

Guest
...Hopper stod över race 2 igår eftersom han inte kunde trycka tillräckligt mycket på den yttre fotpinnen i högerkurvorna. Utan trycket spann det för mycket.
:krama :tummenupp
...var framkom detta, en sändning eller text någonstans??
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
...var framkom detta, en sändning eller text någonstans??

Hopper var live gäst hos Sandy igår .. Han klagade på all elektronik i MGP bölaböla ; ) nä, det var riktigt skoj att lyssna på en stjärna i direktsändning..
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Med andra ord placerade han kroppen längre fram på motorcykeln, på grund av smärtorna.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Hopper var live gäst hos Sandy igår .. Han klagade på all elektronik i MGP bölaböla ; ) nä, det var riktigt skoj att lyssna på en stjärna i direktsändning..
Som vanligt när någon bytt serie så är den gamla inte så bra som den nya men det var intressant att han tyckte att MotoGP-hojarna var för små och för stabila med för mycket elektronik. Trodde inte att det var någon större skillnad i storlek på hojarna men han borde ju veta.
 

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
Som vanligt när någon bytt serie så är den gamla inte så bra som den nya men det var intressant att han tyckte att MotoGP-hojarna var för små och för stabila med för mycket elektronik. Trodde inte att det var någon större skillnad i storlek på hojarna men han borde ju veta.

precis, men är det en allmän förar syn så kommer det säkert ändringar framöver ..

Undrar om inte förarna ändå håller 990cc tiden som favorit period under 2000-talet!

Jag gör det definitivt .. :Bugar
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top