Hängteknik i Moto GP

Robz

Guest
Varför dör aldrig den här tråden? :(
:D
...intressant tråd kanske?
Eller som i många andra långa trådar - folk orkar inte läsa igenom allt och börjar om med samma frågeställningar på nytt.

Henke_N - svaren på exakt de frågor du ställer finns redan i tråden och är debatterade... Innefattar bl a en båt med en bro, avlastning och ej lyft av bålen, vågtesten = flytta några cm alternativt Tobbelobbes förklaring, och framför allt Spiffs teorem... well, bara att läsa :tummenupp

Robz

Guest
Förtydligande

Den här tråden, heter det!
:mad:
Japp, tyvärr har även jag brister... :D

SLUTKLÄMMEN - ÄNTLIGEN!!!!

Hardcore evidence!

Här syns det ypperligt hur ytterpinne används… Nää – han är säkert ingen Rossi, men han leker mer med sladd än Rossi gör! …och VAD gör han? Varför "pressar" han ytterpinne? (Förväxla ej inbromsningsställ med utgångsspinn)

http://www.youtube.com/watch?v=PiLQ7Vf1t5k
[YOUTUBE-ID]PiLQ7Vf1t5k[/YOUTUBE-ID]

(EDIT: Ja han ställer sig nästan upp, men nä - det behöver man inte göra - 15 kg lyft mot bålen räcker en bra bit... för de som ej hittar så: 1.34, 1.54, 2.12, 2.21... mfl)

Testa för faan några varv, eller en hel träning! ...och låt nu denna tråd vila i frid…

/V.S.B.

Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Japp, tyvärr har även jag brister... :D

SLUTKLÄMMEN - ÄNTLIGEN!!!!

Hardcore evidence!

Här syns det ypperligt hur ytterpinne används… Nää – han är säkert ingen Rossi, men han leker mer med sladd än Rossi gör! …och VAD gör han? Varför "pressar" han ytterpinne? (Förväxla ej inbromsningsställ med utgångsspinn)

http://www.fastbikes.se/index.php?option=com_content&task=view&id=1147&Itemid=167

Testa för faan några varv, eller en hel träning! ...och låt nu denna tråd vila i frid…

/V.S.B.

Jamen det är klart att man ska pressa ytterpinne och vinkla ner hojen om man VILL ha ställ... det är ju bara att se på speedwayboyzena!
Men här gällde väl pratet hur man ska göra för att köra fort?

Robz

Guest
Jamen det är klart att man ska pressa ytterpinne och vinkla ner hojen om man VILL ha ställ... det är ju bara att se på speedwayboyzena!
Men här gällde väl pratet hur man ska göra för att köra fort?
Wow - repliken kom snabbare än min egen edit :D
KAN det finnas ett mellanting? Kan det vara så att ett mindre häng med momentpunkt på ytterpinne ger en snabbare utgång, vid utgång?

Utan att känna dig har jag läst mig till att du är en av de snabbare i Sverige (kan ha läst fel ;) ) - varför inte testa en ny teknik o se om varvtiderna sjunker? :tummenupp

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Wow - repliken kom snabbare än min egen edit :D
KAN det finnas ett mellanting? Kan det vara så att ett mindre häng med momentpunkt på ytterpinne ger en snabbare utgång, vid utgång?

Utan att känna dig har jag läst mig till att du är en av de snabbare i Sverige (kan ha läst fel ;) ) - varför inte testa en ny teknik o se om varvtiderna sjunker? :tummenupp
Det ryktas om att dom flesta varvar dig nuförtiden, inte ens i gul gatgrupp kan du dominera, du måste sluta med din svamliga teorier och komma in i matchen igen, sluta tänk så mycket, kör på känsla som du alltid gjort.

Du har chansen att utmana mig på SRW (vit grupp) nu redan på fredag, jag har inte kört en millimeter bana i år, do or cry :yoparty

Jag lovar att inte pilla på fjädringen eller ens hänga på ytterpinnen.

RR_06

Nu får jag nog f-n ta o lära mig svänga?
Gick med
3 Jul 2006
Hoj
CBR 1000RR -06 + Banhojkawa
Det ryktas om att dom flesta varvar dig nuförtiden, inte ens i gul gatgrupp kan du dominera, du måste sluta med din svamliga teorier och komma in i matchen igen, sluta tänk så mycket, kör på känsla som du alltid gjort.

Du har chansen att utmana mig på SRW (vit grupp) nu redan på fredag, jag har inte kört en millimeter bana i år, do or cry :yoparty

Jag lovar att inte pilla på fjädringen eller ens hänga på ytterpinnen.

...:D ...:D ...:D

Väl Mött På Banan

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Kan det vara så att ett mindre häng med momentpunkt på ytterpinne ger en snabbare utgång, vid utgång?

Jag kan OMÖJLIGT hänga mindre än jag gör nu! Jag sitter stadigt mitt på hojen ... och sliter däck ända ut över kanten. Vad jag vill göra är trycka MER innerpinne så jag kan luta upp hojen mer...:D
Så testa trycka ytterpinne... och vinkla ner hojen mer..... Hmmmmmmm...Jag ska tänka på det!:tummenupp

RR_06

Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Jag tar rygg på dig och hoppas att du inte heller vill dö, Embla kommer att bli odrägligare än någonsin om/när hon varvar mig.

Ööh... Embla e TJEJ... naturligtvis kör hon inte snabbare än mig... bara lite mindre långsamt, ibland...:huvet

MISSILEN utmanar Suzuki Rizhög Racer på fredag...

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ööh... Embla e TJEJ... naturligtvis kör hon inte snabbare än mig... bara lite mindre långsamt, ibland...:huvet

MISSILEN utmanar Suzuki Rizhög Racer på fredag...
Ghaaa, tänk om min gamla hoj kör ifrån mig :eek:

Embla trycker vi av i hårnålen :tungan

Robz

Guest
Det ryktas om att dom flesta varvar dig nuförtiden, ....

Försök inte dra ned mig i din avgrund gubbe - du orkade inte ens fixa en Voxtorpsrunda i tidig April med tillhörande knäskrap i år... Passé är ordet :mad:

Här finns bevis på min ypperlighet i år!
http://www.youtube.com/watch?v=POBtvHZv9SI
Jag Tjör om alla långsamma i Röd (o de snabba klipptes bort)!

Jag "tror" lite det handlar om att jag i min roll som eldsjäl och Instruktör i en stor förening, sett ganska många utvecklas till snabba förare med och utan min hjälp... Svennis var aldrig bra på Biljard, men ändå ledde han en del Snookerlag till högre nivåer. (Dålig jämförelse, jag veeet).
Jag är inte här ute efter att utbilda, eller vara besserwisser (vilket bevisats i annan tråd) - utan förstå bakomliggande orsaker till varför vissa körtekniker verkar vara mer optimala.

Kuriosa som få känner till - Alakhai (Robban Augustsson), kom från Crossvärlden till SSEMSE med helt ny hoj och första gången på bana - efter några pass körde han ifrån alla, inklusive mig som följde honom de första 2 passen - sedan blev han "beordrad" upp i Vit för att det gick lite fort.... En del tokstollar kan pressa ytterpinne från början :D

Åter till Sångfesten - Ukraina vinner (hoppas jag), Snygg tjej, sjöng bra, Catchie låt, Snygg tjej, bra ös, bra dans... sa' jag snygg Chey?

RR_06

Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Bla bla bla...(inse fakta)

Embla trycker vi av i hårnålen :tungan

Jupp...:tummenupp

Tar med bägge hojarna på fredag, torpederar Embla i hårnålen (med Missilen), byter hoj, sen har vi pensionärer hela banan för oss själva...:)

Väl Mött På Banan

GSXR1100R

Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Försök inte dra ned mig i din avgrund gubbe - du orkade inte ens fixa en Voxtorpsrunda i tidig April med tillhörande knäskrap i år... Passé är ordet :mad:

Du törs inte antaga min utmaning :arsele

Jupp...:tummenupp

Tar med bägge hojarna på fredag, torpederar Embla i hårnålen (med Missilen), byter hoj, sen har vi pensionärer hela banan för oss själva...:)

Väl Mött På Banan
Glöm inte att trycka på ytterpinnen när du torpederar Embla :mattias

Last edited:

Robz

Guest
Du törs inte antaga min utmaning :arsele

Du bör hålla dig ifrån Vit (vi försöker hålla långsamma förare därifrån - den enda (EDIT:ende - vissa märker ord här) som har prestige i att köra där är du :mad: )... när du går under 1.10.08 så säg till. :arsele
I år kommer jag garanterat under 1.09.99 - eller 25m längre ut i gruset efter procenten :D

Sluta nu spamma denna eminenta Fysiktråd - om du läser hela kanske du kan komma ned på 1.20 i år :tummenupp

(Faaan - vad de skriker på TVn för tillfället ("pausmusik") - färgar nog mina inlägg just nu :mad: )

Last edited:

RR_06

Gick med
3 Jul 2006
Hoj
Glöm inte att trycka på ytterpinnen när du torpederar Embla :mattias

Tänker ej använda mig av avancerad körning vid torpederingen. Kommer endast dreva om för maximal slagkraft så att lillgixern slås ut, vänligt men bestämt...:)

Pensionärer kommer att rocka på fredag...

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
För hundra år sen läste jag i Performance Bikes att vissa GP-förare nötte hål i sulan på stövlarna på grund av allt tryck de lägger på fotpinnarna.

Jag har (hade :( ) armen på tanken och tog stöd med benet mot tanken också. Den inre fotpinnen får också en massa tryck på sig. Se bara:

Så fick jag en anledning att visa den här gamla bilden igen. Tack, tack.

Vad är mattias för hoj och vem är sandstream?

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Vad är mattias för hoj och vem är sandstream?
Mattias är en numera krokig Aprilia som bor på landet. Sandstream är en trevlig kille som också bor på landet, men inte på samma ställe.

Edit: Återuppliva inte den här tråden! :mad:

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...