Hängteknik i Moto GP

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Jag hävdar inte att ett direkt resultat av en kraft på vänsterpedalen resulterar i högerlut. Men i etablerad färd, av en förare som klarar cykla och under nämnda förutsättningar -- så är det som beskrivet.

Okej, men håller du i så fall också med om att det borde vara lättare att kontrollera lutningen på cykeln om man lägger vikt på högerpedalen och lutar kroppen åt vänster än att lägga vikt på vänsterpedalen och luta kroppen åt vänster? I det senare fallet måste man ju, som du säger, luta cykeln extremt mycket för att få jämvikt. I det första fallet blir lutningen väldigt begränsad.

Edit: förtydligande
 
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Okej, men håller du i så fall också med om att det borde vara lättare att kontrollera lutningen på cykeln om man lägger vikt på högerpedalen och lutar kroppen åt vänster än att lägga vikt på vänsterpedalen och luta kroppen åt vänster? I det senare fallet måste man ju, som du säger, luta cykeln extremt mycket för att få jämvikt. I det första fallet blir lutningen väldigt begränsad.

Edit: förtydligande

Jag föredrar att själv formulera mina argument. Då blir formuleringen (förhoppningsvis) som jag vill ha den och risken för jobbiga motargument minskar. :D
 

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Jag föredrar att själv formulera mina argument. Då blir formuleringen (förhoppningsvis) som jag vill ha den och risken för jobbiga motargument minskar. :D

Jag ställde bara en fråga. Formulera om som du vill.

Edit: Det där lät lite spydigt. Inte alls min mening! :hej
 
Last edited:

Fresh Blade

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Genarp
Hoj
CBR1000RR -08
Detta var en av de mest slitsamma trådar jag blandat mig i sedan 2002 (ja, ett år innan armagedon (Swedies server-crash))
...har genom tråden fått några PM, varav det senaste åter lyft mitt förtroende för mig själv :D


Detta hade jag också fram till nyss misstrott till stora delar, även om dynamik kan få statiska förhållanden att förändras radikalt:

Ur PM-boxen (PM:a igen om du inte vill ha det kvar :tummenupp ):

""

Ett av problemen är att man kan dela upp det i två olika saker:

1 Hur funkar det statiskt
2 Hur funkar det dynamiskt

1 Handlar om att flytta det gemensamma masscentrumet för hoj + förare så att hojen kan jobba optimalt med sin fjädring osv. inget hokuspokus här.

2 Är mycket klurigare men det handlar om rörelsemängsmoment och inte masscentrum. En massa med stor utbredning blir trög att ändra rotationen på medans en massa med liten utbredning är lätt. Tydligt i en segelbåt som tävlar, där vill man samla alla tunga saker kring krängningscentrum (som båten guppar runt) och ha så lite som möjligt i ändskeppen bara för att båten skall följa med sjön och inte skära igenom vågorna. Åt andra håller så kan man tänka på en lindansare som har en lång stång som har stor tröghet.
På samma sätt blir det med en motorcykel för man kan i det dynamiska fallet bortse från var pilotens masscentrum är, det är inte viktigt utan det handlar om vilka krafter som påverkar hojen och hur den kan röra sig när den får variation i de krafter som påverkar den från banan. En kraft på yttrefotpinnen ger ett moment som motverkas av den kraft du har med ytterknät mot tanken + armar på tanken + armar på styret (även om man vill att det skall vara nära 0) + den vikt du fortfarande har på innerpinnen. Du ritade bilder som visade det har jag för mig.

Det som händer när det släpper är att hojen vill rotera medurs (i en högerböj) dvs falla innåt runt sitt rotationscentrum, kraften på ytterpinnen vill motverkar denna rotation samtidigt minskar din kraft på tanken med ytterknät för hojen roterar bort från knät. Har man vikten på innerpinne så "hjäper" man rotationen, vilken inte leder till dämpning av systemet och nästa stabila läge är i lecahavet =)
Vikten man har kvar på sadeln hjälper också till att öka rotationen eftersom den kraften ger ett moment så fort hojen har börjat rotera.
Jag tror inte man upplever det som rotation när det släpper men det måste vara vad som händer även om det händer andra saker också som kanske märks mer tex att bakändan far ut.

Jag tror att det är rätt svårt att övertyga... Det är ju inte så himla lätt att förklara på ett pedagogiskt sätt så att alla förstår.
/Spiff

""
:yoparty :yoparty


Jag håller fullständig med dig att man skall ha trycket eller "ta stöd" på ytterpinnen. Förutom teorin så känns det instinktivt rätt. Lite som att åka skidor utför, det är nog ingen som pressar mest på innerskidan. Att det sen kan vara svårt att få till i praktiken är en annan sak :tummenupp
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag håller fullständig med dig att man skall ha trycket eller "ta stöd" på ytterpinnen. Förutom teorin så känns det instinktivt rätt. Lite som att åka skidor utför, det är nog ingen som pressar mest på innerskidan. Att det sen kan vara svårt att få till i praktiken är en annan sak :tummenupp

"Tyngden på dalskidan älskling!" :D





Borde inte det vara den "yttre skidan"? ;)
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Jo precis, yttre eller dalskidan eller ytterpinnen, sak samma.
Fast den där jämförelsen haltar ju lite.
Du har två skidor, det blir som att ha en separat motorcykel till
varje fotpinne.

Nej, vad du nu behöver är en Monoski(ja, jag är skitgammal, men det kan ju
finnas några här som minns monoskin dock). Med en sån kan kan du ju
försöka trycka på dalskidan ... :D


Och naturligtvis, jag har en i källaren om du behöver låna till ditt experiment.
 

sandstream

Guest
Nej, vad du nu behöver är en Monoski(ja, jag är skitgammal, men det kan ju finnas några här som minns monoskin dock). Med en sån kan kan du ju försöka trycka på dalskidan ... :D
Fan vad snyggt det såg ut när man kom nerför backen på sin monoski :yoparty
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Fan vad snyggt det såg ut när man kom nerför backen på sin monoski :yoparty

Det var bättre förr, ju förr desto bättre... :rolleyes:

Nu för tiden åker ju alla som cowboys, minst en meter mellan skidorna. skitfult!

Jag brukar fortfarande ta ut min Monoski i naturen nån gång om året.
Småglinen(alla under 35...) stirrar på en som om man kom från en
annan planet.
 

sandstream

Guest
Det var bättre förr, ju förr desto bättre... :rolleyes:
Nu för tiden åker ju alla som cowboys, minst en meter mellan skidorna. skitfult!
Jag brukar fortfarande ta ut min Monoski i naturen nån gång om året.
Småglinen(alla under 35...) stirrar på en som om man kom från en
annan planet.
Ja, det som av en del kallas Stockholms-stilen, dvs pjäxorna i princip limmade mot varandra, ser ut att vara på väg bort. Det är de förbannade carvingskidornas fel. Med dem kan ju vem som helst ta sig ner för backen. Usch vad hemskt det är med utveckling! :D
 

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Ja, det som av en del kallas Stockholms-stilen, dvs pjäxorna i princip limmade mot varandra, ser ut att vara på väg bort. Det är de förbannade carvingskidornas fel. Med dem kan ju vem som helst ta sig ner för backen. Usch vad hemskt det är med utveckling! :D

Precis! Ett par pjäxor skall slitas ut på insidan!!

Och utveckling är hemskt! :)

Blev lite OT här va??
 

Fresh Blade

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Genarp
Hoj
CBR1000RR -08
Fast den där jämförelsen haltar ju lite.
Du har två skidor, det blir som att ha en separat motorcykel till
varje fotpinne.

Nej, vad du nu behöver är en Monoski(ja, jag är skitgammal, men det kan ju
finnas några här som minns monoskin dock). Med en sån kan kan du ju
försöka trycka på dalskidan ... :D


Och naturligtvis, jag har en i källaren om du behöver låna till ditt experiment.

Jo det håller jag med om, det är inte riktigt samma sak. Jag börjar bli rädd att det snart kommer fram bevis i denna tråden att det egentligen inte går att köra på två hjul, hu va hemskt. Lite som det där med humlan, den är ju lyckligt ovetande.
Kul tråd det här, cred till de mer seriösa skribenterna som har orkat gräva ner sig i fysikens lagar här och hållit igång spekulationerna hos oss andra.
:tummenupp :tummenupp
 

Robz

Guest
Någon som kommer ihåg denna tråden? :D

Hur har det gått nu då... någon som provat och vågar berätta om det?? :tungan

Själv så körde jag Knutstorp i Torsdags - bra regnigt hela dagen och originaltvålar, småsläpp överallt hela tiden och en ny hoj, lite nervigt...
På eftermiddagen när man började bli van vid alla släpp ökade gaspådraget tills en utgång upp i backen mot hårnålen.... 30° fetesläpp :eek: , utan att hinna tänka mer än "FAAAAN", reste jag/kastades rumpan ur sätet och nästan all vikt på yttre pinnen - lugnt och fint kom bakänden tillbaka... förmodligen mest tur, men det kändes rätt bra :)
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
... och nästan all vikt på yttre pinnen - lugnt och fint kom bakänden tillbaka... förmodligen mest tur, men det kändes rätt bra :)

Najs :tummenupp

Bara å ringa Rossi nu då och berätta att han kan sluta belasta inre fotpinnen, då kanske han kan ta ännu än titel :arsele
 

Robz

Guest
Najs :tummenupp
Bara å ringa Rossi nu då och berätta att han kan sluta belasta inre fotpinnen, då kanske han kan ta ännu än titel :arsele

Du har med andra ord inte prövat teorin än?
Som tidigare skrivet använder nog alla GP-fantomer detta ur sväng, även så Rossi...

EDIT: Glömde - de har ju TC (lösningen på aaallt) och behöver ej denna teori :arsele
 
Last edited:

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Kan ju inte låta tråden dö hur som helst..

Tänker inte ge mig in i pajkastningen om moment och tyngdpunkter, vad jag läst mig till finns sanningen nånstan mellan åsikterna, min begränsade mekanikkunskaper gör att jag inte vågar mig på en egen förklaring.

Till saken, jag anser mig väl, efter att ha läst tråden,(sträckläst idag, ja jag har tråkigt) att jag tillhör det sk "fotpinnefolket". dvs jag försöker hänga mig kvar i hojen genom att pressa knät in i tanken med tårna på fotpinnen ( Ytterbenet dårå) Detta för att kunna ha i teorin 0 vikt på innerbenet. Så långt känns det bra, min fråga är bara, om man inte pressar sig fast med knät i tanken, hur fan sitter man då kvar på hojen om man inte vill hänga i styret?
bara sätta knävecket i sadelkanten leder ofelbart till att dratta i backen. Friktionen mellan fotpinne o stövel är sas otillräcklig..








Du har med andra ord inte prövat teorin än?
Som tidigare skrivet använder nog alla GP-fantomer detta ur sväng, även så Rossi...

EDIT: Glömde - de har ju TC (lösningen på aaallt) och behöver ej denna teori :arsele
 

Robz

Guest
....efter att ha läst tråden,(sträckläst idag, ja jag har tråkigt) att jag ...

Moahaha - själv har jag försökt detta 2ggr, men det blev för tjockt :D

Med tanke på min dags inledning (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182662), borde jag kanske inte ge mig in i detta idag igen – faen vad besvärliga ni är i denna forumdel ;)

Just det du beskriver kring att hålla fast sig med ytterknät mot tanken är beskrivet tidigare i tråden, och en anledning till att jag själv vacklade en stund… men Spiffs förklaring är klockren – när hojen väl börjar rotera bort från kroppen vid ett släpp eller vid de små, men snabba rörelser som uppstår över ojämnheter, gör masströgheten att momentpunkten på ytterpinnen kvarstår medan tankens moment minskar – alltså vrids hojen kring längdaxeln tillbaka mot marken, belastning på innerpinne vill då istället vrida ut hojen.

Ytterligare en oortodox teori jag har, är att detta är en av anledningarna till att Crossförare (som ju alltid kör med ytterpinne och innerfoten framåt) generellt gör bra ifrån sig på sporthoj, men tvärtom är högst ovanligt…


/En som nu insett sitt djupa beroende av Sporthoj.com… var söker man hjälp?:gnissla


EDIT:
Andra gången jag läste din fråga insåg jag att mitt svar inte täckte detta:
...min fråga är bara, om man inte pressar sig fast med knät i tanken, hur fan sitter man då kvar på hojen om man inte vill hänga i styret? .....
Just den debatterade punkten... man lägger istället för mycket av "vikten" på innerpinnen, ibland sittandes på innerhälen - då kan man vifta med ytterbenet, men när det släpper blir det helikopter ut i grusen/lecan.
 
Last edited:

Nitrous

www.actionpics.se
Gick med
8 Mar 2003
Ort
Mantorp (Racetorp)
Hoj
Panigale
Med tanke på Lorenzos tillstånd idag (kunde inte gå själv eftersom han har sprickor i båda fotlederna) och körde ändå i mål som två så lär han inte lagt mycket vikt på fotpinnarna, åtminstone inte han iallafall :va

Fick hjälp av hojen och klarade inte av att stå stilla upprätt ens p.g.a. smärtan.

/Nitrous
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Med tanke på Lorenzos tillstånd idag (kunde inte gå själv eftersom han har sprickor i båda fotlederna) och körde ändå i mål som två så lär han inte lagt mycket vikt på fotpinnarna, åtminstone inte han iallafall :va

Fick hjälp av hojen och klarade inte av att stå stilla upprätt ens p.g.a. smärtan.

/Nitrous

Skulle tro att de håller ett betydligt hårdare tag kring styret än vad som anses rätt i teorin.
 

Henke_N

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2005
Ort
Lund
Hoj
Cbr600rr -06
Ooookaj.. vet inte om vi predikar samma sak då du ibland förlorar dig i fotpinnetryckets förträflighet. Min fråga är nu enligt bilden nedan, hur kan du få tryck på fotpinnen till att häva någon sladd? Som jag fattar det får du en kraft ner i fotpinnen, denna tas ut av kraften in i tanken = lika kraft motriktad, annars flyger tanken av eller så bryts fotpinnen av. El i värsta fall om du har en ram av kokt spagetti så lyckas du böja ramen med dit bentryck. Men då har du antingen ben i full arnoldklass ( kanske till o med mer) el en ram som är skit. ( okej lite flex ska man ju ha i ramen men det där e ju aningens extremt.. )

Min teori är därför att visst går det utmärkt o hänga kvar i hojen sådär, till o med att föredra enligt min egen åsikt men för att lägga tryck på ytterpinnen måste du defacto flytta kroppen.




Moahaha - själv har jag försökt detta 2ggr, men det blev för tjockt :D

Med tanke på min dags inledning (http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=182662), borde jag kanske inte ge mig in i detta idag igen – faen vad besvärliga ni är i denna forumdel ;)

Just det du beskriver kring att hålla fast sig med ytterknät mot tanken är beskrivet tidigare i tråden, och en anledning till att jag själv vacklade en stund… men Spiffs förklaring är klockren – när hojen väl börjar rotera bort från kroppen vid ett släpp eller vid de små, men snabba rörelser som uppstår över ojämnheter, gör masströgheten att momentpunkten på ytterpinnen kvarstår medan tankens moment minskar – alltså vrids hojen kring längdaxeln tillbaka mot marken, belastning på innerpinne vill då istället vrida ut hojen.

Ytterligare en oortodox teori jag har, är att detta är en av anledningarna till att Crossförare (som ju alltid kör med ytterpinne och innerfoten framåt) generellt gör bra ifrån sig på sporthoj, men tvärtom är högst ovanligt…


/En som nu insett sitt djupa beroende av Sporthoj.com… var söker man hjälp?:gnissla


EDIT:
Andra gången jag läste din fråga insåg jag att mitt svar inte täckte detta:

Just den debatterade punkten... man lägger istället för mycket av "vikten" på innerpinnen, ibland sittandes på innerhälen - då kan man vifta med ytterbenet, men när det släpper blir det helikopter ut i grusen/lecan.
 

Bifogat

  • fråga.jpg
    fråga.jpg
    26.3 KB · Visningar: 54
Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras

Yamahas Sports Touring-mode...

Svenska Roam utnämnt till en av världens 100 viktigaste ”impact”-bolag

Roam, det kenyanska elmotor...

Nya R9 från Yamaha

Yamaha har presenterat R9, ...

Ny touch-instrumentering från KTM

KTM har lanserat en helt ny...

Top