Detta var en av de mest slitsamma trådar jag blandat mig i sedan 2002 (ja, ett år innan armagedon (Swedies server-crash))
...har genom tråden fått några PM, varav det senaste åter lyft mitt förtroende för mig själv
Detta hade jag också fram till nyss misstrott till stora delar, även om dynamik kan få statiska förhållanden att förändras radikalt:
Ur PM-boxen (PM:a igen om du inte vill ha det kvar
):
""
Ett av problemen är att man kan dela upp det i två olika saker:
1 Hur funkar det statiskt
2 Hur funkar det dynamiskt
1 Handlar om att flytta det gemensamma masscentrumet för hoj + förare så att hojen kan jobba optimalt med sin fjädring osv. inget hokuspokus här.
2 Är mycket klurigare men det handlar om rörelsemängsmoment och inte masscentrum. En massa med stor utbredning blir trög att ändra rotationen på medans en massa med liten utbredning är lätt. Tydligt i en segelbåt som tävlar, där vill man samla alla tunga saker kring krängningscentrum (som båten guppar runt) och ha så lite som möjligt i ändskeppen bara för att båten skall följa med sjön och inte skära igenom vågorna. Åt andra håller så kan man tänka på en lindansare som har en lång stång som har stor tröghet.
På samma sätt blir det med en motorcykel för man kan i det dynamiska fallet bortse från var pilotens masscentrum är, det är inte viktigt utan det handlar om vilka krafter som påverkar hojen och hur den kan röra sig när den får variation i de krafter som påverkar den från banan. En kraft på yttrefotpinnen ger ett moment som motverkas av den kraft du har med ytterknät mot tanken + armar på tanken + armar på styret (även om man vill att det skall vara nära 0) + den vikt du fortfarande har på innerpinnen. Du ritade bilder som visade det har jag för mig.
Det som händer när det släpper är att hojen vill rotera medurs (i en högerböj) dvs falla innåt runt sitt rotationscentrum, kraften på ytterpinnen vill motverkar denna rotation samtidigt minskar din kraft på tanken med ytterknät för hojen roterar bort från knät. Har man vikten på innerpinne så "hjäper" man rotationen, vilken inte leder till dämpning av systemet och nästa stabila läge är i lecahavet =)
Vikten man har kvar på sadeln hjälper också till att öka rotationen eftersom den kraften ger ett moment så fort hojen har börjat rotera.
Jag tror inte man upplever det som rotation när det släpper men det måste vara vad som händer även om det händer andra saker också som kanske märks mer tex att bakändan far ut.
Jag tror att det är rätt svårt att övertyga... Det är ju inte så himla lätt att förklara på ett pedagogiskt sätt så att alla förstår.
/Spiff
""