Hängteknik i Moto GP

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det lärdes hur som helst ut att man istället för att belasta styret skulle klämma ihop benen runt tanken och därmed föra in lasten längre ner och detta skulle minska tendensen till bakhjulslyft...
Det enda som kan minska tendensen till bakhjulslyft rent fysikaliskt borde vara att sänka tyngdpunkten...alltså minska momentet runt framhjulets angreppspunkt mot asfalten. Eller strunta i att bromsa så hårt :)
Det spelar alltså ingen roll Var man för in lasten så länge inte tyngdpunktsläget på ekipaget som helhet förändras.

Genom att klämma benen om tanken och försöka föra in krafterna från sin egen kropp längre ner på hojen skulle man kunna få minskade tendenser till bakhjulslyft vid bromsning...Men, enbart genom att det då är omöjligt att orka hålla ryggen lika "rakochfin" som om man håller hårt i styret utan istället kryper ihop...Alltså sänker man tyngdpunkten !

Sen är det ju givetvis lättare att hantera reglage och styrning om man belastar styret mindre.

Amen!

Förresten: var det dig jag köpte två clip-on:s av till min R6:a?

/Tobias
 

MC Doktorn

Guest
Mitt stora problem är att tyngdpunkten på min kropp som förskjutits ner framåt.

Kul läsning annars.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Var och när har jag ignorerat dessa
Läs vad jag skrev igen - jag talar ju inte om etablerad sväng utan när dynamik tar vid, när bakhjulet

släpper pga sladd eller ojämnhet. Då försvinner den vinkelrätt mothållande kraften, och pinnemomentet

vrider hojen runt längdaxeln.
Sitter man på sätet blir det inget vridande moment.
Innerpinne = vrider utåt, förvärrar.
Ytterpinne vrider innåt, förbättrar.

Var i detta har jag fel

Du har fel i resonemanget därför att ditt "pinnemoment" bara är ett delmoment. Masselementen skapar s k småkrafter och ditt moment du nämner är skapat av just sådana. Man kan säga att "pinnemomentet" "äts upp" av de andra delmomenten som verkar åt andra hållet. Hojen lutar ju mindre (vid last på innern) och masselementen (från hoj) hamnar ju då närmre däck/underlag-kontaktpunkten. (moment=vikt x arm).

Man kan naturligtvis (och lika felaktigt) hävda att last på en pinne vrider åt andra hållet än vad du menar -- med argumentet att hojens attityd (rollplanet) är annorlunda (vilket den är) och som då påverkar det totala momentet. Men då har man ju istället ignorerat delmomentet från självaste pinnlasten. Därför är även detta resonemang fel.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Du har fel i resonemanget därför att ditt "pinnemoment" bara är ett delmoment. Masselementen skapar s k småkrafter och ditt moment du nämner är skapat av just sådana. Man kan säga att "pinnemomentet" "äts upp" av de andra delmomenten som verkar åt andra hållet. Hojen lutar ju mindre (vid last på innern) och masselementen (från hoj) hamnar ju då närmre däck/underlag-kontaktpunkten. (moment=vikt x arm).

Man kan naturligtvis (och lika felaktigt) hävda att last på en pinne vrider åt andra hållet än vad du menar -- med argumentet att hojens attityd (rollplanet) är annorlunda (vilket den är) och som då påverkar det totala momentet. Men då har man ju istället ignorerat delmomentet från självaste pinnlasten. Därför är även detta resonemang fel.
Jag börjar tro mer och mer på Olssons naturlagar, det verkar fysiskt omöjligt att påverka summan av alla verkande krafter med att trycka på yttre fotpinnen.

Snart dags för en fotpinnetryckarpoll :D
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Tack själv!

Jag lyssnar väl mest på musik och röker en joint då och då. :tummenupp

OK! Det verkar skapa kunskap och kompetens!! Hmmmmmm, kan behöva lite input där själv... I den ena av dina vardagssysslor är jag fullärd men i den andra kan jag öka min kompetens... Hur börjar man?:va
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
OT, men: Ta dig till Siba och köp en radio. Ratta tills musiken strömmar genom luften omkring dig. Vid behov ratta igen.

Jag har hört talas om något som heter Led Zeppelinos orkester... är det bra nybörjargrejer???

Vidare komme jag att tänka på en fet (120 kg+) dansk som kallades Feddert. Sent på 70-talet körde han en 6-cylindrig CBX i superbike och var lika snabb som Linden. Ibland körde han genom Karusellen med vänster vad på sadeln och foten 15 cm från fotpinnen och inte fan såg han ut att förlora på det...FORT gick det ändå!
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
:va En newbees tanke bara. :confused:

Kan det inte vara så att när man svänger hö och sätter tynden på vänster fot, är det för att kunna trycka vänster knä mot tanken så du slipper hålla dig krampaktigt med händerna för att inte trilla av. Tryck fast dig med vänster fot och vänster knä. Och inget alls med krafter hit och dit :va
 

Robz

Guest
Du har fel i resonemanget därför att ditt "pinnemoment" bara är ett delmoment. Masselementen skapar s k småkrafter och ditt moment du nämner är skapat av just sådana. Man kan säga att "pinnemomentet" "äts upp" av de andra delmomenten som verkar åt andra hållet. Hojen lutar ju mindre (vid last på innern) och masselementen (från hoj) hamnar ju då närmre däck/underlag-kontaktpunkten. (moment=vikt x arm).
Man kan naturligtvis (och lika felaktigt) hävda att last på en pinne vrider åt andra hållet än vad du menar -- med argumentet att hojens attityd (rollplanet) är annorlunda (vilket den är) och som då påverkar det totala momentet. Men då har man ju istället ignorerat delmomentet från självaste pinnlasten. Därför är även detta resonemang fel.

Mmmm.... jag börjar faktiskt vackla lite - får ta en rejäl funderare nu :tummenupp
T ex tankens ökade tryck/last vinkelrätt mot ekipagets resultant är ju definitivt ett mot-moment.
Det som fortfarande för mig är svårt att komma över är att det faktiskt KÄNNS bättre (mindre vobbel, stabilare över gropar).
Att sladda på grus kräver nästan vikt på ytterpinne....

Ett fullständigt teoretiskt klargörande hade varit väldigt intressant - jag kommer nog inte längre än såhär.
Hade varit skönt att slippa trycka på yttern - det ÄR jobbigare :D

Ett fakta kvarstår dock - för nybörjare blir det odiskutabelt SÄKRARE om de inte sitter på sin innerhäl. Vi har varje år vurpor förorsakade av detta i föreningen....
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Hade varit skönt att slippa trycka på yttern - det ÄR jobbigare :D

Ett fakta kvarstår dock - för nybörjare blir det odiskutabelt SÄKRARE om de inte sitter på sin innerhäl. Vi har varje år vurpor förorsakade av detta i föreningen....

På hälen är ju jättedumt, då slipar man ju av foten totalt genom svängen ;)

Jag sparar mina krafter till något vettigare även i år, har tillräckliga problem att orka med racen iaf, så mycket sladdar det inte bak för mig heller ännu, de händer någon gång då och då men de brukar reda ut sig ändå.
Har faktiskt bara dragit en rejäl highsider under mina år och det var ut ur gamla trösen på kga. Sen har man fått sig några rejäla slappers, men då har jag inte ens haft kontakt med fotpinnarna utan flugit i luften och haft tur att landa på hojen igen :D
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Ett fakta kvarstår dock - för nybörjare blir det odiskutabelt SÄKRARE om de inte sitter på sin innerhäl. Vi har varje år vurpor förorsakade av detta i föreningen....
Sitta på sin innerhäl ska man definitivt inte göra :skrämd

Fotpinnarnas enda funktion är att bära upp benens vikt och hålla dem på plats. Måste man göra det med muskelkraft så blir man duktigt trött efter en stund. Tänk bort fotpinnarna, alltså tänk dig att de inte finns. Deras frånvaro hade inte ändrat styrningen på något sätt.
 

Fresh Blade

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2006
Ort
Genarp
Hoj
CBR1000RR -08
:va En newbees tanke bara. :confused:

Kan det inte vara så att när man svänger hö och sätter tynden på vänster fot, är det för att kunna trycka vänster knä mot tanken så du slipper hålla dig krampaktigt med händerna för att inte trilla av. Tryck fast dig med vänster fot och vänster knä. Och inget alls med krafter hit och dit :va

Det trodde jag också ett tag :confused:
Citat:
Inskickat av Fresh Blade
Som jag har förstått det och försöker göra, så spänner jag knäet mot tanken genom att trycka mot fotpinnen. Tårna på pinnen och räta ut fotleden. Om man lyckas så behövs ingen kraft på innerpinnen eller styret.

Svar:
Vad bra, då har du lagt en exakt lika stor spänning på tanken som på fotpinnen...
Men som sagt, du har inte flyttat någon vikt eller tyngdpunkt.
 

Robz

Guest
Detta var en av de mest slitsamma trådar jag blandat mig i sedan 2002 (ja, ett år innan armagedon (Swedies server-crash))
...har genom tråden fått några PM, varav det senaste åter lyft mitt förtroende för mig själv :D
Det trodde jag också ett tag :confused:
Citat:
Inskickat av Fresh Blade
Som jag har förstått det och försöker göra, så spänner jag knäet mot tanken genom att trycka mot fotpinnen. Tårna på pinnen och räta ut fotleden. Om man lyckas så behövs ingen kraft på innerpinnen eller styret.
Svar:
Vad bra, då har du lagt en exakt lika stor spänning på tanken som på fotpinnen...
Men som sagt, du har inte flyttat någon vikt eller tyngdpunkt.

Detta hade jag också fram till nyss misstrott till stora delar, även om dynamik kan få statiska förhållanden att förändras radikalt:

Ur PM-boxen (PM:a igen om du inte vill ha det kvar :tummenupp ):

""

Ett av problemen är att man kan dela upp det i två olika saker:

1 Hur funkar det statiskt
2 Hur funkar det dynamiskt

1 Handlar om att flytta det gemensamma masscentrumet för hoj + förare så att hojen kan jobba optimalt med sin fjädring osv. inget hokuspokus här.

2 Är mycket klurigare men det handlar om rörelsemängsmoment och inte masscentrum. En massa med stor utbredning blir trög att ändra rotationen på medans en massa med liten utbredning är lätt. Tydligt i en segelbåt som tävlar, där vill man samla alla tunga saker kring krängningscentrum (som båten guppar runt) och ha så lite som möjligt i ändskeppen bara för att båten skall följa med sjön och inte skära igenom vågorna. Åt andra håller så kan man tänka på en lindansare som har en lång stång som har stor tröghet.
På samma sätt blir det med en motorcykel för man kan i det dynamiska fallet bortse från var pilotens masscentrum är, det är inte viktigt utan det handlar om vilka krafter som påverkar hojen och hur den kan röra sig när den får variation i de krafter som påverkar den från banan. En kraft på yttrefotpinnen ger ett moment som motverkas av den kraft du har med ytterknät mot tanken + armar på tanken + armar på styret (även om man vill att det skall vara nära 0) + den vikt du fortfarande har på innerpinnen. Du ritade bilder som visade det har jag för mig.

Det som händer när det släpper är att hojen vill rotera medurs (i en högerböj) dvs falla innåt runt sitt rotationscentrum, kraften på ytterpinnen vill motverkar denna rotation samtidigt minskar din kraft på tanken med ytterknät för hojen roterar bort från knät. Har man vikten på innerpinne så "hjäper" man rotationen, vilken inte leder till dämpning av systemet och nästa stabila läge är i lecahavet =)
Vikten man har kvar på sadeln hjälper också till att öka rotationen eftersom den kraften ger ett moment så fort hojen har börjat rotera.
Jag tror inte man upplever det som rotation när det släpper men det måste vara vad som händer även om det händer andra saker också som kanske märks mer tex att bakändan far ut.

Jag tror att det är rätt svårt att övertyga... Det är ju inte så himla lätt att förklara på ett pedagogiskt sätt så att alla förstår.
/Spiff

""
:yoparty :yoparty
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top