Hängteknik i Moto GP

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Här håller jag på dig oFFkeFF :tummenupp
Innerpinnen är enligt min tes sämre än sadeln.
Visserligen hamnar TP högre upp, men i linje med hojens kontaktytor = inget vridande moment utåt.
Ge fan i innerpinnen - burka mindre :D
EDIT: Snaffsfel

Hamnar TP högre?... Tyngdpunkten ligger väl ändå kvar på samma ställe ändå?
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
vad e de för fel på golf nu då....:7peta

Hm om man lägger "tryck" på yttre fotpinne kommer inte hojen få viss tendens till att resa sig då?

Känns lite som om de kan få den effekten. Känns faktiskt lite logiskt också.

Man kan säga så.
Men en bättre förklaring är nog att hojjen får en mindre tendens till att vilja lägga sig. Rent ofriviligt har många väldigt mycket vikt på innre fotpinnen.
Och det märks framför allt på fäste och förmåga att häva ett bakhjulssläpp.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
OM man titta rpå den här bilden så har jag väldigt svårt att se att Elias i någon större utsträckning kan ha vikt på ytterpinnen. Verkar funka bra ändå.

img_493150.jpg
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kan du förklara varför det skulle vara dåligt att sitta på sadeln? Fjädringen på en hoj är ju uppbyggd för att hantera just den vikten? Står man upp i sadeln kommer man ju dock börja ta upp stötar med kroppen och på det sättet kan fjädringen jobba på ett annat sätt, men det är ju mer applicerabart när man kör cross och enduro där stötarna är betydligt kraftigare.

Sitter du på sadeln höjjer du din och hojjens gemensama tyngdpunkt. Men det värsta är att hojjen baktung när du sitter på den. Hojjen och däcken är byggda för 60%-40% i viktfördelning mellan bak och framhjul. Sitter du på sadeln får du kanske 95%-5% vid gaspådrag. Och det klarar inte bakdäcket. Du kommer alltså inte kunna gasa lika mycket ut ur böjarna utan att få släpp.
Dessutom så kan du faktiskt ta upp dom små stötarna med benen om du står upp, Något som ytterligare skapar fäste.

Har du/ni tänkt på hur det ser i dom här tuffa klippen på youtube när hojjarna får vobbel och föraren kastas fram och tillbaka över hojjen på ett väldigt spektakulärt sätt. I bland klarar dom sig och kan köra vidare, men i bland kastas dom av hojjen.

Vad händer då?

Jo! hojjen slutar att vobbla. Helt plötsligt blir hojjen stabil som ett tåg och bara fortsätter rakt fram som om inget hade hänt.
Och det visar ganska tydligt att hojjen är det inget fel på. Den klarar nästan hur mycket som helst. Men när en människa lägger sina 70-100kg felplasserat på hojjen, det är då det blir knas. Och det är därför som viktfördelningen är så otroligt avgörande och viktigt.

OM man titta rpå den här bilden så har jag väldigt svårt att se att Elias i någon större utsträckning kan ha vikt på ytterpinnen. Verkar funka bra ändå.

img_493150.jpg

Hur skulle du kunna se det :va
Det är ju skitsvårt att se.
Men du ser ju inte heller att han har all vikt på rumpan eller på innre fotpinnen. Eller hur?
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Sitter du på sadeln höjjer du din och hojjens gemensama tyngdpunkt. Men det värsta är att hojjen baktung när du sitter på den. Hojjen och däcken är byggda för 60%-40% i viktfördelning mellan bak och framhjul. Sitter du på sadeln får du kanske 95%-5% vid gaspådrag. Och det klarar inte bakdäcket. Du kommer alltså inte kunna gasa lika mycket ut ur böjarna utan att få släpp.
Dessutom så kan du faktiskt ta upp dom små stötarna med benen om du står upp, Något som ytterligare skapar fäste.

Har du/ni tänkt på hur det ser i dom här tuffa klippen på youtube när hojjarna får vobbel och föraren kastas fram och tillbaka över hojjen på ett väldigt spektakulärt sätt. I bland klarar dom sig och kan köra vidare, men i bland kastas dom av hojjen.

Vad händer då?

Jo! hojjen slutar att vobbla. Helt plötsligt blir hojjen stabil som ett tåg och bara fortsätter rakt fram som om inget hade hänt.
Och det visar ganska tydligt att hojjen är det inget fel på. Den klarar nästan hur mycket som helst. Men när en människa lägger sina 70-100kg felplasserat på hojjen, det är då det blir knas. Och det är därför som viktfördelningen är så otroligt avgörande och viktigt.

Höjer jag arslen 1cm från sadeln, HÖJER jag den gemensamma TYNGDPUNKTEN. Förstå vad ett massacentrum är nu igen.
För egen del, så går min hoj inte särskilt mycket på bakhjulet trots att jag sitter på sadeln, dock lutar jag mig framåt för att flytta fram tyngdpunkten, dock lutar jag mig framåt utan att lägga mer vikt på styret.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Höjer jag arslen 1cm från sadeln, HÖJER jag den gemensamma TYNGDPUNKTEN. Förstå vad ett massacentrum är nu igen.
För egen del, så går min hoj inte särskilt mycket på bakhjulet trots att jag sitter på sadeln, dock lutar jag mig framåt för att flytta fram tyngdpunkten, dock lutar jag mig framåt utan att lägga mer vikt på styret.

Ja det stämmer. Fel förklarat av mig. Måste tänka till för att förklara rätt :va .

Sitter du på sadeln så sitter du och hojjen lixom ihop. Det som händer hojjen, händer även med dig. Står du på fotpinnarna så överförs inte kraften till din kropsmassa på samma sätt.
Hojjen kan arbeta fritt under dig mellan dina ben om du står på pinnarna och är avslapnad i armarna. (tänk på youtube klippen när det volblar)
Då har hojjen sin tyngdpunkt och din kropp har sin egen.
Och det gör att tyngden från kroppen centreras långt ner i mitten på hojjen via en stötdämpad och ledad överföring.
Och det är bättre än högt upp lång bak.

Blev det bättre eller krångligare nu :confused:
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Höjer jag arslen 1cm från sadeln, HÖJER jag den gemensamma TYNGDPUNKTEN. Förstå vad ett massacentrum är nu igen.
För egen del, så går min hoj inte särskilt mycket på bakhjulet trots att jag sitter på sadeln, dock lutar jag mig framåt för att flytta fram tyngdpunkten, dock lutar jag mig framåt utan att lägga mer vikt på styret.

så du kan alltså luta framåt men inte få vikten på styret (det du lutar mot). Om det funkar framåt borde det ju även göra det i sidled helt logiskt.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
så du kan alltså luta framåt men inte få vikten på styret (det du lutar mot). Om det funkar framåt borde det ju även göra det i sidled helt logiskt.

Du vet att armar och ben är flexande leder va? ;) Som sagt om ni tittar på min trådfigur jag ritade för ett tag sedan så spelar det ingen roll var en sak sitter ihop för det gemensamma massacentret. Självklart går det att flytta tyngdpunkten i sidled också, men det är MASSA man flyttar, framåt, bakåt, uppåt, neråt, höger och vänster.
Nu finns det en teori att man kan luta inåt med kroppen (d.v.s flytta tyngdpunkten inåt), men om man står på yttre fotpinnen skulle tyngdpunkten på något sätt förskjutas åt andra hållet. Enda kraften riktad åt det hållet är centrifugalkraften, om den verkligen påverkar kraftmomentet så mycket som några här vill göra talande.

Eskilsson
Ja, ställer man sig upp i sadeln kommer dina knän börja agera stötdämpare, men vetifan om en hoj blir mindre wheeliebenägen om man ställer sig upp direkt, tycker oftast det blir tvärtom på de flesta hojarna lite beroende på sittposition och fotpinneposition..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Du vet att armar och ben är flexande leder va? ;) Som sagt om ni tittar på min trådfigur jag ritade för ett tag sedan så spelar det ingen roll var en sak sitter ihop för det gemensamma massacentret. Självklart går det att flytta tyngdpunkten i sidled också, men det är MASSA man flyttar, framåt, bakåt, uppåt, neråt, höger och vänster.
Nu finns det en teori att man kan luta inåt med kroppen (d.v.s flytta tyngdpunkten inåt), men om man står på yttre fotpinnen skulle tyngdpunkten på något sätt förskjutas åt andra hållet. Enda kraften riktad åt det hållet är centrifugalkraften, om den verkligen påverkar kraftmomentet så mycket som några här vill göra talande.

Eskilsson
Ja, ställer man sig upp i sadeln kommer dina knän börja agera stötdämpare, men vetifan om en hoj blir mindre wheeliebenägen om man ställer sig upp direkt, tycker oftast det blir tvärtom på de flesta hojarna lite beroende på sittposition och fotpinneposition..

Fast det är väl inte om hojjen är wheelie benägen som är det viktigaste.
Det viktiga är fästet i en kurva.
Hög vikt på bakhjulet rakt fram ger bättre fäste.
Hög vikt på bakhjulet i en kurva gör att fästet blir mindre. (När hojjen lutar mer än en viss vinkel). Vilket gör att man inte kan gasa lika mycket.
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Ja, ställer man sig upp i sadeln kommer dina knän börja agera stötdämpare, men vetifan om en hoj blir mindre wheeliebenägen om man ställer sig upp direkt, tycker oftast det blir tvärtom på de flesta hojarna lite beroende på sittposition och fotpinneposition..


Jag var som en av de första uppe och körde hos www.iceroadracing.net och han som arrangerade dessa kurser på is hade en teori om att man ska minimera kontakten med sadeln eftersom han ansåg att man kunde låta benen agera stötdämpare och därmed kunna häva highsidertendenser.
Det funkade ganska bra på is eftersom det är ganska förlåtande när det greppar igen efter ett släpp.

De som såg Rossis vurpa på sista tävlingen kunde med full tydlighet se att han hade placerat sin rumpa ganska stadigt på sadeln eftersom han fick några hejdlösa closecalls innan han slutligen gjorde sin takeoff :)

Alltså: Världens bästa förare kör med arslet på sadeln.


När det gäller tyngdpunkter och moment/kraftöverföring från kroppen till hojen så verkar det vara ganska komplicerat för många att förstå.
T.o.m på smc:s kurser så har de fått det om bakfoten när det bl.a gäller belastning av styret under inbromsning.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Sitter du på sadeln så sitter du och hojjen lixom ihop. Det som händer hojjen, händer även med dig. Står du på fotpinnarna så överförs inte kraften till din kropsmassa på samma sätt.
Hojjen kan arbeta fritt under dig mellan dina ben om du står på pinnarna och är avslapnad i armarna.

Det där låter rätt rimligt. Däremot undrar jag om det verkligen stämmer att du vill ha så lite tryck som möjligt på bakhjulet ut ur kurvorna? När man vill ha fäste mellan däck och asfalt brukar man vilja ha MER tryck, eftersom normalkraften blir större och därmed även friktionen. M.a.o tryck på framdäcket in i kurvan och tryck på bakhjulet ut, tycker jag låter som den bästa lösningen. Men det kan ju ha andra nackdelar förstås, t.ex att för mycket tryck på bakhjulet inte tillåter bakfjädringen att arbeta optimalt.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Det där låter rätt rimligt. Däremot undrar jag om det verkligen stämmer att du vill ha så lite tryck som möjligt på bakhjulet ut ur kurvorna? När man vill ha fäste mellan däck och asfalt brukar man vilja ha MER tryck, eftersom normalkraften blir större och därmed även friktionen. M.a.o tryck på framdäcket in i kurvan och tryck på bakhjulet ut, tycker jag låter som den bästa lösningen. Men det kan ju ha andra nackdelar förstås, t.ex att för mycket tryck på bakhjulet inte tillåter bakfjädringen att arbeta optimalt.

Ut ur kurvan när du rätat upp hojjen så kan du lägga vikt på bakhjulet.
Det beror på hur mycket hojjen lutar.
Däremot så ska du nog inte ha för mycket vikt på fram hjulet in i kurvan. För då släpper det när du börjar luta hojjen.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Däremot så ska du nog inte ha för mycket vikt på fram hjulet in i kurvan. För då släpper det när du börjar luta hojjen.

Är du säker? Det är nog lätt att blanda ihop med för mycket broms när det lutar, dvs att öka trycket på framhjulet genom att bromsa hjälper ju inte, då "stjäl" du ju friktion, däremot att försöka ha tryck på framhjulet in i kurvan m.h.a hur du sitter eller t.ex m.h.a bakbroms eller motorbroms borde vara bra.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Nog är väl hojen byggd för att man ska sitta på den??
Den enda gången man ser GP förare lyfta på häcken är på rakorna.
Om man upplever helt fel balans på hojen vid gaspådrag så kanske det är dags att se över fjädrar, viktfördelning, höjder, svingvinkel etc men då är vi inne på en helt annan diskussion, och förmodligen ännu fler åsikter om hur man ska göra.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
..(eller blir det mitten på däckens kontaktyta???:va hmmmmmm?) där den träffar marken.

Ja, du har helt rätt.

(Foale; Motorcycle Handling and Chassis Design) Equilibrium in steady cornering is achieved when the resultant of centrifugal force and gravitational force (both acting through the mass centre) passes through the line joining the contact patches of the the front and rear tyres.




..släppet blir således värre vid innerpinne (hojens vrids utåt/uppåt), ytterpinne accelererar tillbaka hojen mot asfalten.

Återigen ignorerar du fundamentala fysiska lagar. Som jag tidigare påpekat -- i etablerad sväng uppväger två motverkande moment varandra. Hur dessa moment är skapade är irrelevant. D v s, stå på yttern eller innern spelar ingen roll. Accelerationen (runt längdaxel) står i proportion till skillnaden mellan de två motverkande momenten samt andra faktorer (centrering av massan) vilket vare sig du eller jag har behövt beröra.



edit: litet 'i'
 
Last edited:

Niklasinorr

Mr Kvalitet enligt Ståhlis
Gick med
24 May 2003
Ort
Lulstan
Hoj
KTM EXC 300 TPI samt allt annat med två hjul som jag hittar...
När det gäller tyngdpunkter och moment/kraftöverföring från kroppen till hojen så verkar det vara ganska komplicerat för många att förstå.
T.o.m på smc:s kurser så har de fått det om bakfoten när det bl.a gäller belastning av styret under inbromsning.

På vilket sätt har vi fått det om bakfoten?
 

VFRippe

Medlem
Gick med
26 Sep 2005
Ort
Cambridge, UK
Hoj
CBR600RR -10, Fazer 800 -13
..När det gäller tyngdpunkter och moment/kraftöverföring från kroppen till hojen så verkar det vara ganska komplicerat för många att förstå.
T.o.m på smc:s kurser så har de fått det om bakfoten när det bl.a gäller belastning av styret under inbromsning.

Undrar om jag kan få en förklaring av vad de säger på smc:s kurser, jag har bara kört Rörken. Vad säger dom om bromsning och styret?
 

Mulles

MedLem
Gick med
8 Jun 2004
Ort
Halland / Göteborg
Hoj
F.d STK 600 åkare-numera hojlös
Undrar om jag kan få en förklaring av vad de säger på smc:s kurser, jag har bara kört Rörken. Vad säger dom om bromsning och styret?



Det var en liten passus bara och är numera utrett tror jag...inte särskilt viktigt heller. Däremot är det intressant hur många som med stort självförtroende berättar hur saker och ting ligger till utan att ha torrt på fötterna.

Det lärdes hur som helst ut att man istället för att belasta styret skulle klämma ihop benen runt tanken och därmed föra in lasten längre ner och detta skulle minska tendensen till bakhjulslyft...
Det enda som kan minska tendensen till bakhjulslyft rent fysikaliskt borde vara att sänka tyngdpunkten...alltså minska momentet runt framhjulets angreppspunkt mot asfalten. Eller strunta i att bromsa så hårt :)
Det spelar alltså ingen roll Var man för in lasten så länge inte tyngdpunktsläget på ekipaget som helhet förändras.

Genom att klämma benen om tanken och försöka föra in krafterna från sin egen kropp längre ner på hojen skulle man kunna få minskade tendenser till bakhjulslyft vid bromsning...Men, enbart genom att det då är omöjligt att orka hålla ryggen lika "rakochfin" som om man håller hårt i styret utan istället kryper ihop...Alltså sänker man tyngdpunkten !

Sen är det ju givetvis lättare att hantera reglage och styrning om man belastar styret mindre.
 

Robz

Guest
Återigen ignorerar du fundamentala fysiska lagar. Som jag tidigare påpekat -- i etablerad sväng uppväger två motverkande moment varandra. Hur dessa moment är skapade är irrelevant. D v s, stå på yttern eller innern spelar ingen roll. Accelerationen (runt längdaxel) står i proportion till skillnaden mellan de två motverkande momenten samt andra faktorer (centrering av massan) vilket vare sig du eller jag har behövt beröra.

Var och när har jag ignorerat dessa :va
Läs vad jag skrev igen - jag talar ju inte om etablerad sväng utan när dynamik tar vid, när bakhjulet släpper pga sladd eller ojämnhet. Då försvinner den vinkelrätt mothållande kraften, och pinnemomentet vrider hojen runt längdaxeln.
Sitter man på sätet blir det inget vridande moment.
Innerpinne = vrider utåt, förvärrar.
Ytterpinne vrider innåt, förbättrar.

Var i detta har jag fel :va
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top