Om ett kraftmoment uppstår, så kommer hojen accelerera runt sin längdaxel (roll). I etablerad steady state sväng så finns inget kraftmoment eftersom alla krafter (masselementens samlade krafter och riktningar) är i balans med det moment skapat från lateralt acc. (förutom att gyrokrafterna kräver en lite extra portion av 'inåt-moment' -- vilket här ignoreras)
Förläng ytterpinnen med 1m. Placera en vikt på 100 kg längst ut. Kommer hojen luta utåt? ( och på grund av det enorma kraftmomentet som liksom 'borde' finnas och som liksom 'borde' vrida hojen utåt) Om du accelererar lateralt med samma mängd och riktning så är svaret nej! Hojen kommer istället luta inåt. Hojen lutar så mycket inåt att 100 kg-vikten nu befinner sig mycket närmre däckets/underlagets kontaktpunkt. Eftersom kraftmoment=vikt x arm samt att armen är kraftigt reducerad (i o m kraftig inåtlutning) så har det kraftmoment som tidigare "liksom" "borde" funnits -- aldrig uppstått.
edit:stavfel
Du har klart för dig rätt igenom men storheterna och inledningen haltar - Det vridande momentet hade roterat cykeln ja, utan mothåll. Mothållet är som jag nyss skrev asfalt/friktion i ytterpinnefallet resp. Gravitation/friktion i innerpinnefallet. Motkraftens resultant går vinkelrätt mot det vridande momentet (alltså 90° mot ekipagets totala tyngdpunktsresultant).
Om nu däckets släpper pga spinn eller en bula så får du just accelerationen du talar om - släppet blir således värre vid innerpinne (hojens vrids utåt/uppåt), ytterpinne accelererar tillbaka hojen mot asfalten.
Vidare så räcker fotpinnens längd för att göra skillnad - den befinner sig kanske 30cm från hojens tyngdpunktslinje... 15kg övervikt på yttern ger 0,3x150 = 45Nm innåt. Bättre det än 80% av vikten på innerpinne 0,3x600=180Nm UTÅT! (Kom nu inte dragandes med att 1kg minsann inte är 10N utan 9,82)
Viktens avstånd/vridande moment mot kontaktpunkten förändras ej - hur tänker du här
Hojens vinkel ger ingen större skilnad på kraftmomentet vid konstant belastning, möjligen blir de 15kg större vid feta nedlägg om svängen inducerar mer än 1g.
Problemet är ju just att folk skriver trycker. Det exempel du just beskriver påverkar cykeln just eftersomdu flyttar tyngdpunkten.
Det blir ju fel just för att folk påstår att de trycker med musklerna på fotpinnen och påverkar hojen. Det är fel.
Trodde du läst tråden från början! Inlägg #123:
""Att "trycka" är lite metafor som alla brukar förstå""
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289366&postcount=123
Hela tiden pratar alla om att lägga vikten (kroppsvikten) på ytterpinnen.
Och ja, musklerna är det som lättar rumpan med några kilo.
Flytta kroppens tyngdpunkt kan som tidigare nämnts, ersättas med ökad lutning av maskin eller med ändrad lateral acceleration (centrifugalkraft). Sannolikt blir det en kombo av alla tre.