Hängteknik i Moto GP

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Flyttar man bakåt flyttar man tyngdpunkten bakåt, vilket självklart gör hojen mindre stoppiebenägen.
Skulle hojen bli mindre stoppiebenägen om man tryckte sitt arsel hårdare mot sadeln?

Om vikten är fördelad 50% på sadeln och 50% på styret. Fötterna hänger i luften. Sen flyttar kroppen så att 100% av kroppsvikten kommer på sadeln, så borde stoppieeffekten bli mindre. Om du klarar av att hålla kvar vikten där när du börjar bromsa.

Du är ju bara envis och hänger upp dig på ordet "trycker", som någon råkat skriva. Och det är din enda livlina i den här diskutionen där du annars bara har skitfel.

Men hur tycker du själv att kroppens vikt skall fördelas?
Du är ju en oerhörd motståndare till att ha vikten på yttre fotpinnen.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Om vikten är fördelad 50% på sadeln och 50% på styret. Fötterna hänger i luften. Sen flyttar kroppen så att 100% av kroppsvikten kommer på sadeln, så borde stoppieeffekten bli mindre. Om du klarar av att hålla kvar vikten där när du börjar bromsa.

Du är ju bara envis och hänger upp dig på ordet "trycker", som någon råkat skriva. Och det är din enda livlina i den här diskutionen där du annars bara har skitfel.

Men hur tycker du själv att kroppens vikt skall fördelas?
Du är ju en oerhörd motståndare till att ha vikten på yttre fotpinnen.
Problemet är ju just att folk skriver trycker. Det exempel du just beskriver påverkar cykeln just eftersomdu flyttar tyngdpunkten.
Det blir ju fel just för att folk påstår att de trycker med musklerna på fotpinnen och påverkar hojen. Det är fel.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Om vikten är fördelad 50% på sadeln och 50% på styret. Fötterna hänger i luften. Sen flyttar kroppen så att 100% av kroppsvikten kommer på sadeln, så borde stoppieeffekten bli mindre. Om du klarar av att hålla kvar vikten där när du börjar bromsa.

Du är ju bara envis och hänger upp dig på ordet "trycker", som någon råkat skriva. Och det är din enda livlina i den här diskutionen där du annars bara har skitfel.

Men hur tycker du själv att kroppens vikt skall fördelas?
Du är ju en oerhörd motståndare till att ha vikten på yttre fotpinnen.

Men, det är två olika versioner som för "fotpinnefolket", de ena som viktar, de andra som lägger på kraft "trycker". Det är inte bara "någon" som skrivit trycker, det är rätt många..

Jag är ingen motståndare till vikt på fotpinnen, mina bens vikt vilar istort alltid mot en fotpinne.. Men jag undrar verkligen om teorier som strider mot vissa naturlagar har nån som helst funktion. Det enda jag kan komma på är någon sorts hävstångseffekt om man LÄGGER vikt på yttre fotpinnen, men på det sättet NI beskriver så tycker jag det verkar som utkomsten av "kraftmomentet" bara blir en tyngdpunktsförskjutning inåt, d.v.s jag kan lika gärna hänga inåt lite mer..
Genom kurvan flyttar jag min tyngdpunkt inåt, jag hänger, så slipper jag luta hojen lika mycket. Jag flyttar arslet bakåt under bromsning och framåt under acceleration. Använder pinnarna för att flytta runt på hojen helt enkelt, och FLYTTA min tyngdpunkt, var min kropp har kontakt med hojen har ingen betydelse för ekipagets tyngdpunkt, förutom att det är lättare att hålla sig mot styret under en bromsning. Ta annars en titt på min streck-gubbe igen som jag ritade för ett par sidor sen.

Om du nu tycker jag är dålig på att beskriva tycker jag du ska läsa olssons inlägg också
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Det jag funderar mest över är hur fan man ska kunna överföra någon vikt till den yttre fotpinnen när allt lutar ifrån densamma. Förklara det med nån sorts figur så blir jag glad och tacksam. Gärna med pilar och en markering av var tyngdpunkten ligger också, tack.

För att utveckla lite till: Om jag hänger i ena knävecket, men har lyckats stapla nånting så att jag nuddar det staplade med samma fot vars ben jag hänger i knävecket i. Är ni med? Kan jag då avlasta knävecket eller den andra foten genom att trycka med den uppallade foten på mina staplade saker? Den foten befinner sig ju i öronhöjd? Kan man i så fall lyfta sig i håret också? :va

Ännu mer: När jag och min motorcykel lutar och jag har hängt av lagom mycket så kommer jag att ha mycket vikt på den inre fotpinnen. Vill jag avlasta den så får jag ju problem att göra det annat än genom att hänga i mot tanken med det yttre knät. Jag vill ju inte klättra upp ovanpå den lutande hojen, va? Och om det vore absolut bäst att ha vikten på den yttre fotpinnen så hänger vi ju av åt fel håll allihop.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Men, det är två olika versioner som för "fotpinnefolket", de ena som viktar, de andra som lägger på kraft "trycker". Det är inte bara "någon" som skrivit trycker, det är rätt många..

Jag är ingen motståndare till vikt på fotpinnen, mina bens vikt vilar istort alltid mot en fotpinne.. Men jag undrar verkligen om teorier som strider mot vissa naturlagar har nån som helst funktion. Det enda jag kan komma på är någon sorts hävstångseffekt om man LÄGGER vikt på yttre fotpinnen, men på det sättet NI beskriver så tycker jag det verkar som utkomsten av "kraftmomentet" bara blir en tyngdpunktsförskjutning inåt, d.v.s jag kan lika gärna hänga inåt lite mer..
Genom kurvan flyttar jag min tyngdpunkt inåt, jag hänger, så slipper jag luta hojen lika mycket. Jag flyttar arslet bakåt under bromsning och framåt under acceleration. Använder pinnarna för att flytta runt på hojen helt enkelt, och FLYTTA min tyngdpunkt, var min kropp har kontakt med hojen har ingen betydelse för ekipagets tyngdpunkt, förutom att det är lättare att hålla sig mot styret under en bromsning. Ta annars en titt på min streck-gubbe igen som jag ritade för ett par sidor sen.

Om du nu tycker jag är dålig på att beskriva tycker jag du ska läsa olssons inlägg också

Ok. jag kanske är lite smartare än vissa. Och fattar att folk som är duktiga på att köra hoj, inte behöver vara duktiga på att skriva. Så om någon skriver "jag trycker med foten på yttre fotpinnen" så fattar jag i alla fall att han/hon menar att dom lägger vikten på yttre fotpinnen. Eftersom att man måste lägga vikt på yttre foten för att kunna trycka med yttre foten. (ok. Det skulle ju så klart gå att trycka med foten och hålla imot i styret, men det är det väl ingen som gör i alla fall).

Sen handlar det inte så mycket om vilken possitiv egenskap hojjen får om man har vikt på yttre fotpinnen. Det handlar snarare om att man som förare ska förstöra så lite som möjligt för hojjen.
Och ett bra sätt att förstöra hojjens egenskaper är att ha vikt på styret, sadeln eller inre fotpinnen. Vi har 60 - 110 kg som ska läggas någonstans, och då finns det ett ställe som är minst dåligt. Yttre fotpinnen.

Det jag funderar mest över är hur fan man ska kunna överföra någon vikt till den yttre fotpinnen när allt lutar ifrån densamma. Förklara det med nån sorts figur så blir jag glad och tacksam. Gärna med pilar och en markering av var tyngdpunkten ligger också, tack.

För att utveckla lite till: Om jag hänger i ena knävecket, men har lyckats stapla nånting så att jag nuddar det staplade med samma fot vars ben jag hänger i knävecket i. Är ni med? Kan jag då avlasta knävecket eller den andra foten genom att trycka med den uppallade foten på mina staplade saker? Den foten befinner sig ju i öronhöjd? Kan man i så fall lyfta sig i håret också? :va

När du får upp farten och slutar possörskrapa :D . Så kommer du märka att kroppen vill fortsätta rakt fram med sin rörelseenergi. Och därför pressas ut ur kurvan genom hojjen. Den kraften måste stopas om du inte ska flyga av hojjen. Och då är yttre fotpinnen ett bra ställe. Sitta på sadeln gör hojjen baktung, hänga på styret gör hojjen framtung och inre fotpinnen är inte lika bra som yttre (men bättre än sadel och styre).
 
Last edited:

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
När du får upp farten och slutar possörskrapa :D .

Ah, ett sakligt argument. Trevligt. Jag övar på att köra fortare så går du om grundskolan och tränar upp stavningen. Deal?

Edit: Lika bra att vi börjar med personangrepp i den här tråden, för den tycks inte komma nånvart.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Ah, ett sakligt argument. Trevligt. Jag övar på att köra fortare så går du om grundskolan och tränar upp stavningen. Deal?

Edit: Lika bra att vi börjar med personangrepp i den här tråden, för den tycks inte komma nånvart.

Deal:tummenupp Ska genast gå en kvällskurs.

Men allvarligt. Det går ju faktiskt att köra hyffsat fort även fast man kör helt knasigt. Jag körde 1.11.8 på Gelleråsen förra året. Och då hade jag ingen som helst kunskap om hur jag satt på hojjen. Jag körde bara på känsla.
I år har jag arbetet en del med min teknik. Och mycket med hur jag sitter på hojjen. Och vips är tiden nere i 1.09.9
Jag är övertygad om att jag kommer trilla ner till 8or och kanske tom 7or när jag fortsätter träna.
Eftersom jag inte är snabbast i världen så finns det många saker jag fortfarande gör fel.
Men jag har en fördel. Jag vet hur jag ska köra, och vad jag ska träna på. Och då går det fort att utvecklas.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Håller med Olsson att fotpinnen måste vara längre för att uppnå hävstångsverkan, fotpinnetryck kanske ger placeboeffekt och om det känns bra så kan man ju fortsätta med det.

Det vore trevligt om vi kunde undvika personangrepp i denna tråd eftersom alla har rätt till att delge sina åsikter, det innebär dock inte att någon behöver ha rätt eller ens hålla med.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Håller med Olsson att fotpinnen måste vara längre för att uppnå hävstångsverkan, fotpinnetryck kanske ger placeboeffekt och om det känns bra så kan man ju fortsätta med det.

Det vore trevligt om vi kunde undvika personangrepp i denna tråd eftersom alla har rätt till att delge sina åsikter, det innebär dock inte att någon behöver ha rätt eller ens hålla med.

Olsson har rätt i det han säger. Men brister i alla fall.
Man gämnför inte med 0 vikt på hojjen mot att ha vikt på yttre fotpinnen.
man väljer mellan att ha vikten någon annanstans på hojjen mot att ha den på yttre fotpinnen. Och då är yttre fotpinnen det minst dåliga.

Sen är det nog knappast någon som har all vikt på yttre fotpinnen, för det är så svårt att det nog är som flera skriver. Omöjligt.
Men det är något man skall sträva efter. Kan man i alla fall ha lite vikt där eller nå 40/60 eller 50/50 så har man betydligt bättre förutsättningar än den som inte ens försöker få vikten dit..

Edit: personangrepp är väl hela grejjen med sporthoj :D

Var inte du ekonom :lol ;)

Nopp. Spelar inte ens golf :tungan
 
Last edited:

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Nopp. Spelar inte ens golf :tungan

vad e de för fel på golf nu då....:7peta

Hm om man lägger "tryck" på yttre fotpinne kommer inte hojen få viss tendens till att resa sig då?

Känns lite som om de kan få den effekten. Känns faktiskt lite logiskt också.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kan du förklara varför det skulle vara dåligt att sitta på sadeln? Fjädringen på en hoj är ju uppbyggd för att hantera just den vikten? Står man upp i sadeln kommer man ju dock börja ta upp stötar med kroppen och på det sättet kan fjädringen jobba på ett annat sätt, men det är ju mer applicerabart när man kör cross och enduro där stötarna är betydligt kraftigare.
 

Robz

Guest
Om ett kraftmoment uppstår, så kommer hojen accelerera runt sin längdaxel (roll). I etablerad steady state sväng så finns inget kraftmoment eftersom alla krafter (masselementens samlade krafter och riktningar) är i balans med det moment skapat från lateralt acc. (förutom att gyrokrafterna kräver en lite extra portion av 'inåt-moment' -- vilket här ignoreras)
Förläng ytterpinnen med 1m. Placera en vikt på 100 kg längst ut. Kommer hojen luta utåt? ( och på grund av det enorma kraftmomentet som liksom 'borde' finnas och som liksom 'borde' vrida hojen utåt) Om du accelererar lateralt med samma mängd och riktning så är svaret nej! Hojen kommer istället luta inåt. Hojen lutar så mycket inåt att 100 kg-vikten nu befinner sig mycket närmre däckets/underlagets kontaktpunkt. Eftersom kraftmoment=vikt x arm samt att armen är kraftigt reducerad (i o m kraftig inåtlutning) så har det kraftmoment som tidigare "liksom" "borde" funnits -- aldrig uppstått.
edit:stavfel
Du har klart för dig rätt igenom men storheterna och inledningen haltar - Det vridande momentet hade roterat cykeln ja, utan mothåll. Mothållet är som jag nyss skrev asfalt/friktion i ytterpinnefallet resp. Gravitation/friktion i innerpinnefallet. Motkraftens resultant går vinkelrätt mot det vridande momentet (alltså 90° mot ekipagets totala tyngdpunktsresultant).
Om nu däckets släpper pga spinn eller en bula så får du just accelerationen du talar om - släppet blir således värre vid innerpinne (hojens vrids utåt/uppåt), ytterpinne accelererar tillbaka hojen mot asfalten. :tummenupp

Vidare så räcker fotpinnens längd för att göra skillnad - den befinner sig kanske 30cm från hojens tyngdpunktslinje... 15kg övervikt på yttern ger 0,3x150 = 45Nm innåt. Bättre det än 80% av vikten på innerpinne 0,3x600=180Nm UTÅT! (Kom nu inte dragandes med att 1kg minsann inte är 10N utan 9,82)
Viktens avstånd/vridande moment mot kontaktpunkten förändras ej - hur tänker du här :va
Hojens vinkel ger ingen större skilnad på kraftmomentet vid konstant belastning, möjligen blir de 15kg större vid feta nedlägg om svängen inducerar mer än 1g.

Problemet är ju just att folk skriver trycker. Det exempel du just beskriver påverkar cykeln just eftersomdu flyttar tyngdpunkten.
Det blir ju fel just för att folk påstår att de trycker med musklerna på fotpinnen och påverkar hojen. Det är fel.
Trodde du läst tråden från början! Inlägg #123:
""Att "trycka" är lite metafor som alla brukar förstå""
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289366&postcount=123
Hela tiden pratar alla om att lägga vikten (kroppsvikten) på ytterpinnen.
Och ja, musklerna är det som lättar rumpan med några kilo.
Flytta kroppens tyngdpunkt kan som tidigare nämnts, ersättas med ökad lutning av maskin eller med ändrad lateral acceleration (centrifugalkraft). Sannolikt blir det en kombo av alla tre.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Hoppas tråden lever hela vintern, underbart med alla dessa teorier :tummenupp

Då ska ja bidra med min "upptäckt" på cykeln idag påväg hem.

Luta mig bakåt och minska då osså greppet runt styret. Med pedalerna i våg så gjorde bakåt lutning att jag la mer av min vikt på höger pedal (den bakersta). Tror iaf de va de som gjorde de för prova ett par gånger.
Men iaf cykeln svängde åt höger. Pröva då så klart att trycka på vänster pinnen. (ja trycka pressa neråt i pedalen) för att hålla pedalerna i våg och inte trycka av mig fick ja naturligtvis trycka mer på vänster osså. Men ja kunde genom att trycka på detta vis få cykeln att gå rakt fram. :) Utan att röra styret eller flytta kroppen.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Vidare så räcker fotpinnens längd för att göra skillnad - den befinner sig kanske 30cm från hojens tyngdpunktslinje... 15kg övervikt på yttern ger 0,3x150 = 45Nm innåt. Bättre det än 80% av vikten på innerpinne 0,3x600=180Nm UTÅT! (Kom nu inte dragandes med att 1kg minsann inte är 10N utan 9,82)

Fast kolla då såhär:
100kg
(Inner Ytter)

(80% 20%)
Utåt: 0,3x80x10 = 240Nm
Inåt: 0,3x20x10 = 60Nm
Resultat: 180Nm UTÅT

(65% 35%) flyttat 15Kg
Utåt: 0,3x65x10 = 195Nm
Inåt: 0,3x35x10 = 105Nm
Resultat: 90Nm UTÅT

Man har alltså om vi tänker rätt halverat vridmomentet utåt, de borde ju göra vis skillnad. :tummenupp
 

Robz

Guest
Fast kolla då såhär:
100kg
(Inner Ytter)

(80% 20%)
Utåt: 0,3x80x10 = 240Nm
Inåt: 0,3x20x10 = 60Nm
Resultat: 180Nm UTÅT

(65% 35%) flyttat 15Kg
Utåt: 0,3x65x10 = 195Nm
Inåt: 0,3x35x10 = 105Nm
Resultat: 90Nm UTÅT

Man har alltså om vi tänker rätt halverat vridmomentet utåt, de borde ju göra vis skillnad. :tummenupp

Tanken är att man skall ha 15kg + benets vikt (eller mer) ytterst och 0kg + benets vikt på innern, resten på sätet - alltså enligt mina siffror ovan.
(Och nä, jag orkar själv inte detta (för vek), utan ligger på ca 10/70/20% i Vä-sväng - och det ger mig teoretiskt ett vridande moment inåt)
 

Robz

Guest
Kan du förklara varför det skulle vara dåligt att sitta på sadeln? Fjädringen på en hoj är ju uppbyggd för att hantera just den vikten? Står man upp i sadeln kommer man ju dock börja ta upp stötar med kroppen och på det sättet kan fjädringen jobba på ett annat sätt, men det är ju mer applicerabart när man kör cross och enduro där stötarna är betydligt kraftigare.

Här håller jag på dig oFFkeFF :tummenupp
Innerpinnen är enligt min tes sämre än sadeln.
Visserligen hamnar TP högre upp, men i linje med hojens kontaktytor = inget vridande moment utåt.
Ge fan i innerpinnen - burka mindre :D

De flesta GP-förare burkar så mycket mitt i svängen att de säkert inte kan lägga vikt på utsidan - jag förmodar dock att de ger fan i innerpinnen och lägger allt i knävecket och stöttar med armbågen mot marken... :rolleyes:
Däremot i ingång och utgång är det min övertygelse att de lägger mer vikt (trycker :tungan ) på utsidan.

EDIT: Snaffsfel
 
Last edited:

imaster

Bah
Gick med
20 May 2005
Ort
Landskrona
Hoj
Tillsvidare hojlös
Men jag har en fråga relaterad till verkligheten. Om jag på min 625:a trycker med foten (trycker nu alltså, med mina massiva benmuskler :hihi) så reser sig hojen. Inte mycket men klart tillräckligt för att byta spår i en kurva, givetvis även beroende på hur fort det går också, ju fortare, desto hårdare får man trycka. Likadant motsatt, trycker jag på innerpinnen så faller hojen inåt. I min värld känns det som att om jag vid ganska mycket nedlägg trycker lite för hårt på innerpinnen så viker sig hojen och herrn lowsidar.

Detta är inga som helst vetenskapliga studier men det är i alla fall därför jag försöker att inte ha någon som helst vikt på innerpinnen i en kurva. Sen kan man tjata i oändlighet om fysiken men tänk på att på en sån sak som en motorcykel där det finns nästan oändligt många faktorer som spelar in så kan man inte försumma en enda av dem för att komma i närheten av verkligheten.

Kanske är det därför som folk som kör hoj med lång fjädring slänger ut innerbenet i kurvor? :va
 
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top