sandstream
Guest
Men om man burkar mindre borde väl tyngdpunkten hamna högre upp eftersom man inte lutar sig lika mycket inåt och nedåt i kurvan?Tack! Exakt.
Men om man burkar mindre borde väl tyngdpunkten hamna högre upp eftersom man inte lutar sig lika mycket inåt och nedåt i kurvan?Tack! Exakt.
Men om man burkar mindre borde väl tyngdpunkten hamna högre upp eftersom man inte lutar sig lika mycket inåt och nedåt i kurvan?
Jag trodde tråden var avklarad, men tydligen inte än.Fotpinnetryckarna och fotpinneviktarnas arbete är ett nollsummespel respektive kontraproduktivt mot deras egna argument.
Det liksom hävdas att fjädringen fungerar bättre om man 'viktar' den yttre fotpinnen och att hojen får en mer upprät attityd. Tyvärr är det precis tvärt om. Om man med hjälp av sin kroppsmassa lastar ytterpinnen i kurvan så lutar mc;n mer -- inte mindre.
Fotpinnetryckarna: ...
Fotpinneviktarna: ...
Om man applicerar tryck på ytterpinnen med hjälp av sin kroppsmassa, så flyttar man TP utåt. Om lateral acceleration ska kunna bibehållas, så måste mc;n lutas mer -- inte mindre. Slutsatsen är att en 'viktning' av ytterpinne medför en större lutningsvinkel och då (tänkbart) sämre fjädringsegenskaper.
Du glömmer återigen kraftmomentets inverkan från pinnarna.Resonemanget var att en förare som menar att man ska lasta ytterpinnen, kan lika gärna burka mindre. Båda varianterna flyttar TP åt samma håll (utåt). Därför är det kontraproduktivt att burka mycket -- samtidigt som man försöker lasta ytterpinnen.
Jo press på en fotpinne när man hojen lutande 60 grader gör säkert stor nytta
Frågan är också vad man "pressar" mot, det finns alltid en motriktad kraft, var tar den vägen när man trycker på fotpinnen?
Tyngdpunktsförflyttningar på en hoj gör såklart skillnad på hur hojen styr, i kombination med styrutslag.
Som jag har förstått det och försöker göra, så spänner jag knäet mot tanken genom att trycka mot fotpinnen. Tårna på pinnen och räta ut fotleden. Om man lyckas så behövs ingen kraft på innerpinnen eller styret.
Du glömmer återigen kraftmomentets inverkan från pinnarna.
Räknas detta som en ny debatt eller repris?
Observera att jag kan och har ändrat uppfattning i vissa detaljer och avser inte vara besserwisser utan vill kunna argumenten för och emot samt mekanismerna bakom...
Du missförstår otroligt nog fortfarande metaforen ”trycka”!. I samtliga fall som diskuteras här, handlar det om viktförskjutning, inget annat:
http://www.sporthoj.com/forum/showpo...&postcount=123
Att flytta kroppsvikt med bibehållen kroppsposition är lättare att beskriva med "trycka".
Din KROPPS tyngdpunkt kan ligga till vänster, men din FÖRANKRING och därmed kroppsvikt till höger om hojens mittlinje - OK?
Vidare så flyttas tyngdpunkten ja,
Med inte nödvändigtvis måste hojen lutas mer;
Antingen luta hojen mer (bibehållen kroppsposition) eller luta kroppen mer för att kompensera yttervikten. Självfallet kan det också vara en kombination.
Jag har gjort tidigare beskriven vågtest på dass nu (!)
Det var inte många cm man behöver flytta kroppen för att flytta 15kg!
Flyttar man både ändan och kroppen blir det väldigt liten förflyttning (några cm).
Alltså finns det för alla icke armbågsskrapare utrymme att kompensera med kroppen.
Slutligen – det vridande kraftmomentet, enl. tidigare, blir gynnsamt när dynamik tar vid. När däcket släpper hjälper innerpinnemomentet till att driva ut däcket. Ytterpinnemoment vrider tillbaka däcket mot marken.
Du glömmer återigen kraftmomentets inverkan från pinnarna.
Något sådant moment finns inte. Lateralt cc ställer krav på motverkande moment. I ett steady state så tar båda momenten (lateralt acc och gravitation) ut varandra. Skillnaden mellan att stå på inner- resp ytterpinnen är att hojens lutningsvinkel är olika (konstant lateralt acc).
Jag läste din länk. (Du skrev)
Du menar alltså att ”trycka” är när man flyttar kroppsvikten -- men bibehåller kroppspositionen. Men om du bibehåller kroppspositionen så flyttar du ingen kroppsvikt...)
Hojen bryr sig inte om hur man försöker ’spreta’ med lasterna. Hojen balanserar krafter -- bl a den laterala accelerationen och jordens dragningskraft som verkar på varje enskilt masselement. Det är kombinationen av masselementens krafter som utgör en gemensam angreppspunkt (tyngdpunkt). ”Tyngdpunkt” är en direkt översättning av masselementens samlade krafter och positioner.
Inte helt rätt - du får en Cosinusfaktor som följer momentet i takt med att massacentrum förskjuts - jämför ett fallande träd:Om du tycker det inte var så ”många” cm så kan det vara vettigt att göra ett annat experiment som visar att det borde vara fler än så. Du har ju flyttat TP och resultatet blev +15 kg. Då borde det väl vara 15 kg per ”några cm” eller?.
Här anser jag att du har fel.Något sådant moment finns inte. Lateralt acc ställer krav på motverkande moment. I ett steady state så tar båda momenten (lateralt acc och gravitation) ut varandra. Skillnaden mellan att stå på inner- resp ytterpinnen är att hojens lutningsvinkel är olika (konstant lateralt acc).
Du glömmer återigen kraftmomentet i riktning från pinnen, genom foten och upp mot den kropp som måste finnas som support för denna kraft. ”Supporten” är placerad så att TP är förflyttat utåt (Jämfört med om kraft på pinne är mindre).
Håller med till alla delar - men hur ser du på kraftmomentens (från pinnarna) inverkan när du har balans mellan EKIPAGETS massacentrum och centripetalkraft/gravitation? Givetvis bör väl även dessa balanseras ut och då kan man välja att ha ett vridande moment "utåt" eller "innåt"... tänker jag fel här?
Här anser jag att du har fel.
Din motriktade kraft mot pinnarnas moment tas från däckens kontaktyta i 90° vinkel mot pinnens vridning - dvs antingen gravitation & friktion (innerpinne, vill vrida hjulen utåt). Eller från asfaltens mothåll & friktion (ytterpinne, vill vrida hjulen nedåt mot marken).
En fråga till er motsägare.
Om man nu inte ska ha vikten på yttre fotpinnen.
Var ska den då vara enligt er?
Har du tid Olsson så utveckla gärna för oss normalbegåvade som sov på fysiklektionernaOm ett kraftmoment uppstår, så kommer hojen accelerera runt sin längdaxel (roll). I etablerad steady state sväng så finns inget kraftmoment eftersom alla krafter (masselementens samlade krafter och riktningar) är i balans med det moment skapat från lateralt acc. (förutom att gyrokrafterna kräver en lite extra portion av 'inåt-moment' -- vilket här ignoreras)
Var som helst, det spelar ingen roll. Där det känns bra!
För att spela dum och för att få dig att utveckla din åsikt.
Jag har en polare som gillar att ha alla vikt på ena hantaget.
Han lixom hänger i det hela tiden.
Du menar alltså att han skulle fortsatt med det?
Eller kan det finnas en viss utvecklingpotensial om han slutar med det?
Vad bra, då har du lagt en exakt lika stor spänning på tanken som på fotpinnen...
Men som sagt, du har inte flyttat någon vikt eller tyngdpunkt.
Hittills har vi diskuterat vikt i ett "ytter-inner" perspektiv då man kör genom en krök... Att hänga hårt på styret är ju liksom en annan diskussion, då pratar vi ju vikt på fram alt. bakhjulet...
Jag själv jobbar på att komma längre bakåt på hojen. Detta för att komma lägre på cykeln och längre bak för att kunna bromsa hårdare.
Din polare bör ändra på det om han tycker det känns obra. Det finns enarmade RR-förare som kör ap-fort och de bör ju trycka påfallande mycker mer på ena styränden jämfört med den andra...
Varför försöker du komma längre bak om du redan sitter i en bekväm sittställning?
Det verkar nästa om om du skriver att din sittställlning kan påverka hojjens egenskaper.
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |
|
MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION
MV Agusta firar sitt 80-års... |
|
Honda ICE Concept med eldriven kompressor
2025 Honda ICE Concept bike... |
|
BMW Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |