Bearing
Gudomlig sporthojare
Faktiskt så tycker jag det, att det varit svårt att förstå. Jag känner bara till fysikens begrepp, och när ord har bytts plats har jag faktiskt inte förstått. Det har inte varit att jag gjort försökt göra narr för att fel begrepp använts.Hårklyverier eller inte..., läser man verkligen inläggen så är det faktiskt inte så svårt att förstå vad som menas.
Visst det är lättare för mig att förstå, som själv kör på det viset, men..., jag tycker absolut inte det är skrivit på ett obegripligt sätt, utan det verkar mer som om folk hänger upp sig på att termer måste vara "exakt" uttrykta än det som verkligen försöks att förklaras = snöa inte alltid in på korrekt använda termer/svenska utan läs mellan raderna ibland
Men jag tycker fortfarande att vissa saker som skrivs inte stämmer. Om två förare har kroppen placerade på samma sätt, men den ena håller sig fast på utsidan av cykeln och den andre stöder sig mot innerpinnen påverkar de cykeln på identiskt sätt. Under statisk sväng, i teorin.
Men jag tror ändå det blir skillnad i praktiken eftersom cykeln hela tiden rör sig ("gungar") pga ojämnheter och hjul-/fjädringsrörelser.
När underlaget är ojämnt så att cykeln rör sig i förhållande till föraren kommer den som hänger i ytterdelen av cykeln ha en fördel. Det tror jag beror på att muskler som ligger i spänn kan överföra stora krafter när något snabbt jobbar emot muskeln. Kroppen hinner p.g.a begränsad reaktionsförmåga inte släppa muskelns spänning trots att kraften blir stor. Så den förare som har spänn på innerbenet kommer påverka innerpinnen med stor kraft när cykeln rör sig med snabba rörelser. I fallet med häng på utsidan av cykeln kommer snabba rörelser bara göra att "gångjärnet" mellan förare och cykel rör sig lite.
Men här har du ju flyttat tyngdpunkten. Det folk pratar om är olika sätt att hålla sig fast, med oförändrad tyngdpunkt.3.Håll gärnet genom första bästa 90 graders böj med så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen.
4.Gör om samma sak med vikten på innerpinnen.
Last edited: