Hängteknik i Moto GP

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Hårklyverier eller inte..., läser man verkligen inläggen så är det faktiskt inte så svårt att förstå vad som menas.

Visst det är lättare för mig att förstå, som själv kör på det viset, men..., jag tycker absolut inte det är skrivit på ett obegripligt sätt, utan det verkar mer som om folk hänger upp sig på att termer måste vara "exakt" uttrykta än det som verkligen försöks att förklaras = snöa inte alltid in på korrekt använda termer/svenska utan läs mellan raderna ibland:)
Faktiskt så tycker jag det, att det varit svårt att förstå. Jag känner bara till fysikens begrepp, och när ord har bytts plats har jag faktiskt inte förstått. Det har inte varit att jag gjort försökt göra narr för att fel begrepp använts.

Men jag tycker fortfarande att vissa saker som skrivs inte stämmer. Om två förare har kroppen placerade på samma sätt, men den ena håller sig fast på utsidan av cykeln och den andre stöder sig mot innerpinnen påverkar de cykeln på identiskt sätt. Under statisk sväng, i teorin.

Men jag tror ändå det blir skillnad i praktiken eftersom cykeln hela tiden rör sig ("gungar") pga ojämnheter och hjul-/fjädringsrörelser.

När underlaget är ojämnt så att cykeln rör sig i förhållande till föraren kommer den som hänger i ytterdelen av cykeln ha en fördel. Det tror jag beror på att muskler som ligger i spänn kan överföra stora krafter när något snabbt jobbar emot muskeln. Kroppen hinner p.g.a begränsad reaktionsförmåga inte släppa muskelns spänning trots att kraften blir stor. Så den förare som har spänn på innerbenet kommer påverka innerpinnen med stor kraft när cykeln rör sig med snabba rörelser. I fallet med häng på utsidan av cykeln kommer snabba rörelser bara göra att "gångjärnet" mellan förare och cykel rör sig lite.

3.Håll gärnet genom första bästa 90 graders böj med så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen.

4.Gör om samma sak med vikten på innerpinnen.
Men här har du ju flyttat tyngdpunkten. Det folk pratar om är olika sätt att hålla sig fast, med oförändrad tyngdpunkt.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu pratar du dumheter, hur skulle något kunna accelerera mer än något annat, allt färdas ju i samma fart :D

Centrifugalkraften påverkar vilka muskler du behöver använda och på vilket sätt dem används, dvs man kan i princip stå på ytterpinnen trots häng.., vilket man inte skulle kunna göra utan just centrifugalkraften.

Du kan inte jämföra att sitta på en köksstol med att sitta på en hoj i hög kurvhastighet. Det exemplet faller lika mycket som exemplet med att lyfta ena foten från en badrumsvåg men ändå ha samma vikt..., självklart har men samma vikt eftersom man fortfarande belastar samma yta på vågen med hela sin kroppsvikt.

För att ett sådant exempel ska bli verklighetsanpassat så får man stå på en vågkonstruktion som tar hänsyn till hur mycket vikt respektive fot belastar ytan med :)



Hårklyverier eller inte..., läser man verkligen inläggen så är det faktiskt inte så svårt att förstå vad som menas.

http://en.wikipedia.org/wiki/Centrifugal_force är vettig läsning, följ även länken cirkular motion. Det är alltid en acceleration när man svänger, även om farten är konstant :tungan

Jag kan lika gärna sätta mig i en gripen och lägga en 9g sväng, pressa mot med vänster fot och se om jag får någon störra viktförskjutning till vänsterfoten eller om jag mest får en större kraftkoncentration på höger skinkhalva ;)
Vad har man för siffror på en svängande hoj? 1-1,5g på sin höjd?

Vad gäller hårklyverierna så, tyngdpunkt är tyngdpunkt inget annat, är ju lämpligt att inte byta innebörd på det om man ska försöka förklara något som antingen är svårt att förstå, eller kanske till och med fel ;)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Men jag tycker fortfarande att vissa saker som skrivs inte stämmer. Om två förare har kroppen placerade på samma sätt, men den ena håller sig fast på utsidan av cykeln och den andre stöder sig mot innerpinnen påverkar de cykeln på identiskt sätt. Under statisk sväng, i teorin.

Jo, men som sagt så spelar centrufugalkraften sin roll och är det inte alltid teori och praktik går hand i hand :D

Men jag tror ändå det blir skillnad i praktiken eftersom cykeln hela tiden rör sig ("gungar") pga ojämnheter och hjul-/fjädringsrörelser.

När underlaget är ojämnt så att cykeln rör sig i förhållande till föraren kommer den som hänger i ytterdelen av cykeln ha en fördel. Det tror jag beror på att muskler som ligger i spänn kan överföra stora krafter när något snabbt jobbar emot muskeln. Kroppen hinner p.g.a begränsad reaktionsförmåga inte släppa muskelns spänning trots att kraften blir stor. Så den förare som har spänn på innerbenet kommer påverka innerpinnen med stor kraft när cykeln rör sig med snabba rörelser. I fallet med häng på utsidan av cykeln kommer snabba rörelser bara göra att "gångjärnet" mellan förare och cykel rör sig lite.

Precis, där har du ytterliggare en av fördelarna med vikten på ytterpinnen :tummenupp
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Jo, men som sagt så spelar centrufugalkraften sin roll och är det inte alltid teori och praktik går hand i hand :D

Centripetalaccelerationen påverkar även den via massacentrum. Precis som gravitationen. Det enda som skiljer är kraftens storlek och riktning, det påverkar inte resten av resonemanget alls.

Om teori och praktik inte går hand i hand så behövs antingen bättre mätningar eller en ny teori.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Jo, men som sagt så spelar centrufugalkraften sin roll och är det inte alltid teori och praktik går hand i hand :D
Den enda skillnaden den gör är att om man summerar alla kraftvektorer som påverkar föraren, eller hojen, eller hela ekipaget, så blir inte summan 0, som i det statiska fallet, utan den blir m*v²/R riktad mot centrum av rotationen.

Precis, där har du ytterliggare en av fördelarna med vikten på ytterpinnen :tummenupp
Som jag ser det är detta den enda fördelen, om man bortser från bekvämlighetsfaktorer. Vilka var dom andra?
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Så vad är skillnaden på hojen? Hävstångskraften med däcken?

Det är en hel del som skiljer en hoj från ett flygplan...(tro det eller ej:D ), inte bara däcken utan tex sättet att styra och gyrokrafter i hjulen

Hade du styrt ett flygplan sittande på det med fötterna på fotpinnar som används som hävarmar och vägt ca: 1/2 av flygplanets vikt, då hade du märkbart kunnat påverka flygplanet genom att flytta din vikt :D
 

Robz

Guest
Det är verkligen inte hårklyveri. Momentpunkt och tyngdpunkt är ju helt skiljda begrepp inom detta. Jag aldrig komma på tanken att misstänka att du använde tyngdpunkt istället för momentpunkt. Att du bytt ut dom två orden är antagligen hela anledningen till offkeffs med fleras argumentation mot dina inlägg de senaste sidorna.

Försök nu inte vrida bort från ämnet... Ja det är två skilda saker, men om du nu har sådan stenkoll, borde du också enkelt rättat det - jag själv vet mycket väl skillnaden, men har inte reagerat under alla år förrän idag, eftersom de i detta fall ligger MYCKET nära varandra både i funktion och placering i vertikal led mot däckens vridningspunkt. När faktiskt du själv, som första person här :)tummenupp ), "omedvetet" använde ordet - uppmärksammade jag det direkt positivt:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3292133&postcount=203

Tråden handlar inte (från början iaf) om fysikaliska tvivelaktigheter, utan rätt och slätt - tjänar man på att belasta ytterpinne istället för innerpinne.
Nu är det ju lätt att rädda ansiktet och efter över 100 inlägg skylla på "Jahaaaa, det blev ju UPPENBART när vi talar om "Momentpunkt" och inte Tyngdpunkt!"
I början av tråden var det rätt tydligt att det var löjligt att tro att det var av godo - eller?

En annan sak som jag heller inte funderat över förrän idag, var Dr Schnells inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3292210&postcount=212
Den lilla extrakraften som behövs mot tanken (om man bibehåller samma position) växlas ju givetvis upp pga längre avstånd/hävarm jämfört med den korta fotpinnen - men det har ingen uppmärksammat. :va

Nåja - jag finner som i begynnelsen av tråden sagts, ett antal positiva effekter och det är inte bara placebo.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
En annan sak som jag heller inte funderat över förrän idag, var Dr Schnells inlägg:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3292210&postcount=212
Den lilla extrakraften som behövs mot tanken (om man bibehåller samma position) växlas ju givetvis upp pga längre avstånd/hävarm jämfört med den korta fotpinnen - men det har ingen uppmärksammat. :va

Man ska endast använda tanken som stöd, alltså inte ta spjärn emot den..., gör man det överför man nästan ingen vikt till fotpinnen utan endast ett tryck vilket i sig själv är verkningslöst

Nåja - jag finner som i begynnelsen av tråden sagts, ett antal positiva effekter och det är inte bara placebo.

Definitiv inte placebo och jag hoppas även de som tvivlar testar så fort tillfälle ges.:)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tråden handlar inte (från början iaf) om fysikaliska tvivelaktigheter, utan rätt och slätt - tjänar man på att belasta ytterpinne istället för innerpinne.
Nu är det ju lätt att rädda ansiktet och efter över 100 inlägg skylla på "Jahaaaa, det blev ju UPPENBART när vi talar om "Momentpunkt" och inte Tyngdpunkt!"
I början av tråden var det rätt tydligt att det var löjligt att tro att det var av godo - eller?

När vi väl är överens om termerna behöver du inte vara lika rädd om ansiktet längre :tungan
Jag är dock fortfarande inte övertygad om att du lyckas belasta yttre fotpinnen så mycket mer. Är min tanke helt fel att man förskjuter vikten/tyngdpunkten inåt istället? D.v.s att man inte avlastar sadeln med 5kg trots att man pressar 5kg på pinnen? Eller de 5kg man pressar tas bara upp av knät..
Eller gör man både och, belastar fotpinnen och flyttar tyngdpunkten inåt?
Här kan jag villigt erkänna att jag inte är lika säker längre.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Lite fler funderingar, när man tar kurvan så motstyr man och om man då pressar med ytterbenet mot fotpinnen så kommer man troligen att motstyra ännu mera eftersom styret är det enda som man håller sig i och kan ta spjärn mot.

Har jag vunnit Nobelpriset i fysik nu?
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Lite fler funderingar, när man tar kurvan så motstyr man och om man då pressar med ytterbenet mot fotpinnen så kommer man troligen att motstyra ännu mera eftersom styret är det enda som man håller sig i och kan ta spjärn mot.

Har jag vunnit Nobelpriset i fysik nu?

Jo om du pressar i den bemärkelelsen att skjuta ifrån fotpinnen så kan det bli så :D

Men tanken är ju bara att lägga vikten på fotpinnen inte att skjuta ifrån.

Man lägger aldrig mer vikt än att man känner att röven/låret börjar lätta från sadeln, forsätter man att "pressa" efter det så kan det mycket väl bli som du säger :)
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
aha

ser ett ljus.

Colin Edwards har knäet rakt ut på ett skumnt sett:tummenupp
 

Robz

Guest
När vi väl är överens om termerna behöver du inte vara lika rädd om ansiktet längre :tungan
Jag är dock fortfarande inte övertygad om att du lyckas belasta yttre fotpinnen så mycket mer. Är min tanke helt fel att man förskjuter vikten/tyngdpunkten inåt istället? D.v.s att man inte avlastar sadeln med 5kg trots att man pressar 5kg på pinnen? Eller de 5kg man pressar tas bara upp av knät..
Eller gör man både och, belastar fotpinnen och flyttar tyngdpunkten inåt?
Här kan jag villigt erkänna att jag inte är lika säker längre.

Jag har fått en hel del nya funderare genom denna tråden :tummenupp
Jag bibehåller min övertygelse om det bra i att fokusera vikten på yttre pinnen, men har ändrat ståndpunkt när det gäller från "samma position". Det handlar bevisligen BÅDE om kraftmoment och tyngdpunktsförsjkutning.
Du har rätt i att man måste flytta tyngdpunkten på kroppen för att kunna "trycka". Men kroppen behöver nog inte flyttas "nämnvärt" som jag skrev tidigare.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3290673&postcount=175

Skall nog själv göra "vågtesten" vi diskuterade tidigare... :D
Någon cm på sätet eller några cm uppåt med kroppen, eller kombo måste krävas för att avlasta innerfoten och lyfta över vikten.

Sedan skall jag skriva ut hela tråden och sälja den som bok i körteknik... eller som fysikbok :D
 
Last edited:

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Jag har fått en hel del nya funderare genom denna tråden :tummenupp
Jag bibehåller min övertygelse om det bra i att fokusera vikten på yttre pinnen, man har ändrat ståndpunkt när det gäller från "samma position". Det handlar bevisligen BÅDE om kraftmoment och tyngdpunktsförsjkutning.
Du har rätt i att man måste flytta tyngdpunkten på kroppen för att kunna "trycka". Men kroppen behöver nog inte flyttas "nämnvärt" som jag skrev tidigare.
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3290673&postcount=175

Skall nog själv göra "vågtesten" vi diskuterade tidigare... :D
Någon cm på sätet eller några cm uppåt med kroppen, eller kombo måste krävas för att avlasta innerfoten och lyfta över vikten.

Sedan skall jag skriva ut hela tråden och sälja den som bok i körteknik... eller som fysikbok :D
Montera trycksensorer på varje skinka och under varje fot. Logga skiten och se vad du får för resultat. Hade varit intressant.
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
:klappar

Jaa! Koncensus!

Nu är frågan, är denna tråd evigt förtappad, eller skulle det fungera med

:notme :shrules :backontop
 

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Du har rätt i att man måste flytta tyngdpunkten på kroppen för att kunna "trycka". Men kroppen behöver nog inte flyttas "nämnvärt" som jag skrev tidigare.

Nja. Jag skulle nog säga att man kan behålla tyngdpunkten på exakt samma ställe, men ändå förskjuta kraftöverföringen till motorcykeln till den ena eller andra fotpinnen. Däremot krävs att något i omvärlden förändras för att man inte ska trilla i backen eller resa cykeln upp. Till exempel att den totala accelerationskomponenten ändras genom att ändra hastigheten eller kurvradien.

Tänk dig att man frilägger föraren från motorcykeln och förenklar modellen genom att anta att denne bara kan överföra kraft till motorcykeln genom fötterna (en eller båda), och att eventuell påverkan på sadel, styre och tank försummas. Tänk dig vidare att föraren har en viss kroppsposition, och att denna inte ändras i det fortsatta resonemanget. För att modellen (kroppen) ska vara i jämvikt måste den kraft som påverkar motorcykeln vara exakt den kraft som behövs för att motverka tyngdaccelerationen plus den kraft som behövs för att ändra riktning på kroppen (för att den ska fortsätta svänga tillsammans med motorcykeln, centripetalacceleration). Dessutom måste den vara riktad så att inget moment uppstår, d v s så att kroppen inte roterar. Den totala kraftkomponenten måste alltså vara riktad rakt genom masscentrum.

De två extremfallen är att all kraftöverföring till motorcykeln sker genom höger resp vänster fot. Om man nu försöker tänka sig vad som skiljer de två fallen åt, bör man komma fram till att både riktning och storlek på den kraft som påverkar motorcykeln måste vara annorlunda. Givet att tyngdaccelerationen är konstant måste alltså centripetalaccelerationen ändras för att kompensera för skillnaden ifall modellen fortfarande ska kunna vara i jämvikt. Sannolikt måste även kroppen vinklas något relativt tyngdaccelerationskomponenten. Detta innebär dock inte att masscentrum/tyngdpunkten ändras.

Det här är ju väldigt teoretiskt, men jag tycker ändå inte att det är så konstigt att man kan välja att "leverera" kraften på olika sätt utan att förskjuta tyngdpunkten. Att man sedan måste göra det genom att ändra hastighet och/eller lutning på motorcykeln är väl lite det vi försöker uppnå, eller?
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Jo om du pressar i den bemärkelelsen att skjuta ifrån fotpinnen så kan det bli så :D

Men tanken är ju bara att lägga vikten på fotpinnen inte att skjuta ifrån.

Man lägger aldrig mer vikt än att man känner att röven/låret börjar lätta från sadeln, forsätter man att "pressa" efter det så kan det mycket väl bli som du säger :)
Motstyrning gör man ju omedvetet, det kan ju vara så att denna omedvetna rörelse förstärks med fotpinnepress om man tar spjärn.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top