Hängteknik i Moto GP

Robz

Guest
Den är jag också rätt nyfiken på. Vet man vad g-kraften är i varje sväng så man kan avgöra hur mycket man ska trycka mot :va
Jag kör alltid runt o myser med tankarna på dynamsika förhållanden. :tuttar

Kom igen nu - allt vi gör är bedömningar. Mina 10/70/20, kan mycket väl vara 20/50/30... men där någonstans ligger det.
Sluta leta sprickor i min tes - rätt vad det är hittar ni kanske något o jag måste tänka om :D
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Det handlar om en mycket enkel beräkning, kategorin är 'inses lätt' -- knappast något man behöver ta till FEM-analys för om man säger så...
Eftersom det bara finns tre typer av krafter i spel (gravitation, acceleration och gyrokrafter) och eftersom det två första påverkar via massacentrum och den tredje bara gör skillnad om hjulens läge ändras och alltså går bort helt i detta fall blir det okomplicerat.

Det är mycket enkelt. Om det hjälper att trycka hårdare på yttre fotpinne (vilket jag inte tvekar en sekund på att det gör -- det är vettigt på ganska många sätt) så har den som trycker de facto flyttat sin tyngdpunkt, oavsett vad han själv anser om den saken.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Matematiska ekvationer på fysikaliska fenomen är svåra att beräkna, någon har t.e.x sagt att om det gick att uppfånga tyngdkraft*vågorna från två svarta hål som kolliderar med våldsam energi någonstans ute i rymden så vore det i princip möjligt att översätta dem till ljud; de bör nämligen ligga inom samma frekvenser som dem öronen registrerar. Men det man då skulle få höra är inte alls det dovt apokalyptiska THX-dån man kunde vänta sig - utan något som låter som drillen från en sparv.

Dessutom kan ingen höra dig skrika i rymden och då blir det ännu svårare att bevisa.

Det som i teorin är möjligt att beräkna är ofta väldigt svårt att utföra i verkligheten eftersom man kör Roadracing med sinnet och därför inte har några sanna mätvärden som referens.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag kör alltid runt o myser med tankarna på dynamsika förhållanden. :tuttar

Kom igen nu - allt vi gör är bedömningar. Mina 10/70/20, kan mycket väl vara 20/50/30... men där någonstans ligger det.
Sluta leta sprickor i min tes - rätt vad det är hittar ni kanske något o jag måste tänka om :D

Det som händer om jag sitter på en stol, och pressar med vänster ben, är att vänster skinka lyfts en aning från stolen, dock känns det som det blir en viktförskjutning åt höger, på höger skinkhalva. Så avlastar jag verkligen stolen på något sätt och belastar fotpinnen mer? Eller förskjuter jag bara vikten till höger sida? Eller måste jag ta spjärn även med högerfoten för att få avlastningen av stolen?
Om jag måste börja spänna även innerbenet för att få kraftförskjutningen till vänstersidan börjar det ju blir riktigt krångligt ;)
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Det som i teorin är möjligt att beräkna är ofta väldigt svårt att utföra i verkligheten eftersom man kör Roadracing med sinnet och därför inte har några sanna mätvärden som referens.

Sant. I de fall någon påstår sig utföra handlingar som strider mot naturlagarna är det dock oftast klokare att fundera på om påståendet är rimligt än att förkasta naturlagarna... :)
 

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart
Sant. I de fall någon påstår sig utföra handlingar som strider mot naturlagarna är det dock oftast klokare att fundera på om påståendet är rimligt än att förkasta naturlagarna... :)

Det kan finnas viss sanning i det... :D
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Det är mycket enkelt. Om det hjälper att trycka hårdare på yttre fotpinne (vilket jag inte tvekar en sekund på att det gör -- det är vettigt på ganska många sätt) så har den som trycker de facto flyttat sin tyngdpunkt, oavsett vad han själv anser om den saken.
På något annat sätt kan det såklart inte vara.

Sant. I de fall någon påstår sig utföra handlingar som strider mot naturlagarna är det dock oftast klokare att fundera på om påståendet är rimligt än att förkasta naturlagarna... :)
Fast trådarna blir roligare att läsa. :D
 
Last edited:

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Ort
Stuttgart/Hässelby
Hoj
Daytona 955i x2
Det handlar om en mycket enkel beräkning, kategorin är 'inses lätt' -- knappast något man behöver ta till FEM-analys för om man säger så...
Eftersom det bara finns tre typer av krafter i spel (gravitation, acceleration och gyrokrafter) och eftersom det två första påverkar via massacentrum och den tredje bara gör skillnad om hjulens läge ändras och alltså går bort helt i detta fall blir det okomplicerat.

Det är mycket enkelt. Om det hjälper att trycka hårdare på yttre fotpinne (vilket jag inte tvekar en sekund på att det gör -- det är vettigt på ganska många sätt) så har den som trycker de facto flyttat sin tyngdpunkt, oavsett vad han själv anser om den saken.

Absolut!
Det är jobbigt när naturlagarna biter en i stortån!
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Den är jag också rätt nyfiken på. Vet man vad g-kraften är i varje sväng så man kan avgöra hur mycket man ska trycka mot :va

Man trycker emot så pass mycket att man känner att röven börjar lätta från sadeln :D Då blir det procentuellt ganska lika värden på viktfördelningen från gång till gång.

Sen är ju ingen kurva den andra lik, så man får ju göra på samma sätt som man gör i övrig..., man kör på känsla.

I vissa kurvor kan man lägga mer vikt tidigare för att resa upp hojen, i andra inte
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Det som händer om jag sitter på en stol, och pressar med vänster ben, är att vänster skinka lyfts en aning från stolen, dock känns det som det blir en viktförskjutning åt höger, på höger skinkhalva. Så avlastar jag verkligen stolen på något sätt och belastar fotpinnen mer? Eller förskjuter jag bara vikten till höger sida? Eller måste jag ta spjärn även med högerfoten för att få avlastningen av stolen?
Om jag måste börja spänna även innerbenet för att få kraftförskjutningen till vänstersidan börjar det ju blir riktigt krångligt ;)

Du glömmer bort centrifugalkraften :D
 

sege

Fy fan jävla skit-
Gick med
28 Jul 2003
Ort
Stockholm/Värmdö
Hoj
En delfin bland lastfartyg!
Alltså, vad tror ni om det vanliga
* Bromsa senare
* Sväng fortare
* Gasa tidigare

Eller? Kanske? Sitta så man är bekväm och känner hojen? Istället för att.. tja äh.

Skitsamma, jag tror vi alla blir bättre hojförare med lite avancerade matteuträkningar. Ge mig en siffra i kilo vad jag ska trycka på pinnarna i alla kurvor i Sverige så ska jag öva i vinter!
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Det var ju precis det jag sa..., att centrifugalkraften glömdes bort i exemplet :D

Nu fortsätter det roliga :) Tror du att det blir någon större skillnad om den räknas med? Accelererar den yttre foten så mycket mer än säte och innerpinne att det blir större krafter där än på sätet och innerpinnen?

Tror någon får shoppa lastmätare till våren :D
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
momentpunkt kanske är bättre ordval, men är vi inte inne på hårklyverier
Det är verkligen inte hårklyveri. Momentpunkt och tyngdpunkt är ju helt skiljda begrepp inom detta. Jag aldrig komma på tanken att misstänka att du använde tyngdpunkt istället för momentpunkt. Att du bytt ut dom två orden är antagligen hela anledningen till offkeffs med fleras argumentation mot dina inlägg de senaste sidorna.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Nu fortsätter det roliga :) Tror du att det blir någon större skillnad om den räknas med? Accelererar den yttre foten så mycket mer än säte och innerpinne att det blir större krafter där än på sätet och innerpinnen?

Tror någon får shoppa lastmätare till våren :D

Nu pratar du dumheter, hur skulle något kunna accelerera mer än något annat, allt färdas ju i samma fart :D

Centrifugalkraften påverkar vilka muskler du behöver använda och på vilket sätt dem används, dvs man kan i princip stå på ytterpinnen trots häng.., vilket man inte skulle kunna göra utan just centrifugalkraften.

Du kan inte jämföra att sitta på en köksstol med att sitta på en hoj i hög kurvhastighet. Det exemplet faller lika mycket som exemplet med att lyfta ena foten från en badrumsvåg men ändå ha samma vikt..., självklart har men samma vikt eftersom man fortfarande belastar samma yta på vågen med hela sin kroppsvikt.

För att ett sådant exempel ska bli verklighetsanpassat så får man stå på en vågkonstruktion som tar hänsyn till hur mycket vikt respektive fot belastar ytan med :)

Det är verkligen inte hårklyveri. Momentpunkt och tyngdpunkt är ju helt skiljda begrepp inom detta. Jag aldrig komma på tanken att misstänka att du använde tyngdpunkt istället för momentpunkt. Att du bytt ut dom två orden är antagligen hela anledningen till offkeffs med fleras argumentation mot dina inlägg de senaste sidorna.

Hårklyverier eller inte..., läser man verkligen inläggen så är det faktiskt inte så svårt att förstå vad som menas.

Visst det är lättare för mig att förstå, som själv kör på det viset, men..., jag tycker absolut inte det är skrivit på ett obegripligt sätt, utan det verkar mer som om folk hänger upp sig på att termer måste vara "exakt" uttrykta än det som verkligen försöks att förklaras = snöa inte alltid in på korrekt använda termer/svenska utan läs mellan raderna ibland:)
 
Last edited:

Lx3

Hojtjuvs hatare
Gick med
27 Oct 2005
Ort
Skogen...
Hoj
RMZ 250-13, TDM 850-98
Ber om ursäkt på förhand för att jag lägger mig i en diskussion jag egntligen inte har något med att göra, men jag bara måste..:)

Prova följande experiment:

1.Låna en cross/endurohoj av en polare.

2.Leta upp en nysladdad (hal) grusväg.

3.Håll gärnet genom första bästa 90 graders böj med så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen.

4.Gör om samma sak med vikten på innerpinnen.

Om man efter detta inte förstår att Robz och Lightspeeds teorier stämmer så beror det förmodligen bara på hjärnskakningen man ådrog sig i kraschen efter del 4 av experimentet..:D
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top