PEPPE
8:40
Till sist vart jag tvungen att hämta mina gamla mekanikböcker från källaren...
Detta handlar om statik!
Ni kan räkna tills ni dör.
Tyngdpunkten kommer alltid att vara på samma ställe om inte hojen eller
föraren byter postition. Pungt[tm]!
Det ni antagligen pratar om är kraftmoment. Ett sådant skulle möjligen kunna ha en viss inverkan.
Som flera andra har påpekat, för att åstadkomma detta kraftmoment på ytterfotpinnen gäller ju dock att man har något att hålla emot med, och jag har svårt att se att det skulle vara möjligt.
Du experimenterar på fel sätt.
Gör så här i stället. Låt en kompis hålla din hoj upprätt. Häng sedan ut så mycket du kan åt höger. Försök sedan få ekipaget att falla åt vänster genom att "trycka" på vänster fotpinne.
Eftersom du är så säker på att lyckas kan du ju också montera en bunt sylvassa stålpinnar i garagegolvet under hojens högra sida.
Återkom när du experimenterat klart och berätta om du har några hål i kåpan på höger sida...
Och nej, tyngdpunkten kan du inte flytta med mindre än att du flyttar på din kropp och/eller din hojs position.
Detta handlar om statik!
Ni kan räkna tills ni dör.
Tyngdpunkten kommer alltid att vara på samma ställe om inte hojen eller
föraren byter postition. Pungt[tm]!
Det ni antagligen pratar om är kraftmoment. Ett sådant skulle möjligen kunna ha en viss inverkan.
Som flera andra har påpekat, för att åstadkomma detta kraftmoment på ytterfotpinnen gäller ju dock att man har något att hålla emot med, och jag har svårt att se att det skulle vara möjligt.
Enkelt förklarat: Be en polare hålla hojjen upprätt.
ställ dig sen på ena fotpinnen utan att hålla i dig i hojjen. Och be sen polaren släppa hojjen. Den kommer då att tippa åt det hållet som du står på hojjen.
Sätter du ner andra foten och stå på den. Så kommer hojjen tippa åt det hållet.
Den gör det för att du flyttar den gemensama tyngdpunkten automatiskt när du lägger vikt någonstans. Därför ska man ha lite vikt på rumpan/styrett. Och så mycket som möjligt på fotpinnarna. Kurvorna, den yttre fotpinnen.
Du experimenterar på fel sätt.
Gör så här i stället. Låt en kompis hålla din hoj upprätt. Häng sedan ut så mycket du kan åt höger. Försök sedan få ekipaget att falla åt vänster genom att "trycka" på vänster fotpinne.
Eftersom du är så säker på att lyckas kan du ju också montera en bunt sylvassa stålpinnar i garagegolvet under hojens högra sida.
Återkom när du experimenterat klart och berätta om du har några hål i kåpan på höger sida...
Och nej, tyngdpunkten kan du inte flytta med mindre än att du flyttar på din kropp och/eller din hojs position.
Last edited: