Hängteknik i Moto GP

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
...och plötsligt blev nåt som faller sig ganska naturligt otroligt komplicerat. Värre blir det när expert efter expert försöker förenkla det hela. Sunkan var nog lite inne på rätt spår, tror jag.

Edit: Sektvibbarna har inte minskat efter den här tråden heller. :näsblod
 

Sture

Ny medlem
Gick med
14 Mar 2007
Ort
Sundsvall
Hoj
SÅLD!
wow, har inte orkat mig igenom hela tråden men tydligen gör jag helt fel??? trots att det känns hyffsat skönt. Jag har knävecket på/vid tanken och har ganska mkt vikt (på fotpinnen) på den sida som knät skrapar i backen på. Jag har dock aldrig hört talas om att man ska lägga vikt på yttre fotpinnen, har inte provat det men fattar inte riktigt hur det ska gå till? Höger knä i backen ja då släpper jag tom vänster foten från fotpinnen o kniper åt mot hojen för grepp..
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
wow, har inte orkat mig igenom hela tråden men tydligen gör jag helt fel??? trots att det känns hyffsat skönt. Jag har knävecket på/vid tanken och har ganska mkt vikt (på fotpinnen) på den sida som knät skrapar i backen på. Jag har dock aldrig hört talas om att man ska lägga vikt på yttre fotpinnen, har inte provat det men fattar inte riktigt hur det ska gå till? Höger knä i backen ja då släpper jag tom vänster foten från fotpinnen o kniper åt mot hojen för grepp..

Såvida du inte är snabbast i världen, så kan det ligga något i det du säger.
Att du inte gör helt rätt, och att det finns en hel del förbättringar av din teknik du kan arbeta med.

Men du gör nog jävligt många flera rätt, än en person som aldrig kört hoj.
Och du gör nog flera rätt än dom som är långsammare än dig.

Kan nästan sätta en peng på att det finns personer som har amputerat benen och kör betydligt fortare än många här...

Sluta tänk KÖR!!!!

Du kör ju både fort och snyggt. Och för dig kanske det kommer av sig självt.
Men det gör det inte för andra. Dom behöver lära sig en teknik och träna på den.

Dessutom så vill jag minnas att norrbaggarna är sjukt snabba i ss600. Och visar att det går att göra ytterligare några flera rätt :7peta :D
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Kul att läsa alla märkliga teorier :D Och det är ju genom att testa nya sätt som utvecklingen sker.
Men jag kan försöka räta ut några frågetecken med den kunskapen jag har.

Hojjens tyngdpunkt. Påverkas inte av hur föraren sitter. Den reglerar man genom att luta hojjen eller bromsa/gasa.

Din teori går i stöpet rätt omedelbart eftersom förare+hoj har ett mass-centrum tillsammans. Sätter sig föraren på styret kommer mass-centrum för ekipaget flyttas.
Men du kan ju sätta dig i en bil och trycka lite på golvet och tro att en tyngdpunkten förflyttas.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Du kör ju både fort och snyggt. Och för dig kanske det kommer av sig självt.
Men det gör det inte för andra. Dom behöver lära sig en teknik och träna på den.

Dessutom så vill jag minnas att norrbaggarna är sjukt snabba i ss600. Och visar att det går att göra ytterligare några flera rätt :7peta :D

:) :) Tackar...

Hehe ne verkligen inte. När jag började köra så satt jag verkligen rakt upp o ner på hojen även fast jag trodde att jag hängde som ett as.
Fick lite tips från sörebo "zoulfly" att jag skulle burka mer. De kändes faktiskt mycket bättre på en gång. Till 2006 byte jag hoj och körde ungefär samma teknik. Men nått stämmnde inte burkningen blev as mycket i stället. Måste ha ändrat nått. Fick då tips av Cedergren "swedie" att sitta lite mer centralt.

Nu har jag hittat en skön sittställning som funkar jävligt bra till just den hojen jag har nu. Men om man skulle byta till en kawwa så kommer man säkert ändra körställning en hel del.

De e snuskigt snabba men de känns inte som om de beror sådär as mycket på jus körställningen. De har snuskig kurvhastighet.
 
Last edited:

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
I en kurva är det dock däcken som tar hand om den kraften, inte fotpinnarna.
Den kraften som föraren befinner sig i gör att kroppen pressas utåt, man väger teoretiskt mer när man utsätter kroppen för kraften som uppstår när man tar en kurva snabbt.
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Din teori går i stöpet rätt omedelbart eftersom förare+hoj har ett mass-centrum tillsammans. Sätter sig föraren på styret kommer mass-centrum för ekipaget flyttas.
Men du kan ju sätta dig i en bil och trycka lite på golvet och tro att en tyngdpunkten förflyttas.

Du inte bara slipar röven. Du kanske tänker med den också :D skoja bara.
Du skriver ju emot dig själv, hur ska du ha det.

Jag skriver ju att förare + hoj har ett masscentrum. Fast med orden gemensam tyngdpunkt. Och ja den kan flyttas om föraren rör sig på hojjen.
just som du skriver (sitta på styret).
I en bil som man sitter i och sen trycker med foten mot golvet, så blir det faktiskt lite mindre vikt på rumpan. I en bil gör det inte så stor skillnad. Men på en hoj blir det en jävla skillnad. Där är endlägena att man sitter över bakhjulet eller hänger på styret. Och då är det mycket bättre att inte göra något av dom. Och stå på fotpinnarna i stället.
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Men "att flytta tyngdpunkten" ger oftast bilden av att kroppen flyttas, inte vikten.
Att flytta kroppen är ju det enda sättet att ändra ekipagets tyngdpunkt. Om föraren väljer att trycka på mer på fotpinnen så avlastas (eller belastas...) kroppens andra kontaktpunkter, men ekipagets tungdpunkt är ju ändå samma.

Med kraftkomposanterna uppritade i innerpinnefallet vs ytterpinnefallet, så ser man att den på MC:n vridande kraften runt längdaxeln blir mer gynsam och motverkar att bakhjulet sticker iväg vid ytterpinnebelastning... detta är dock väldigt teoretiskt och fjädringsinställningar/gaskontroll är nog betydligt mer avgörande.
Det här resonemanget är jag däremot med på, eftersom sladden inte är jämn, så att det uppkommer dynamiska krafter mellan mc och förare.
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
I en bil som man sitter i och sen trycker med foten mot golvet, så blir det faktiskt lite mindre vikt på rumpan. I en bil gör det inte så stor skillnad.

Det gör ingen skillnad alls för varken förarens eller ekipagets massacentrum om inte föraren förskjuter sitt massacentrum som en del av / på grund av fotens ökade tryck mot golvet (alternativt att trycket deformerar bilens chassie, vilket verkar långsökt...).

Varför är detta så svårt att förstå? :confused:

Nä. Nu slutar jag försöka vara folkbildare, jag läser ju denna typ av trådar för att försöka lista ut hur jag ska kunna bli en bättre mcförare, vilket fungerar lite halvbra med just denna tråd (det är knappast koncensus som råder, om man säger så :) ).
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Du inte bara slipar röven. Du kanske tänker med den också :D skoja bara.
Du skriver ju emot dig själv, hur ska du ha det.

Jag skriver ju att förare + hoj har ett masscentrum. Fast med orden gemensam tyngdpunkt. Och ja den kan flyttas om föraren rör sig på hojjen.
just som du skriver (sitta på styret).
I en bil som man sitter i och sen trycker med foten mot golvet, så blir det faktiskt lite mindre vikt på rumpan. I en bil gör det inte så stor skillnad. Men på en hoj blir det en jävla skillnad. Där är endlägena att man sitter över bakhjulet eller hänger på styret. Och då är det mycket bättre att inte göra något av dom. Och stå på fotpinnarna i stället.

Ok, ska erkänna att jag tappade tråden rätt tidigt i ditt inlägg, men har feber.
Du skrev nedan..
"Hojjens tyngdpunkt. Påverkas inte av hur föraren sitter. Den reglerar man genom att luta hojjen eller bromsa/gasa."
Men iofs skriver du sedan att det finns en gemensam tyngdpunkt.

Grejen är att du sitter på din hoj också. Men som ART skriver, man måste flytta sitt massacentrum för att tyngdpunkten ska ändras på ekipaget. En tillförd kraft kraft som att trycka på en fast pinne ger ingen förändring av tyngdpunkten.

Vi kan ta ett dumexempel till, ta en båtfärja, så ställer du 5000 ton lastbilar på ena sidan, på andra sidan ställer du en press som väger 50 ton som pressar 5000ton mot lastbilsdäcket på andra sidan. Kommer båten kantra eller stå upprätt?

Svaret är att båten kommer kantra åt det håll som alla lastbilar står på.

Hade du haft en kraft utifrån som står fastmonterad i hamnen och pressar 5000 ton så hade den inte kantrat.

För att uppnå jämvikt måste du ha samma vikt ombord på bägge sidor.

Nu får det räcka med högstadiefysik..
 

Robz

Guest
... Har sett flera motogpförare som lyfter på inre foten innan en kurva. Min gissning är att dom hjälper sig själva att få bort vikt från inre foten........
Då är min gissning bättre i punkt 1, sida 3 i denna tråd - för du HAR väl läst hela? :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3281297&postcount=41

Att flytta kroppen är ju det enda sättet att ändra ekipagets tyngdpunkt. Om föraren väljer att trycka på mer på fotpinnen så avlastas (eller belastas...) kroppens andra kontaktpunkter, men ekipagets tungdpunkt är ju ändå samma....
Fel.
Man kan luta sig innåt och inte ha vikt på innerpinnen
Man kan luta sig innåt och ha ALL vikt på innerpinnen
Tror du det är skillnad på ekipagets tyngdpunkt i dessa fall?

....Vi kan ta ett dumexempel till, ...

Det du fortfarande inte får ihop, är att det är skillnad på tryck med MOTHÅLL (som i ditt exempel) och när det inte finns mothåll.
Om du "trycker ned med foten", så avlastar du ju din vikt, någonstans skall ju de 15 kilona tas ifrån!
Alternativt, med mothåll, så trycker du på pinnen men håller emot med knät mot tanken - DÅ är det ett nollsummespel.
Låt din press i dumexemplet få mothållet mot en bro ovanför färjan och vips är där balans :tummenupp
Vad ditt ben väger är helt ointressant, och varför du upprepar att pinnen sitter fast begriper jag inte...
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Då är min gissning bättre i punkt 1, sida 3 i denna tråd - för du HAR väl läst hela? :D
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3281297&postcount=41


Fel.
Man kan luta sig innåt och inte ha vikt på innerpinnen
Man kan luta sig innåt och ha ALL vikt på innerpinnen
Tror du det är skillnad på ekipagets tyngdpunkt i dessa fall?



Det du fortfarande inte får ihop, är att det är skillnad på tryck med MOTHÅLL (som i ditt exempel) och när det inte finns mothåll.
Om du "trycker ned med foten", så avlastar du ju din vikt, någonstans skall ju de 15 kilona tas ifrån!
Alternativt, med mothåll, så trycker du på pinnen men håller emot med knät mot tanken - DÅ är det ett nollsummespel.
Låt din press i dumexemplet få mothållet mot en bro ovanför färjan och vips är där balans :tummenupp
Vad ditt ben väger är helt ointressant, och varför du upprepar att pinnen sitter fast begriper jag inte...
Din teori är riktig men i praktiken är det svårt att utföra dessa moment, vill man logga detta så sätter man våglastceller på pinnarna och mäter på så vis trycket på pinnarna.

Här kan man läsa lite om fenomenen http://sv.wikipedia.org/wiki/Centrifugalkraft#Reaktiv_centrifugalkraft
http://sv.wikipedia.org/wiki/Centripetalkraft
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Din teori är riktig men i praktiken är det svårt att utföra dessa moment, vill man logga detta så sätter man våglastceller på pinnarna och mäter på så vis trycket på pinnarna.

Och man flyttar ingen tyngdpunkt om inte massan förflyttas eller ändrar form.
Momentet på en fotpinne flyttar ingen tyngdpunkt, iaf så länge du sitter i sadeln.
Eller om det momentet man lägger på pinnen flyttar kroppen..
 

Robz

Guest
Och man flyttar ingen tyngdpunkt om inte massan förflyttas eller ändrar form.
Momentet på en fotpinne flyttar ingen tyngdpunkt, iaf så länge du sitter i sadeln.
Eller om det momentet man lägger på pinnen flyttar kroppen..

Få höra, finns här någon mer än oFFkeFF som inte begriper att några kilo kan flyttas från sätet ner i ytterpinnen, genom att spänna lårmuskeln lite och utan att flytta kroppen? Att kilon kan flyttas från innerpinnen till sätet, utan att flytta kroppen (nämnvärt)?
Jag ger upp här o nu iaf.

Jag hoppas oxå att någon här testar och sedan återkommer till tråden.

/Over and out
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Fast du glider ju hela tiden närmare det oFFkeFF skriver för nu skriver du nämnvärt inom parentes...
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Fel.
Man kan luta sig innåt och inte ha vikt på innerpinnen
Man kan luta sig innåt och ha ALL vikt på innerpinnen
Tror du det är skillnad på ekipagets tyngdpunkt i dessa fall?
Nej. Om kroppen är i samma läge blir tyngdpunkten densamma oavsett hur stor kraft som överförs mellan innerpinnen och foten.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Nej. Om kroppen är i samma läge blir tyngdpunkten densamma oavsett hur stor kraft som överförs mellan innerpinnen och foten.

Så är det. Förankringspunkterna mellan kropp och motorcykel och olika belastningar på dessa påverkar förstås hur motorcykeln beter sig, men tyngdpunkten är samma om kroppen inte flyttas.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Så är det. Förankringspunkterna mellan kropp och motorcykel och olika belastningar på dessa påverkar förstås hur motorcykeln beter sig, men tyngdpunkten är samma om kroppen inte flyttas.

OK, men vad händer när det släpper? Var är det bäst att ha "trycket" då, inre eller yttre fotpinnen?
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Tur att det finns några till som kommer ihåg något från sina fysiktimmar.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top