Hängteknik i Moto GP

Robz

Guest
Det jag hänger upp mig på är "tryckandet" eller "pressandet", som åtminstone för mig innebär att man lägger på en extra kraft, inte bara flyttar sin tyngdpunkt.
Det är nämligen en del som säger sig "trycka" till på den yttre fotpinnen för att häva sladdar exempelvis.

OK, jag medger att ordvalet/metaforen är anpassad för gatåkare och inte i detta forum. Men "att flytta tyngdpunkten" ger oftast bilden av att kroppen flyttas, inte vikten.
Se t ex Mackes kommentar ovanför:
""Ok, ska man lägga så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen så borde det alltså vara bättre att luta sig uppåt i kurvorna, än inåt mot kurvan?""
Burkningen är ju fortfarande till för att ge markfrigång/hålla hojen "rakare".

När vi nu förhoppningsvis förstår varandra, så är hävningen av sladd, eller minskningen av risken, också teoretiskt riktig.
Med kraftkomposanterna uppritade i innerpinnefallet vs ytterpinnefallet, så ser man att den på MC:n vridande kraften runt längdaxeln blir mer gynsam och motverkar att bakhjulet sticker iväg vid ytterpinnebelastning... detta är dock väldigt teoretiskt och fjädringsinställningar/gaskontroll är nog betydligt mer avgörande.
Syns ganska tydligt på GP-förarna att vid utgångssladd så lutar de kroppen inåt, men nästan står upp på ytterbenet - tillfällighet?
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Det jag hänger upp mig på är "tryckandet" eller "pressandet", som åtminstone för mig innebär att man lägger på en extra kraft, inte bara flyttar sin tyngdpunkt.
Det är nämligen en del som säger sig "trycka" till på den yttre fotpinnen för att häva sladdar exempelvis.

Jag har väl skrivit både "att lägga vikten" och att "trycka", men menar självklart samma sak.

Kan förstå att någon som inte är så insatt kan missförstå. Tog väl lite för givet att att man här på racingforumet skulle förstå vad jag menade, vilket tydligen var fel :)

Uttrycket att trycka på fotpinnarna är ju dock ett ganska välkänt uttryck, som beskriver att man lägger vikt på någon av fotpinnarna

Funkar inte, testa att dra åt styrdämparen max. CSS hade en hoj för en massa år sen med svetsat styrhuvud (eller om det va dubbla maxade styrdämpare). Enda sättet att styra är motstyrning.

Vad det bevisar är ju endast att du inte kan få en hoj att svänga när någon/något håller emot :D


Exemplet jag gav var med en "riktig" hoj, alltså inte en hoj som modifierats till att bete sig på ett specifikt sätt

Trycka på yttre fotpinnen funkar för att häva sladd. Det som händer är att du reser hojen och får bättre grepp.

Precis vad jag har försökt förklara, ett antal gånger :tummenupp

men jag är kluven för hojen blir så lugn och fin genom kurvan, mest för att jag håller lösare i styret skulle jag tro.

Stämmer bra, ju mindre man påverkar styret efter man styrt in i en kurva, ju lugnare beter sig hojen. :)
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
OK, jag medger att ordvalet/metaforen är anpassad för gatåkare och inte i detta forum. Men "att flytta tyngdpunkten" ger oftast bilden av att kroppen flyttas, inte vikten.
Se t ex Mackes kommentar ovanför:
""Ok, ska man lägga så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen så borde det alltså vara bättre att luta sig uppåt i kurvorna, än inåt mot kurvan?""
Burkningen är ju fortfarande till för att ge markfrigång/hålla hojen "rakare".

När vi nu förhoppningsvis förstår varandra, så är hävningen av sladd, eller minskningen av risken, också teoretiskt riktig.
Med kraftkomposanterna uppritade i innerpinnefallet vs ytterpinnefallet, så ser man att den på MC:n vridande kraften runt längdaxeln blir mer gynsam och motverkar att bakhjulet sticker iväg vid ytterpinnebelastning... detta är dock väldigt teoretiskt och fjädringsinställningar/gaskontroll är nog betydligt mer avgörande.
Syns ganska tydligt på GP-förarna att vid utgångssladd så lutar de kroppen inåt, men nästan står upp på ytterbenet - tillfällighet?

Vet inte riktigt om jag är med på just det sista,många hänger nästan i knävecket på sadeln och rätar upp hojen så mycket det går. Men tyngdpunkten är på grund av burkningen längre in, inte på grund av att han står på den yttre fotpinnen.
Minskade risken för sladd är beror ju på att hojen är mer upprät och större anläggningsyta på däcket.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Jag vet inte hur du kör, så det kan jag inte uttala mig om. Men det tror jag alldeles säkert att du inte gör...

Men påstår du att du under nedlägg kan lyfta bort vikten från innerpinnen, och lägga hela den vikten på ytterpinnen istället?

Jag lägger vikten på ytterpinnen redan när jag styr in och behåller sedan vikten där :)
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jag har väl skrivit både "att lägga vikten" och att "trycka", men menar självklart samma sak.

Kan förstå att någon som inte är så insatt kan missförstå. Tog väl lite för givet att att man här på racingforumet skulle förstå vad jag menade, vilket tydligen var fel :)

Uttrycket att trycka på fotpinnarna är ju dock ett ganska välkänt uttryck, som beskriver att man lägger vikt på någon av fotpinnarna

Därför att det finns tomtar som säger att de "pressar" och trycker på fotpinnen, vilket fortfarande inte gör ett skit. Vet inte riktigt vart det är känt, inte i rr-depåerna iaf..
Tyngdpunktsförflyttningar gör en massa saker för greppet på hoj dock.

Jag lägger vikten på ytterpinnen redan när jag styr in och behåller sedan vikten där :)

På alla dina bilder i avataren ser du ut att hänga på innanlåret i sadeln.
 
Last edited:

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Vad det bevisar är ju endast att du inte kan få en hoj att svänga när någon/något håller emot :D


Exemplet jag gav var med en "riktig" hoj, alltså inte en hoj som modifierats till att bete sig på ett specifikt sätt

OK, kanske hårklyverier, men du kan inte svänga genom att (bara) vikta fotpinnarna. Det du gör är att luta hojen, men för att svänga måste du få hjulen i olika linjer.

Testa själv till sommaren, eller svetsa ihop en gammal trampcykel :)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Därför att det finns tomtar som säger att de "pressar" och trycker på fotpinnen, vilket fortfarande inte gör ett skit. Vet inte riktigt vart det är känt, inte i rr-depåerna iaf..
Tyngdpunktsförflyttningar gör en massa saker för greppet på hoj dock.

Som sagt igen..., det är förflyttning av vikten jag har talat om hela tiden och det kan du även se om du läser mina inlägg. :)



På alla dina bilder i avataren ser du ut att hänga på innanlåret i sadeln.

Jag tror nog jag vet mer om vad jag verkligen gör, än det du kan utläsa av att titta på bilder i min avatar :pannkyss

Testa själv till sommaren, eller svetsa ihop en gammal trampcykel :)

Hehe jag hoppar nog över, har slagit mig tillräckligt i år :D
 
Last edited:

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Ort
Mölle
Hoj
TZ 250 -99
Funkar inte, testa att dra åt styrdämparen max. CSS hade en hoj för en massa år sen med svetsat styrhuvud (eller om det va dubbla maxade styrdämpare). Enda sättet att styra är motstyrning.

Det är ju ett ganska korkat resonemang! Klart man inte kan styra, om det inte GÅR att styra! Enda sättet att styra är motstyrning:va Menar dom tex att: Det är omöjligt att styra när du cyklar utan att hålla? Att det är omöjligt att styra med en enhjuling? Eller när man (läs någon annan:rolleyes: ) kör på bakhjulet! Tycker inte CSS bevisar ett smack mer än att dom har otur när dom tänker, om dom hävdar att ett fastsvetsat styrhuvud är ett bevis på att motstyrning är det enda...
För rimligtvis går det inte att framföra nämda hoj med hjälp av motstyrning heller...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Som sagt igen..., det är förflyttning av vikten jag har talat om hela tiden och det kan du även se om du läser mina inlägg. :)

Jag tror nog jag vet mer om vad jag verkligen gör, än det du kan utläsa av att titta på bilder i min avatar :pannkyss

Ok, så du har ingen vikt på sadeln utan bara på fotpinnen? Berätta hur du gör...
Som det ser ut på dina bilder igen, så flyttar du kroppen inåt, precis som de flesta gör, en tyngdpunktsförflyttning.
"Trycker" du på golvet när du förflyttar dig också, eller använder du bara golvet som en plattform?
Varför hänger du inåt när du vill ha vikt på den yttre fotpinnen?
Eller "trycker" du bara din kropp inåt från fotpinnen? Fast vänta nu, kroppen skulle ju inte förflyttas, utan bara tyngdpunkten..
Ni svamlar ju så det inte går att diskutera med er..
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
Syns ganska tydligt på GP-förarna att vid utgångssladd så lutar de kroppen inåt, men nästan står upp på ytterbenet - tillfällighet?

Kan inte det bero på att om hojen börjar vobbla så slipper man ha med kroppen i den rörelsen?! Jag minns spec att Locatelli klart och tydligt ställde sig upp när hojen började hoppa runt, men han höll fortfranade fullt.

Det är ju ett ganska korkat resonemang! Klart man inte kan styra, om det inte GÅR att styra! Enda sättet att styra är motstyrning:va Menar dom tex att: Det är omöjligt att styra när du cyklar utan att hålla? Att det är omöjligt att styra med en enhjuling? Eller när man (läs någon annan:rolleyes: ) kör på bakhjulet! Tycker inte CSS bevisar ett smack mer än att dom har otur när dom tänker, om dom hävdar att ett fastsvetsat styrhuvud är ett bevis på att motstyrning är det enda...
För rimligtvis går det inte att framföra nämda hoj med hjälp av motstyrning heller...

Men du måste medge att det var ett bra försök till att hitta på något!:tummenupp
 
Last edited:

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Nu är jag inte räserförare, och alla får natutligtvis bli saliga på sin tro.
Men det är väl många här som verkar tro att man kan flytta kroppsvikten (tyngdpunkten, massacentrum -- kalla det vad ni vill) utan att flytta kroppen!?!

Detta är en fysisk omöjlighet.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Funkar inte, testa att dra åt styrdämparen max. CSS hade en hoj för en massa år sen med svetsat styrhuvud (eller om det va dubbla maxade styrdämpare). Enda sättet att styra är motstyrning.

Mja, den hade ett extra styre, fast monterat i ramen. Grejen var att man skulle försöka få hojen att svänga snävare än en oljetanker utan att motstyra, men det gick såklart inte i farter över promenadtempo.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nu är jag inte räserförare, och alla får natutligtvis bli saliga på sin tro.
Men det är väl många här som verkar tro att man kan flytta kroppsvikten (tyngdpunkten, massacentrum -- kalla det vad ni vill) utan att flytta kroppen!?!

Detta är en fysisk omöjlighet.

Tack.. Har för mig det var redan i 7'e klass man gick igenom det. Fast det kan ju vart några år senare också.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
OK, kanske hårklyverier, men du kan inte svänga genom att (bara) vikta fotpinnarna. Det du gör är att luta hojen, men för att svänga måste du få hjulen i olika linjer.

Testa själv till sommaren, eller svetsa ihop en gammal trampcykel :)

Testa istället att cykla utan att hålla i styret trampa hårdare på höger pedal så ska du se att cykeln svänger åt höger den motstyr av sig själv. :tummenupp dock krävs de mer för att få en hoj att svänga mot en cykel men visst skulle den svänga med olika vikter.
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Tack.. Har för mig det var redan i 7'e klass man gick igenom det. Fast det kan ju vart några år senare också.

fast nu kanske ja tänker helt galet men iaf:

om man lutar inåt så får man ner och in sin tygndpunkten de kan vi väl va överens om iaf.
om man nu trycker (de fula ordet igen) på ytterpinnen så kommer hojens tygdpunkt att hamna i mer rak linje mellan hjulaxlarna.

Ex. Om du ställer dig på två vågar ett ben på varje om du sen minska trycket på vänster så kommer tycket på höger att öka du behöver ju samma kraft för att lyfta dig alltså kommer högervågen att visa mer. Du kan lägga till en tredje våg att sitta på och på så vis få den extra trycket på den istället för högervågen men hojen är ju skapad så den e i balans när tygndpunkten ligger mellan hjul linjen och inte innan för eller utanför. om du då lutar hojen åt vänster vill du ju öka denns tygnd på höger för att väga upp detta så om du då minskar trycket på inner fotten kommer det hamna i sadeln och ytter pinnen genom o trycka på ytterpinnen så kommer ju sadel trycket o minska.

så tror jag iaf :va :)
 

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Ort
Helsingborg
Hoj
G/S PD, GL1500
Ex. Om du ställer dig på två vågar ett ben på varje om du sen minska trycket på vänster så kommer tycket på höger att öka du behöver ju samma kraft för att lyfta dig alltså kommer högervågen att visa mer.

Du kan inte göra detta utan att flytta tyngdpunkten. Antingen flyttar du tyngdpunkten åt höger för att balasera upp kraftförskjutningen när du ökar trycket på höger fot, eller så får den motriktade och lika stora kraften din kropp att kantra åt vänster, varvid tyngdpunkten flyttar sig...
 

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Ort
Frösunda
Hoj
ZX10R -09
Kul att läsa alla märkliga teorier :D Och det är ju genom att testa nya sätt som utvecklingen sker.
Men jag kan försöka räta ut några frågetecken med den kunskapen jag har.

Hojjens tyngdpunkt. Påverkas inte av hur föraren sitter. Den reglerar man genom att luta hojjen eller bromsa/gasa.

Däremot kan man reglera hojjens och förarens gemensamma tyngdpunkt.

Tyngpunkten i sidled - Tyngdpunkten blir på det stället som är rätt för svängradien. Flyttar man in tyngdpunkten kommer man svänga snävare eller så tippar men. Så här e det inte mycket att göra.

Däremot utgörs tyngdpunkten av summan mellan en förare och motorcykeln. Och här finns fördelar att hämta när det gäller fjädring och grepp. En upprätt hoj kan fjädra och kompensera asfalten mycket bättre än en liggande hoj. (Kolla åt vilken håll fjädringen arbetar, och det är knappast i sidled).
En bra teknik för att få hojjen så upprätt som möjligt är att ha överföringen mellan kroppens vikt och hojjen på utsidan av hojjen för att "tvinga" den att vara upprätt. Man strävar då efter att ha så lite vikt på inre fotpinnen, och så mycket som möjligt på yttre. Sen håller man i sig med yttre knät mot tanken för att inte ramla av. Det är dock skitsvårt, och den som gör det bäst, kommer ha bättre förutsättningar för att köra fort, och säkrare. Har sett flera motogpförare som lyfter på inre foten innan en kurva. Min gissning är att dom hjälper sig själva att få bort vikt från inre foten.

Tyngdpunkten framåt och bakåt. - sportmotorcyklar är bygda för att ha ca 60-65% vikt i bak och 35-40% i fram. Hänger man på styret ökar man trycket på framdäcket, och vid för mycket tryck (i en kurva) så klarar inte däcket att hålla greppet och man ramlar. Sitter man på sadeln får man ett för högt tryck på bakdäcket och det tappar greppet i stället. (I en kurva så klart, där man kör fort och utnyttjar greppet så mycket det bara går. Rakt fram gäller andra lagar). Har man vikten över fotpinnarna hjälper man hojjen otroligt mycket.

Tyngpunkten uppåt och neråt. - hojjens tyngdpunkt kan vi inte göra något åt. Men vi kan flytta ner kroppens tyngpunkt. Och det gör vi genom att flytta bak rumpan, och ner med axlarna och huvud. Den som gör detta bäst, har en bättre förutsättning att köra snabbare och säkrare.

Summa sumarum: Ner med kroppen, och vikten på yttre fotpinnen. Så lite vikt som möjligt på sadeln eller styret. (Gäller framför allt i kurvor, vilar gör man på rakorna).

Sen finns det massor med andra saker som avgör hur fort man kör, gaskontrol, spårval, bromsningar, blicken, ballar mm. Tyngdpunkten är bara en del.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top