Robz
Guest
Det jag hänger upp mig på är "tryckandet" eller "pressandet", som åtminstone för mig innebär att man lägger på en extra kraft, inte bara flyttar sin tyngdpunkt.
Det är nämligen en del som säger sig "trycka" till på den yttre fotpinnen för att häva sladdar exempelvis.
OK, jag medger att ordvalet/metaforen är anpassad för gatåkare och inte i detta forum. Men "att flytta tyngdpunkten" ger oftast bilden av att kroppen flyttas, inte vikten.
Se t ex Mackes kommentar ovanför:
""Ok, ska man lägga så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen så borde det alltså vara bättre att luta sig uppåt i kurvorna, än inåt mot kurvan?""
Burkningen är ju fortfarande till för att ge markfrigång/hålla hojen "rakare".
När vi nu förhoppningsvis förstår varandra, så är hävningen av sladd, eller minskningen av risken, också teoretiskt riktig.
Med kraftkomposanterna uppritade i innerpinnefallet vs ytterpinnefallet, så ser man att den på MC:n vridande kraften runt längdaxeln blir mer gynsam och motverkar att bakhjulet sticker iväg vid ytterpinnebelastning... detta är dock väldigt teoretiskt och fjädringsinställningar/gaskontroll är nog betydligt mer avgörande.
Syns ganska tydligt på GP-förarna att vid utgångssladd så lutar de kroppen inåt, men nästan står upp på ytterbenet - tillfällighet?