Hängteknik i Moto GP

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Om du trycker ned på yttre fotpinnen i det läget så måste ju du ta spjärn emot något, annars trillar du ju av cykeln på insidan. Vad ska du ta spjärn emot då? Styret? Och påverka cykelns beteende betydligt mycket mera än det extra kilot du lyckas trycka ned på fotpinnen med.



Jag anser att det är MYCKET tveksamt att du, när du ligger i ett nedlägg, kan få bort vikt från innerpinnen och istället fördela den på ytterpinnen.

Jag köper att du kan få bort vikt från innerpinnen, men den kommer då hamna antingen i styret, eller med armen runt tanken....

Tänk såhär... Ställ dig på tvären i en trappa med ena benet på ett lägre trappsteg. Tänk dig att du sitter på en hoj nu i nedlägg, luta dig "innåt i kurvan" genom att luta dig nedåt mot trappan...
Förflytta nu din vikt genom att lyfta nedre benet, och trycka med övre benet... Vad händer? Du kommer garanterat ramla ned för trappan...
Fast i en trapp finns ingen centripetalkraft.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ja just det, man kan även banta flera kilo såhär....

Kom igen nu - jag vet inte längre om du skämtar.
Visst är du väl med på att du kan få bort din vikt från innerpinnen?
OK - då har du all din kroppsvikt "på annan plats".
Denna kan du välja att fördela på säte/tank, eller säte/tank/ytterpinne.
I mitt tycke funkar ca 20% på ytterpinnen bäst, men det viktigaste är att så lite av din vikt som möjligt ligger på innerpinnen.

Snälla, prova detta till våren :huvet

OBS! Allt detta med det vanliga bibehållna "hänget" - alltså med din KROPPS tyngdpunkt förskjuten, men förankrad på mitten och lite på yttern.

På vissa av påståendena kan man knappast annat än skämta..

Jag kan ta bort vikten från fotpinnen genom att lyfta bort det, det är vikten av mitt ben. Jag kan inte göra mitt ben tyngre genom att trycka med det.
Så länge jag sitter ner kommer vikten på den andra fotpinnen vara densamma, pressar jag ner benet kommer det vara en ökad kraft PÅ fotpinnen, pressar jag tillräckligt hårt kommer jag resa mig upp till slut.
Jag är fullt med på att jag kan LÄGGA min vikt på ena eller andra fotpinnen, men pressandet varken gör till eller från. Det upplevda ni känner när ni pressar är ju att ni förmodligen flyttar er tyngdpunkt åt andra hållet när ni trycker på.

Annat test ni kan göra är ju att testa att lägga 5kg blyvikter på ena fotpinnen och 10kg på andra och se om hojen svänger något utan passagerare på..

Fast i en trapp finns ingen centripetalkraft.

I en kurva är det dock däcken som tar hand om den kraften, inte fotpinnarna.
 
Last edited:

Robz

Guest
På vissa av påståendena kan man knappast annat än skämta.......Annat test ni kan göra är ju att testa att lägga 5kg blyvikter på ena fotpinnen och 10kg på andra och se om hojen svänger något utan passagerare på..
I en kurva är det dock däcken som tar hand om den kraften, inte fotpinnarna.

Din KROPPS tyngdpunkt kan ligga till vänster, men din FÖRANKRING och därmed kroppsvikt till höger om hojens mittlinje - OK?

Och JA - lägger du 5kg till vänster och 10kg till höger så är detta inte optimalt för hojjen - den börjar svänga!! Varför tror du man strävar efter balans i hojen? Motorn är inte alltid centrerad i ramen just för att kompensera för asymmetrier i motor och växellåda. En hojj med en tung, enkelsidig ljuddämpare (som Millens originalblås) märks, hojen svänger olika till vä resp. hö. Drar man den på slangen märks det ännu mera!
Vi pratar inte om stora viktförskjutningar utan några kilo.
Att "trycka" är lite metafor som alla brukar förstå - flytta "tyngdpunkt" uppfattar de flesta som kroppens position. Att flytta kroppsvikt med bibehållen kroppsposition är lättare att beskriva med "trycka".

EDIT:
Att det är just tyngdpunkten som skall flyttas utåt med "tryckandet" skrev jag ju nyss:
""Bättre då att försöka få ut tyngdpunkten utanför hjul-linjen""
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289213&postcount=108
 
Last edited:

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Så du menar att jag blir tyngre ju mer jag trycker?

Nej det menar jag inte..., hur skulle du kunna bli tyngre :va

Fast i en trapp finns ingen centripetalkraft.

Prexis :tummenupp

Jag anser att det är MYCKET tveksamt att du, när du ligger i ett nedlägg, kan få bort vikt från innerpinnen och istället fördela den på ytterpinnen.

Ok..., då kör jag väl hoj på ett mycket tveksamt sätt :D
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Din KROPPS tyngdpunkt kan ligga till vänster, men din FÖRANKRING och därmed kroppsvikt till höger om hojens mittlinje - OK?

Och JA - lägger du 5kg till vänster och 10kg till höger så är detta inte optimalt för hojjen - den börjar svänga!! Varför tror du man strävar efter balans i hojen? Motorn är inte alltid centrerad i ramen just för att kompensera för asymmetrier i motor och växellåda. En hojj med en tung, enkelsidig ljuddämpare (som Millens originalblås) märks, hojen svänger olika till vä resp. hö. Drar man den på slangen märks det ännu mera!
Vi pratar inte om stora viktförskjutningar utan några kilo.
Att "trycka" är lite metafor som alla brukar förstå - flytta "tyngdpunkt" uppfattar de flesta som kroppens position. Att flytta kroppsvikt med bibehållen kroppsposition är lättare att beskriva med "trycka".

Gyrokrafterna håller en hoj upprätt, oavsett om den har nåt kilo mer till höger eller vänster. D.v.s rakt fram, börjar hojen tappa fart eller gyrokrafter kommer den droppa av åt ena eller andra hållet, kan dock diskuteras om det har att göra med vikt på ena eller andra sidan.

Om jag spänner fast dig i sadeln, med en stav upp i arslet så du inte kan röra överkroppen, menar du att du kan flytta tyngdpunkten på hojen genom att trycka på fotpinnen?

Tyngdpunkten är mitten på all massa=masscentrum, så länge massan ser likadan ut kommer ingen tyngdpunkt att flyttas.

Nej det menar jag inte..., hur skulle du kunna bli tyngre :va

Du skrev att jag fick mer vikt ju mer jag tryckte...
 
Last edited:

sandstream

Guest
Om jag spänner fast dig i sadeln, med en stav upp i arslet så du inte kan röra överkroppen, menar du att du kan flytta tyngdpunkten på hojen genom att trycka på fotpinnen?
Att trycka är en metafor för att flytta tyngdpunkten, det har han ju skrivit en bit upp. I ditt exempel kan man lyfta på ena foten så förändras tyngdpunkten.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Läs om läs rätt :D

Jag skrev att du får mer vikt ju mer du trycker, till den gräns när du lyfter på arselet

Jaha, och vad är vikten då?
Pressar du får du en kraft på fotpinnen på nåt kg, där motkraften går rakt ut genom knät.

Att trycka är en metafor för att flytta tyngdpunkten, det har han ju skrivit en bit upp. I ditt exempel kan man lyfta på ena foten så förändras tyngdpunkten.

Han skriver några rader senare att "Att flytta kroppsvikt med bibehållen kroppsposition är lättare att beskriva med "trycka"."
D.v.s något som inte påverkar tyngdpunkten ett skit.. Men visst får folk åka runt och pressa bäst de vill om de känner att de har ork och kraft att göra det genom racen.
Själv slösar jag min energi på att flytta kroppen dit jag vill ha den istället.
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Självklart inte..., var har jag påstått det :va

Inte du, men kanske robz..
Det finns ett enklare sätt att skriva det ni menar annars. D.v.s flytta tyngdpunkten mellan olika ställen. Det är skillnad att lägga sin vikt på yttre fotpinnen och att "trycka" på den.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Fast i en trapp finns ingen centripetalkraft.

Näe, det förstår jag väl också. Försökte bevisa en teori. Men om du tar i och trycker riktigt hårt på yttre fotpinnen, så kommer du att trycka dig av cykeln inåt. Jag tror att den lilla tyngd som man åstadkomma genom att försöka flytta tyngd från innerpinnen till ytterpinnen påverkar hojens beteende mindre än vad du kan påverka genom att flytta hela koppen i sidled på cykeln, och trycka på styrhalvorna...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Näe, det förstår jag väl också. Försökte bevisa en teori. Men om du tar i och trycker riktigt hårt på yttre fotpinnen, så kommer du att trycka dig av cykeln inåt. Jag tror att den lilla tyngd som man åstadkomma genom att försöka flytta tyngd från innerpinnen till ytterpinnen påverkar hojens beteende mindre än vad du kan påverka genom att flytta hela koppen i sidled på cykeln, och trycka på styrhalvorna...

Fast efter 400 inlägg så var det inte att man skulle trycka eller pressa, utan bara lägga sin vikt där.
 

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Ok..., då kör jag väl hoj på ett mycket tveksamt sätt :D

Jag vet inte hur du kör, så det kan jag inte uttala mig om. Men det tror jag alldeles säkert att du inte gör...

Men påstår du att du under nedlägg kan lyfta bort vikten från innerpinnen, och lägga hela den vikten på ytterpinnen istället?

Fast efter 400 inlägg så var det inte att man skulle trycka eller pressa, utan bara lägga sin vikt där.

Ok, ska man lägga så mycket vikt som möjligt på ytterpinnen så borde det alltså vara bättre att luta sig uppåt i kurvorna, än inåt mot kurvan?





När det gäller körteknik så finns det nog lika många teorier som det finns teoretiker... Jag anser att man ska hitta en bekvän körställning, och sen jobba därifrån.

Hade det funnits ETT enda optimalt sätt att sitta på cykeln och att hänga ut, så hade alla förarna i MotoGP haft samma körstil...

Bara att körstilarna varierar så mycket mellan världens bästa förare styrker ju bara att det inte finns ETT enda sätt att sitta på cykeln...
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Men påstår du att du under nedlägg kan lyfta bort vikten från innerpinnen, och lägga hela den vikten på ytterpinnen istället?

Nu frågade du ju inte mig, men jag kör så till viss del men absolut inte så långt att jag kan ta bort foten från innerpinnen, då skulle jag ramla av. Det jag får göra för att åstadkomma det hela är att trycka upp knät i tanken så man sitter fast lite mer. Det underlättas om det inte är för halt mot tanken men också ju mer tanken är välvd så man kan fastna. För att trycka fast mig så hårt att jag skulle kunna släppa foten från innerpinnen skulle jag nog få kramp.

Jag tycker det är lite väl jobbigt att köra så men jag är kluven för hojen blir så lugn och fin genom kurvan, mest för att jag håller lösare i styret skulle jag tro.
 

Robz

Guest
Inte du, men kanske robz..
Det finns ett enklare sätt att skriva det ni menar annars. D.v.s flytta tyngdpunkten mellan olika ställen. Det är skillnad att lägga sin vikt på yttre fotpinnen och att "trycka" på den.

Jisses...

Att det är just tyngdpunkten som skall flyttas utåt med "tryckandet" skrev jag ju för länge sedan:
""Bättre då att försöka få ut tyngdpunkten utanför hjul-linjen""
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289213&postcount=108
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jisses...

Att det är just tyngdpunkten som skall flyttas utåt med "tryckandet" skrev jag ju för länge sedan:
""Bättre då att försöka få ut tyngdpunkten utanför hjul-linjen""
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289213&postcount=108

Det jag hänger upp mig på är "tryckandet" eller "pressandet", som åtminstone för mig innebär att man lägger på en extra kraft, inte bara flyttar sin tyngdpunkt.
Det är nämligen en del som säger sig "trycka" till på den yttre fotpinnen för att häva sladdar exempelvis.
 

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Ort
Hjortshög
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Prova detta någon gång;

I lagom fart, ställ dig upp på fotpinnarna (släpp gärna styret) växla sedan att lägga vikten på höger och vänster fotpinne, du kommer att märka att hojen svänger något åt det hållet du lägger vikten åt. Samma sak händer i en kurva, men skillnaden är att hojen vill resa sig ju mer du "trycker"

Funkar inte, testa att dra åt styrdämparen max. CSS hade en hoj för en massa år sen med svetsat styrhuvud (eller om det va dubbla maxade styrdämpare). Enda sättet att styra är motstyrning.

Det jag hänger upp mig på är "tryckandet" eller "pressandet", som åtminstone för mig innebär att man lägger på en extra kraft, inte bara flyttar sin tyngdpunkt.
Det är nämligen en del som säger sig "trycka" till på den yttre fotpinnen för att häva sladdar exempelvis.

Trycka på yttre fotpinnen funkar för att häva sladd. Det som händer är att du reser hojen och får bättre grepp.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top