Hängteknik i Moto GP

#space

Gudomlig sporthojare
Gick med
28 Jun 2005
Ort
Borås
Hoj
Gsx-r 1000 Racehoj
På de där bilderna ser det rätt lika ut kan jag väl hålla med om. Men Abe var som Sandis påpekade TIBA medlem där han också tryckte ut röven en hel del och roterade sedan kroppen åt motsatt håll svängen går. Nilsen burkar inte lika mycket med röven och roterar sedan med kurvan, huvudet vill liksom åka före in i svängen.

Oki! Visst har du rätt ang TIBA o Abe, gud vilken förebild :tungan Känner själv att jag måste kolla in #136 Nilsen mer nästa år :tummenupp
 
Last edited:

sandstream

Guest
Jag har har fått hål i fotsulan på mina stövlar. i den högra eftersom det är flest högerkurvor på gr.
Har du originalfotpinnarna kvar? När jag hade dem gick det också hål i ena stöveln :gnissla

Enligt experterna är det den vänstra du ska få hål i om det är mest höger kurvor eftersom trycket ska ligga på den yttre fotpinnen.
 

666

Hatar höst/vinter
Gick med
18 Aug 2007
Ort
Göteborg/Jonsered
Hoj
Gsxr 1000 K8
hoppas ni gillar dessa bilderna :)
 

Bifogat

  • SennaRep_edited.jpg
    SennaRep_edited.jpg
    54.5 KB · Visningar: 289
  • spiesdfdfdf.JPG
    spiesdfdfdf.JPG
    33.1 KB · Visningar: 259
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
tror du blanar ihop dem. Nilsen verkar hänga lite mer alla fall enligt bilden..

Både Nielsen och Spjeldnes är STORA förebilder för oss i the "non-burking-generation!" Ingen av dem är ju speciellt aggresiv i sin burkning och det gillas starkt!
Men är det inte så att Nielsen har röven mitt på sadeln (alltid!) och lutar överkroppen medans Spjeldnes flyttar röven lite grann och sitter rakt och snyggt???
Så tycker jag det ser ut och båda förarna kör löjligt fort och då blir jag glad för jag vill också köra löjligt fort men tycker det känns stört när jag försöker burka så jag blir glad när dessa norrmän kör fort som fan utan att burka mycket för då tror jag ( i mina våta drömmar) att jag kan tammefan åxå!:)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Jag har har fått hål i fotsulan på mina stövlar, i den högra eftersom det är flest högerkurvor på gr. Vänstern håller nog 2 mån till så det blir att köpa nya stövlar till nästa år. Jag hade altid undrat varför man fick ett hål där:va , men som du säger så har man nog mycket om inte till 80% av den nedre delan av kroppens vikt på innerpinnen i kurvorna.

Annars har man nog överkroppens vikt fördelad på händerna 60/40 %, dvs 60% av vikten på den hand som har innerkurva och 40 % på ytterhanden.

Lägg den mesta vikten på ytterpinnen i kurvorna istället och ingen vikt alls på styret efter det att du styrt in.

Att lägga vikt på styret hindrar hojen från att styra/bromsa som den ska och efter det att du styrt in så sköter hojen jobbet bäst själv (så länge det inte är något ivägen som du behöver korrigera för)

Om du lägger vikten på ytterpinnen genom kurvan, så placerar du vikten på bättre ställe på hojen och det gör det också lättare att resa upp hojen efter apex :)
 

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Ort
Stockholm
Hoj
Mille
Menar du allvar?:va Det känns närmast omöjligt!?:confused:
Tittar man i inlägg #86 så verkar det SVÅRT för dem att ha tryck på ytterpinnen....

Ja, om du bara har jordaccelerationen som refrensram.
Men om du tar med centripetalaccelerationen (centrifugalkraften, typ) så har du nog den samlade kraftvektorn från föraren pekandes någonstans mot hjulaxeln.

Alltså, föraren dras både neråt och åt höger (i bilden) på samma gång, och beroende på hur mycket han dras åt höger kan vikten fördelas olika på de båda fotpinnarna.

Vad som sedan är bäst ur åkteknisk synvinkel vet inte jag.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Menar du allvar?:va Det känns närmast omöjligt!?:confused:
Tittar man i inlägg #86 så verkar det SVÅRT för dem att ha tryck på ytterpinnen....

Alla såna här så-här-ska-man-göra grejer skjuter alltid över målet. Man får ta allt med en nypa salt och att all vikt istället ska vara på yttre pinnen är säkert en stor överdrift åt andra hållet. Som vanligt så är lagom bäst, belasta pinnarna lite jämnare istället för att överbelasta den inre kanske är en mer lagom rekommendation.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Jo press på en fotpinne när man hojen lutande 60 grader gör säkert stor nytta :rolleyes:
Frågan är också vad man "pressar" mot, det finns alltid en motriktad kraft, var tar den vägen när man trycker på fotpinnen?
Tyngdpunktsförflyttningar på en hoj gör såklart skillnad på hur hojen styr, i kombination med styrutslag.
 

sunkan

Gå loss...
Gick med
18 May 2003
Ort
sthlm
Hoj
2006 R6
Kan nästan sätta en peng på att det finns personer som har amputerat benen och kör betydligt fortare än många här...

Sluta tänk KÖR!!!!
 

oscar

lök
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Åkarp
Hoj
Honda SFX
De hade säkert kört ännu fortare med ben.

Jo, men jag tror att Sunkan menar att folk funderar för mycket istället för att bara köra. Nästan som den där bakbromsdiskussionen där medelmåttor (som vi alla är) och gatåkare snackar om att stabilisera upp hojen med bakbromsen. Hopper rör den aldrig, och han klarar sig ok...
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top