Hängteknik i Moto GP

HanneZ

Avställd
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Linnégatan
Hoj
R1 -05, XJ -97
Slappa skrev:
2445375 Ja för de har ju verkligen med saken att göra:7peta
Ja om man försöker få ned knät i backen men inte lyckas så kör man väl för långsamt? Mer fart -> mer lutning och därmed åker knät i backen.
 

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
HanneZ skrev:
2445384 Ja om man försöker få ned knät i backen men inte lyckas så kör man väl för långsamt? Mer fart -> mer lutning och därmed åker knät i backen.

Ja kan utan problem få ner knät i krypfart iof åker man då i cirklar och inte på "riktig" väg.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Slappa skrev:
2445403 Ja kan utan problem få ner knät i krypfart


Det är sant, jag såg det på Gotland!

Jabaskoja


För att svara på trådstartarens fråga så är det säkert väldigt individuellt. En del får en "ful" körstil att funka tillräckligt bra för att vinna VM (Colin Edwards).
Jag har nog sett fler bilder på GP-förare som sitter "fint" än tvärtom.

Andra exempel på märklig körstil som uppenbarligen funkar alldeles utmärkt är ju Christer Miinin. Hans utgångar ur depåsvängen på Gelleråsen ser minst sagt skumma ut. Men fort går det ju.
 

TheBat

Ny medlem
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Laxå
Hoj
675-Race!
HanneZ skrev:
2445365 Du kör för långsamt.

de tror ja inte..:mad:

Zee skrev:
2445370 Kör på bana som kommer det i tredje kurvan. Försök dig inte på dig det i trafik bara för sakens skull. Oftast inte lika bra asfaltgrepp.


Bara för att bara så blandar jag också in mig i sandlådan här. Mina 48 och en ½ knäskrab jag vatt med om upplever jag som att jag hänger utan att nödvändigtvis ha ena foten på fotpinnen. Knävecket hänger vid sadeln och så ut med hela rööva med båda skinkona utanför sadeln. Säkert helt fel teknic med det funkar för mig. Känns iofs som jag vill hänga mer invid hojen och lägre snarare ut från den.

Å andra sidan gränslar man inte en GP-hoj var tredje vecka så det är ju inte riktigt samma fart/kraft man håller i banansvängarna. :hihi

Som tips vad gäller teknik kan jag ge dig ett råd som funkade för mig. Rör dig mer på hojen. Flytta rövautanför sadeln. Känns lite akward i början men efter ett tag kommer du märka att det gör skillnad i att kunna pressa ner hojen. Jag hänger dessutom på fel styrände när jag kör hårt så att motstyrningen provoceras lite mer.Med fel menar jag alltså att i en vänsterkurva så hänger jag höger styrhalva mer än jag håller i mig i vänster styrhalva. Funkar för mig när man väl fått in flytet.

Hoppas det hjälpte mer än bajskasteriet ovan.



de tror ja att de kommer att göra, tack så mycke, får testa de ordentligt nästa år o när de är nya hojtider!!:tummenupp
 
Last edited:

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
finns många olika sätt att hänga på.
 

Bifogat

  • _DSC8901_liten.JPG
    _DSC8901_liten.JPG
    48.1 KB · Visningar: 401

Slappa

Rage closed inside!
Gick med
23 Jul 2003
Ort
Västervik! Lund
Hoj
Motard
Mattias skrev:
2445504 Det är sant, jag såg det på Gotland!

Du Gotland i år var hemskt, vill bara glömma skiten, stel som en pinne=fegis=omkörd av alla inklusive tjejerna;)

Har nog aldrig kört hoj så urkasst som då!

Skämmas på mig!
 

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Ort
Örebro
Hoj
Husa 650.
hörde talas om någon som påstod sig ha hört en som pratat med en som känner en som bor granne med en peson som pratat med Micke Nilsson, och då ska han (micke) skulle ha sagt att han försöker skrapa hjälmen i innerkuvan, för att få in vikten lågt och långt ner i kurvan som möjligt, jag provade det på åsen och det kändes bra. (tills man slår huvudet i däckshögarna. )
Att försöka få ner tyngdpunkten så långt som möjligt och inte bara skrapa knäna är grejen tror jag. alltså ut med röven mot apex och skrapa hjälmen i kurbsen.:yoparty





ja jag är full :öl
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
TheBat skrev:
2445289 Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty
Här ser vi en tråd som sjunker från MotoGP till Rookie och sedan landar på gatåkning.

Att försöka tillämpa MotoGP häng med gathoj/däck kommer omedelbart att straffa sig benhårt oavsett hur duktig man tror sig vara.

Puckar skall skrapas på bana och inte i trafiken :mattias
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Peccus skrev:
2444898 Jag har ytterknät rakt ut och inget stöd av armen mot tanken... Får ont i det knä som är innerst mest efter ettag.

Felaktig teknik, eller bara vek i benen?

Jag har hört samma sak från 2 olika duktiga racerförare, och det är att man som nybörjare alltid lägger för mycket tryck på inre fotpinnen samtidigt som man inte använder yttre knät mot tanken. En av dem sa t.o.m att han vid ett tillfälle tryckte av en fotpinne på det sättet.

Jag fick också väldigt ont i "innerknät" för att jag liksom stod på fotpinnen i början, men har nu börjat trycka fast ytterknät mot tanken istället. Känns väldigt avigt i början men när man får in känslan för det känns det mycket bättre och man får inte ont nånstans. Bra sätt att träna in detta på är att i t.ex en högerkurva försöka ta sig igenom med inre foten i luften istället för på pinnen.

Vad gäller häng så tror jag att det viktigaste är att du lutar in ordentligt med överkroppen. Hur mycket du sedan hänger av hojen med röva är en smaksak.

Om man nu ska snacka teknik, egentligen tror jag att det viktigaste är att man kör avslappnat och varken lägger för mycket tryck på fotpinnar eller håller för hårt i styret. Sedan är det bara att gasa mer, bromsa senare.
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Eldstorm skrev:

Tack för tipset, det skadar aldrig med en bok till i samlingen, om det så bara finns en sak i den som gör att man kör snabbare så har den betalat sig, sensmoral: inga fjädringskomponenter eller nya däck eller 1000 varv kan hjälpa dig om du inte vet vad o hur du ska förbättra dig!

HanneZ skrev:
2445068 Jag har jätte mkt problem med mitt häng. Jag får ett jävla vrid på mig osså hamnar knät in under hojen, jag försöker flytta bak o ut med knät men det blir fan bara fel. Sen blir jag jätte trött också... fast jag är inte direkt vältränad :)

Ursäkta om jag tar mig friheten att tala om ditt "fel" som det ser ut på bilden,
Du hänger nästan inte alls, din kropp och ditt huvud är nästan i linje med
hojens centumlinje.
Tanken med att hänga är att kunna köra med hojen mer upprätt och få bättre fäste, eftersom du hänger så lite så måste du luta hojen mer och du hamnar i det du beskriver, får benet under hojen.
 
Last edited:

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
nazurro skrev:
2446002 Jag har hört samma sak från 2 olika duktiga racerförare, och det är att man som nybörjare alltid lägger för mycket tryck på inre fotpinnen samtidigt som man inte använder yttre knät mot tanken. En av dem sa t.o.m att han vid ett tillfälle tryckte av en fotpinne på det sättet.

Jag fick också väldigt ont i "innerknät" för att jag liksom stod på fotpinnen i början, men har nu börjat trycka fast ytterknät mot tanken istället. Känns väldigt avigt i början men när man får in känslan för det känns det mycket bättre och man får inte ont nånstans. Bra sätt att träna in detta på är att i t.ex en högerkurva försöka ta sig igenom med inre foten i luften istället för på pinnen.

Vad gäller häng så tror jag att det viktigaste är att du lutar in ordentligt med överkroppen. Hur mycket du sedan hänger av hojen med röva är en smaksak.

Om man nu ska snacka teknik, egentligen tror jag att det viktigaste är att man kör avslappnat och varken lägger för mycket tryck på fotpinnar eller håller för hårt i styret. Sedan är det bara att gasa mer, bromsa senare.

Intressant, det är precis det här jag ville få kommenterat, och det för att man i GP gör tvärtom, dom har den andra foten i luften.
Min utgångspunkt är att även fast dom är så mkt. bättre på detta, så kan man lika gärna applicera den tekniken till oss vanliga dödliga, sen att vi inte kan köra lika fort eller hänga lika mkt. är en annan sak, men den optimala tekniken borde vara den samma.

Tillbaks till frågan: vart tar dom stöd?

En annan sak som förändrats gm åren är att dom hänger mindre än tidigare, beror det på att däcken blivit så mkt bättre, att det inte behövs?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Gixxer 1000 skrev:
2446157 Intressant, det är precis det här jag ville få kommenterat, och det för att man i GP gör tvärtom, dom har den andra foten i luften.
Min utgångspunkt är att även fast dom är så mkt. bättre på detta, så kan man lika gärna applicera den tekniken till oss vanliga dödliga, sen att vi inte kan köra lika fort eller hänga lika mkt. är en annan sak, men den optimala tekniken borde vara den samma.

Tillbaks till frågan: vart tar dom stöd?

Det vore onekligen skoj å få veta hur det ligger till med det här egentligen...
 

Bingo

行駛和是安靜&#
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Skåne
Hoj
Designed to extinguish Fireblades and remind Ducatis they are only twins, som Hagster säger
Gixxer 1000 skrev:
Tillbaks till frågan: vart tar dom stöd?
Det behövs inget stöd, centrifugalkraften håller dig på plats. Det är klart att vid någon grad av häng så blir det hela tämligen instabilt men då får man hänga ut bra mycket. Personligen hänger jag av helt utan stöd och känner mig inte minsta osäker av det. MotoGP-förare lyder under samma naturlagar som jag. Däremot känns det bra att ha någon fast punkt att förankra "ytterfoten" i så den inte hänger fritt i luften. Hälen mot fotpinneplattan (eller vad den nu heter) funkar för mig.
 

Peccus

I feel the need...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Ecoride, 2010. 0,3hk
nazurro skrev:
2446002 Yada yada

Check! Bock och tack... Kan bara konstatera att jag får ont i knät rätt for och behöver göra ngt åt det.

Får bli till att testa dina råd.
 
Last edited:

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Såg GP i Malaysia idag....satan vad Elias hänger ut röven. Och Rossit halkade av yttre fotpinnen vid utgången i en kurva, trycker på den ut ur kurvorna tydligen, för att resa upp hojen. Trycker säkert på inre pinnen vid ingången också. Gibernau sitter upprätt, de flesta ligger över tanken.

Alltså:

- Tryck på vilken fotpinne du vill när du vill
- Häng mycket eller lite, gör som du känner
- Sitt upprätt eller nerhukad, vad gillar du bäst?
- Kör fort så in i h-vete, det funkar alltid

Nu vet vi hur man gör.
 

Kungen

Ny medlem
Gick med
6 Apr 2003
Ort
Helsingborg
Hoj
R1-05,Suzuki GSX550ES-82 MED Växelindikator
Gott o se. nu kan jag sänka min varvtid på knudan med minst 30 sekunder. tjhoooo :yoparty
 

_stensmo_

ingen kommer ihåg en fegis
Gick med
7 Aug 2005
Ort
östersund
Hoj
honda tsr 250, honda crf 250
dehär var en liten skön tråd tycker jag, lite kul med roadracingen när man har kört motocross på hög nivå i ett antal år... just eftersom i crossen kan är allt uppstyltat i hur man ska sitta bromsa styra kolla å allt, medan man här i roadracingen går ut på att alla ska hitta sin egen körstil som fungerar bra för en själv... mene en sak säger ju sig självt, att man ska försöka ha hojjen så upprätt som möjligt genom kurvorna för att få så mycket gummi som möjligt i backen, men sen hur man lyckas är helt upp till individen...

hade götter
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top