Slappa
Rage closed inside!
HanneZ skrev:2445365Du kör för långsamt.
Ja för de har ju verkligen med saken att göra
HanneZ skrev:2445365Du kör för långsamt.
Ja om man försöker få ned knät i backen men inte lyckas så kör man väl för långsamt? Mer fart -> mer lutning och därmed åker knät i backen.Slappa skrev:2445375Ja för de har ju verkligen med saken att göra
HanneZ skrev:2445384Ja om man försöker få ned knät i backen men inte lyckas så kör man väl för långsamt? Mer fart -> mer lutning och därmed åker knät i backen.
Relativ fart då, beroende på kurvans svängradie.Slappa skrev:2445403Ja kan utan problem få ner knät i krypfart iof åker man då i cirklar och inte på "riktig" väg.
är du en såndär som når tårna om du böjjer dig fram? jag är nog stelast!Slappa skrev:2445403Ja kan utan problem få ner knät i krypfart iof åker man då i cirklar och inte på "riktig" väg.
Slappa skrev:2445403Ja kan utan problem få ner knät i krypfart
HanneZ skrev:2445365Du kör för långsamt.
Zee skrev:2445370Kör på bana som kommer det i tredje kurvan. Försök dig inte på dig det i trafik bara för sakens skull. Oftast inte lika bra asfaltgrepp.
Bara för att bara så blandar jag också in mig i sandlådan här. Mina 48 och en ½ knäskrab jag vatt med om upplever jag som att jag hänger utan att nödvändigtvis ha ena foten på fotpinnen. Knävecket hänger vid sadeln och så ut med hela rööva med båda skinkona utanför sadeln. Säkert helt fel teknic med det funkar för mig. Känns iofs som jag vill hänga mer invid hojen och lägre snarare ut från den.
Å andra sidan gränslar man inte en GP-hoj var tredje vecka så det är ju inte riktigt samma fart/kraft man håller i banansvängarna.
Som tips vad gäller teknik kan jag ge dig ett råd som funkade för mig. Rör dig mer på hojen. Flytta rövautanför sadeln. Känns lite akward i början men efter ett tag kommer du märka att det gör skillnad i att kunna pressa ner hojen. Jag hänger dessutom på fel styrände när jag kör hårt så att motstyrningen provoceras lite mer.Med fel menar jag alltså att i en vänsterkurva så hänger jag höger styrhalva mer än jag håller i mig i vänster styrhalva. Funkar för mig när man väl fått in flytet.
Hoppas det hjälpte mer än bajskasteriet ovan.
Mattias skrev:2445504Det är sant, jag såg det på Gotland!
Här ser vi en tråd som sjunker från MotoGP till Rookie och sedan landar på gatåkning.TheBat skrev:2445289Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!
Peccus skrev:2444898Jag har ytterknät rakt ut och inget stöd av armen mot tanken... Får ont i det knä som är innerst mest efter ettag.
Felaktig teknik, eller bara vek i benen?
Eldstorm skrev:2444486Svaret hittar du kanske här?
http://www.haynes.co.uk/webapp/wcs/...10001&storeId=10001&productId=37405&langId=-1
HanneZ skrev:2445068Jag har jätte mkt problem med mitt häng. Jag får ett jävla vrid på mig osså hamnar knät in under hojen, jag försöker flytta bak o ut med knät men det blir fan bara fel. Sen blir jag jätte trött också... fast jag är inte direkt vältränad
nazurro skrev:2446002Jag har hört samma sak från 2 olika duktiga racerförare, och det är att man som nybörjare alltid lägger för mycket tryck på inre fotpinnen samtidigt som man inte använder yttre knät mot tanken. En av dem sa t.o.m att han vid ett tillfälle tryckte av en fotpinne på det sättet.
Jag fick också väldigt ont i "innerknät" för att jag liksom stod på fotpinnen i början, men har nu börjat trycka fast ytterknät mot tanken istället. Känns väldigt avigt i början men när man får in känslan för det känns det mycket bättre och man får inte ont nånstans. Bra sätt att träna in detta på är att i t.ex en högerkurva försöka ta sig igenom med inre foten i luften istället för på pinnen.
Vad gäller häng så tror jag att det viktigaste är att du lutar in ordentligt med överkroppen. Hur mycket du sedan hänger av hojen med röva är en smaksak.
Om man nu ska snacka teknik, egentligen tror jag att det viktigaste är att man kör avslappnat och varken lägger för mycket tryck på fotpinnar eller håller för hårt i styret. Sedan är det bara att gasa mer, bromsa senare.
Gixxer 1000 skrev:2446157Intressant, det är precis det här jag ville få kommenterat, och det för att man i GP gör tvärtom, dom har den andra foten i luften.
Min utgångspunkt är att även fast dom är så mkt. bättre på detta, så kan man lika gärna applicera den tekniken till oss vanliga dödliga, sen att vi inte kan köra lika fort eller hänga lika mkt. är en annan sak, men den optimala tekniken borde vara den samma.
Tillbaks till frågan: vart tar dom stöd?
Det behövs inget stöd, centrifugalkraften håller dig på plats. Det är klart att vid någon grad av häng så blir det hela tämligen instabilt men då får man hänga ut bra mycket. Personligen hänger jag av helt utan stöd och känner mig inte minsta osäker av det. MotoGP-förare lyder under samma naturlagar som jag. Däremot känns det bra att ha någon fast punkt att förankra "ytterfoten" i så den inte hänger fritt i luften. Hälen mot fotpinneplattan (eller vad den nu heter) funkar för mig.Gixxer 1000 skrev:Tillbaks till frågan: vart tar dom stöd?
nazurro skrev:2446002Yada yada
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |