Hängteknik i Moto GP

Robz

Guest
EDIT - vadå första inlägget (se R2 i nästa inlägg) :va :
Teknikfixerad som man är så sitter jag o tittar på hur dom gör i motogp.
Det jag undrar över är att dom flesta hänger utan stöd av knät-benet mot tanken. Det ser tom. ut som vissa har foten i luften.
Många använder inte armen mot tanken som stöd heller. Var tar dom stöd? enbart inre fotpinnen?
Själv skulle jag nog ramla av om jag provade samma sak.
Är det så mkt sämre att ta stöd högt upp på hojen att man inte använder sig av den tekniken av den anledningen? Vad tror ni? hur gör ni?
/EDIT

Vet inte ens hur jag hamnade här... eller varför jag svarar på en gammal tråd, men massor av konstiga fel uppenbarar sig i tråden!

1. GP förarna släpper INNERfoten, för att i inbromsningen motverka centrifugalEFFEKTEN (ej kraften) som vill vrida bakhjulet utåt vid broms i sväng.

2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

3. Kroppen skall in med Vä-axel först i Vä-sväng o tvärtom

4. Ytterarmen skall nudda tanken (om man är osäker på hänget) - dock skall den ej läggas an hårt, hojjen måste kunna jobba "fritt".

5. Skrapknät skall inte "ut" utan framåt. (posörskrap kan framkallas med "knä UT", i Voxtorps-rondellen vid -2° o kalla sunke-däck på en GSXR1100R från -64 i en tidig April (ej jag):D )

/En som vet hur man bör göra, men tränar på allt ovanför
 
Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Ort
skvde
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
så här går det när man inte kan quota första inlägget, spårar ur direkt.
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

Jag tycker verkligen man känner hur mycket stabilare hojen blir om man "sätter fast" sig runt tanken med hjälp av ytterbenet och istället håller lösare i styret :tummenupp
Det kan dock inte ske förrän man knappt bromsar längre, dvs strax innan mitten på svängen.
 

Robz

Guest
Jag tycker verkligen man känner hur mycket stabilare hojen blir om man "sätter fast" sig runt tanken med hjälp av ytterbenet och istället håller lösare i styret :tummenupp
Håller med... men känns ytterst avigt första gången man GÖR det!
Det kan dock inte ske förrän man knappt bromsar längre, dvs strax innan mitten på svängen.
Jag gissar att det är här det skadeskjutna, hängande innerbenet kommer in :;)
 

Zee

MotoGP URT 3 seed: 5
Gick med
22 Sep 2004
Ort
Skåne
Hoj
ZX6R (såld) Triumph Street Triple R 2010
En bild säger mer än tusen ord. :)

hopperweb.jpg


145_T03_Elias_action_2.jpg


toni_elias_mugello.jpg


:Bugar
 

Tomasol

Tjohooo
Gick med
10 May 2004
Ort
Sundsvall
Hoj
Sxv 550 -07
Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty

Du hänger inte så mycket som du tror..... ta bilder och kolla. Jag har problem med armbågs skrapet... fult med puckar på armbågen :D
 

Bifogat

  • nerlägg.jpg
    nerlägg.jpg
    123.3 KB · Visningar: 380

Jonas A

Ny medlem
Gick med
13 Oct 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
XJ 750 -82 GRC rsr -03 DM 1 -01 Kina Grc kopia -05 o så en 50cc "Dino" -04 till kidsen
Här en gammal bild på en kille som i alla fall har ett skapligt nerlägg....:tummenupp
armb%E5gsskrap.jpg
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Antar att du menar banarbetaren för hans stil är oöverträffad. :D
JP Ruggia var grymt underhållande och bland de först amed armbågsskrap. :yoparty
 

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
EDIT - vadå första inlägget (se R2 i nästa inlägg) :va :
2. Trycket skall ligga på YTTERpinnen och tanken, innerpinnen skall knappt ha vikt - detta ger en stabilare hoj, bättre fjädringsförmåga och mindre risk att halka av innerpinnen o därmed vurpa i svängen.

Många gånger har jag sett MotoGP-förare som mitt i en kurva under race viftar med ytterfoten för att t.ex. be om ursäkt för en oschysst omkörning. Det ser ut att ske fullständigt obehindrat och utan att dom behöver ändra sin position på hojen alls. Hur kommer det sig att du säger precis tvärt om?

Jag är med på att man lägger mycket tryck på ytterpinnen när man styr in hojen i kurvan, men nu pratar vi väl om när man har styrt klart och ligger mitt i kurvan?
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Tryckandet på pinnarna har sina förespråkare likväl som sina belackare. Finns ju flera olika sätt att ta sig igenom en kurva än CSSs...
 

wax49

Ny medlem
Gick med
6 Nov 2007
Ort
Mockfjärd
Hoj
2005 YZF-R6 1999 WR400F
Om man titta på Tony Elias, han är inte på sätet(the seat) otherwise most the other riders have one cheek (skinka) on the seat and the other off the sattle.....Also, watch Hopper, his elbow is so damn low it's sick :)
 

Hedgehog

Talanglös...... :(
Gick med
17 May 2006
Ort
På landet i Ramlak
Hoj
En långsam VFR, en lika långsam RD350 samt en liten motard

Jönsson1

Ny medlem
Gick med
29 May 2004
Ort
Helsingborg
Hoj
En lagom stor.
Många gånger har jag sett MotoGP-förare som mitt i en kurva under race viftar med ytterfoten för att t.ex. be om ursäkt för en oschysst omkörning. Det ser ut att ske fullständigt obehindrat och utan att dom behöver ändra sin position på hojen alls. Hur kommer det sig att du säger precis tvärt om?

Jag är med på att man lägger mycket tryck på ytterpinnen när man styr in hojen i kurvan, men nu pratar vi väl om när man har styrt klart och ligger mitt i kurvan?


Ytterfoten är den fot som gärna vill tryckas av i en sväng.
Under bromsning är då risken större att kastas av , eller helt enkelt trilla av hojen innåt i svängen om du minster ytterfotpinnen utan att va beredd.
 

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Ort
South Sweden
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Fräckt med bilder strax innan vurpan :tummenupp :pannkyss

EDIT:
Exempel på fulländad posörteknik vid 25° lutning:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=161759&d=1157738235
:yoparty
:mad: Den går ju inte att luta mer :mad:

Men den här kan man luta sig lite med om man vill.

Citat:
Inskickat av Hedgehog
Det var inte snällt men kanske rätt..... själv tycker jag det ser ut som om det är 2 cm kvar innnan allt börjar skrapa i!!!!!!
Vad har man för allternativ förrutom att hänga ut(ny bättre hoj)?

Robz bara tykar sig, Robz provade 180 graders nerlägg på SRW i somras
 

Bifogat

  • Fett.jpg
    Fett.jpg
    66.7 KB · Visningar: 76
Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

MV AGUSTA OTTANTESIMO COLLECTION

MV Agusta firar sitt 80-års...

Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Top