Hängteknik i Moto GP

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Jo press på en fotpinne när man hojen lutande 60 grader gör säkert stor nytta :rolleyes:
Frågan är också vad man "pressar" mot, det finns alltid en motriktad kraft, var tar den vägen när man trycker på fotpinnen?

Exakt. Det är ju ett nollsummespel (beskrivet av Isaac Newton).

Med trycka-på-fotpinnefolkets sätt att se på världen så bör man kunna lyfta sig själv genom att dra lite i kängorna.
 

sandstream

Guest
Jo, men jag tror att Sunkan menar att folk funderar för mycket istället för att bara köra. Nästan som den där bakbromsdiskussionen där medelmåttor (som vi alla är) och gatåkare snackar om att stabilisera upp hojen med bakbromsen. Hopper rör den aldrig, och han klarar sig ok...
Jo, jag förstod vad Sunkan menade men jag ser inget fel i att diskutera hur man bör göra. Sen om man gör det eller inte är en annan femma.
Själv tänker jag inte så mycket på hur jag använder fötterna, det kommer naturligt. Däremot försöker jag slappna av med armarna i långa kurvor.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Menar du allvar?:va Det känns närmast omöjligt!?:confused:
Tittar man i inlägg #86 så verkar det SVÅRT för dem att ha tryck på ytterpinnen....


Japp, jag menar absolut allvar :fakta

Det är faktiskt inte så svårt att lägga vikten på ytterpinnen trots rejält nedlägg :)

Genom att lägga vikten där, så sitter du också mycket mer avslappnat och mindre muskler behöver arbeta, jämfört med när man lägger den mesta vikten på innerfoten.

Tänk dig skillnaden som att stå på ett ben jämfört med att bara hålla emot lite med ett ben, så stor känns faktiskt skillnaden

Du hamnar också i en position som avlastar armarna helt, eftersom du sitter i ett läge som gör det lättare för magmusklerna att göra sitt jobb.
 

Mattias

Very nice
Personal
Gick med
24 Feb 2002
Ort
Stockholm
Hoj
GSX-R750WT + G650X Moto
Ibland undrar jag om det inte gått inflation i CSS/SMC-metodens förträfflighet. Visst, det funkar säkert men det lär ju inte vara den allenarådande sanningen. Jag får sektvibbar av alla instruktörers mässande om den enda sanningen.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Ibland undrar jag om det inte gått inflation i CSS/SMC-metodens förträfflighet. Visst, det funkar säkert men det lär ju inte vara den allenarådande sanningen. Jag får sektvibbar av alla instruktörers mässande om den enda sanningen.

Några av dem skulle behöva gå om 8'e klass fysiklektioner också..
 

Robz

Guest
Exakt. Det är ju ett nollsummespel (beskrivet av Isaac Newton).
Med trycka-på-fotpinnefolkets sätt att se på världen så bör man kunna lyfta sig själv genom att dra lite i kängorna.
Riktigt så lätt är det inte... Att fjädringen jobbar sämre när tyngdpunkten ligger innanför hjul-linjen och styrningen används innåt för att balansera ut detta är för mig som Ingenjör, uppenbart. Bättre tvärtom.
Testa nästa gång! Ett helt pass minst - känns avigt i början... Som sagt skall dock inte ALL vikt över.

Ibland undrar jag om det inte gått inflation i CSS/SMC-metodens förträfflighet. Visst, det funkar säkert men det lär ju inte vara den allenarådande sanningen. Jag får sektvibbar av alla instruktörers mässande om den enda sanningen.

Håller med till fullo... men icke dessto mindre, kan de flesta köra snabbare och stabilare med små justeringar i sin teknik. Undrar varför alltid det Ultimata varvet alltid är med blandade förare?! KAN det vara så att olika teknik är olika bra i olika sektioner? :tummenupp

Även en snabb förare kan bli snabbare genom att göra mer "teoretiskt" rätt - det har jag en del bevis på från föreningen.
Det jag inte begriper, är varför jag som Instruktör inte är snabbare :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Riktigt så lätt är det inte... Att fjädringen jobbar sämre när tyngdpunkten ligger innanför hjul-linjen och styrningen används innåt för att balansera ut detta är för mig som Ingenjör, uppenbart. Bättre tvärtom.
Testa nästa gång! Ett helt pass minst - känns avigt i början... Som sagt skall dock inte ALL vikt över.

Om man nu lutar hojen säg 60 grader, ska man då ställa sig på den yttre fotpinnen? D.v.s upp med arslet från sadeln och stå på en fot? Jag är inte med på hur mycket tyngdpunkten kan flytta för att man trycker med en fot på en pinne annars.. Jag är med på att tyngdpunkten ändras om man exempelvis lägger ner cykeln men håller kroppen upprätt.
Jag är med på att man kan flytta tyngdpunkten, men inte genom "tryck på en pinne" som dessutom sitter fast.
 

Robz

Guest
Om man nu lutar hojen säg 60 grader, ska man då ställa sig på den yttre fotpinnen? D.v.s upp med arslet från sadeln och stå på en fot? Jag är inte med på hur mycket tyngdpunkten kan flytta för att man trycker med en fot på en pinne annars.. Jag är med på att tyngdpunkten ändras om man exempelvis lägger ner cykeln men håller kroppen upprätt.
Jag är med på att man kan flytta tyngdpunkten, men inte genom "tryck på en pinne" som dessutom sitter fast.

Börjar bli väldigt teoretiskt nu, men hoppas intressant för debatten....

Svårt att förklara tydligt utan att rita, men all din vikt transfereras till hojen via fasta punkter. Även vid 60° :rolleyes: , så överför du din vikt via säte, tank och pinnar. Styret skall inte överföra något alls!
Om du sitter rätt upp, går det genom sätet/tanken i hjul-linjen. Detta är bättre än att sitta på innerhälen och flytta tyngdpunkten innanför hjul-linjen (tänk dig en triangel av kraftvektorer). Bättre då att försöka få ut tyngdpunkten utanför hjul-linjen - fjädringen jobbar bättre och du får mer "hålla emot" genom att styra "utåt"... skillnaderna är små, men klart märkbara. TESTA!
Utanpå alltihop, som jag skrev på sida 3, blir risken att halka av innerpinnen betydligt mindre. Har själv legat bakom ett antal "nybörjare" som halkat av eller duttat i med innerpinnen och då halkat av. Om, som någon skrev, 80% av vikten är planterad här, så blir det... eehhh, spännande.
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Börjar bli väldigt teoretiskt nu, men hoppas intressant för debatten....

Svårt att förklara tydligt utan att rita, men all din vikt transfereras till hojen via fasta punkter. Även vid 60° :rolleyes: , så överför du din vikt via säte, tank och pinnar. Styret skall inte överföra något alls!
Om du sitter rätt upp, går det genom sätet/tanken i hjul-linjen. Detta är bättre än att sitta på innerhälen och flytta tyngdpunkten innanför hjul-linjen (tänk dig en triangel av kraftvektorer). Bättre då att försöka få ut tyngdpunkten utanför hjul-linjen - fjädringen jobbar bättre och du får mer "hålla emot" genom att styra "utåt"... skillnaderna är små, men klart märkbara. TESTA!
Utanpå alltihop, som jag skrev på sida 3, blir risken att halka av innerpinnen betydligt mindre. Har själv legat bakom ett antal "nybörjare" som halkat av eller duttat i med innerpinnen och då halkat av. Om, som någon skrev, 80% av vikten är planterad här, så blir det... eehhh, spännande.

Om jag sitter på sadeln, är väl det mesta av min vikt placerad där, samt på styret, jag kan vinkla kroppen från sadeln, och jag kan flytta runt på sadeln, jag använder fotpinnarna till att ta spjärn mot för att flytta mig. Men återigen, rita vart kraften tar vägen om jag trycker min fot neråt på yttersta fotpinnen. För att lägga vikten på yttersta fotpinnen måste jag ta bort det mesta av min vikt från sätet, det kan jag bara göra om jag ställer mig upp en aning ur sätet.
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Tyngdpunktsförflyttningar gör stor skillnad, en hoj är byggd för att fungera maximalt när vikten ligger på någon av fotpinnarna dvs när den är centrerad.

Titta tex på hur många av toppförarna lättar på röven när det regnar, för att få vikten på fotpinnarna så att hojen mer stabil :)

Vad händer tex vid en ev highsider om du redan pressar på den inre fotpinnen..., jo du hjälper hojen att spinna loss genom att du pressar hojen neråt.

Har du däremot vikten på den yttre fotpinnen så minskar du faktiskt risken för highsider genom att hojen vill resa sig ut ur kurvan, vilket också ger en större anliggningsyta för däcket = bättre grepp
 

Robz

Guest
Om jag sitter på sadeln, är väl det mesta av min vikt placerad där, samt på styret, jag kan vinkla kroppen från sadeln, och jag kan flytta runt på sadeln, jag använder fotpinnarna till att ta spjärn mot för att flytta mig. Men återigen, rita vart kraften tar vägen om jag trycker min fot neråt på yttersta fotpinnen. För att lägga vikten på yttersta fotpinnen måste jag ta bort det mesta av min vikt från sätet, det kan jag bara göra om jag ställer mig upp en aning ur sätet.

Helt rätt hela vägen, men det handlar om att ge ytterpinnen kanske 10-15kg, inte HELA kroppsvikten. Innerfoten skall sträva mot 0kg, resten, säg 80% via säte och tank. Huvudsaken är nog mer att man "försöker" flytta vikten utåt och därmed tar bort vikt från insidan.

EDIT:
...Vad händer tex vid en ev highsider om du redan pressar på den inre fotpinnen..., jo du hjälper hojen att spinna loss genom att du pressar hojen neråt.

Har du däremot vikten på den yttre fotpinnen så minskar du faktiskt risken för highsider genom att hojen vill resa sig ut ur kurvan, vilket också ger en större anliggningsyta för däcket = bättre grepp
:tummenupp :tummenupp
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
...en hoj är byggd för att fungera maximalt när vikten ligger på någon av fotpinnarna

Är det verkligen så? :va

Det skulle ju innebära att den optimala är att ALLTID stå och köra... Och alltid ha 0% av vikten på sätet. Vilket jag tvivlar på...
Vore ju jättedumt att designa en motorcykel så...
 
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Helt rätt hela vägen, men det handlar om att ge ytterpinnen kanske 10-15kg, inte HELA kroppsvikten. Innerfoten skall sträva mot 0kg, resten, säg 80% via säte och tank. Huvudsaken är nog mer att man "försöker" flytta vikten utåt och därmed tar bort vikt från insidan.

Men vikten av benet som ligger på fotpinnen har väl alltid samma vikt, oavsett hur man trycker på fotpinnen, eller hur?

Tyngdpunktsförflyttningar gör stor skillnad, en hoj är byggd för att fungera maximalt när vikten ligger på någon av fotpinnarna dvs när den är centrerad.

Titta tex på hur många av toppförarna lättar på röven när det regnar, för att få vikten på fotpinnarna så att hojen mer stabil :)

Vad händer tex vid en ev highsider om du redan pressar på den inre fotpinnen..., jo du hjälper hojen att spinna loss genom att du pressar hojen neråt.

Har du däremot vikten på den yttre fotpinnen så minskar du faktiskt risken för highsider genom att hojen vill resa sig ut ur kurvan, vilket också ger en större anliggningsyta för däcket = bättre grepp

Förklara hur du trycker en hoj åt något håll genom att trycka på fotpinnen.

Är det verkligen så? :va

Det skulle ju innebära att den optimala är att ALLTID stå och köra... Vilket jag tvivlar på...

Som sagt, fysiska lagar, även de enkla, gäller på motorcyklar.
 
Last edited:

Robz

Guest
Men vikten av benet som ligger på fotpinnen har väl alltid samma vikt, oavsett hur man trycker på fotpinnen, eller hur?...

Orsak/Verkan, krafter och dessas motkrafter; Om du trycker ner foten med 15kg så avlastar du ju din kroppsvikt med 15kg (förutsatt att du inte spjärnar emot mot tanken uppåt).
Sätt dig på vågen i badrummet, fötterna i luften - vikt? Sätt sedan ner höger fot i golvet - vikt?

Förklara hur du trycker en hoj åt något håll genom att trycka på fotpinnen...
Prova på en raksträcka att omväxlande "trycka" på pinnarna, om du inte håller emot med stryrningen kan du styra med pinnarna :tummenupp
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Men vikten av benet som ligger på fotpinnen har väl alltid samma vikt, oavsett hur man trycker på fotpinnen, eller hur?

Nej du får mer vikt ju mer du trycker, till den gräns när du lyfter på arselet :)


Förklara hur du trycker en hoj åt något håll genom att trycka på fotpinnen.

Prova detta någon gång;

I lagom fart, ställ dig upp på fotpinnarna (släpp gärna styret) växla sedan att lägga vikten på höger och vänster fotpinne, du kommer att märka att hojen svänger något åt det hållet du lägger vikten åt. Samma sak händer i en kurva, men skillnaden är att hojen vill resa sig ju mer du "trycker"
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Orsak/Verkan, krafter och dessas motkrafter; Om du trycker ner foten med 15kg så avlastar du ju din kroppsvikt med 15kg (förutsatt att du inte spjärnar emot mot tanken uppåt).
Sätt dig på vågen i badrummet, fötterna i luften - vikt? Sätt sedan ner höger fot i golvet - vikt?


Prova på en raksträcka att omväxlande "trycka" på pinnarna, om du inte håller emot med stryrningen kan du styra med pinnarna :tummenupp

Ställ dig på vågen med bägge fötterna, tryck höger fot hårdare på vågen..
På en hoj kan du inte lyfta av någon vikt, du är lika tjock oavsett hur du trycker på fotpinnarna. Däremot kan du flytta din lekamen runt på cykeln och påverka hojen på det sättet.
 

Robz

Guest
Ställ dig på vågen med bägge fötterna, tryck höger fot hårdare på vågen..
På en hoj kan du inte lyfta av någon vikt, du är lika tjock oavsett hur du trycker på fotpinnarna. Däremot kan du flytta din lekamen runt på cykeln och påverka hojen på det sättet.

Njä - inte samma sak :va
Om jag står med bägge fötterna på vågens kanter, och sedan "trycker" ned höger ben (alltså förflyttar min tyngdpunkt något) så börjar vågen kantra.
Var du än på hojen trycker, väger ekipaget samma JA, men den "kantrar" olika beroende på vilken kant du "trampar"...
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Nej du får mer vikt ju mer du trycker, till den gräns när du lyfter på arselet :)

Så du menar att jag blir tyngre ju mer jag trycker?

Njä - inte samma sak :va
Om jag står med bägge fötterna på vågens kanter, och sedan "trycker" ned höger ben (alltså förflyttar min tyngdpunkt något) så börjar vågen kantra.
Var du än på hojen trycker, väger ekipaget samma JA, men den "kantrar" olika beroende på vilken kant du "trampar"...

Men då pratar vi om att flytta tyngdpunkten... Inte att "trycka" på nån jävla fotpinne, för som sagt, i vilken riktning går motkraften när du trycker på fotpinnen.
 
Last edited:

Robz

Guest
Så du menar att jag blir tyngre ju mer jag trycker?

Ja just det, man kan även banta flera kilo såhär....



Kom igen nu - jag vet inte längre om du skämtar.
Visst är du väl med på att du kan få bort din vikt från innerpinnen?
OK - då har du all din kroppsvikt "på annan plats".
Denna kan du välja att fördela på säte/tank, eller säte/tank/ytterpinne.
I mitt tycke funkar ca 20% på ytterpinnen bäst, men det viktigaste är att så lite av din vikt som möjligt ligger på innerpinnen.

Snälla, prova detta till våren :huvet

OBS! Allt detta med det vanliga bibehållna "hänget" - alltså med din KROPPS tyngdpunkt förskjuten, men förankrad på mitten och lite på yttern.
 
Last edited:

Macke

Typiskt....
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Strängnäs
Hoj
Honda CBR1000RR TKR
Jag köper att, om du kör rakt fram och står på fotpinnarna, kan få cykeln att "vaja" fram och tillbaka genom att förflytta vikten från fotpinne till fotpinne om du inte håller i styret.

Och jag köper fullt utn att man genom att fördela sin vikt på olika sätt på cykeln, kan förändra cykelns beteende...


Men... (det finns alltid ett men, visst... )

Titta på bilderna på Elias t.ex (men även vilken förare som helst). I fullt nedlägg, när man hänger ut från cykeln på insidan, anser jag att det är omöjligt att lägga så mycket vikt på den yttre fotpinnen, att man på något sätt påverkar hojens beteende (än mindre minskar risken för en highsider).

Om du trycker ned på yttre fotpinnen i det läget så måste ju du ta spjärn emot något, annars trillar du ju av cykeln på insidan. Vad ska du ta spjärn emot då? Styret? Och påverka cykelns beteende betydligt mycket mera än det extra kilot du lyckas trycka ned på fotpinnen med.

Visst är du väl med på att du kan få bort din vikt från innerpinnen?
OK - då har du all din kroppsvikt "på annan plats".
Denna kan du välja att fördela på säte/tank, eller säte/tank/ytterpinne.
I mitt tycke funkar ca 20% på ytterpinnen bäst, men det viktigaste är att så lite av din vikt som möjligt ligger på innerpinnen.

Snälla, prova detta till våren :huvet

Jag anser att det är MYCKET tveksamt att du, när du ligger i ett nedlägg, kan få bort vikt från innerpinnen och istället fördela den på ytterpinnen.

Jag köper att du kan få bort vikt från innerpinnen, men den kommer då hamna antingen i styret, eller med armen runt tanken....

Tänk såhär... Ställ dig på tvären i en trappa med ena benet på ett lägre trappsteg. Tänk dig att du sitter på en hoj nu i nedlägg, luta dig "innåt i kurvan" genom att luta dig nedåt mot trappan...
Förflytta nu din vikt genom att lyfta nedre benet, och trycka med övre benet... Vad händer? Du kommer garanterat ramla ned för trappan...
 
Last edited:
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top