Hängteknik i Moto GP

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus
Det är ju ett ganska korkat resonemang! Klart man inte kan styra, om det inte GÅR att styra! Enda sättet att styra är motstyrning:va Menar dom tex att: Det är omöjligt att styra när du cyklar utan att hålla? Att det är omöjligt att styra med en enhjuling? Eller när man (läs någon annan:rolleyes: ) kör på bakhjulet! Tycker inte CSS bevisar ett smack mer än att dom har otur när dom tänker, om dom hävdar att ett fastsvetsat styrhuvud är ett bevis på att motstyrning är det enda...
För rimligtvis går det inte att framföra nämda hoj med hjälp av motstyrning heller...

Du kan vrida styret genom att vingla med cykeln i krypfart, alltså motstyrning utan att hålla i styret.
Kör du på ett hjul vrider du rubbet runt en punkt, du har inte två hjul som behöver gå i olika radier.

IGNJATOVIC

Guest
Jag är inte alls lika erfaren som många här är, men min åsikt i det som diskuteras är att det är med hjälp av gasen man ska räta upp hojen, inte genom att försöka förlägga mer vikt på ytterpinnen.

Fast jag kanske är helt ute nånstans... jag vet inte

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Så är det. Förankringspunkterna mellan kropp och motorcykel och olika belastningar på dessa påverkar förstås hur motorcykeln beter sig, men tyngdpunkten är samma om kroppen inte flyttas.

Nu blev jag intresserad igen. Jag anser nämligen att det påverkar beteendet först när situationen blir (mer) dynamisk, paradexemplet då om bakhjulet släpper; I det läget vill jag gärna tro att det är en ganska stor fördel att iallafall inte ha största delen av vikten på inre fotpinne. Men hur skulle det, givet de ultrastyva ramar dagens cyklar har, påverka i den mer statiska situationen 'nedlägg i kurva'? Eller förutsätts det att man kör precis på gränsen till släpp (med den microdynamik den situationen måste ge)?

Kanske ska tillägga att min målsättning med att göra rätt inte är snabbare varvtider, utan bättre marginaler ute på vägarna. Att använda yttre fotpinne som kraftöverföringspunkt vid kurvtagning är en intressant idé ur denna aspekt, även om det förmodligen gör försvinnande liten skillnad... :)

crallan

#73 250R
Gick med
13 May 2003
Hoj
TZ 250 -99
Du kan vrida styret genom att vingla med cykeln i krypfart, alltså motstyrning utan att hålla i styret.
Kör du på ett hjul vrider du rubbet runt en punkt, du har inte två hjul som behöver gå i olika radier.

Jo att man styr en tvåhjuling med motstyrning är vi helt överrens om, och att detta förutsätter ett hjul med rund profil där ytterradien är mindre (än centrum) och att detta medför att hjulen följer olika linjer. Det jag reagerade på var resonemanget att detta skulle tydliggöras med en mc som inte går att styra.. Fick förklaringen sen iom mattias inlägg om hur CSS hojjen egentligen fungerade.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Har nu ritat en en liten figur, som man kan låtsas är en motorcykel, med en balanspunkt som lite gamla trådfigurer man hade när man var liten.
A och C en "fotpinne", B är sadeln. Mellan A->B och B->C har jag ritat dit varsin hydralpump(ben som kan lägga på kraft).
Kan väl också lägga till att den är perfekt svetsad så det finns inga spänningar någonstans i figuren..

Som det är nu har figuren jämvikt. Om jag på B-benet lägger ett lasersnitt, som vi låtsas inte tar bor någon massa, så kommer tyngdpunkten inte att förskjutas. Figuren är nämligen helt oförändrad i massan på bägge sidor om balanspunkten. D.v.s den väger lika mycket på bägge sidor om balanspunkten, oavsett om en joint är av.

Nu lägger vi på 5kg kraft på A benet, det kommer skapa en kraft på 5kg i de riktningar pilen visar. Den kraften kommer skapa spänningar i jointerna, men den flyttar ingen vikt, så länge joint B sitter på plats.
D.v.s kraften ett mänskligt ben lägger på en fotpinne kommer tas upp av dess jointer, fotled, knä och höft. "Spänningen", d.v.s minskat tryck på sadeln kan mätas, men återigen, ingen tyngdpunkt förflyttas så länge inte strukturen förändras.

Bifogat

• tyngdpunkt.GIF
    tyngdpunkt.GIF
    4.4 KB · Visningar: 77

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
För att riktigt skapa förvirring så kan man köra såhär, vi brukar showa lite för deltagarna när vi kör kurser för gatfolket, detta gör att dom slappnar av lite och inser att man inte behöver sitta krampaktigt på hojen för att sitta kvar.

Att det sedan inte är optimalt är en annan femma, prova själv att knäskrapa med ytterbenet ursträckt så få ni se, det känns helskumt men det är inte alls svårt att utföra, flaggisarna brukar gilla detta trick.

Utföres efter målflagg.

Bifogat

• optimal.JPG
    optimal.JPG
    38.9 KB · Visningar: 125
Last edited:

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Har nu ritat en en liten figur...

Det här bör väl nästan räcka för att få de mest inbitna fotpinne-tryckarna att inse att de bara för vidare en pinsam myt. Typiskt också att Dohan (tror det var han) snackar smörja i Faster-filmen om samma ämne. (Om han hade gått i skolan istället för att köra moppe hela dagarna så kanske han hade hållt keFt)

Men det är väl ganska typiskt att "operatörer" av olika ting, utan kunskaper om hur det fungerar -- inbillar sig allt möjligt om hur det 'måste' vara.

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Ännu roligare om att förflyttta tyngdpunkten utan förflyttning..
Tänk er en hoj som ligger på höger sida med föraren kvar på, hojen ligger på fotpinnen och däcken, föraren har fötterna på bägge fotpinnarna. Om föraren hade världens starkaste ben, kan typ pressa 50000ton med det, skulle han kunna pressa upp hojen igen genom att bara lägga tryck på vänster fotpinne?

Det kommer aldrig att ske, så länge de 50000 tonen inte har något att ta spjärn mot, eller man flyttar tyngdpunkten långt till vänster.

IGNJATOVIC

Guest
Har nu ritat en en liten figur, som man kan låtsas är en motorcykel, med en balanspunkt som lite gamla trådfigurer man hade när man var liten.
A och C en "fotpinne", B är sadeln. Mellan A->B och B->C har jag ritat dit varsin hydralpump(ben som kan lägga på kraft).
Kan väl också lägga till att den är perfekt svetsad så det finns inga spänningar någonstans i figuren..

Som det är nu har figuren jämvikt. Om jag på B-benet lägger ett lasersnitt, som vi låtsas inte tar bor någon massa, så kommer tyngdpunkten inte att förskjutas. Figuren är nämligen helt oförändrad i massan på bägge sidor om balanspunkten. D.v.s den väger lika mycket på bägge sidor om balanspunkten, oavsett om en joint är av.

Nu lägger vi på 5kg kraft på A benet, det kommer skapa en kraft på 5kg i de riktningar pilen visar. Den kraften kommer skapa spänningar i jointerna, men den flyttar ingen vikt, så länge joint B sitter på plats.
D.v.s kraften ett mänskligt ben lägger på en fotpinne kommer tas upp av dess jointer, fotled, knä och höft. "Spänningen", d.v.s minskat tryck på sadeln kan mätas, men återigen, ingen tyngdpunkt förflyttas så länge inte strukturen förändras.

Borde inte dessa 5 kilo fördelas på 2,5 fram och 2,5 bak?
För övrigt blev jag nog inte klokare av bilden:arsele

Kan du förklara "jointer" också?

Last edited:

R2

På två hjul sen -89
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
ett bygge, + en 954 + YZF750R -95 som R7 stylats men också skrotats + Aprilia RS250, + RGV 250 + två RD350 + en kinamoto med egendesignade kåpor, en Stomp MiniGP och en Anaconda mingp-motard och en egenbyggd GP70racer.
:fakta :smasha :blah :corn

snillarna spekulerar

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Borde inte dessa 5 kilo fördelas på 2,5 fram och 2,5 bak?
För övrigt blev jag nog inte klokare av bilden:arsele

Kan du förklara "jointer" också?

Newtons tredje lag:

”När en kropp utövar en kraft på en annan, kommer den senare att utöva en lika stor och motsatt kraft på den första.”

d.v.s 5kg i varje riktning.

Jointer, såna man inte röker, är svengelska för fästpunkter, d.v.s i trianglarnas hörn på bilden.

Kan ta newtons första lag när vi ändå är igång

"När resultanten av alla krafter som verkar på ett föremål är lika med noll, är föremålet i vila eller i rörelse med konstant hastighet."

Har för mig man gjorde allt det här på högstadiet, eller var det kanske första året på fysiken i gymnasiet?

IGNJATOVIC

Guest
Newtons tredje lag:

”När en kropp utövar en kraft på en annan, kommer den senare att utöva en lika stor och motsatt kraft på den första.”

d.v.s 5kg i varje riktning.

Jointer, såna man inte röker, är svengelska för fästpunkter, d.v.s i trianglarnas hörn på bilden.

Kan ta newtons första lag när vi ändå är igång

"När resultanten av alla krafter som verkar på ett föremål är lika med noll, är föremålet i vila eller i rörelse med konstant hastighet."

Har för mig man gjorde allt det här på högstadiet, eller var det kanske första året på fysiken i gymnasiet?

Jag läste fysik i nian och hade mvg i det. Men jag kommer faktiskt inte ihåg så mkt. Gymnasiet=ekonomi.

Robz

Guest
Fattar inte att jag ger mig in i detta igen… men, men…
Att oFFkeFF är stolt över sina grundskolekunskaper i fysik är bra, men ibland krävs högre studier också för att inte tänka fel.
I ditt exempel, förutsätter du en ”svetsad joint” – i verkligheten puttar du inte över kraften på andra kolven utan minskar vikten mot sätet genom att få ett lyft mot bålen (avlastning av sätet, HÄR HAR DU DIN MOTRIKTADE KRAFT, den resulterar i ett 15kg lyft av bålen). I ditt exempel GÅR det ju inte att ”resa sig”.

Nedan ett sista försök att åter förklara:
1 Hur belastar jag hojen och hur ligger min TYNGDpunkt mot hojen? Går inte att se!
2 Det vanliga: som någon sa, 80% av vikten ligger på fotpinnen enligt de gröna pilarna. De röda visar kraftkomposanterna (och ja, de ligger något längre till höger i verkligheten, men klart till vänster om hojens mittlinje!)
3 Så här försöker iaf jag göra, ökad belastning enligt gröna pilar. Kraftkomposanterna visar att min TYNGDPUNKT mot hojen är flyttad, trots att man inte behöver flytta kroppen!
(Den gröna pilen vid lyktan skall visa sätets belastning)

Vidare har jag illustrerat de vridande moment som uppkommer på hojen som resultat. Vilket tror ni är bäst för hojen?

Teoretiskt kan man med starka ben enkom hänga i ytterben mot tank och ”stå” på ytterpinne, med röv och innerben i luften. Men jag själv föredrar ca 10% på innerpinne, 70% på sätet och 20% på ytterpinne.

/Ingenjör med både gymnasie- och högskolefysik som dagligen jobbar med trigonometri

EDIT:
Bildklabb

Bifogat

• Robz_a.JPG
    Robz_a.JPG
    78.2 KB · Visningar: 62
  • Robz_b.jpg
    Robz_b.jpg
    90.2 KB · Visningar: 78
  • Robz_c.JPG
    Robz_c.JPG
    84 KB · Visningar: 80
Last edited:

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
yamaha xt660r
Men då är kraften till för att lyfta ditt arsel, eller snarare sagt flytta din kropp.
Något jag inte argumenterar emot heller. Är fullt medveten om att man kan flytta sin egen tyngdpunkt.

Robz

Guest
Men då är kraften till för att lyfta ditt arsel, eller snarare sagt flytta din kropp.
Något jag inte argumenterar emot heller. Är fullt medveten om att man kan flytta sin egen tyngdpunkt.

Ja, kraften i ytterfoten är till för att avlasta arslet (inte lyfta, då har du ju överfört 100%).
När arselet är avlastat, kan man även lyfta av lite från innerfoten.
Som sagt - med starka ben skulle man kunna, i bildens position, lyfta både arsele och innerfot med ytterbenet.
Överföring av kroppsvikten till ytterpinnen - som ja, sitter fast i hojen, tar upp vikten och hjälper hojen vridas uppåt, stabilserar sladd och hjälper fjädringen jobba.

Trodde jag skrev det redan i början:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289213&postcount=108

Skillnaderna är små, men klart märkbara :pannkyss

GSXR1100R

The older i get the faster i was
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Gammelgixxer, Kawwaräcer 600, KTM Adventure, KTM Elduro
Ja, kraften i ytterfoten är till för att avlasta arslet (inte lyfta, då har du ju överfört 100%).
När arselet är avlastat, kan man även lyfta av lite från innerfoten.
Som sagt - med starka ben skulle man kunna, i bildens position, lyfta både arsele och innerfot med ytterbenet.
Överföring av kroppsvikten till ytterpinnen - som ja, sitter fast i hojen, tar upp vikten och hjälper hojen vridas uppåt, stabilserar sladd och hjälper fjädringen jobba.

Trodde jag skrev det redan i början:
http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=3289213&postcount=108

Skillnaderna är små, men klart märkbara :pannkyss
Nej nej nu är ni ju nästan överens :tungan

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Hoj
R1100S, XS400
Kraftkomposanterna visar att min TYNGDPUNKT mot hojen är flyttad, trots att man inte behöver flytta kroppen!
Det är ju omöjligt. Möjligtvis använder du termen tyngdpunkt felaktigt, kanske ska en annan term vara där. Men jag kan inte se vad det skulle kunna vara för ett ord.

Jag frilade en förare som stödjer sig mot innerpinnen.
Med momentpunkt kring kontaktpunkten i sadeln gör gravitationskraften att föraren vrids medsols eftersom tyngdpunkten ligger till höger om kontaktpunkten i sadeln. Det momentet balanseras av kraften från innerpinnen. Alltså blir momentet kring kontaktpunkten i sadeln 0. Föraren är i jämvikt på cykeln. Kraftsumman blir riktad åt höger i bilden eftersom att föraren svänger.

Försökte även frilägga en förare som stödjer sig mot ytterpinnen, men jag lyckades inte. Jag började med att förkorta kraften från sadeln och placera den under ytterfoten, men det resulterade i ytterligare moment medsols kring kontaktpunkten i sadeln. Försökte även rita krafter i knävecken och friktionskrafter i sadeln, men gav upp. Så jag vet inte hur en sådan situation ska friläggas. Dessutom måste ju kraftsumman bli densamma som i bilden på innerpinnsstödjaren.
Du får gärna ta den halvfärdiga bilden som jag bifogar här och frilägga.

Bifogat

• innerpinne.gif
    innerpinne.gif
    4.5 KB · Visningar: 39
  • ytterpinne.gif
    ytterpinne.gif
    4.5 KB · Visningar: 42

Kreuger

Team CaWalli Kawasaki Superbike
Gick med
6 Jul 2003
Hoj
Kawasaki ZX-10R 2010 svart

Dina teorier och bilder bygger på att vikten sitter fast i den punkt som vikten överförs.
Men i detta fallett så gör inte vikten det.

Enkelt förklarat: Be en polare hålla hojjen upprätt.
ställ dig sen på ena fotpinnen utan att hålla i dig i hojjen. Och be sen polaren släppa hojjen. Den kommer då att tippa åt det hållet som du står på hojjen.
Sätter du ner andra foten och stå på den. Så kommer hojjen tippa åt det hållet.

Den gör det för att du flyttar den gemensama tyngdpunkten automatiskt när du lägger vikt någonstans. Därför ska man ha lite vikt på rumpan/styrett. Och så mycket som möjligt på fotpinnarna. Kurvorna, den yttre fotpinnen.

Eskilsson

Nu med Webbshop för racetillbehör
Gick med
22 Oct 2004
Hoj
ZX10R -09

Har läst dina inlägg ett par gånger nu, och nu fattar jag vad du är ute efter.
Att två kroppars gemensamma tyngdpunkt i ett givet läge är det samma oavsett vart kraften överförs. Och där har du helt rätt. Även med att det är grundskolefysik.

Men jag trode faktiskt att du var på lite högre nivå än så.
Det vi pratar om i den här tråden är hur kroppens position "häng" påverkar hur hojjen beter sig. Och för att veta att man har kroppen i rätt läge på hojjen så att man inte blir fram eller baktung eller lägger vikten på hojjens inre sida i en kurva så förklarar man det genom att lägga sin vikt på fotpinnarna eller fotpinnen. Och för att lägga vikten där den skall vara så måste man flytta kroppen till rätt position. När man sen känner att vikten ligger på den yttre fotpinnen får man ett kvitto på att man gör rätt.

i övrigt så vill jag nog be dig kolla den här. Du kanske är ekonom?

Länk

ART

Bigger is better :)
Gick med
13 Nov 2007
Hoj
G/S PD, GL1500
Det mest irriterande här är att de flesta av deltagarna i denna debatt missar vad den handlar om.

Inte ens om man tar till relativistiska effekter och/eller vågmekanik så kan man göra vad Robz beskriver ovan. Det går inte.

Däremot har ingen sagt emot att man kan påverka en motorcykel genom att flytta sin tyngdpunkt. Bara att man inte, oavsett hur man spänner sina muskler, kan göra det utan att flytta tyngdpunkten... :)

Det finns i praktiken fyra sätt man kan påverka motorcykeln man sitter på...

1. Gasa
2. Bromsa
3. Vrida på styret
4. Flytta sin tyngdpunkt

Har ni några andra sätt så var vänliga förklara dem inom ramen för grundläggande fysik. Inte egna påhitt som försöker likna fysik.

Nyheter
Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024