Dr.Bike
Guest
Tack Tobbelobbe.
Har inte orkat skriva, men du fångar det hela på kornet.
Tack.
Har inte orkat skriva, men du fångar det hela på kornet.
Tack.
Vilken slutkläm (?), Tobbelobbe
Kunde ni (du eller Dr. Bike klämt ur er detta lite tidigare så hade vi sluppit pajsmaker och sparat några Mb på servern
Motstyrning gör man ju omedvetet, det kan ju vara så att denna omedvetna rörelse förstärks med fotpinnepress om man tar spjärn.
Nja. Jag skulle nog säga att man kan behålla tyngdpunkten på exakt samma ställe, men ändå förskjuta kraftöverföringen till motorcykeln till den ena eller andra fotpinnen. Däremot krävs att något i omvärlden förändras för att man inte ska trilla i backen eller resa cykeln upp. Till exempel att den totala accelerationskomponenten ändras genom att ändra hastigheten eller kurvradien.
Tänk dig att man frilägger föraren från motorcykeln och förenklar modellen genom att anta att denne bara kan överföra kraft till motorcykeln genom fötterna (en eller båda), och att eventuell påverkan på sadel, styre och tank försummas. Tänk dig vidare att föraren har en viss kroppsposition, och att denna inte ändras i det fortsatta resonemanget. För att modellen (kroppen) ska vara i jämvikt måste den kraft som påverkar motorcykeln vara exakt den kraft som behövs för att motverka tyngdaccelerationen plus den kraft som behövs för att ändra riktning på kroppen (för att den ska fortsätta svänga tillsammans med motorcykeln, centripetalacceleration). Dessutom måste den vara riktad så att inget moment uppstår, d v s så att kroppen inte roterar. Den totala kraftkomponenten måste alltså vara riktad rakt genom masscentrum.
De två extremfallen är att all kraftöverföring till motorcykeln sker genom höger resp vänster fot. Om man nu försöker tänka sig vad som skiljer de två fallen åt, bör man komma fram till att både riktning och storlek på den kraft som påverkar motorcykeln måste vara annorlunda. Givet att tyngdaccelerationen är konstant måste alltså centripetalaccelerationen ändras för att kompensera för skillnaden ifall modellen fortfarande ska kunna vara i jämvikt. Sannolikt måste även kroppen vinklas något relativt tyngdaccelerationskomponenten. Detta innebär dock inte att masscentrum/tyngdpunkten ändras.
Det här är ju väldigt teoretiskt, men jag tycker ändå inte att det är så konstigt att man kan välja att "leverera" kraften på olika sätt utan att förskjuta tyngdpunkten. Att man sedan måste göra det genom att ändra hastighet och/eller lutning på motorcykeln är väl lite det vi försöker uppnå, eller?
Fast det är ju den förenklade versionen, där man står på ena eller andra pinnen
Fast det är ju den förenklade versionen, där man står på ena eller andra pinnen
Ja, det är ju förenklat på flera sätt. Det jag försökte förklara var bara att man inte nödvändigtvis behöver ändra tyngdpunkten för att föra över kraften till motorcykeln olika. Det som är intressant är att titta på vad som händer när man plockar in hojen i bilden, och vad det får för effekt i verkligheten att lägga tyngden på den ena eller andra fotpinnen. Det är jag alldeles för trött för att klura på just nu
Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!
... eller för att minska sidobelastningen på däcken (ex. vid halare väglag (regn).
Det blev väldigt många svar till slut men jag tror inte vi är sanningen ngt närmare för det. Om det finns ngn sådan.
Det var väl inte meningen heller från min sida egentligen utan mer att höra hur ni gör, rätt eller fel det är alltid intressant att höra.
Inner eller ytter fotpinnetryck verkar ha många anhängare bägge två, och eftersom jag praktiserat mest ytter, både i "leratestet" och för att stabilisera hojen i och ur kurvor (med knät mot tanken) så tycker jag att det funkar för mig.
Jag fick så förbenat ont i knäna av att hänga på innerpinnen, så jag var tvungen att hitta nån annan lösning.
Det blev väldigt många svar till slut men jag tror inte vi är sanningen ngt närmare för det. Om det finns ngn sådan.
Det var väl inte meningen heller från min sida egentligen utan mer att höra hur ni gör, rätt eller fel det är alltid intressant att höra.
Inner eller ytter fotpinnetryck verkar ha många anhängare bägge två, och eftersom jag praktiserat mest ytter, både i "leratestet" och för att stabilisera hojen i och ur kurvor (med knät mot tanken) så tycker jag att det funkar för mig. Att påstå att det är det enda rätta vågar jag däremot inte med tanke på att GP förare kan köra med ytterfoten i luften och inget tankstöd alls.
Varför valde man inte ngt enkelt istället?
Vad är det som du upptäckt egentligen?aha
ser ett ljus.
Colin Edwards har knäet rakt ut på ett skumnt sett
Fotpinnetryckarna och fotpinneviktarnas arbete är ett nollsummespel respektive kontraproduktivt mot deras egna argument.
Det liksom hävdas att fjädringen fungerar bättre om man 'viktar' den yttre fotpinnen och att hojen får en mer upprät attityd. Tyvärr är det precis tvärt om. Om man med hjälp av sin kroppsmassa lastar ytterpinnen i kurvan så lutar mc;n mer -- inte mindre.
Fotpinnetryckarna: (Som tidigare beskrivet) Newtons lag om kraft och motkraft (för varje kraft så verkar en lika stor kraft i motsatt riktning) medför att alla krafter mellan olika punkter på mc;n är verkningslösa för mc;ns attityd. Exakt noll (0).
Fotpinneviktarna: Om man applicerar tryck (kraft) med hjälp av sin egen massa, så kan man bara göra det genom att flytta beståndsdelarnas position. Att 'vikta' olika punkter på mc;n är analogt med att flytta tyngdpunkten (TP).
För att mc;n ska kunna accelerera lateralt utan att ekipaget faller utåt i kurvan, så måste ett balanserande moment som verkar i motsatt riktning skapas. Det momentet erhålls exempelvis genom att luta ekipaget inåt i kurvan. Det balanserande momentet erhålls genom A x B. (Se bild)
Om man applicerar tryck på ytterpinnen med hjälp av sin kroppsmassa, så flyttar man TP utåt. Om lateral acceleration ska kunna bibehållas, så måste mc;n lutas mer -- inte mindre. Slutsatsen är att en 'viktning' av ytterpinne medför en större lutningsvinkel och då (tänkbart) sämre fjädringsegenskaper.
Edit: Typografiskt småfix.
Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...
Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...
Jag har fått ont i knäna när jag kört gokartbana och skrapat knä. Jag tror inte det är p.g.a att puckarna vibrerar utan för att jag böjer knät mycket samtidigt som jag spänner muskler i benet.Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...
Väl sammanfattat.
Poängen mad att burka är väl att man inte ska behöva luta hojen så mycket... och om man då ska trycka hårdare på ytterpinnen (=flytta vikt dit) så blir det ju kontraproduktivt mot burkningen...
Så då kan man helt enkelt burka mindre så får man samma effekt
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |
|
Triumph Speed Triple 30 år
Tiden flyger, som man säger... |
|
Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield
Royal Enfield har tagit ste... |