Hängteknik i Moto GP

Dr.Bike

Guest
Tack Tobbelobbe.
Har inte orkat skriva, men du fångar det hela på kornet.
Tack.
 

Robz

Guest
Vilken slutkläm (?), Tobbelobbe :tummenupp :tummenupp
Kunde ni (du eller Dr. Bike klämt ur er detta lite tidigare så hade vi sluppit pajsmaker och sparat några Mb på servern :D
 

oFFkeFF

Slipar röven
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Solna
Hoj
yamaha xt660r
Vilken slutkläm (?), Tobbelobbe :tummenupp :tummenupp
Kunde ni (du eller Dr. Bike klämt ur er detta lite tidigare så hade vi sluppit pajsmaker och sparat några Mb på servern :D

Fast det är ju den förenklade versionen, där man står på ena eller andra pinnen ;)
 

*Superlight*

Aldrig mer ett BERIK skinnställ!!!
Gick med
24 Jun 2004
Ort
sKåNe
Hoj
Ducati 985SL, 854R, 1098 CORSA
Motstyrning gör man ju omedvetet, det kan ju vara så att denna omedvetna rörelse förstärks med fotpinnepress om man tar spjärn.

Nej inte gör du väl motstyrningen omedvetet, det låter farligt :D

Motstyr gör du ju bara när du styr in hojen, när den sedan är riktad dit du vill så är man ju helt avslappnad i armarna, dvs man för inte över någon kraft alls till styret utan låter hojen göra sitt jobb o sitter bara o myser genom kurvan tills det är dags att resa upp hojen o gå på full gas :yoparty

Nja. Jag skulle nog säga att man kan behålla tyngdpunkten på exakt samma ställe, men ändå förskjuta kraftöverföringen till motorcykeln till den ena eller andra fotpinnen. Däremot krävs att något i omvärlden förändras för att man inte ska trilla i backen eller resa cykeln upp. Till exempel att den totala accelerationskomponenten ändras genom att ändra hastigheten eller kurvradien.

Tänk dig att man frilägger föraren från motorcykeln och förenklar modellen genom att anta att denne bara kan överföra kraft till motorcykeln genom fötterna (en eller båda), och att eventuell påverkan på sadel, styre och tank försummas. Tänk dig vidare att föraren har en viss kroppsposition, och att denna inte ändras i det fortsatta resonemanget. För att modellen (kroppen) ska vara i jämvikt måste den kraft som påverkar motorcykeln vara exakt den kraft som behövs för att motverka tyngdaccelerationen plus den kraft som behövs för att ändra riktning på kroppen (för att den ska fortsätta svänga tillsammans med motorcykeln, centripetalacceleration). Dessutom måste den vara riktad så att inget moment uppstår, d v s så att kroppen inte roterar. Den totala kraftkomponenten måste alltså vara riktad rakt genom masscentrum.

De två extremfallen är att all kraftöverföring till motorcykeln sker genom höger resp vänster fot. Om man nu försöker tänka sig vad som skiljer de två fallen åt, bör man komma fram till att både riktning och storlek på den kraft som påverkar motorcykeln måste vara annorlunda. Givet att tyngdaccelerationen är konstant måste alltså centripetalaccelerationen ändras för att kompensera för skillnaden ifall modellen fortfarande ska kunna vara i jämvikt. Sannolikt måste även kroppen vinklas något relativt tyngdaccelerationskomponenten. Detta innebär dock inte att masscentrum/tyngdpunkten ändras.

Det här är ju väldigt teoretiskt, men jag tycker ändå inte att det är så konstigt att man kan välja att "leverera" kraften på olika sätt utan att förskjuta tyngdpunkten. Att man sedan måste göra det genom att ändra hastighet och/eller lutning på motorcykeln är väl lite det vi försöker uppnå, eller?


:tummenupp :tummenupp :tummenupp

Fast det är ju den förenklade versionen, där man står på ena eller andra pinnen ;)

Jo, fast i den allra enklaste versionen står du givetvis på den yttre pinnen :)
 
Last edited:

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Ort
Linköping
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Fast det är ju den förenklade versionen, där man står på ena eller andra pinnen ;)

Ja, det är ju förenklat på flera sätt. Det jag försökte förklara var bara att man inte nödvändigtvis behöver ändra tyngdpunkten för att föra över kraften till motorcykeln olika. Det som är intressant är att titta på vad som händer när man plockar in hojen i bilden, och vad det får för effekt i verkligheten att lägga tyngden på den ena eller andra fotpinnen. Det är jag alldeles för trött för att klura på just nu :tungan
 

Dr.Bike

Guest
Ja, det är ju förenklat på flera sätt. Det jag försökte förklara var bara att man inte nödvändigtvis behöver ändra tyngdpunkten för att föra över kraften till motorcykeln olika. Det som är intressant är att titta på vad som händer när man plockar in hojen i bilden, och vad det får för effekt i verkligheten att lägga tyngden på den ena eller andra fotpinnen. Det är jag alldeles för trött för att klura på just nu :tungan

Jag med, men vi kan enas om att det hela mynnar ut i resultanten.
Och det är det enda som räknas.
D.v.s HUR de olika krafternas sammanlagda slutresultant når däcken och vilken vinkel denna resultant har gentemot vägbanan.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Fotpinnetryckarna och fotpinneviktarnas arbete är ett nollsummespel respektive kontraproduktivt mot deras egna argument.

Det liksom hävdas att fjädringen fungerar bättre om man 'viktar' den yttre fotpinnen och att hojen får en mer upprät attityd. Tyvärr är det precis tvärt om. Om man med hjälp av sin kroppsmassa lastar ytterpinnen i kurvan så lutar mc;n mer -- inte mindre.


Fotpinnetryckarna: (Som tidigare beskrivet) Newtons lag om kraft och motkraft (för varje kraft så verkar en lika stor kraft i motsatt riktning) medför att alla krafter mellan olika punkter på mc;n är verkningslösa för mc;ns attityd. Exakt noll (0).

Fotpinneviktarna: Om man applicerar tryck (kraft) med hjälp av sin egen massa, så kan man bara göra det genom att flytta beståndsdelarnas position. Att 'vikta' olika punkter på mc;n är analogt med att flytta tyngdpunkten (TP).



För att mc;n ska kunna accelerera lateralt utan att ekipaget faller utåt i kurvan, så måste ett balanserande moment som verkar i motsatt riktning skapas. Det momentet erhålls exempelvis genom att luta ekipaget inåt i kurvan. Det balanserande momentet erhålls genom A x B. (Se bild)

Om man applicerar tryck på ytterpinnen med hjälp av sin kroppsmassa, så flyttar man TP utåt. Om lateral acceleration ska kunna bibehållas, så måste mc;n lutas mer -- inte mindre. Slutsatsen är att en 'viktning' av ytterpinne medför en större lutningsvinkel och då (tänkbart) sämre fjädringsegenskaper.

Edit: Typografiskt småfix.
 
Last edited:

Avarage

Niklas
Gick med
2 Jun 2004
Ort
Mölndal
Hoj
VFR 750 F -97, CBR 600 -97 (såld), S1000RR -10
Hoppar in mede en liten fråga här oxå, har kört hoj sen 16 men har dock bara kört m de "stora" kortet i en sesong, o ja får inte ner knät i marken vad gör ja för fel:confused: , tycker ja häger så mycke som de går o lägger ner en j*vla massa men de vill inte bli puck skrap, tips motages vänligt!!

:yoparty


Hmm, blandar mig väl i "leken" lite med risk för "fjortisvarning"! :yoparty :D

Svaret på din fråga är (enl. min erfarenhet) blicken!

Låter lite långsökt kanske men om du jobbar på din blick så du tittar rätt vilket då innebär att DU känner dig trygg/säker ökar du per automatik hastigheten succesivt (ute på bana pratar jag nu om). Vartefter hastigheten succesivt ökar ställer det större krav på din blick men ökad hastighet (i kurvor) kräver ökad lutning på hojen. Ökad lutning innebär närmare till marken = lättare att få i knät!

Varför måste/bör man hänga ut?

För att delar på hojen skrapar i marken eller för att däckens anläggningsyta redan utnyttjas fullt ut och man vill köra ännu fortare i kurvan eller för att minska sidobelastningen på däcken (ex. vid halare väglag (regn). Detta är de vanligaste hojrelaterade orsakerna. Sedan finns självklart personliga skäl så som att "kompisarna har skrapat sina puckar så det vill jag också" vilket är ett skäl så gott som något annat!

Att komma ihåg dock, förutom att man naturligtvis lämpligast testar detta på avlyst väg/område så som motorbana eller liknande, ÄR att knät i backen i sig inte innebär att någon (ex. jag) är snabb eller snabbare än en som INTE skrapar knäpuckarna. Dvs. du/jag/någon annan kan ex. vara snabbare (på bana) än en som skrapar sina puckar!

Att ha långa ben underlättar också naturligtvis för att få i knät. Men det tycker jag är fusk. Tycker att alla borde ha lika långa ben så får de långa drularna testa hur jäkla enkelt det är att få ner knät! :D

Ett aningen mer praktiskt tips, än att förlänga sina ben, kan vara att förlänga (bygga på) knäpuckarna några cm så tar de också i tidigare!

Ytterligare ett tips är att sänka sitthöjden (sadeln i förhållande till fotpinnarna) på hojen. Man kan också sänka "rid high" bak på hojen vilket å andra sidan gör den aningen MINDRE kvickstyrd. Finns också andra alternativ men det påverkar i regel mer elelr mindre negativt i andra avseenden!

Som du ser (och andra som läser också för den delen) finns det flera varianter, välj en som du tror på, anmäl dig till en bankörning/träning och ut och testa! :tummenupp

Mvh!
// Niklas
 

Gixxer 1000

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Västerås
Hoj
Ktm 690 enduro -15
Det blev väldigt många svar till slut men jag tror inte vi är sanningen ngt närmare för det. Om det finns ngn sådan.
Det var väl inte meningen heller från min sida egentligen utan mer att höra hur ni gör, rätt eller fel det är alltid intressant att höra.
Inner eller ytter fotpinnetryck verkar ha många anhängare bägge två, och eftersom jag praktiserat mest ytter, både i "leratestet" och för att stabilisera hojen i och ur kurvor (med knät mot tanken) så tycker jag att det funkar för mig. Att påstå att det är det enda rätta vågar jag däremot inte med tanke på att GP förare kan köra med ytterfoten i luften och inget tankstöd alls.

Varför valde man inte ngt enkelt istället?
 

nazurro

Gudomlig sporthojare
Gick med
16 Apr 2006
Ort
Linköping
Hoj
Hojlös
Det blev väldigt många svar till slut men jag tror inte vi är sanningen ngt närmare för det. Om det finns ngn sådan.
Det var väl inte meningen heller från min sida egentligen utan mer att höra hur ni gör, rätt eller fel det är alltid intressant att höra.
Inner eller ytter fotpinnetryck verkar ha många anhängare bägge två, och eftersom jag praktiserat mest ytter, både i "leratestet" och för att stabilisera hojen i och ur kurvor (med knät mot tanken) så tycker jag att det funkar för mig.

Jag fick så förbenat ont i knäna av att hänga på innerpinnen, så jag var tvungen att hitta nån annan lösning.
 

IGNJATOVIC

Guest
Jag fick så förbenat ont i knäna av att hänga på innerpinnen, så jag var tvungen att hitta nån annan lösning.

Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...
 

obruT

stolt stoltare (nu dubbelt så stoltast)
Gick med
6 Mar 2003
Ort
umeå
Hoj
Rd 500 -84 RD 500 -85 projekt TZR 250 -87 för vintern och en R1:a för bana som är till salu
Det blev väldigt många svar till slut men jag tror inte vi är sanningen ngt närmare för det. Om det finns ngn sådan.
Det var väl inte meningen heller från min sida egentligen utan mer att höra hur ni gör, rätt eller fel det är alltid intressant att höra.
Inner eller ytter fotpinnetryck verkar ha många anhängare bägge två, och eftersom jag praktiserat mest ytter, både i "leratestet" och för att stabilisera hojen i och ur kurvor (med knät mot tanken) så tycker jag att det funkar för mig. Att påstå att det är det enda rätta vågar jag däremot inte med tanke på att GP förare kan köra med ytterfoten i luften och inget tankstöd alls.

Varför valde man inte ngt enkelt istället?

just nu tror jag tryck på ytterpinnen och samtidigt knä mot tanken är FEL...

jag ska till våren...host host.

testa
ytterknä EJ mot tank
som
Colin Edwards
 

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Fotpinnetryckarna och fotpinneviktarnas arbete är ett nollsummespel respektive kontraproduktivt mot deras egna argument.

Det liksom hävdas att fjädringen fungerar bättre om man 'viktar' den yttre fotpinnen och att hojen får en mer upprät attityd. Tyvärr är det precis tvärt om. Om man med hjälp av sin kroppsmassa lastar ytterpinnen i kurvan så lutar mc;n mer -- inte mindre.


Fotpinnetryckarna: (Som tidigare beskrivet) Newtons lag om kraft och motkraft (för varje kraft så verkar en lika stor kraft i motsatt riktning) medför att alla krafter mellan olika punkter på mc;n är verkningslösa för mc;ns attityd. Exakt noll (0).

Fotpinneviktarna: Om man applicerar tryck (kraft) med hjälp av sin egen massa, så kan man bara göra det genom att flytta beståndsdelarnas position. Att 'vikta' olika punkter på mc;n är analogt med att flytta tyngdpunkten (TP).



För att mc;n ska kunna accelerera lateralt utan att ekipaget faller utåt i kurvan, så måste ett balanserande moment som verkar i motsatt riktning skapas. Det momentet erhålls exempelvis genom att luta ekipaget inåt i kurvan. Det balanserande momentet erhålls genom A x B. (Se bild)

Om man applicerar tryck på ytterpinnen med hjälp av sin kroppsmassa, så flyttar man TP utåt. Om lateral acceleration ska kunna bibehållas, så måste mc;n lutas mer -- inte mindre. Slutsatsen är att en 'viktning' av ytterpinne medför en större lutningsvinkel och då (tänkbart) sämre fjädringsegenskaper.

Edit: Typografiskt småfix.


Väl sammanfattat. :tummenupp
Poängen mad att burka är väl att man inte ska behöva luta hojen så mycket... och om man då ska trycka hårdare på ytterpinnen (=flytta vikt dit) så blir det ju kontraproduktivt mot burkningen... :va
Så då kan man helt enkelt burka mindre så får man samma effekt
 

Zenit

#17
Gick med
12 Oct 2004
Ort
Linköping
Hoj
hojlös
Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...

beror på en massa saker de osså tror ja. Bl.a. dina puckar de på gamla stället va hårdare än de på mitt nya. Märker att ja får mindre ont av dessa. :)
 

Bearing

Gudomlig sporthojare
Gick med
19 May 2004
Ort
Vänersborg
Hoj
R1100S, XS400
Är det nåt vanligt bland hojåkare? Att man får ont i knäna? Har själv inte kommit till stadiet med knäskrapande ännu...
Jag har fått ont i knäna när jag kört gokartbana och skrapat knä. Jag tror inte det är p.g.a att puckarna vibrerar utan för att jag böjer knät mycket samtidigt som jag spänner muskler i benet.
 

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Ort
WT-hyresrätt
Hoj
RSV1000R Factory
Väl sammanfattat. :tummenupp
Poängen mad att burka är väl att man inte ska behöva luta hojen så mycket... och om man då ska trycka hårdare på ytterpinnen (=flytta vikt dit) så blir det ju kontraproduktivt mot burkningen... :va
Så då kan man helt enkelt burka mindre så får man samma effekt

Tack!

Exakt.

(Det verkar vara ett desperat behov att konstruera quickfix för något 'problem' genom att försöka justera enskilda parametrar utan att bry sig om sambanden.)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top