Hängteknik i Moto GP

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Det som händer när det släpper är att hojen vill rotera medurs (i en högerböj) dvs falla innåt runt sitt rotationscentrum, kraften på ytterpinnen vill motverkar denna rotation..

Det är lättare att förstå poängen om man även inkluderar de övriga krafterna som samtidigt verkar på bågen. :tråkad

:D

Robz

Guest
Förstör nu inte tråden med feta "strax innan vurpa" bilder :mad: :)D )
Spammarna ovanför bör få straffkommenderingen att åter läsa HELA tråden från sida 1...

Ses i morgon Ax, på Cartingen - har massor av frågor om annat :tummenupp

Känns som ämnet blev avslutat (för 3:e gången?)

Axxexs

Ordinary man doing extraordinary things
Gick med
11 Dec 2003
Hoj
Technical Sports Racing AC28-M Prototype powered by Honda Racing Corporation
Förstör nu inte tråden med feta "strax innan vurpa" bilder :mad: :)D )
Spammarna ovanför bör få straffkommenderingen att åter läsa HELA tråden från sida 1...

Ses i morgon Ax, på Cartingen - har massor av frågor om annat :tummenupp

Känns som ämnet blev avslutat (för 3:e gången?)

Jo videon är från en nästan vurpa. Men varför tryckte han inte på ytterpinnen där? Han om någon borde ha lärt sig det med den coatchen?

Och jo, jag försökte återliva tråden för 4:de gg isf! :D

Last edited:

OJAK

Ny medlem
Gick med
6 Sep 2005
Hoj
Mille
...
Om man applicerar tryck på ytterpinnen med hjälp av sin kroppsmassa, så flyttar man TP utåt. Om lateral acceleration ska kunna bibehållas, så måste mc;n lutas mer -- inte mindre. Slutsatsen är att en 'viktning' av ytterpinne medför en större lutningsvinkel och då (tänkbart) sämre fjädringsegenskaper.
...

Jag försöker förstå (trots att jag är lite dragen, ursäkta för det men jag är så ivrig att jag inte vill vänta på baksmällan för att formulera mig).

Min tanke om alltihop (som är teoretisk, inte empirisk) är att man lutar sig / hänger inåt på hojen i en kurva för att låta hojen luta mindre inåt. Om man då (i extremfallet) lyckas lägga all sin vikt på yttre fotpinnen, så borde man väl därmed räta upp hojen (förutsatt att ens eget masscentrum är högre än fotpinnens, vilket tom peddot får svårt att undvika)!? Var det inte det man ville hela tiden?

Tänk dig en gummisnodd som drar utåt i tangentens riktning med en viss kraft. Skulle du då helst fästa den i yttre eller inre fotpinnen?
I den yttre kommer den att räta din hoj, och du får burka lite mer. I den inre kommer den att försöka dra bort hjulen under dig.

Tänk dig sedan att gummisnodden är föraren. Trycker han på yttre fotpinnen försöker han räta hojen, samtidigt som han burkar för att - räta hojen. Han borde rimligen kunna hitta en lämplig jämvikt här mellan tryck och burkande?
Inre fotpinnen, han försöker trycka undan hjulen för sig, samtidigt som han burkar för att räta upp hojen.

Som sagt, mina egna gin-inducerade teorier efter att ha läst hela tråden. Rätta mig om jag har fel!

Just det ja - din liknelse med momentarmen och vikten. Jag vet inte, men det känns ju som att den argumenterar i samma riktning som mig ovan?
Alltså om man hänger nåt på yttre fotpinen försöker det resa hojen. Men nu har vi ju inte nån sån vikt där, utan det enda vi kan göra med den yttre fotpinnen är att lägga förarens vikt på den. Och vad var det han ville göra - jo räta upp hojen.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jag försöker förstå..

Ta en trampcykel och rulla rakt fram. Flytta kroppens TP långt ut från cykeln till vänster sida och lasta vänsterpedalen kraftigt. Hur mycket du än lastar vänsterpedalen så kommer cykeln aldrig luta till vänster. Varför skulle den det? :va Istället lutar den till höger eftersom ekipagets moment (vikt x arm) måste balansera mot lateral acceleration, vilket är noll -- du rullar ju rakt fram. :)

Cykeln lutar nu kraftigt till höger. Masselement har förvisso 'flockats' över vänsterpedalen -- men summan av masselementens krafter hos ekipaget, har samtidigt hela tiden varit i konstant position i förhållande till däck/underlag-kontaktpunkterna.

edit: skrev om andra stycket

Last edited:

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Ta en trampcykel och rulla rakt fram. Flytta kroppens TP långt ut från cykeln till vänster sida och lasta vänsterpedalen kraftigt. Hur mycket du än lastar vänsterpedalen så kommer cykeln aldrig luta till vänster. Varför skulle den det?

Vänta här nu! Just det här är nog det enda jag fortfarande hakar upp mig ordentligt på i den här tråden. Varför skulle du inte klappa rakt ner i asfalten åt vänster om du lägger ett stort moturs moment kring cykelns rotationscentrum? Även ifall du ser till att cykeln själv lutar kraftigt åt höger lär inte cykelns vikt, som rimligen är väldigt låg i förhållande till din kropp, klara av att väga upp det momentet utan att få hjälp av lateral acceleration.

Lägger du däremot större vikt på höger pedal och lutar cykeln höger ordentligt så är jag med på att du kan fortsätta rulla utan att ekipaget går i backen. Alltså, jag håller inte med i ditt resonemang att om du lägger vikten på höger fotpinne på en motorcykel så lutar hojen automatiskt åt vänster för att kompensera (och tvärtom). Jag vill ha det till precis tvärtom.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Varför skulle du inte klappa rakt ner i asfalten åt vänster om du lägger ett stort moturs moment kring cykelns rotationscentrum?

Därför att om du klappar rakt ner i asfalten så rullar du inte rakt fram. Förutsättningen i exemplet är att du rullar rakt fram (vilket också står skrivet).

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Därför att om du klappar rakt ner i asfalten så rullar du inte rakt fram. Förutsättningen i exemplet är att du rullar rakt fram (vilket också står skrivet).

Jag köper inte riktigt det där. Bara för att det måste finnas ett motriktat moment för att kunna fortsätta rulla rakt fram betyder inte det att det automatiskt uppstår. Du måste se till att det uppstår. Vad är det jag missar här?

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Även ifall du ser till att cykeln själv lutar kraftigt åt höger lär inte cykelns vikt, som rimligen är väldigt låg i förhållande till din kropp, klara av att väga upp det momentet utan att få hjälp av lateral acceleration.

Det har du såklart helt rätt i. Någonstans måste hojen luta så mycket att styret tar i underlaget och det blir praktiskt omöjligt.

Principiellt så är resonemanget dock riktigt och man kan ju kapa styret och få ytterligare svängrum om man önskar.

Tobbelobbe

Ny medlem
Gick med
16 May 2007
Hoj
Blå Bandit 1200 -01
Det har du såklart helt rätt i. Någonstans måste hojen luta så mycket att styret tar i underlaget och det blir praktiskt omöjligt.

Jag undrar om vi inte ändå är inne på samma spår, även om vi angriper problemet lite annorlunda. Du borde också i så fall hålla med om att man kan lägga vikt på höger pedal och kompensera detta genom att luta hojen åt höger och kroppen åt vänster. Vi vill ju båda åstadkomma samma sak; att den totala tyngdpunkten ska ligga rakt ovanför rotationscentrum för att uppnå balans.

#Olsson#

Ny medlem
Gick med
16 Apr 2004
Hoj
RSV1000R Factory
Jag köper inte riktigt det där. Bara för att det måste finnas ett motriktat moment för att kunna fortsätta rulla rakt fram betyder inte det att det automatiskt uppstår. Du måste se till att det uppstår. Vad är det jag missar här?

Visst, man måste klara manövrera hojen och om man fortsätter rulla rakt fram, trots att man lastar vänsterpedalen -- så manövrerar man ju hojen skickligt.

Jag hävdar inte att ett direkt resultat av en kraft på vänsterpedalen resulterar i högerlut. Men i etablerad färd, av en förare som klarar cykla och under nämnda förutsättningar -- så är det som beskrivet.

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln