Hängteknik i Moto GP

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Its alive again :tungan
OH NO!!!
horse.gif
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.

stir.gif
 

Bifogat

  • 3522552009_c584b5b10d_o.jpg
    3522552009_c584b5b10d_o.jpg
    54.3 KB · Visningar: 139

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.

stir.gif
Men för h-vete Gustav, det här är SH så du måste hitta någon i tråden som skrivit att man ska knipa runt tanken och kasta Rossis citat i ansiktet på honom/henne. Att bara lägga in citatet kommer inte få inläggen att hagla :mad:

(Om jag tidigare i tråden skrivit att man ska knipa runt tanken så ska ni veta att jag tog tillbaka det för ett par veckor sedan, jag svär....)
 

FireSalle

Kör på tomgång
Gick med
14 Apr 2003
Ort
Skåne
Hoj
FireStorm
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.
Självklart kommer det att gå fortare om han kniper med benen, Rossi säger själv att han hänger ut det för att kunna bromsa hårdare dvs. köra långsammare :tungan
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Självklart kommer det att gå fortare om han kniper med benen, Rossi säger själv att han hänger ut det för att kunna bromsa hårdare dvs. köra långsammare :tungan
:lol
Valid point.
1-0

Men för h-vete Gustav, det här är SH så du måste hitta någon i tråden som skrivit att man ska knipa runt tanken och kasta Rossis citat i ansiktet på honom/henne. Att bara lägga in citatet kommer inte få inläggen att hagla :mad:

(Om jag tidigare i tråden skrivit att man ska knipa runt tanken så ska ni veta att jag tog tillbaka det för ett par veckor sedan, jag svär....)
Orkar inte leta, dessutom var det inte den här tråden jag tänkte på.
 
Last edited:

magnus_moss

Racing is life!
Gick med
11 Aug 2003
Ort
västkusten
Hoj
Kawasaki Supersport, KTM Supermono, ISR Forgotten Era, Honda CB750
Hänga är överreklamerat!

(Tack Wippe för bilden!:tummenupp)
 

Bifogat

  • sm0182.jpg
    sm0182.jpg
    221.8 KB · Visningar: 247

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.
 

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.
Man har ju framförallt minskat motorvolymen från 990 till 800 cc och det gör säkert sitt för körstilen.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
AHA, det visste jag inte. Det kanske förklarar saken till viss del, du har ju mindre centrifugalkrafter att motverka, därför behöver du inte hänga röv lika mycket. Ifs vad kan viktskillnaden vara ? Å andra sidan så hängde man röv och skrapade knä när jag var liten och såg på Wayne Rainey, Kevin Schwanz och Mick Doohan, då slagvolymen var 500cc har jag för mig

[YOUTUBE-ID]9xpQ2UuD9u8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:

P€RRA

BFF
Gick med
31 Mar 2009
Ort
Estocolmo
Hoj
Njet
AHA, det visste jag inte. Det kanske förklarar saken till viss del, du har ju mindre centrifugalkrafter att motverka, därför behöver du inte hänga röv lika mycket. Ifs vad kan viktskillnaden vara ?
Minimivikten för en 4-cylindrig MotoGP-hoj är 148 Kg och den var ett par kilo lägre för 990-hojarna.

Den stora skillnaden mellan 800 och 990 är de "interna" gyrokrafterna, 800:an har lättare rörliga delar vilket gör den mer lättsvängd.
 

javaguru

One litre screamer
Gick med
8 Apr 2008
Ort
Skåne
Hoj
Yamaha
gyroeffekten, huh .. det är kanske där också då, de slipper lägg vikten långt ut för att motverkagyroeffekten.
 

RRbjorn

Medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
Kawasaki ZX6R-08 (race), Yamaha YZ450F-07 cross
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.

Mmm... Håller med... förrut var det långa svepande (runda) kurvor som gällde. Nu är det mer stetsiga. Så mycket raksträcka så mycket i stället för genomhög kurvhastighet verkar det som. Blir väl lite mer defensivt då också kan man tänka. Svårare att bromsa sig förbi in i en kurva.

Vad jag hört så är hänga ut benet för att balansera upp hojen för att kunna bromsa hårdare under längre tid innan fullt nerlägg sker.
 

Gustav O

T.R.Ö.T.T.
Gick med
7 Mar 2003
Ort
Uppsala
Hoj
Yamaha TZ-M250 96
Mmm... Håller med... förrut var det långa svepande (runda) kurvor som gällde. Nu är det mer stetsiga. Så mycket raksträcka så mycket i stället för genomhög kurvhastighet verkar det som. Blir väl lite mer defensivt då också kan man tänka. Svårare att bromsa sig förbi in i en kurva.

Vad jag hört så är hänga ut benet för att balansera upp hojen för att kunna bromsa hårdare under längre tid innan fullt nerlägg sker.
Sedan de gick till 800cc har det ju blivit mer svepande kurvor och högre kurvahstighet. När de körde 990 så tjänade man på att bromsa ner, vända så fort som möjligt och utnyttja effekten för att accelerera ut så rakt som möjligt.

Med de nya hojarna har de senare bromspunkter och de vill då bromsa mer under kortare tid och då har frekvensen av benviftande ökat.
:)
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

Top