Hängteknik i Moto GP

Its alive again :tungan
OH NO!!!
horse.gif
 
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.

stir.gif
 

Bifogat

  • 3522552009_c584b5b10d_o.jpg
    3522552009_c584b5b10d_o.jpg
    54.3 KB · Visningar: 139
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.

stir.gif
Men för h-vete Gustav, det här är SH så du måste hitta någon i tråden som skrivit att man ska knipa runt tanken och kasta Rossis citat i ansiktet på honom/henne. Att bara lägga in citatet kommer inte få inläggen att hagla :mad:

(Om jag tidigare i tråden skrivit att man ska knipa runt tanken så ska ni veta att jag tog tillbaka det för ett par veckor sedan, jag svär....)
 
Dags att säga åt Rossi att knipa lite med benen istället för att vingla med benet. Skulle gå fortare då.
Självklart kommer det att gå fortare om han kniper med benen, Rossi säger själv att han hänger ut det för att kunna bromsa hårdare dvs. köra långsammare :tungan
 
Självklart kommer det att gå fortare om han kniper med benen, Rossi säger själv att han hänger ut det för att kunna bromsa hårdare dvs. köra långsammare :tungan
:lol
Valid point.
1-0

Men för h-vete Gustav, det här är SH så du måste hitta någon i tråden som skrivit att man ska knipa runt tanken och kasta Rossis citat i ansiktet på honom/henne. Att bara lägga in citatet kommer inte få inläggen att hagla :mad:

(Om jag tidigare i tråden skrivit att man ska knipa runt tanken så ska ni veta att jag tog tillbaka det för ett par veckor sedan, jag svär....)
Orkar inte leta, dessutom var det inte den här tråden jag tänkte på.
 
Last edited:
Hänga är överreklamerat!

(Tack Wippe för bilden!:tummenupp)
 

Bifogat

  • sm0182.jpg
    sm0182.jpg
    221.8 KB · Visningar: 247
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.
 
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.
Man har ju framförallt minskat motorvolymen från 990 till 800 cc och det gör säkert sitt för körstilen.
 
AHA, det visste jag inte. Det kanske förklarar saken till viss del, du har ju mindre centrifugalkrafter att motverka, därför behöver du inte hänga röv lika mycket. Ifs vad kan viktskillnaden vara ? Å andra sidan så hängde man röv och skrapade knä när jag var liten och såg på Wayne Rainey, Kevin Schwanz och Mick Doohan, då slagvolymen var 500cc har jag för mig

[YOUTUBE-ID]9xpQ2UuD9u8[/YOUTUBE-ID]
 
Last edited:
AHA, det visste jag inte. Det kanske förklarar saken till viss del, du har ju mindre centrifugalkrafter att motverka, därför behöver du inte hänga röv lika mycket. Ifs vad kan viktskillnaden vara ?
Minimivikten för en 4-cylindrig MotoGP-hoj är 148 Kg och den var ett par kilo lägre för 990-hojarna.

Den stora skillnaden mellan 800 och 990 är de "interna" gyrokrafterna, 800:an har lättare rörliga delar vilket gör den mer lättsvängd.
 
gyroeffekten, huh .. det är kanske där också då, de slipper lägg vikten långt ut för att motverkagyroeffekten.
 
jag har inte kollat på MotoGP på typ 3-4 år, och såg det senaste racet. Jag märker en tydlig skillnad på hur det såg ut för några år sen. Folk hänger inte ut röven lika mycket, försöker inte ligga och slicka asfalten med knäet, och så e det det där nya med bensträckaren. Antingen är det däck, chassi och styrgeometri som har blivit bättre eller så har man ändrat stil lite.

Mmm... Håller med... förrut var det långa svepande (runda) kurvor som gällde. Nu är det mer stetsiga. Så mycket raksträcka så mycket i stället för genomhög kurvhastighet verkar det som. Blir väl lite mer defensivt då också kan man tänka. Svårare att bromsa sig förbi in i en kurva.

Vad jag hört så är hänga ut benet för att balansera upp hojen för att kunna bromsa hårdare under längre tid innan fullt nerlägg sker.
 
Mmm... Håller med... förrut var det långa svepande (runda) kurvor som gällde. Nu är det mer stetsiga. Så mycket raksträcka så mycket i stället för genomhög kurvhastighet verkar det som. Blir väl lite mer defensivt då också kan man tänka. Svårare att bromsa sig förbi in i en kurva.

Vad jag hört så är hänga ut benet för att balansera upp hojen för att kunna bromsa hårdare under längre tid innan fullt nerlägg sker.
Sedan de gick till 800cc har det ju blivit mer svepande kurvor och högre kurvahstighet. När de körde 990 så tjänade man på att bromsa ner, vända så fort som möjligt och utnyttja effekten för att accelerera ut så rakt som möjligt.

Med de nya hojarna har de senare bromspunkter och de vill då bromsa mer under kortare tid och då har frekvensen av benviftande ökat.
:)
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top