här snackar VI motard

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Kyckling skrev:
Det där är första tecknet på ålderdom... Du har köpt en "vettig" motorcykel...
Snart ryker väl den sista Husan också till förmån för en Virago 535.:gnissla
DU !!

Sånt här skojar man inte om :fatta!

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
blom skrev:
vad begär du för 660:n då?
Just snackat massor med Freddie och det är han som tagit hand om hojen. Säger att den är i toppskick och det är en lugn (relativt sett) kille som kört den. Aldrig varit omkull osv. "Skulle gärna köra jorden runt med den" som han sa.

Kanske behåller den ett tag längre än jag tänkt. Det finns ju tonvis med godis till dem. PCIII, mängder med pipor osv osv. Fanns även en sänksats så att Åsa lättare kan köra den...

Första blir isf ett par kolfiberpipor och en upprensing av baken. Sen kanske 17" framhjul och en annan skiva fram.

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Supermoto skrev:
Kanske behåller den ett tag längre än jag tänkt. Det finns ju tonvis med godis till dem. PCIII, mängder med pipor osv osv. Fanns även en sänksats så att Åsa lättare kan köra den...

Första blir isf ett par kolfiberpipor och en upprensing av baken. Sen kanske 17" framhjul och en annan skiva fram.
...och så trim**** och värsting**** med en öppnare ******* och lite småpill i toppen och kolvlucka och bla bla bla...

Om du nu vill ha mer krut och räjsigare utseende varför inte köpa en värre på en gång?
Det blir både billigare och bättre i längden tror jag.

Och glöm inte: Oavsett hur mycket du putsar en gris så är det fortfarande en gris. :tummenupp

:rolleyes: :)

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kyckling skrev:
...och så trim**** och värsting**** med en öppnare ******* och lite småpill i toppen och kolvlucka och bla bla bla...

Om du nu vill ha mer krut och räjsigare utseende varför inte köpa en värre på en gång?
Det blir både billigare och bättre i längden tror jag.

Och glöm inte: Oavsett hur mycket du putsar en gris så är det fortfarande en gris. :tummenupp

:rolleyes: :)
Jag säger ju bara att det FINNS mängder med godis, inte att jag ska köpa det. Det jag kommer göra med den är bara det allra nödvändigaste, typ kolfiberpipor (för ljud och utseende som i originalutförande = skräp) och 17" framhjul (för att få på vettiga sulor) :fatta!

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
TERMINATOR skrev:
hur många ska åka is ??
Jag ska åka is i vinter!!! Ska ringa Billy i morgon och se vad han har att erbjuda i däckväg. Lär ju inte hinna få några däck innan nyår, men men.

Som sagt fortsätter det så här skulle man kunna lägga ispremieren i mellandagarna.

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
Evil M skrev:
Jag ska åka is i vinter!!! Ska ringa Billy i morgon och se vad han har att erbjuda i däckväg. Lär ju inte hinna få några däck innan nyår, men men.

Som sagt fortsätter det så här skulle man kunna lägga ispremieren i mellandagarna.

vad ska du ha för stlk, jag hade annons ute och fick massor med svar

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
--------------------------------------------------------------------------------

Jag var på en isföreläsning på luleå universitet där var det en isforskare som sa att isens bärighet i ton är lika med tjockleken i dm upphöjt med två dvs:

1 dm = 1 ton = 1x1
2 dm = 4 ton = 2x2
3 dm = 9 ton = 3x3

osv

Detta är en förenklad tumregel som gäller vid bra is med viss marginal

hittade lite info :tummenupp

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
TERMINATOR skrev:
--------------------------------------------------------------------------------

Jag var på en isföreläsning på luleå universitet där var det en isforskare som sa att isens bärighet i ton är lika med tjockleken i dm upphöjt med två dvs:

1 dm = 1 ton = 1x1
2 dm = 4 ton = 2x2
3 dm = 9 ton = 3x3

osv

Detta är en förenklad tumregel som gäller vid bra is med viss marginal

hittade lite info :tummenupp
Det där skulle INTE jag lita på. Låter alldeles för optimistisk...
Normal bil på ca1,5ton behöver då mellan 13 och 14cm is. Låter farligt :gnissla

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Supermoto skrev:
Det där skulle INTE jag lita på. Låter alldeles för optimistisk...
Normal bil på ca1,5ton behöver då mellan 13 och 14cm is. Låter farligt :gnissla

Jag håller nog med dig, dels låter det optimistiskt men han som sa det är ju expert så vi får väl lita på det. Däremot beror bärigheten på vilken typ av is det är. Rätt typ av is är stark vid 10cm medan fel is inte är det... Kärnis och allt vad det nu heter...

Kyckling

På väg att vakna ur dvalan...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Husaberg
Jag har hört 1cm per 100kg vilket ju stämmer otroligt överens med Termos siffror.

Sen ska ju inte isen bära upp vikten mot luft utan ligger ju och flyter på vattnet.
Det är därför det håller med så pass tunn is. :tummenupp
(Jämförande tankeexempel: Lägg en tunn skiva is på golvet och ställ dig på så håller den. Lägg samma skiva is mellan två pallar och ställ dig på så brakar den ihop direkt).

Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kyckling skrev:
Jag har hört 1cm per 100kg vilket ju stämmer otroligt överens med Termos siffror.

Sen ska ju inte isen bära upp vikten mot luft utan ligger ju och flyter på vattnet.
(Jämförande tankeexempel: Lägg en tunn skiva is på golvet och ställ dig på så håller den. Lägg samma skiva is mellan två pallar och ställ dig på så brakar den ihop direkt).
Jaahaaaaaaaaaaaaaaaaaaaa

Är det alltså vatten UNDER isen :va

Tengil

PENNYBRIDGERIDERS
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
TL1000s -97
Kan tala om att en gubbe här på jobbet redan varit ute med sin is-racinghoj på Hjälmaren. Men det kom vatten genom isen efter första varvet så han skulle vänta lite till...
:yoparty

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tengil skrev:
Kan tala om att en gubbe här på jobbet redan varit ute med sin is-racinghoj på Hjälmaren. Men det kom vatten genom isen efter första varvet så han skulle vänta lite till...
:yoparty
Det kördes på Axsjön både lördag och söndag.

crashtestdummy

Ompa ompa.
Gick med
7 Mar 2005
Hoj
Husa 650.
Kyckling skrev:
tänk om det är en vågdal under just där du står då :kocko :va :D

.JOHAN.

www.jktech.se
Gick med
26 Apr 2004
Hoj
zero
crashtestdummy skrev:
tänk om det är en vågdal under just där du står då :kocko :va :D
:hihi :hihi :hihi :hihi då blir det jobbigt, tänk om det är en jätte vätte våg..

nää alvarligt talat, jag hade under min skoltid klasskompisar som bodde på vin ön, dom berättade att vägvärket inte öppnade isvägen förens det va 20 cm

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka