här snackar VI motard

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
-
Är det någon av er som har använt en grispit, några tips och ideer i så fall ?

Många avråder från att använda grispitt eftersom de tydligen lätt går av och då sitter man ännu mer i skiten, saknar dock egen erfarenhet från området...

Det jag har gjort själv och som jag sett att flera tipsar om är att vid insex banka i en torx som är lite större och dra loss med den och vid vanlig utvändig sexkant banka på en hylsa som är storleken mindre än orginalbulten. Fungerar inte alltid men det kanske kan vara värt ett försök.

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
2902012 Jo min första ide var att svetsa på något men jag är orolig att jag sabbar aluminiumhuset om det blir för varmt.

Grispit är också en ide, men jag har hört många som har misslyckats med en sån och att sedan har man bara mer problem att få ut eländet. Vilket ger en bara ett alternativ kvar och det är at borra bort den :-(

Är det någon av er som har använt en grispit, några tips och ideer i så fall ?
Nu vet inte jag hur oljepluggen ser ut på KTM men funkar det så hade jag svetsat dit en mutter/bult. Du behöver ju inte bränna på med högsta styrkan, punkta dit den.

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Lite av varje
Tack för tipsen gubbar :) , nu är motorn ur hojen.

Jag provade med att slå in en större nyckel men samma resultat :huvet
Unda vad jag tänkte på när jag drog fast den vid förra oljebytet :mad:

Ska ta med den på jobbet och be någon som är bättre än mig på att svetsa att dra dit en bult.

Får se hur det går....

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
jag förmodar att du inte varmlörde motorn före du testade att dra loss bulten/ både före och efter. för det ger resultat till 98%

-=Alex=-

Medlem
Gick med
3 Apr 2005
Hoj
Lite av varje
Så rätt,, blom det gjorde jag inte :huvet vet egentligen inte alls vad jag tänkte med eller på när jag skulle dra lös den :va

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Det är väldigt dåligt med aktivitet här i PB-forumet, så jag kan passa på att tipsa om att min handlare i Karlskoga, Jones MC & Fritid, har tagit hem en SXV550 som demohoj! :yoparty

marcus56

#56 Kungaklassen
Gick med
31 May 2004
Hoj
Aprilia SXV 4.5, Honda CRF450R
Äh, det ska man nog kunna fixa, jag minns bara inte att du frågat när man varit på plats? :)

Jånte

Ny medlem
Gick med
26 Oct 2006
Hoj
Masturbike
nä igentligen har jag nog kanske inte det :).. tänkte att du skulle erbjuda mig :D.. men ett tag ville jag inte testa.. tänk om man gillar den:gnissla :)

Vilet h-vete du har ställt till det för digsjälv i så fall :D Tänk när du ska bestämma dig för vilken hoj du ska köpa. Aprilia, Honda, Suzuki eller Yamaha, finns säkert nån som kan låna ut en Kawa för provkörning åxå eller varför inte en Qvarna:hihi Blir till att plocka fram tärningen å kasta :tummenupp
Marcus gjorde ju ett sånt "shootout" i Spanien, vet inte om han blev så mycket klokare men det va kul å se han hoppa mellan alla hojjar:D

blom

I DO IT BECAUSE I LOVE IT
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
HOT AND BLUE
Vilet h-vete du har ställt till det för digsjälv i så fall :D Tänk när du ska bestämma dig för vilken hoj du ska köpa. Aprilia, Honda, Suzuki eller Yamaha, finns säkert nån som kan låna ut en Kawa för provkörning åxå eller varför inte en Qvarna:hihi Blir till att plocka fram tärningen å kasta :tummenupp
Marcus gjorde ju ett sånt "shootout" i Spanien, vet inte om han blev så mycket klokare men det va kul å se han hoppa mellan alla hojjar:D

ja suck:gnissla alla hojarna är väl igentligen fina.. det handlar igentligen bara om hur mycket hjälp man kan få och vart man får tag i delar :) och då ligger ju carlbarks rätt så bra till :)

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
450 Cross
Tror jag är sjuk på nått sätt, känner inget sug alls att åka motard längre, har tänkt dra iväg och träna några helger men skitit i det helt enkelt. Vad kan vara fel på mig? Det var ju skoj sist jag körde i höstas :sjuk

Btw, vad blir nytt med grusdelen på banan nu? Någon skiss på det hela?

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin