här snackar VI motard

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
Evil M skrev:
Jag kommer med min killer mazda! Fast nu finns det inga däck att släpa längre så den kanske inte behövs? Är pinnarna borta som räckena satt i?
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Supermoto skrev:
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...
Ja ja, stolpar då. Tyckte det var onödigt att slta ut sig på att försöka lyfta dem eftersom det var en tracktor med huggarvagn där som skulle fixa det jobbet :rolleyes:
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Supermoto skrev:
"Pinnarna" :va
Du försökte aldrig lyfta nån av dem va ;) :confused:

Ta med Mazdan, vi ska koppla på släp på den (om det behövs) och köra runt och samla in grejer...

Det blev många "pinnar" idag... Ni kan snart öppna skrothandel med alla räcken och stolpar.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Supermoto skrev:
Tror den hade gått 108h läste jag nån annan stans vilket ju är en del. Verkar väl bra. En del extra grejer oxå....

108h står det i motardforumet. Har du någon uppfattning om vad det kostar att renovera vid 100h? Det kanske går att köra 50 timmar till utan att klyva men det kan lika gärna bli dags efter 2 tim... (Jag antar att den renoveringen ej är gjort för då hade det säkert framgått, nu står det bara "nyligen servad" eller motsvarande)
 
Last edited:

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
108h står det i motardforumet. Har du någon uppfattning om vad det kostar att renovera vid 100h? Det kanske går att köra 50 timmar till utan att klyva men det kan lika gärna bli dags efter 2 tim... (Jag antar att den renoveringen ej är gjort för då hade det säkert framgått, nu står det bara "nyligen servad" eller motsvarande)
Inte en aning vad det kan kosta. Om det ens kostar nåt alls. Går inte att säga som du såklart förstår. Börjar den låta illa så ta isär och kolla, byt det som behöver bytas. Lager kostar väl inte så himla mycket. Och skruva är du ju inte rädd för, Kycklot tyckte ju det var enkelt det han gjort inne i motorn.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Supermoto skrev:
Inte en aning vad det kan kosta. Om det ens kostar nåt alls. Går inte att säga som du såklart förstår. Börjar den låta illa så ta isär och kolla, byt det som behöver bytas. Lager kostar väl inte så himla mycket. Och skruva är du ju inte rädd för, Kycklot tyckte ju det var enkelt det han gjort inne i motorn.

Lager är ju inte så dyrt, det som däremot kan kosta är ju kolv, balansering av vev (gör man det...?) och andra större saker, tänkte att du kanske visste vad som normalt sett byttes och hur dyrt detta var. Att meka är jag inte rädd för, har ju som bekant gjort ganska omfattande ingrepp i hondan...
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
Lager är ju inte så dyrt, det som däremot kan kosta är ju kolv, balansering av vev (gör man det...?) och andra större saker, tänkte att du kanske visste vad som normalt sett byttes och hur dyrt detta var. Att meka är jag inte rädd för, har ju som bekant gjort ganska omfattande ingrepp i hondan...
kolv behöver inte bytas om inget extraordinärt hänt vilket verkar osannolikt. Vissa balanserar veven men jag vet inte om det behövs om inget hänt med den. Martin gjorde det iaf. Vet inte vad som är "normalt" utöver lite lager...
Ta hem parts manual och kolla priser på karlströms motors hemsida så får du ju en uppfattning iaf.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Kolv, foder, topplock m.m kostar en del men i övrigt är det mesta "billigt". I alla fall om man jämför med gatjapsar.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
ja, topp lär du inte behöva byta iaf....

Kolv + foder är "aldrig" så slitet att det behöver bytas efter 100h. Två killar neråt Kalmarhållet har kört sina hojar extremt mycket. Kommer inte ihåg om det var 1000h eller 1000mil men ingen av dem hade haft nåt strul förrens för nån månad sen.
 

erik

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Kumla
Hoj
-
Supermoto skrev:
ja, topp lär du inte behöva byta iaf....

Kolv + foder är "aldrig" så slitet att det behöver bytas efter 100h. Två killar neråt Kalmarhållet har kört sina hojar extremt mycket. Kommer inte ihåg om det var 1000h eller 1000mil men ingen av dem hade haft nåt strul förrens för nån månad sen.

1000 mil är ju inte "extremt mycket", kanske 200 tim? 1000 timmar däremot, då kan vi prata om mycket.

Att byta topp räknar jag med att aldrig behöva göra, oavsett hojtyp... Har en bekant som bytte kolv efter 350 endurotimmar, så även den ska ju kunne leva länge.
 

Supermoto

Racer has-been...
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Örebro.
Hoj
| FE501 -14 sumo/enduro | CR500 -89 | FS1 -85(?) | ZZR 600 -93 "ratbike" | 350Freeride -12
erik skrev:
1000 mil är ju inte "extremt mycket", kanske 200 tim? 1000 timmar däremot, då kan vi prata om mycket.

Att byta topp räknar jag med att aldrig behöva göra, oavsett hojtyp... Har en bekant som bytte kolv efter 350 endurotimmar, så även den ska ju kunne leva länge.
Ja, du ser...
KÖÖÖÖP ;)
 

Evil M

?
Gick med
6 Mar 2003
Ort
I en sketen lägenhet :-(
Hoj
450 Cross
Byter man vevstakslagret så ska man ballansera veven eftersom man klyver veven vid lagerbytet. Lagerbiten är inte så dyrt, dom flesta lager är vanliga SKF lager. Vevlager, vevaxellager ballansaxellager och nått mer är inte SKF och lite dyrare. Klyver man motorn så är man bara dum om man inte byter alla lager. I alla fall om den har gått mer än 50tim. Tommy Öhrn sa att en oskriven regel är att man alltid byter vevstakslagret när man klyver motorn om den har rulat en bit eftersom det krävs mest jobb. Kolv/foder kostar lite mer, tror det är nästan 4000:- för kolv och lika mycke för foder. Men finns "pirat"kolvar som är billigare som är lika bra.

Ballansera vevaxel tror jag kosta runt 1000:- om man lämna den till marin & fritid.
 
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år

Tiden flyger, som man säger...

Nytt varumärke för elmotorcyklar från Royal Enfield

Royal Enfield har tagit ste...

Top