Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag har ännu inte provat Biltemas Racingolja, men vill ändå klargöra saker om det råder tveksamheter ang den oljan och kvalitén. Jag gjorde lite efterforskningar på nätet eftersom inte många andra gjort det och som istället går efter egna gissningar och fördomar.
Biltemas Racing 10W-40 har EXAKT samma klassificering som Statoil Raceway.
Det är bara för er att dubbelkolla om ni vill.

För att öka allmänbildningen lite ytterligare så är det bara att läsa dokumenten nedan.

1. Här har ni API:s (American Petrolium Institute) förklaringar på vad de olika bokstäverna på oljan betyder. Observera att Biltemas Racing 10W-40 har "API:SM".

http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5300m/5374i/Klassningssystem_motoroljor.pdf

2. Här har ni den japanska klassificeringen JASO. Observera att Biltema Racing 10W-40 har "JASO MA2", med tillägget "JASO T903:2006 4T".

http://www.syntol-lubricants.com/jaso_update.pdf

Håll till godo och hoppas detta klargör lite mer!:)

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Hoj
Sålt alla....
Finns nog minst en tråd till där det gjorts ordentliga undersökningar, inte bara gissningar.

Släktskapet med Statoil Raceway har klargjorts otaliga gånger här i forumet.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Jo, det är säkert så, men några länkar där man kan läsa fakta själv har inte redovisats vad jag har sett. Jag kan ju ha missat ngt inlägg som har det isf.

Lurch

Partiellt rupturerad
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSX-R 750
Tänk på detta också: Många billiga oljor, tex den bil-olja som Coop säljer, är samma som OK säljer men den är inte märkt med samma JASO-klassning, eftersom de måste betala för klassningen och då skulle det behöva läggas på prislappen.

XJR_Jönsson

xjr 1300 cr 250
Gick med
13 Mar 2005
Hoj
Modifijerad Xjr
Tack för denna info! Jag köpte precis 20liter Q8 olja för 50kr/liter, innan jag visste något om dessa klassningar, hade bara hört att olja var bra Å tänk så rätt de andra hade.:tummenupp

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Tack för denna info! Jag köpte precis 20liter Q8 olja för 50kr/liter, innan jag visste något om dessa klassningar, hade bara hört att olja var bra Å tänk så rätt de andra hade.:tummenupp

Det var så lite så:) Jag var så trött på att alla dividerade och sa saker, men aldrig visade konkret fakta. Nu vet man och de som vill betala extra för att få en annan förpackning med ett välkänt och renommerat märke, kan få göra det, men jag tänker inte göra det. Jag vill hellre veta vad flaskan innehåller oavsett förpackning eller märke.
Hmmm..100% säker kan man ju visserligen inte vara eftersom ingen av oss har analyserat oljan i ett labb, men den kunskap och fakta jag redovisat här kan var och en skaffa fram lätt och tillgodogöra sig på ett enkelt sätt.
Kan ju vara till nytta även när det gäller andra oljor.

PEPPE

8:40
Gick med
22 Jun 2003
Hoj
Daytona 955i x2
Absolut.
Fast jag var helt övertygad om att vi redan hade avhandlat precis detta.
Och det i två av dom bästa och längsta trådarna i SH's historia.

Sök och du skall finna:
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! Finns som del 1 och del 2. Läs förslagsvis del 1 först.

Äras den som äras bör: Dr Bike!

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Det enda säkra: klassningarna....:tummenupp

Ja, precis! Kan man dessa och vet vad de står för så unviker man en hel del kvacksalveri. Sedan om vissa oljor har denna klassning, men pga licens och annat inte får redovisa denna, så blir det svårare. Men man kan ju inte göra så mkt mer som lekman än att lära sig klassningarna och utgå från dessa när man handlar olja.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Absolut.
Fast jag var helt övertygad om att vi redan hade avhandlat precis detta.
Och det i två av dom bästa och längsta trådarna i SH's historia.

Sök och du skall finna:
Allt du inte trodde att du behövde veta om OLJOR! Finns som del 1 och del 2. Läs förslagsvis del 1 först.

Äras den som äras bör: Dr Bike!

Ja, all heder till Dr Bike!
Jag har läst oljetrådarna som Dr Bike har skrivit och han kan verkligen sin sak! Det ger oerhört mkt att läsa dessa! Det är bara det att dokument som redovisar det han skriver har ibland en lite större trovärdighet, speciellt också när de flesta av oss åker japanskt och kan få svart på vitt vad japanerna har för klassningar när det gäller olja som vi häller i våra älsklingar.
Man kan ju faktiskt förena DR Bike:s kunskap och innehållet i dessa dokument med varandra:)

Var hittar vi dokumenten så att man kan kolla själv??

Vilka dokument?
Om det är de med klassningarna så kolla första inlägget i tråden.
Gäller det Biltemas olja, så är det bara att gå in på deras sida och kolla på flaskan om du inte har en flaska hemma att tillgå.
Gäller det Statoil Raceway, så hittade jag inte den nu, men såg det häromdan.
Skall leta upp det igen och slänga upp än länk även till denna.

Last edited:

tommi

Guest
Grattis,fortsätt att köpa den och glöm inte att nämna det när du säljer hojjen.för min del köper jag annan olja,kul att det funkar för dig dock :)

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj
Grattis,fortsätt att köpa den och glöm inte att nämna det när du säljer hojjen.för min del köper jag annan olja,kul att det funkar för dig dock :)

Nu har min hoj gått lite över 5000 mil, så jag vet inte om den funkar lika bra på just Biltemas olja eller andra med samma klassning. Kanske behöver en olja som tex Motul 5100 istället, men funkar inte Biltemas eller andra som sagt med samma klassning, så är det ju bara att byta.
Det jag ville ha fram var enbart att deras olja inte var en buffel och båg olja bara för att den kommer från en lågpriskedja.
Köp preeecis vilken olja du vill och du känner att hojen går bäst på, det lägger jag mig inte i det minsta..:)

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Hoj
-
Vad jag inte kan hitta på Biltemas förteckning på hemsidan är vilken klassning "Friction Performance" har.

Oljan är klassad vilket bevisar att den är okej för motorn, en ren mineralolja, men hur är den för kopplingen då?

Last edited:

Falkeman

Medlem
Gick med
1 May 2004
Hoj
RG 125f
Vad jag inte kan hitta på Biltemas förteckning på hemsidan är vilken klassning "Friction Performance" har.

Oljan är klassad vilket bevisar att den är okej för motorn, en ren mineralolja, men hur är den för kopplingen då?

Mineralolja ?
Har ingen koll på friction klassningen, men den funkar kanon i Pacmans Sprätta som är kinkig på vissa oljor.

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Hoj

Det enda som står är:
The intention is that OEMs will be able to recommend JASO MA2 oils for optimum clutch performance.

Ozzi

Guest
Ja, all heder till Dr Bike!
Jag har läst oljetrådarna som Dr Bike har skrivit och han kan verkligen sin sak! Det ger oerhört mkt att läsa dessa! Det är bara det att dokument som redovisar det han skriver har ibland en lite större trovärdighet, speciellt också när de flesta av oss åker japanskt och kan få svart på vitt vad japanerna har för klassningar när det gäller olja som vi häller i våra älsklingar.
Man kan ju faktiskt förena DR Bike:s kunskap och innehållet i dessa dokument med varandra:)

Vilka dokument?
Om det är de med klassningarna så kolla första inlägget i tråden.
Gäller det Biltemas olja, så är det bara att gå in på deras sida och kolla på flaskan om du inte har en flaska hemma att tillgå.
Gäller det Statoil Raceway, så hittade jag inte den nu, men såg det häromdan.
Skall leta upp det igen och slänga upp än länk även till denna.

Missade lite där, trodde att du hade specarna för jämförelse, då kan man bara konstatera att du inte hade några nyheter att komma med.:rolleyes: :rolleyes:

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Hoj
suzuki
Även om oljan uppfyller alla klassificeringar så kan det skilja en hel del mellan kvaliten, det är väl inte samma med oljan som med CE-märkning, tillverkaren garanterar att produkten uppfyller kraven? Är det så skulle jag inte lita på billig olja.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati