Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

wdac

Ny medlem
Gick med
24 May 2004
Ort
Norrtälje
Hoj
Äger ingen hoj, söker efter en Honda FMX 650.
man är borta några månader från forumet å inget har förändrats samma Rubriker om å om igen. sök funktionen trasig? :p
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Även om oljan uppfyller alla klassificeringar så kan det skilja en hel del mellan kvaliten, det är väl inte samma med oljan som med CE-märkning, tillverkaren garanterar att produkten uppfyller kraven? Är det så skulle jag inte lita på billig olja.

Så kan man ju resonera om allt. Det är precis som med bilar och elektronik. Vissa välkända märken köper varor från underleverantörer och märker dem med sin egen logga för att sedan stoppa in dem i deras egna produkt.
Uppfyller en produkt alla krav som ställs och man kan få den till en mindre kostnad av en annan leverantör än om man hade tillverkat den i en egen anläggning, så spar man ju pengar som man sedan kan tjäna in på att ha samma pris på varan som tidigare.
Frågan är då isf vilken kvalité varan har om nu Biltema kan hålla sådana låga priser på oljan om den kommer från Statoils anläggningar, när Statoil själva har högre pris. Hur mkt tjänar då inte Statoil på oljan om de kan sälja den till Biltema och de i sin tur sedan tar ut sin vinst på den också.
Det borde ju isf rimligtvis kosta lite att tillverka den här oljan om den är så bra från Statoils sida.
Nåja, man kan diskutera det här i evigheter utan att egentligen få ngt svar på frågan. En klassning är ändå ngt som alla företag som tillverkar petroliumprodukter har kommit överens om och då borde allas produkter vara likvärdiga, för vem vill tillverka en olja som är bättre om man inte kan ta ut mer pengar för den? Jag tänker då på de kända märkena som ligger likvärdigt i pris också.
 

Ozzi

Guest
Så kan man ju resonera om allt. Det är precis som med bilar och elektronik. Vissa välkända märken köper varor från underleverantörer och märker dem med sin egen logga för att sedan stoppa in dem i deras egna produkt.
Uppfyller en produkt alla krav som ställs och man kan få den till en mindre kostnad av en annan leverantör än om man hade tillverkat den i en egen anläggning, så spar man ju pengar som man sedan kan tjäna in på att ha samma pris på varan som tidigare.
Frågan är då isf vilken kvalité varan har om nu Biltema kan hålla sådana låga priser på oljan om den kommer från Statoils anläggningar, när Statoil själva har högre pris. Hur mkt tjänar då inte Statoil på oljan om de kan sälja den till Biltema och de i sin tur sedan tar ut sin vinst på den också.
Det borde ju isf rimligtvis kosta lite att tillverka den här oljan om den är så bra från Statoils sida.
Nåja, man kan diskutera det här i evigheter utan att egentligen få ngt svar på frågan. En klassning är ändå ngt som alla företag som tillverkar petroliumprodukter har kommit överens om och då borde allas produkter vara likvärdiga, för vem vill tillverka en olja som är bättre om man inte kan ta ut mer pengar för den? Jag tänker då på de kända märkena som ligger likvärdigt i pris också.

Må så vara att det är Statoil som levererar idag, vem som levererar imorgon har du ingen aning om, då kanske det är "AB raffinerade spilloljor".:D
 

Freedom

Ny medlem
Gick med
18 Feb 2008
Ort
sollentuna
Hoj
suzuki
Må så vara att det är Statoil som levererar idag, vem som levererar imorgon har du ingen aning om, då kanske det är "AB raffinerade spilloljor".:D

Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Vad jag inte kan hitta på Biltemas förteckning på hemsidan är vilken klassning "Friction Performance" har.

Oljan är klassad vilket bevisar att den är okej för motorn, en ren mineralolja, men hur är den för kopplingen då?

Kopplingen? Riktiga hojar har kopplingen utanför drev, lager och slitytor :D

Biltemas racingolja fungerar utmärkt till min hoj och hojen före och alla bilar jag haft, osv.
Vill nån betala dubbelt så mycket för samma funktion så fine, do it ...
Jag köper hellre en flaska med god cognac än föder oljebaronerna :)

Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Belagda exempel?
 
Last edited:

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Det är väl bara att vänta på alla rapporter om motorer som rasat mm och Biltemas annonsering om att oljan skall tas bort från hyllorna. Än har inga sådana rapporter kommit och försäljningen av oljan bara ökar. Kanske säger ngt..
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Det finns inte så många aktörer på europamarknaden som tillverkar oljor till hojar. Så vissa oljor dyker upp i billigare förpackning men med annat namn.

Jag har själv inga funderingar på just biltema-oljan då just klassningen är kvaliteten för oljan. Men om någon på forumet känner för att köpa castrol eller liknande för en helt annan prislapp, funkar ju det oxå.

Men att bara löst påstå att ett företag skulle byta ut oljan mot fulolja , fast fortfarande annat är specat på flaskan, är spekulativt i sann SH-anda.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Jag har kört rätt mycke båge och av dom milena har säkert 15000-20000 mil averkats på biltema olja.
Det är inga gubbtouring mil utan mcbuds liknande mil.
Desutom året runt - kallstarter i upp till 20 minus.

Har aldrig haft slitage på kamaxlar och annat som är känsliga för oljekvaliten.

Trots att jag ibland kört c:a 1500 mil mellan bytena.
Brukar byta vid 1000.

Inte ens min första båge som kördes som den var stulen
fick något oljerelaterat slitage...den jäveln höll ihop tills strax efter 20000 mil...trots att den desutom gick på 10w-30 olja eftersom jag hade sådan gratis.

Lägger hellre stålarna på bärs o drar ut o super.
Sen raggar ja upp nån Castrol chefs fina dotter som e dörik tack vare biltema skräcken:fyllisar .
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Den som är oförmögen att själv värdera olika påståenden, för lat att sätta sig in i hur klassningar fungerar eller helt enkelt inte klarar av att ta in information, ja då kan det kanske kännas fint att köpa "trygghet" för dyra pengar :eek:)
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Återanvändning av smörjolja är stort och på frammarsch. Isf att med co2-tillskott elda upp en ändlig resurs i värmekraftverk och cementanläggningar. Återvunnen spillolja är ingen lågvärdig råvara vid smörjoljetillverkning

Det är väl bara att vänta på alla rapporter om motorer som rasat mm och Biltemas annonsering om att oljan skall tas bort från hyllorna. Än har inga sådana rapporter kommit och försäljningen av oljan bara ökar. Kanske säger ngt..

Det här har vi ju som sagt avhandlat i massvis med trådar innan. Anställda vid både Biltema och Statoil har bekräftat, samt lastbilskörande SH-medlemmar som kört olja från Statoils raff i Nynäs till BT. Plus att PDF-specarna har länkats till trådarna. Sedan är det ju dock fortfarande ingen som vet om racingway MC 15W-40 är exakt samma olja som biltemas dito. Men det vet vi ju dock inte heller efter ditt inlägg. ;)
 
Last edited:

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Syntetiserar man den för att få upp längden på kolkedjorna igen?

Ja vad gäller motoroljor det är ofta just syntetoljetillverkning. Det glömde jag säga. Men man kan även tillverka basolja till nya produkter genom vanlig raffinering. I en fraktionering får man ju de olika kolväten efter storlek igen.
Vanlig motorolja är sällan nedbruten till kortare kolkedjor såsom vid tex välanvänd hydraul- eller transmissionsolja från industrin, motorolja byts ju mest för att den är nedsmutsad.

http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5300m/5378i/SPILLOLJA.pdf
 
Last edited:

Doxs

Kurvdemonen #1
Gick med
26 Apr 2007
Ort
Stockholm
Hoj
Ninja
Jag måste faktiskt säga att det är sorgligt hur många klänger sig fast vid ett dyrt märke och tror att det är bättre :hihi

Kommentarer som att motorer kommer rasa och att det är bäst man berättar för nästa köpare att man använt en viss olja är rent ut sagt komiskt, läs på hur det fungerar så kanske ni kommer med i matchen...

:huvet
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Återanvändning av smörjolja är stort och på frammarsch. Isf att med co2-tillskott elda upp en ändlig resurs i värmekraftverk och cementanläggningar. Återvunnen spillolja är ingen lågvärdig råvara vid smörjoljetillverkning



Det här har vi ju som sagt avhandlat i massvis med trådar innan. Anställda vid både Biltema och Statoil har bekräftat, samt lastbilskörande SH-medlemmar som kört olja från Statoils raff i Nynäs till BT. Plus att PDF-specarna har länkats till trådarna. Sedan är det ju dock fortfarande ingen som vet om racingway MC 15W-40 är exakt samma olja som biltemas dito. Men det vet vi ju dock inte heller efter ditt inlägg. ;)

Jo, de har säkert rätt. Det var fortfarande inte det jag ville säga med tråden. Det där du säger om att andra SH-medlemmar har sagt ditt och datt, betyder ju inte att det i 10 fall av 10 är sanningen, eller hur? Många gånger är det kanske fakta och vissa fall är det en hörsägen som har förts vidare och vidare. Vi vet ju hur det slutar när det kommer fram ibland, då har det förvrängts ett antal gånger.
Jag beklagar isf att jag har missat att PDF-specarna har länkats tidigare.
Jag hoppas däremot att det jag har skrivit inte tolkats som om jag påstår att Statoil Racingway är exakt samma olja som Biltema Racing. Då får ni som har tolkat det så läsa mitt första inlägg i tråden en gång till. Det var klassningen som var exakt samma. Jag kunde lika gärna letat upp en annan känd olja istället att referera till eftersom många enbart går efter märket och att det skulle vara lika med bra olja.
Nu känner jag att det blev en alldeles för stor sak.
Syftet var som sagt att bara klargöra klassningen genom dokumenterad fakta och inte genom ev rykten som ex den sk biltemaskräcken som ngn nämnde tidigare. Redovisad fakta om klassningen hade tydligen gjorts innan vilket jag har missat isf. Då kan vi bryta tråden här isf.
 

Dr.Bike

Guest
Syntetiserar man den för att få upp längden på kolkedjorna igen?

Jepp.










Edit:Ser att Jörgen redan svarat förtjänstfullt. :tummenupp
Och som sagt: Spillolja är en mycket bra utgångsprodukt
att skapa ny olja av. Amn måste förstå, att den nya oljan
inte har något gemensamt med utgångsmaterialet efter
processandet.
 
Last edited:

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Skönt att slippa alla nötter som ständigt prakar ner på temas olja, utan något belägg för det:tummenupp Känns det så jeffla jobbigt så slå i samma olja i en plastdunk med samma klistermärke då så kanske ni kan lura någon polare för hojen kan man inte lura iaf då innehållet är likvärdigt:)
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
Mc oljan har jag ingen erfarenhet av, men har rasat flera bilar där vi misstänkt biltemas mineral och halvsyntet som bidragit till det. I ett fall har oljud från bilen tystnat vid byte av olja till annat märke med samma viskositet (oljan var nybytt och bilen lät bra de första dagarna). Det gemensamma var att oljan rann ut som vatten vid bytet, något vi aldrig upplevd med andra oljor.
Det har varit både busbilar med turbo för isåka och vanliga häckar.
Oavsett vad andra påstår om hur omöjligt det är pga blaha klassningar kommer jag aldrig hälla i biltemas olja i något jag värdesätter, det är jag inte ensam om att anse heller.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Orkar inte läsa allt men kan ju passa på berätta för er som inte visste men biltema och statoils olja är INTE samma..

Biltema oljan tillvärkas av statoil i nynäshamn men är "snäppet under" statoil oljan.
Och biltemas olja är en klass 2 olja (av 6klasser) klass 1 är det sämsta skit du kan få tag på, så klass 2 är ju inte spec bra olja den bryts ner väldigt fort.
Klass 4-5 det är bra olja.

Men som sagt biltema och statoils är INTE samma olja även om den kommer från statoil.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top