Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

man är borta några månader från forumet å inget har förändrats samma Rubriker om å om igen. sök funktionen trasig? :P
 
Även om oljan uppfyller alla klassificeringar så kan det skilja en hel del mellan kvaliten, det är väl inte samma med oljan som med CE-märkning, tillverkaren garanterar att produkten uppfyller kraven? Är det så skulle jag inte lita på billig olja.

Så kan man ju resonera om allt. Det är precis som med bilar och elektronik. Vissa välkända märken köper varor från underleverantörer och märker dem med sin egen logga för att sedan stoppa in dem i deras egna produkt.
Uppfyller en produkt alla krav som ställs och man kan få den till en mindre kostnad av en annan leverantör än om man hade tillverkat den i en egen anläggning, så spar man ju pengar som man sedan kan tjäna in på att ha samma pris på varan som tidigare.
Frågan är då isf vilken kvalité varan har om nu Biltema kan hålla sådana låga priser på oljan om den kommer från Statoils anläggningar, när Statoil själva har högre pris. Hur mkt tjänar då inte Statoil på oljan om de kan sälja den till Biltema och de i sin tur sedan tar ut sin vinst på den också.
Det borde ju isf rimligtvis kosta lite att tillverka den här oljan om den är så bra från Statoils sida.
Nåja, man kan diskutera det här i evigheter utan att egentligen få ngt svar på frågan. En klassning är ändå ngt som alla företag som tillverkar petroliumprodukter har kommit överens om och då borde allas produkter vara likvärdiga, för vem vill tillverka en olja som är bättre om man inte kan ta ut mer pengar för den? Jag tänker då på de kända märkena som ligger likvärdigt i pris också.
 
Så kan man ju resonera om allt. Det är precis som med bilar och elektronik. Vissa välkända märken köper varor från underleverantörer och märker dem med sin egen logga för att sedan stoppa in dem i deras egna produkt.
Uppfyller en produkt alla krav som ställs och man kan få den till en mindre kostnad av en annan leverantör än om man hade tillverkat den i en egen anläggning, så spar man ju pengar som man sedan kan tjäna in på att ha samma pris på varan som tidigare.
Frågan är då isf vilken kvalité varan har om nu Biltema kan hålla sådana låga priser på oljan om den kommer från Statoils anläggningar, när Statoil själva har högre pris. Hur mkt tjänar då inte Statoil på oljan om de kan sälja den till Biltema och de i sin tur sedan tar ut sin vinst på den också.
Det borde ju isf rimligtvis kosta lite att tillverka den här oljan om den är så bra från Statoils sida.
Nåja, man kan diskutera det här i evigheter utan att egentligen få ngt svar på frågan. En klassning är ändå ngt som alla företag som tillverkar petroliumprodukter har kommit överens om och då borde allas produkter vara likvärdiga, för vem vill tillverka en olja som är bättre om man inte kan ta ut mer pengar för den? Jag tänker då på de kända märkena som ligger likvärdigt i pris också.

Må så vara att det är Statoil som levererar idag, vem som levererar imorgon har du ingen aning om, då kanske det är "AB raffinerade spilloljor".:D
 
Må så vara att det är Statoil som levererar idag, vem som levererar imorgon har du ingen aning om, då kanske det är "AB raffinerade spilloljor".:D

Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.
 
Vad jag inte kan hitta på Biltemas förteckning på hemsidan är vilken klassning "Friction Performance" har.

Oljan är klassad vilket bevisar att den är okej för motorn, en ren mineralolja, men hur är den för kopplingen då?

Kopplingen? Riktiga hojar har kopplingen utanför drev, lager och slitytor :D

Biltemas racingolja fungerar utmärkt till min hoj och hojen före och alla bilar jag haft, osv.
Vill nån betala dubbelt så mycket för samma funktion så fine, do it ...
Jag köper hellre en flaska med god cognac än föder oljebaronerna :)

Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Belagda exempel?
 
Last edited:
Det är väl bara att vänta på alla rapporter om motorer som rasat mm och Biltemas annonsering om att oljan skall tas bort från hyllorna. Än har inga sådana rapporter kommit och försäljningen av oljan bara ökar. Kanske säger ngt..
 
Det finns inte så många aktörer på europamarknaden som tillverkar oljor till hojar. Så vissa oljor dyker upp i billigare förpackning men med annat namn.

Jag har själv inga funderingar på just biltema-oljan då just klassningen är kvaliteten för oljan. Men om någon på forumet känner för att köpa castrol eller liknande för en helt annan prislapp, funkar ju det oxå.

Men att bara löst påstå att ett företag skulle byta ut oljan mot fulolja , fast fortfarande annat är specat på flaskan, är spekulativt i sann SH-anda.
 
Jag har kört rätt mycke båge och av dom milena har säkert 15000-20000 mil averkats på biltema olja.
Det är inga gubbtouring mil utan mcbuds liknande mil.
Desutom året runt - kallstarter i upp till 20 minus.

Har aldrig haft slitage på kamaxlar och annat som är känsliga för oljekvaliten.

Trots att jag ibland kört c:a 1500 mil mellan bytena.
Brukar byta vid 1000.

Inte ens min första båge som kördes som den var stulen
fick något oljerelaterat slitage...den jäveln höll ihop tills strax efter 20000 mil...trots att den desutom gick på 10w-30 olja eftersom jag hade sådan gratis.

Lägger hellre stålarna på bärs o drar ut o super.
Sen raggar ja upp nån Castrol chefs fina dotter som e dörik tack vare biltema skräcken:fyllisar .
 
Den som är oförmögen att själv värdera olika påståenden, för lat att sätta sig in i hur klassningar fungerar eller helt enkelt inte klarar av att ta in information, ja då kan det kanske kännas fint att köpa "trygghet" för dyra pengar :o)
 
Du skulle bara veta hur mycket raffinerad spillolja som säljs vidare på marknaden. Man kan bli mörkrädd för mindre.

Återanvändning av smörjolja är stort och på frammarsch. Isf att med co2-tillskott elda upp en ändlig resurs i värmekraftverk och cementanläggningar. Återvunnen spillolja är ingen lågvärdig råvara vid smörjoljetillverkning

Det är väl bara att vänta på alla rapporter om motorer som rasat mm och Biltemas annonsering om att oljan skall tas bort från hyllorna. Än har inga sådana rapporter kommit och försäljningen av oljan bara ökar. Kanske säger ngt..

Det här har vi ju som sagt avhandlat i massvis med trådar innan. Anställda vid både Biltema och Statoil har bekräftat, samt lastbilskörande SH-medlemmar som kört olja från Statoils raff i Nynäs till BT. Plus att PDF-specarna har länkats till trådarna. Sedan är det ju dock fortfarande ingen som vet om racingway MC 15W-40 är exakt samma olja som biltemas dito. Men det vet vi ju dock inte heller efter ditt inlägg. ;)
 
Last edited:
Syntetiserar man den för att få upp längden på kolkedjorna igen?

Ja vad gäller motoroljor det är ofta just syntetoljetillverkning. Det glömde jag säga. Men man kan även tillverka basolja till nya produkter genom vanlig raffinering. I en fraktionering får man ju de olika kolväten efter storlek igen.
Vanlig motorolja är sällan nedbruten till kortare kolkedjor såsom vid tex välanvänd hydraul- eller transmissionsolja från industrin, motorolja byts ju mest för att den är nedsmutsad.

http://www.quakerstate.se/file/dyn/00000m/5300m/5378i/SPILLOLJA.pdf
 
Last edited:
Jag måste faktiskt säga att det är sorgligt hur många klänger sig fast vid ett dyrt märke och tror att det är bättre :hihi

Kommentarer som att motorer kommer rasa och att det är bäst man berättar för nästa köpare att man använt en viss olja är rent ut sagt komiskt, läs på hur det fungerar så kanske ni kommer med i matchen...

:huvet
 
Återanvändning av smörjolja är stort och på frammarsch. Isf att med co2-tillskott elda upp en ändlig resurs i värmekraftverk och cementanläggningar. Återvunnen spillolja är ingen lågvärdig råvara vid smörjoljetillverkning



Det här har vi ju som sagt avhandlat i massvis med trådar innan. Anställda vid både Biltema och Statoil har bekräftat, samt lastbilskörande SH-medlemmar som kört olja från Statoils raff i Nynäs till BT. Plus att PDF-specarna har länkats till trådarna. Sedan är det ju dock fortfarande ingen som vet om racingway MC 15W-40 är exakt samma olja som biltemas dito. Men det vet vi ju dock inte heller efter ditt inlägg. ;)

Jo, de har säkert rätt. Det var fortfarande inte det jag ville säga med tråden. Det där du säger om att andra SH-medlemmar har sagt ditt och datt, betyder ju inte att det i 10 fall av 10 är sanningen, eller hur? Många gånger är det kanske fakta och vissa fall är det en hörsägen som har förts vidare och vidare. Vi vet ju hur det slutar när det kommer fram ibland, då har det förvrängts ett antal gånger.
Jag beklagar isf att jag har missat att PDF-specarna har länkats tidigare.
Jag hoppas däremot att det jag har skrivit inte tolkats som om jag påstår att Statoil Racingway är exakt samma olja som Biltema Racing. Då får ni som har tolkat det så läsa mitt första inlägg i tråden en gång till. Det var klassningen som var exakt samma. Jag kunde lika gärna letat upp en annan känd olja istället att referera till eftersom många enbart går efter märket och att det skulle vara lika med bra olja.
Nu känner jag att det blev en alldeles för stor sak.
Syftet var som sagt att bara klargöra klassningen genom dokumenterad fakta och inte genom ev rykten som ex den sk biltemaskräcken som ngn nämnde tidigare. Redovisad fakta om klassningen hade tydligen gjorts innan vilket jag har missat isf. Då kan vi bryta tråden här isf.
 
Syntetiserar man den för att få upp längden på kolkedjorna igen?

Jepp.










Edit:Ser att Jörgen redan svarat förtjänstfullt. :tummenupp
Och som sagt: Spillolja är en mycket bra utgångsprodukt
att skapa ny olja av. Amn måste förstå, att den nya oljan
inte har något gemensamt med utgångsmaterialet efter
processandet.
 
Last edited:
Skönt att slippa alla nötter som ständigt prakar ner på temas olja, utan något belägg för det:tummenupp Känns det så jeffla jobbigt så slå i samma olja i en plastdunk med samma klistermärke då så kanske ni kan lura någon polare för hojen kan man inte lura iaf då innehållet är likvärdigt:)
 
Mc oljan har jag ingen erfarenhet av, men har rasat flera bilar där vi misstänkt biltemas mineral och halvsyntet som bidragit till det. I ett fall har oljud från bilen tystnat vid byte av olja till annat märke med samma viskositet (oljan var nybytt och bilen lät bra de första dagarna). Det gemensamma var att oljan rann ut som vatten vid bytet, något vi aldrig upplevd med andra oljor.
Det har varit både busbilar med turbo för isåka och vanliga häckar.
Oavsett vad andra påstår om hur omöjligt det är pga blaha klassningar kommer jag aldrig hälla i biltemas olja i något jag värdesätter, det är jag inte ensam om att anse heller.
 
  • Gilla
Reaktioner: R2
Orkar inte läsa allt men kan ju passa på berätta för er som inte visste men biltema och statoils olja är INTE samma..

Biltema oljan tillvärkas av statoil i nynäshamn men är "snäppet under" statoil oljan.
Och biltemas olja är en klass 2 olja (av 6klasser) klass 1 är det sämsta skit du kan få tag på, så klass 2 är ju inte spec bra olja den bryts ner väldigt fort.
Klass 4-5 det är bra olja.

Men som sagt biltema och statoils är INTE samma olja även om den kommer från statoil.
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top