Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Så, vad är definitionen på helsyntet?
Betyder helsyntet olika saker i olika delar av världen?

Ja det skulle jag vilja påstå, i usa och japan tex finns det lagar på vad som får kallas för helsyntet. Har för mig det ska vara minst 85% syntet.
 
Du kanske inte har haft en ny bil eller ? verkar så

Att oljan fortfarande smörjer efter 3000mil har ingen ifrågasatt, men den koksar fortfarande.
Anledningen till 3000mils intervaller är att bilföretagen tjänar på det, men efter närmare 15000mil med "long life" service ser många motorer inte fina ut invändigt och det vet bilföretagen väl om också.
Sedan tycker jag det är trist att vissa börjar håna av någon anledning?
 
Nu vart jag rejält nyfiken på vad tommi kör med för olja!


Vilken kör du med, nån bra va? Slår vad om att du kör med en skitfin och dyr olja! :tummenupp

Glöm inte att säga att du har kört på en bra/dyr kvalitetsolja när du säljer biken, det kan höja värdet något enormt! :nicka


jag kör på spillojla och gamla fettklumpar jag skrapat upp från golven,jag behöver ingen biltemaolja i min hoj inte :yoparty

och jag kör alltid på bakhjulet och släpper ner hojjen våldsamt varje gång,men inga problem bara brassa järnet vettu....:rofl
 
jag kör på spillojla och gamla fettklumpar jag skrapat upp från golven,jag behöver ingen biltemaolja i min hoj inte :yoparty

och jag kör alltid på bakhjulet och släpper ner hojjen våldsamt varje gång,men inga problem bara brassa järnet vettu....:rofl

Släpper du ner våldsamt för att spilloljan skall blanda sig med fettklumparna? Eller finns det någon annan anledning?
 
Haha.
Vilken hets det blev här då. Jag håller på Chronic! :yoparty

hehehe och jag håller på PLM :tummenupp

Häll i vilken jeffla olja ni vill, för den oljan som just ni häller i är ju helt klart den bästa för ni är ju inte så dumma att ni häller i kass olja:rolleyes: . Klara flera andra motorer av en viss olja jammen då kan man ju hälla i den i alla:arsele för det är ju BEVISAT att den har funkat innan, blablablabla

(jag är trött)
 
Den som inte vill köra på Biltemas syntetolja för 74.90 kr/litern kan gå till sin lokala OKQ8 mack och beställa en 20litersdunk med Q8 SBK Racing för ca 1290kr, alltså 64,50 kr/liter.
(Priset är sen före jul då jag köpte en dunk och det kan ha ändrats.)
 
Den som inte vill köra på Biltemas syntetolja för 74.90 kr/litern kan gå till sin lokala OKQ8 mack och beställa en 20litersdunk med Q8 SBK Racing för ca 1290kr, alltså 64,50 kr/liter.
(Priset är sen före jul då jag köpte en dunk och det kan ha ändrats.)

Way way ahead of you! :)
 
Den som inte vill köra på Biltemas syntetolja för 74.90 kr/litern kan gå till sin lokala OKQ8 mack och beställa en 20litersdunk med Q8 SBK Racing för ca 1290kr, alltså 64,50 kr/liter.
(Priset är sen före jul då jag köpte en dunk och det kan ha ändrats.)

Bra tips. Ska handla nästa gång jag behöver olja.
 
API, Jaso osv.. Biltema vs Castrol/Motorex/Mobil Hyper-Dyper-Racing XXRRZRX, vad skiljer i rena klassningar då? Klarar Biltema samma krav som de dyraste "märkesoljorna"? Vad är de som skiljer mellan dessa oljor?

//H, som låter verkstan byta olja :tummenupp
 
Den som inte vill köra på Biltemas syntetolja för 74.90 kr/litern kan gå till sin lokala OKQ8 mack och beställa en 20litersdunk med Q8 SBK Racing för ca 1290kr, alltså 64,50 kr/liter.
(Priset är sen före jul då jag köpte en dunk och det kan ha ändrats.)

Är inte bara att knalla till sin lokala okq8-handlare och beställa då inte alla kan få hem utan det krävs att macken har kontakt och avtal med nåt, var det nu var... Minns fan inte nu bara för det. Men det är hr som helst inte alla som kan få hem dessa 20-litersdunkar från leverantören... Vet själv av erfarenhet då inte min närmsta mack kunde ta hem utan dom hänvisade till en annan, nån km bort.
 
He-he, som så många andra produkter som kan komma från samma källa men tappas i olika förpackningar med olika leverantörs-logga på.

Fundera på hur många tillverkare finns det av motor-olja, å hur många leverantörer med eget märke det finns.
De verkar vara vårt att skilja på dessa två begrepp.
Hur stor e sannolikheten att biltema har ett eget raffinaderi å tillverkar den olja som finns i deras förpackningar?

Skulle ja betala tillräckligt mye stålar till en tillverkare/distributör så skulle de kunna finnas typ
"fortpelles 5W-40 racing oil" å köpa ute på nå obscura försäljningsställen.

Men fan vette om ja skulle köpa sådan, de kan ju vara begagnad fjolårs-olja som roterat ett antal cykler i nån "morot" :D :D
 
Snälla, hur ofta byter man olja? Kör på den dyrare, även om det inte är så mycket bättre än den billigare - den är definitivt inte sämre iallafall. Säkrast så.
 
Snälla, hur ofta byter man olja? Kör på den dyrare, även om det inte är så mycket bättre än den billigare - den är definitivt inte sämre iallafall. Säkrast så.

Följ rekonendationen i instruktionsboken om serviceintervall. Då kan du aldrig komma fel iaf.
Så finns det en massa tyckande hit & dit, men INGEN kommer att ta på sig ansvaret OM din maskin skulle skära pga att du inte bytt olja inom rekomenderat intervall enligt mc-tillverkaren, och/eller kört på typ som inte rekonederas av tillverkaren.

Detta om du köra vanligt, kör du på bana kan du givetvis behöva byta oftare. Och där kommer erfarenhet in mera (om man inte har tillgång till fabriksteam kunskaper), men hur många här inne har den erfarenheten om slitage i banmotorer? Och vill delge dessa.
 
Vad jag inte kan hitta på Biltemas förteckning på hemsidan är vilken klassning "Friction Performance" har.

Oljan är klassad vilket bevisar att den är okej för motorn, en ren mineralolja, men hur är den för kopplingen då?

På tal om klassning tycker jag det är väldigt komiskt att en av dom dyra jättefina motorcykelojorna nämligen Motul saknar klassning.
 
Då vill inte jag köpa din bil för du vet uppenbarligen inte vad du pratar om!
:va
Intressant, kolla på min gamla BMW till exempel, den räknar ned till oljebyte efter ca 2500l bränsle, om man kört hårt så blir det lite tidigare men om man kör lungt så kommer man säkert upp i 3000 mil.

Det du säger är alltså att en biltillverkares rekommenderade bytesintervall är skitsnack och att man som hederlig svensson inte bör sälja vidare en bil om man inte genomfört egna oljebyten oftare, sen skall man inte heller lita på kvalitetsmärkningen av oljor.
Det är viktigt att köpa den dyraste oljan trots att den uppfyller exakt samma kvalitetskrav som en billigare. Märkesprodukterna håller självklart samma kvalitetskrav som de billigare oljorna för skojs skull eftersom alla ändå vet att de är bättre.

Du har nog rätt, går inte att lita på biltillverkare idag, de gömmer sig ju bara bakom värdelösa motorgarantier och skiter fullständigt i sin image, det har ju liksom ingenting att göra med deras överlevnad på marknaden...

:tummenupp

Det är inget snack om att oljan inte är lika bra efter 3000 mil som den var när den var flång ny, men så länge oljefilmen inte brustit och den har kapslat in smutsen i maskin under dessa 3000 mil så är det ju inget problem.
Om jag inte minns helt fel så är det bla dessa förmågor som kvalitetsmärkningen av en olja borgar för, men vad vet jag, jag är ju bara en enkel lekman...

MVH
/Leo

Edit

-PLM-, såg precis ditt senaste inlägg och med det i åtanke så kanske mitt inlägg var lite väl hårt. Det är inget illa ment, men jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt köper ditt resonemang i den här frågan.
 
Last edited:
Snälla, hur ofta byter man olja? Kör på den dyrare, även om det inte är så mycket bättre än den billigare - den är definitivt inte sämre iallafall. Säkrast så.

hur vet du att den inte är sämre? för att den är dyrare? :brinnerup
 
Orkar inte läsa allt men kan ju passa på berätta för er som inte visste men biltema och statoils olja är INTE samma..

Biltema oljan tillvärkas av statoil i nynäshamn men är "snäppet under" statoil oljan.
Och biltemas olja är en klass 2 olja (av 6klasser) klass 1 är det sämsta skit du kan få tag på, så klass 2 är ju inte spec bra olja den bryts ner väldigt fort.
Klass 4-5 det är bra olja.

Men som sagt biltema och statoils är INTE samma olja även om den kommer från statoil.

Nu heter klasserna för olja inte 1, 2 ... 6
Det vanliga är API-klasserna SJ, SL, SG... där varje senare klass är modernare spec och klarar föregående plus lite till.

Läs nu biltemas spec och jämför sedan med din dyra olja så vet du vad du betalar för. Min gissning är att du bara betalar för reklam
 
Den som inte vill köra på Biltemas syntetolja för 74.90 kr/litern kan gå till sin lokala OKQ8 mack och beställa en 20litersdunk med Q8 SBK Racing för ca 1290kr, alltså 64,50 kr/liter.
(Priset är sen före jul då jag köpte en dunk och det kan ha ändrats.)
Men vad är det jag läser, då är ju Biltema en fin dyrolja!
Skall aldrig mer köpa OKQ8 olja, de säljer ju bara billigt skräp!:hihi
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top