Då vill inte jag köpa din bil för du vet uppenbarligen inte vad du pratar om!
Intressant, kolla på min gamla BMW till exempel, den räknar ned till oljebyte efter ca 2500l bränsle, om man kört hårt så blir det lite tidigare men om man kör lungt så kommer man säkert upp i 3000 mil.
Det du säger är alltså att en biltillverkares rekommenderade bytesintervall är skitsnack och att man som hederlig svensson inte bör sälja vidare en bil om man inte genomfört egna oljebyten oftare, sen skall man inte heller lita på kvalitetsmärkningen av oljor.
Det är viktigt att köpa den dyraste oljan trots att den uppfyller exakt samma kvalitetskrav som en billigare. Märkesprodukterna håller självklart samma kvalitetskrav som de billigare oljorna för skojs skull eftersom alla ändå vet att de är bättre.
Du har nog rätt, går inte att lita på biltillverkare idag, de gömmer sig ju bara bakom värdelösa motorgarantier och skiter fullständigt i sin image, det har ju liksom ingenting att göra med deras överlevnad på marknaden...
Det är inget snack om att oljan inte är lika bra efter 3000 mil som den var när den var flång ny, men så länge oljefilmen inte brustit och den har kapslat in smutsen i maskin under dessa 3000 mil så är det ju inget problem.
Om jag inte minns helt fel så är det bla dessa förmågor som kvalitetsmärkningen av en olja borgar för, men vad vet jag, jag är ju bara en enkel lekman...
MVH
/Leo
Edit
-PLM-, såg precis ditt senaste inlägg och med det i åtanke så kanske mitt inlägg var lite väl hårt. Det är inget illa ment, men jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt köper ditt resonemang i den här frågan.