Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Dr.Bike

Guest
Egna erfarenheter som "bevisar" att B-temas olja inte funkar.

Ok, vi har ju varit igenom detta förut...
Och ingen kan ta ifrån dig dina upplevelser.
Fine.

Men jag kan räkna (och har så gjort på oräknerliga ställen i oräknerliga oljetrådar) upp så oerhört många argument för att det INTE skulle vara som du säger.

Rent fysiska fakta talar emot det.
Även statistska.
Och så även erfarenhetsmässiga.
T.o.m förnuftsmässiga! :) (man ska aldrig blanda in förnuft på SH!)

Självfallet kan du ha varit grabben med mest "otur" i hela världshistorien, men skulle man inte då kunna tänka sig att ALLA bilar som körs på B-temas bil-oljor skulle skurit?


Think about it!

Orkar inte läsa allt men kan ju passa på berätta för er som inte visste men biltema och statoils olja är INTE samma..

Biltema oljan tillvärkas av statoil i nynäshamn men är "snäppet under" statoil oljan.
Och biltemas olja är en klass 2 olja (av 6klasser) klass 1 är det sämsta skit du kan få tag på, så klass 2 är ju inte spec bra olja den bryts ner väldigt fort.
Klass 4-5 det är bra olja.

Men som sagt biltema och statoils är INTE samma olja även om den kommer från statoil.

Berätta gärna mera för en som inte vet så mycket.
Nu blev jag nyfiken ;)
Hur menar du att B-tema kringgår kvalitetsklassningen?
Skulle en kategori-2 olja ha samma kvaitasklassning som en kategori-6 menar du?
Och om den hade det, vad var då vitsen med API-systemet tror du?

Näru. Några kategori 1-6 har då jag aldrig hört talas om. Ja möjligen inom raffinadderiets väggar, men i konsumentledtet gäller API, och där har man då rakt inte några sex-stegsraketer inom samma kvalitetsintevall.
Och slulle man fuska, så är oljebranchen definitivt den sämsta tänkbara att göra det i.
FÅ produkter har sån genomlysning av kvalite´ och därmed förknippade egenskaper som just olja.
Egenskaper som dessutom på ett MYCKET noggrannt sätt är standardiserade, och oxå gäller världen över.

Så bitte. Förklara nu, och kom gärna med källhänvisning till det du säger. Annars tolkar jag inlägget som "råttan i pizzan"
 
Last edited:

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Sammanfattning just nu:

Trådstartaren tar tillbaka allting, småsur över utebliven, gemensam hyllningskör för hans grävande detektivarbete till gagn för mänskligheten i allmänhet och mc-förare i synnerhet.

Vänliga påpekanden om tidigare publicering slogs först bort och trots att han hävdar att ha läst de legendariska oljetrådarna verkar dess innehåll komma som en överaskning. Den något pompösa trådtiteln bleknar något plötsligt...

Mad skillz kommer med en sensationell överraskning i världklass, sporthojs egna oljerävar bävar i sina gillestugor men avsaknaden på källhänvisning är frapperande och hans huvud krävs på fat, då alla former av bevisning, om än så vag, inte presenteras ignoreras hans påståenden tills vidare och..

Debatten förtsätter:fyllisar

( hoppas att ni i tråden med uppenbar kunskap och ork att prensentera länkar förstår att jag har den största respekt för ert engagemang, alltså inget hån ÖHT)
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Neeej! :D

Hygglig sammanfattning, men du överdramatiserar lite.
Är du Journalist till yrket? ;)
Hehe.

Nej, men glad att du uppskattar min lingqusistisk väl sammanhållna sammanfattning:krama

Fast jag tycker jag oftare realiserar. Realiserar folks oförmåga:tummenupp
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


Och ang det som står på flaskan, hur mycke kan man lite på det igentligen?
Ja menar helsyntet olja har vi inte äns i europa men endå säljs det på varje mack är inte det märkligt?
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Efter som det är en massa olje snack här kan jag väl passa på och fråga. Hur kommer det sig att folk har fått försig att man skall göra en jävla massa olje byte per år.
Visst på en enduro eller annan tävlings hoj så kan jag förstå, men att byta olja tex på en yammaha xtx660 efter 150mil är ju bara bortkastade pengar när olje intevallen är 1000mil.

På min nya bilar kör man 3000mil mellan bytena och då är oljan fortfarande jäkligt fin.
 

Chronic

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Jun 2003
Ort
S T H L M
Hoj
Sålt alla....
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


?


JORDEN GÅR UNDER:
Faktan har jag fått av "skylt gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om jordens undergång än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..

Tror du mig?
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
JORDEN GÅR UNDER:
Faktan har jag fått av "skylt gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om jordens undergång än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..

Tror du mig?

Så han vet inte vad han pratar om utan han bara snackar skit menar du?
När han säger att helsyntetoljor är en stor bluff här i europa och att det vi kallar helsyntet här igentligen bara är 20% syntet då hittar han på och vet inte alls vad han pratar om?
 

koblars

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2007
Ort
kristianstad
Hoj
honda cbr 900
Jag har talat med inköpschefen på centrallagret i halmstad om b-temas oljor,det han så var att de inte fick ge ut någon info om det. Men deras oljor tillverkas i norden och var så nordiska de kan bli resten fick jag lista ut själv
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Sammanfattning just nu:

Trådstartaren tar tillbaka allting, småsur över utebliven, gemensam hyllningskör för hans grävande detektivarbete till gagn för mänskligheten i allmänhet och mc-förare i synnerhet.

Vänliga påpekanden om tidigare publicering slogs först bort och trots att han hävdar att ha läst de legendariska oljetrådarna verkar dess innehåll komma som en överaskning. Den något pompösa trådtiteln bleknar något plötsligt...

Mad skillz kommer med en sensationell överraskning i världklass, sporthojs egna oljerävar bävar i sina gillestugor men avsaknaden på källhänvisning är frapperande och hans huvud krävs på fat, då alla former av bevisning, om än så vag, inte presenteras ignoreras hans påståenden tills vidare och..

Debatten förtsätter:fyllisar

( hoppas att ni i tråden med uppenbar kunskap och ork att prensentera länkar förstår att jag har den största respekt för ert engagemang, alltså inget hån ÖHT)

Det påstods tidigare i tråden att det skulle finnas länkar till de spec:ar jag länkade till även i Dr.Bike:s Oljetrådar Del 1 och 2. jag hade som sagt läst Dr.Bike:s oljetrådar och mindes inget om detta därav mitt svar tidigare. Nu kollade jag igenom dem igen och ngn länk fanns inte denna gången heller.
Dock en otrolig massa matnyttig info, men det visste vi ju redan. Då ställer jag frågan till de som på ngt sätt ville göra smånarr av mig om de själva läst oljetrådarna..uppenbarligen inte i detalj.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


Och ang det som står på flaskan, hur mycke kan man lite på det igentligen?
Ja menar helsyntet olja har vi inte äns i europa men endå säljs det på varje mack är inte det märkligt?

Här har vi ett exempel på vad jag menar med vad andra säger och deras källor. "Han sa att det var bra", eller "Jag känner en som verkar kunna mkt om ditten och datten".
De flesta som gått ut grundskolan vet ju vad lärarna sa om hur viktigt det var att ange källan till det man hade skrivit, så att man kan bekräfta eller dementera uppgifterna samt ha möjlighet att kolla upp själv. Vad jag ser här tycks flera ha glömt bort den delen av skolgången och hellre vill sätta sig själva på en hög pedistal genom att göra narr av andra.
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag säger bara att Dr.Bike:s kunskaper om olja kan ingen uppebarligen överträffa, ivf inte på det här forumet. Jag får väl säga som så då att mina länkar enbart var ett tillägg till det han redan har sagt och som en källhänvisning till det han pratar om, för några länkar till API och JASO systemet fanns inte. Nu dök dessa upp och gjorde oljetrådarna kompletta:) (Kanske borde lagt in det i ngn av dessa istället för som en ny tråd)
Med detta uttalandet kanske jag även kan blidka de som inte tog tråden för vad den var.
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


Och ang det som står på flaskan, hur mycke kan man lite på det igentligen?
Ja menar helsyntet olja har vi inte äns i europa men endå säljs det på varje mack är inte det märkligt?

På vårt jobb kallar vi sånna för mytomaner:yoparty
 

Vildsvin

Game on!
Gick med
16 Feb 2006
Ort
Västerås
Hoj
Suzuki GSXR1000
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


Och ang det som står på flaskan, hur mycke kan man lite på det igentligen?
Ja menar helsyntet olja har vi inte äns i europa men endå säljs det på varje mack är inte det märkligt?

Årets bätsta källhänvisning; kemist gubben Som brukar komma förbi lite då och då. Har han även säkra travtips?

Kom å tänka på scenen då Gandalf dyker upp med häst och vagn till Bilbo's stora födelsedagsfest i Fylke.

Källa: LoTR
 

elwe

Att veta och kunna är inte samma sak ...
Gick med
2 Sep 2003
Ort
Lund
Hoj
PS 1000 LE från "Den lille fabrikk" och HVA 1950
Så han vet inte vad han pratar om utan han bara snackar skit menar du?
När han säger att helsyntetoljor är en stor bluff här i europa och att det vi kallar helsyntet här igentligen bara är 20% syntet då hittar han på och vet inte alls vad han pratar om?

Så, vad är definitionen på helsyntet?
Betyder helsyntet olika saker i olika delar av världen?
 

Dominator-Rocks

Guest
Grattis,fortsätt att köpa den och glöm inte att nämna det när du säljer hojjen.för min del köper jag annan olja,kul att det funkar för dig dock :)

Nu vart jag rejält nyfiken på vad tommi kör med för olja!


Vilken kör du med, nån bra va? Slår vad om att du kör med en skitfin och dyr olja! :tummenupp

Glöm inte att säga att du har kört på en bra/dyr kvalitetsolja när du säljer biken, det kan höja värdet något enormt! :nicka
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top