Dr.Bike
Guest
Egna erfarenheter som "bevisar" att B-temas olja inte funkar.
Ok, vi har ju varit igenom detta förut...
Och ingen kan ta ifrån dig dina upplevelser.
Fine.
Men jag kan räkna (och har så gjort på oräknerliga ställen i oräknerliga oljetrådar) upp så oerhört många argument för att det INTE skulle vara som du säger.
Rent fysiska fakta talar emot det.
Även statistska.
Och så även erfarenhetsmässiga.
T.o.m förnuftsmässiga! (man ska aldrig blanda in förnuft på SH!)
Självfallet kan du ha varit grabben med mest "otur" i hela världshistorien, men skulle man inte då kunna tänka sig att ALLA bilar som körs på B-temas bil-oljor skulle skurit?
Think about it!
Orkar inte läsa allt men kan ju passa på berätta för er som inte visste men biltema och statoils olja är INTE samma..
Biltema oljan tillvärkas av statoil i nynäshamn men är "snäppet under" statoil oljan.
Och biltemas olja är en klass 2 olja (av 6klasser) klass 1 är det sämsta skit du kan få tag på, så klass 2 är ju inte spec bra olja den bryts ner väldigt fort.
Klass 4-5 det är bra olja.
Men som sagt biltema och statoils är INTE samma olja även om den kommer från statoil.
Berätta gärna mera för en som inte vet så mycket.
Nu blev jag nyfiken
Hur menar du att B-tema kringgår kvalitetsklassningen?
Skulle en kategori-2 olja ha samma kvaitasklassning som en kategori-6 menar du?
Och om den hade det, vad var då vitsen med API-systemet tror du?
Näru. Några kategori 1-6 har då jag aldrig hört talas om. Ja möjligen inom raffinadderiets väggar, men i konsumentledtet gäller API, och där har man då rakt inte några sex-stegsraketer inom samma kvalitetsintevall.
Och slulle man fuska, så är oljebranchen definitivt den sämsta tänkbara att göra det i.
FÅ produkter har sån genomlysning av kvalite´ och därmed förknippade egenskaper som just olja.
Egenskaper som dessutom på ett MYCKET noggrannt sätt är standardiserade, och oxå gäller världen över.
Så bitte. Förklara nu, och kom gärna med källhänvisning till det du säger. Annars tolkar jag inlägget som "råttan i pizzan"
Last edited: