Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Min förra opel tappade minst 20% av effekten när jag hällde i preemolja så den är det garanterat fel på!

Hade kört en vinter med en emellanåt blinkande oljetryckslampa och då börjar det ju som bekant bli dags att fylla på igen,på våren så skulle jag flytta och dra tunga flyttsläp så jag tänkte skämma bort min lille bil med lite olja,efter 4 liter så var det fullt på stickan igen och jag gav mig iväg.

Kom inte många mil innan han började kännas slöare och var lite jobbigare att få igång,speciellt när det var kallt,så det var ju helt klart preemoljans fel!

Ska aldrig mer köra på den!

(kan tillägga att den överlevde 1,5år till och 1,5 mil med tempmätaren i topp efter pumphaver innan rosten åt upp den)


Henrik
 

Iskall

Sporthojsnörd
Gick med
18 Apr 2003
Ort
Kiruna
Hoj
R1M -15 & MT-10 SP -20
Snälla, hur ofta byter man olja? Kör på den dyrare, även om det inte är så mycket bättre än den billigare - den är definitivt inte sämre iallafall. Säkrast så.

Hur kan du veta det, den kan vara sämre?

Tex. (inte så bra men..)
Två hojar på Blocket och ena är dubbelt så dyr (dom har samma spec.)
då köper du den dyrare för den är bättre?
eller är det säljaren som försöker lura dig :gnissla

Hur ofta har ni haft problem med oljan, hand upp?
Ofta är det kopplingen som strular och man byter olja så funkar det (alltså skitolja!)
någon månad senare haverar kopplingen totalt, och den skulle ha bytts för flera månader sen sa dom på verkstaden, men få ser sambandet :hihi
j**la skitolja!


I Sverige är det priset på olja som styr kvalitén Dyrt = Bra
klasserna används bara för att fylla ut etiketten på flaskan för det är ändå ingen som läser det ändå, 10w-40 läser jag ibland för det är bra som f*n.

Föresten vad kör Rossi på för olja? det måste vara värdens bästa olja (världmästrarolja) kan det bli bättre :fyllisar



/S
 

-PLM-

Snabbast i stan!
Gick med
6 Sep 2003
Ort
Tokholm
Hoj
KTM 525 EXC -06, GSXR1000 -07
-PLM- jag måste faktiskt säga att jag inte riktigt köper ditt resonemang i den här frågan.

Det är ingen hemlighet att det är så och det spelar ingen roll vad andra tror om "mitt" resonemang. Det tror jag säkert Dr Bike som är bra insatt i oljor också bekräftar. Annars kan du fråga valfri kunnig mekaniker som servar "long life" servade bilar vad de anser om konceptet.
Audi och Saab har bland annat haft stora problem med detta, och fler tillverkare också men där är jag inte påläst.
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Att oljan fortfarande smörjer efter 3000mil har ingen ifrågasatt, men den koksar fortfarande.
Anledningen till 3000mils intervaller är att bilföretagen tjänar på det, men efter närmare 15000mil med "long life" service ser många motorer inte fina ut invändigt och det vet bilföretagen väl om också.
Sedan tycker jag det är trist att vissa börjar håna av någon anledning?

Longlife är ett skämt.
Skulle aldrig i livet låt min bil gå 3000mil på samma olja.
Alla mekaniker jag känner säger samma sak.

Visst startar du bilen och åker 10mil enkel resa till jobbet varje dag är 3000mil inga problem tror jag. Men när Agda 95år startar bilen och åker till affären 4km bort någon gång i veckan så är redan 1000mil på tok för långt på samma olja.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Longlife är ett skämt.
Skulle aldrig i livet låt min bil gå 3000mil på samma olja.
Alla mekaniker jag känner säger samma sak.

Visst startar du bilen och åker 10mil enkel resa till jobbet varje dag är 3000mil inga problem tror jag. Men när Agda 95år startar bilen och åker till affären 4km bort någon gång i veckan så är redan 1000mil på tok för långt på samma olja.

Precis,handlar om körsätt(och oljemängd)

Moderna lastbilar har ju 8000 mellan bytena men då gör man ju mellan 50-100/dygnet och har väl en 25liter som blaskar runt i motorn och kanske en kallstart i veckan.

Henrik
 

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Snälla, hur ofta byter man olja? Kör på den dyrare, även om det inte är så mycket bättre än den billigare - den är definitivt inte sämre iallafall. Säkrast så.

Det är ett utmärkt sätt att resonera :tummenupp
De som säljer samma olja fast till ett dyrare pris ska ju också leva.

Precis,handlar om körsätt(och oljemängd)

Moderna lastbilar har ju 8000 mellan bytena men då gör man ju mellan 50-100/dygnet och har väl en 25liter som blaskar runt i motorn och kanske en kallstart i veckan.

Henrik

Stod och kikade på en 1.8T Audi för en tid sedan. 12.000mil och longlife servad sedan ny. Koks som värsta Ford Granadan :tummenupp

Efter som det är en massa olje snack här kan jag väl passa på och fråga. Hur kommer det sig att folk har fått försig att man skall göra en jävla massa olje byte per år.
Visst på en enduro eller annan tävlings hoj så kan jag förstå, men att byta olja tex på en yammaha xtx660 efter 150mil är ju bara bortkastade pengar när olje intevallen är 1000mil.

På min nya bilar kör man 3000mil mellan bytena och då är oljan fortfarande jäkligt fin.

150mil. Kan ju vara 150-300 kallstarter på det. Då är det välanvänd olja. Det "ser" man inte på den. Men så kan ju nån åka 5mil enkel till jobbet varje dag med sin XT och då är 150mil inget.

Men som du säger ibland överdrivs det.
En crosshoj med 1.2l olja i motorn som går riktigt hårt ska ju inte gå många timmar mellan byterna.
 
Last edited:

Nr:18

Snabbare än Don Queer
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Oskarström
Hoj
GSXR 1000
Precis,handlar om körsätt(och oljemängd)

Moderna lastbilar har ju 8000 mellan bytena men då gör man ju mellan 50-100/dygnet och har väl en 25liter som blaskar runt i motorn och kanske en kallstart i veckan.

Henrik

I en lastbilsmotor har du mellan 40 och 55 liter i de största, och kör 9000 mil mellan byten.
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Det är ingen hemlighet att det är så och det spelar ingen roll vad andra tror om "mitt" resonemang. Det tror jag säkert Dr Bike som är bra insatt i oljor också bekräftar. Annars kan du fråga valfri kunnig mekaniker som servar "long life" servade bilar vad de anser om konceptet.
Audi och Saab har bland annat haft stora problem med detta, och fler tillverkare också men där är jag inte påläst.

Ja jag kan bekräfta jag med. Många motorutvecklingsansvariga från stora personbiltillverkare är egentligen inte alls bekväma med longlife-bytesintervaller, men ingen enskild biltillverkare vågra gå ut med detta ensam eftersom långa bytesintervall är ett försäljningsargument. Problemet med long life på personbilar är just att driftsprofilen kan skilja så mellan två olika ägare.

Jag har hört detta på bla smörjoljesymposium, en sorts konferens där oljetillverkarna diskuterar framtiden med motortillverkarna för att hålla jämna steg.
 
Last edited:

WestW

.
Gick med
11 Mar 2003
Ort
Brevid VikingMotorPark
Hoj
.......
Ja jag kan bekräfta jag med. Många motorutvecklingsansvariga från stora personbiltillverkare är egentligen inte alls bekväma med longlife-bytesintervaller, men ingen enskild biltillverkare vågra gå ut med detta ensam eftersom långa bytesintervall är ett försäljningsargument. Problemet med long life på personbilar är just att driftsprofilen kan skilja så mellan två olika ägare.

Jag har hört detta på bla smörjoljesymposium, en sorts konferens där oljetillverkarna diskuterar framtiden med motortillverkarna för att hålla jämna steg.

De har ju tänkt lite rätt med intelligens i bilarna som ska korta ner milen om du kör på annat sätt. Men att tvinga in nån på service vid 1000mil vågar de nog inte.

- "Men det står ju 3000mil till service i mina papper när jag köpte bilen" :gnällkärring
 

max350

Yamaha RD-2Takt
Gick med
23 Jan 2006
Ort
Örnsköldsvik
Hoj
83 Yamaha RD350 MT Racing 60c, Strömsholm 4800 B&R Cyclepro 50cc Race Bullit 50cc Sundeam Speedmaster 60cc
Hade en gång en saab V4 som stod avställd ca8år, med samma olja imotorn, körde 2år till med den utan att varken byta olja eller filter skrotade den vid 36000mil bytte aldrig olja fyllde bara på vid behov:D
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Nu heter klasserna för olja inte 1, 2 ... 6
Det vanliga är API-klasserna SJ, SL, SG... där varje senare klass är modernare spec och klarar föregående plus lite till.

Läs nu biltemas spec och jämför sedan med din dyra olja så vet du vad du betalar för. Min gissning är att du bara betalar för reklam



Nu vet ju inte jag riktigt vad han menar med sinna klasser..

Men med tanke på att han jobbar som olje expert och forskar om oljor så har jag en misstanke om att han vet vad han pratar om, han kan nog bra mycket mer om oljor än vad den som sitter bakom data skärmen och läser...
Han kan fan ALLT om ALLA oljor och då menar jag ALLT!
 

Dr.Bike

Guest
Kul debatt! :tummenupp

Hinner, och orkar tyvärr inte lägga mig i den.
Hade skrivit ett långt svar igår till PLM, men det försvann då tiden för internet på hotellrummet tog slut.
Men det gick ut på att jag respekterar hans upplevelser, och som jag sagt tidigare: Man kan aldrig ta ifrån en människa dess upplevelser.
Dock ville jag säga att han antingen var *killen med mest "otur" i hela världen*
Eller så kan haverierna ha mer at göra med körsättet, än oljan.

Det finns så oerhört många och mycket fakta (bl.a statistik, erfarenheter irl, förnuftsmässiga skäl, och inte minst tekniska), om just oljerelaterade fel, att det sannolikt oxå hade varit , att OM b-temas olja skulle vara så dålig som han beskriver - ja då skulle vägarna vara fulla av bilar med skurna motorer...
Vilket de inte är.

Think about it! :fakta


Jag ser iaf (med stor glädje) att det finns många duktiga, och framför allt förnuftiga människor här, som bär min mantel och mitt arv... :)
Det känns tryggt.
Inte just för att jag har sagt allt detta, utan att det visar på att fakta segrar i slutändan, samt att det finns människor som är villiga att lära sig hur saker hänger ihop.

Vilket i sin tur visar att det finns hopp för mänskligheten! ;)

Och jag ska passa på att tacka alla som har gett mig sitt erkännande, och förtroende, genom att hänvisa till mina tidigare oljetrådar.
Tack ska ni ha. Det värmer :yoparty
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Nu vet ju inte jag riktigt vad han menar med sinna klasser..

Men med tanke på att han jobbar som olje expert och forskar om oljor så har jag en misstanke om att han vet vad han pratar om, han kan nog bra mycket mer om oljor än vad den som sitter bakom data skärmen och läser...
Han kan fan ALLT om ALLA oljor och då menar jag ALLT!

Det är ju också möjligt att han kan allt men att du varit en dålig elev, alternativ så är han bara en säljare. Slutsumman är i vilket fall som helst att du är ute och cyklar.

Och tro det eller ej men jag har aldrig försörjt som skärmläsare.
 
Last edited:

morphine

what the fouko
Gick med
23 Sep 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -07
Grattis,fortsätt att köpa den och glöm inte att nämna det när du säljer hojjen.för min del köper jag annan olja,kul att det funkar för dig dock :)

Varför skulle han nödvändigtvis behöva informera om det vid försäljning? visst, om köparen frågar, men annars så ser i alla fall jag inte det som en självklarhet. Räknar med att en seriös hojåkare bryr sig om sitt fordon och häller i olja som uppfyller de rekommenderade kraven angivna i instruktionsboken. På dig låter det som att det skulle vara lika självklart som att ange mätarställning? Är det just att han vill använda biltemas olja du reagerar på?
 

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Hmm, jag som just har köpt en longlife-oljabil, ska man börja bli orolig? Den har gått 5200 mil och bytt olja två gånger antar jag. Ska man byta till annan olja om typ 1000 mil?
 

Dr.Bike

Guest
Hmm, jag som just har köpt en longlife-oljabil, ska man börja bli orolig? Den har gått 5200 mil och bytt olja två gånger antar jag. Ska man byta till annan olja om typ 1000 mil?

Ja - i detta landet med den temperatur vi har höst vinter och vår, samt typiskt korta körsträckor, där vatten och annat aldrig riktigt tillåts hinna koka ur, så borde du nog oroa dig ja.

Longlifeolja behöver du då givetvis inte heller köpa, om du övergår till vanliga intervaller på 1000-1500 mil.
Jag gillar inte riktigt LL-oljorna men vi kan ta den diskussionen på annan plats.
De känns lite som konserverad gröt, eller kjejsarens nya kläder.

I princip är det inget fel på longlife-tänket. Oljorna klarar 3000 mil.
Men det passar inte här.
Varför? Jo för att 3000 mil är vad de klarar under optimala betingelser. Läs varm olja.
Mången VAG-bil har dött sludge-döden här i kalla nord, med alla kallstarter och kortkörningar jag nämnde inledningsvis.

Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.
 
Last edited:

Samme

Skrotsamlare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Öregrund
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K2, Yamaha FZR 1000 -89, Suzuki GSX 1100 -82 och en Ktm Superduke Gt -17
Låter väl som man ska gå över till "vanlig" olja vid om en 1000-1500 mil då, för jag köpte bilen nyservad. Men en motorvärmare borde väl kunna hjälpa upp livslängden på oljan?
 

Ässet76

Ny medlem
Gick med
22 Jul 2007
Ort
Göteborg
Hoj
R1 -00 (såld), R1 -08 och en CB 900F Bol Dor -81
Jag kollade på ett par Motul-flaskor jag hade i förrådet. Den ena är en 5100 och den andre en 300V. Båda hade API:SG. Ngn mer info på flaskorna fanns det inte och om man kollar den övre länken i mitt första inlägg, så ser man att Biltema Racing har tom en klassning som är mer aktuell än Motul dvs API:SM. API:SG är alltså en klassning från 1989 och API:SM en klassning som introducerades 2004.
Ni får själva dra slutsatsen om vilken olja som är mest uppdaterad för ivf nyare maskiner.
 

Mad_Skillz

A dirty little young girls dream
Gick med
13 Aug 2007
Ort
Sigtuna
Hoj
ett par trestycken...
Det är ju också möjligt att han kan allt men att du varit en dålig elev, alternativ så är han bara en säljare. Slutsumman är i vilket fall som helst att du är ute och cyklar.

Och tro det eller ej men jag har aldrig försörjt som skärmläsare.


Dålig elev? nja har svårt att tro jag missuppfattat det han sa dock kommer jag tyvär inte ihåg allt han sa men det kanske itne är så konstigt efter som han stog och pratade i över en halv timme.
Säljare...? Vad menar du med det? Han kommer till oss och försöker sälja olja och predikar om hur bra den oljan är och uhr dåliga det andra är för att vi ska köpa av han eller vad menar du?
Nej så är det inte heller.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag kollade på ett par Motul-flaskor jag hade i förrådet. Den ena är en 5100 och den andre en 300V. Båda hade API:SG. Ngn mer info på flaskorna fanns det inte och om man kollar den övre länken i mitt första inlägg, så ser man att Biltema Racing har tom en klassning som är mer aktuell än Motul dvs API:SM. API:SG är alltså en klassning från 1989 och API:SM en klassning som introducerades 2004.
Ni får själva dra slutsatsen om vilken olja som är mest uppdaterad för ivf nyare maskiner.

Så då har dom bättrat sig nu då för det är nog 5 år sedan jag sökte klassning på en Motulflaska sist.

Men innehållet är ju inte mycket att hänga i julgranen, SG!!! Att det fortfarande säljs sånt... :rofl Kanske därför dom inte varit så pigga på att ange sin klassning. :näsblod

Till folk med fordon från 80-talet och äldre brukar jag ge dom förslaget att ta den billigaste oljan dom hittar för den är ändå bättre än det bästa på marknade när fordonet konstruerades. Men nu ser jag att det är snudd på att jag måste justera den rekomendationen.
 
Nyheter
Triumph storsatsar inom Enduro

Motorsportlegenden och fler...

BMW CE 02 x VAGABUND

BMW Motorrad har presentera...

Bike kör Stark Varg på GGN 2.0!

I veckan blev det klart att...

Transportstyrelsen siktar på höjda avgifter

Transportstyrelsen har medd...

Insektsfaunan hårt drabbad efter nedläggningen av Järva MK:s motorbana

Efter nedläggningen av Järv...

Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

Top