Hmm, jag som just har köpt en longlife-oljabil, ska man börja bli orolig? Den har gått 5200 mil och bytt olja två gånger antar jag. Ska man byta till annan olja om typ 1000 mil?
Ja - i detta landet med den temperatur vi har höst vinter och vår, samt typiskt korta körsträckor, där vatten och annat aldrig riktigt tillåts hinna koka ur, så borde du nog oroa dig ja.
Longlifeolja behöver du då givetvis inte heller köpa, om du övergår till vanliga intervaller på 1000-1500 mil.
Jag gillar inte riktigt LL-oljorna men vi kan ta den diskussionen på annan plats.
De känns lite som konserverad gröt, eller kjejsarens nya kläder.
I princip är det inget fel på longlife-tänket. Oljorna klarar 3000 mil.
Men det passar inte här.
Varför? Jo för att 3000 mil är vad de klarar under optimala betingelser. Läs varm olja.
Mången VAG-bil har dött sludge-döden här i kalla nord, med alla kallstarter och kortkörningar jag nämnde inledningsvis.
Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.
Nu tycker jag att ditt råd till Samme var helt felaktigt!
Hela inlägget skriker Bosse Bildoktor...