Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Hmm, jag som just har köpt en longlife-oljabil, ska man börja bli orolig? Den har gått 5200 mil och bytt olja två gånger antar jag. Ska man byta till annan olja om typ 1000 mil?

Ja - i detta landet med den temperatur vi har höst vinter och vår, samt typiskt korta körsträckor, där vatten och annat aldrig riktigt tillåts hinna koka ur, så borde du nog oroa dig ja.

Longlifeolja behöver du då givetvis inte heller köpa, om du övergår till vanliga intervaller på 1000-1500 mil.
Jag gillar inte riktigt LL-oljorna men vi kan ta den diskussionen på annan plats.
De känns lite som konserverad gröt, eller kjejsarens nya kläder.

I princip är det inget fel på longlife-tänket. Oljorna klarar 3000 mil.
Men det passar inte här.
Varför? Jo för att 3000 mil är vad de klarar under optimala betingelser. Läs varm olja.
Mången VAG-bil har dött sludge-döden här i kalla nord, med alla kallstarter och kortkörningar jag nämnde inledningsvis.

Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.

Nu tycker jag att ditt råd till Samme var helt felaktigt!

Hela inlägget skriker Bosse Bildoktor...
 
Har varit inne på den sidan tidigare också. Den stadardiseringen beskriver tydligen bara oljans funktion på kopplingen.

http://www.motul.fr/uk/conseils/faq/reponses.html

Bläddrar du ner ett par sidor så finns tex:

7100 4T 20W-50
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

7100 4T 10W-40
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

5100 4T 10W-30
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

5100 4T 10W-40
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

Sen är detta iofs klassningar 10/05... vad oljan har idag vet jag ej!
 
:tummenupp Tänk vad folk gillar att bli lurade för att de tror att de köper kvalitet,
Finns exempel inom många brancher där man har ett bra varumärke,

Import från taiwan paketerat i ett svenkt fodral,:)

Kunder tiom försöker övertyga säljare att de minnsan -vet att det är bra kvalitet.. Då vet man att det bara är att fråga hur många ska du ha?..
 
Det finns färdiga system till lastbilar där man aldrig byter olja - samma olja under hela livstiden.

Det bygger på ett oljefiltersystem som är lite vässat.
 
Låter väl som man ska gå över till "vanlig" olja vid om en 1000-1500 mil då, för jag köpte bilen nyservad. Men en motorvärmare borde väl kunna hjälpa upp livslängden på oljan?

Behöver inte vara orolig förr LL olja, i min bil såg den som ny ut efter 3000mil inget gegg eller något.
 
Last edited:
Som en nybliven hojägare undrar jag,
byter ni som har nya hojar oljan själv mellan serviceboks intervallen?
Det låter så.
Självklart beror detta på hur många mil det blir per år,
men kostnaden för oljebytet hos aukt.verkstaden måste ju ändå vara ganska liten i själva hojägandet, eller hur?
Eller tar ni med köpt olja (oavsett märke) till verkstaden vid service?
Det kan inte rymma många liter i en 1000cc hoj.

Sticker emellan några noobie frågor.... :)
 
Motorer som kräver LL-olja, är vad jag förstår byggda för det med toleranser och oljefiltrering osv. Låter som ett rätt så hypotetiskt antagande att det går bra med en annan typ av olja som rekomendation.

Själv skulle jag inte chansa på den punkten
 
Min förra opel tappade minst 20% av effekten när jag hällde i preemolja så den är det garanterat fel på!

Hade kört en vinter med en emellanåt blinkande oljetryckslampa och då börjar det ju som bekant bli dags att fylla på igen,på våren så skulle jag flytta och dra tunga flyttsläp så jag tänkte skämma bort min lille bil med lite olja,efter 4 liter så var det fullt på stickan igen och jag gav mig iväg.

Kom inte många mil innan han började kännas slöare och var lite jobbigare att få igång,speciellt när det var kallt,så det var ju helt klart preemoljans fel!

Ska aldrig mer köra på den!

(kan tillägga att den överlevde 1,5år till och 1,5 mil med tempmätaren i topp efter pumphaver innan rosten åt upp den)


Henrik


En gammal opel...ja tror inte det hängde på motorn oljan, 20% bänkade du den? Det är samma skit med gamla oplar oavsett olja..:krama
 
Som en nybliven hojägare undrar jag,
byter ni som har nya hojar oljan själv mellan serviceboks intervallen?
Det låter så.
Självklart beror detta på hur många mil det blir per år,
men kostnaden för oljebytet hos aukt.verkstaden måste ju ändå vara ganska liten i själva hojägandet, eller hur?
Eller tar ni med köpt olja (oavsett märke) till verkstaden vid service?
Det kan inte rymma många liter i en 1000cc hoj.

Sticker emellan några noobie frågor.... :)

Vill du ha GARANTI så byt enligt intervall, det är inget som hindrar dig vid ex 1000 el mer i milsintervall, att du byter en gång själv.
 
Motorer som kräver LL-olja, är vad jag förstår byggda för det med toleranser och oljefiltrering osv. Låter som ett rätt så hypotetiskt antagande att det går bra med en annan typ av olja som rekomendation.

Själv skulle jag inte chansa på den punkten

Motorerna är byggda (med vissa toleranser) för en viss viskositet.
Inte en viss olja.
Oftast oljor med spannet 0w-30 eller liknande.
 
Nu tycker jag att ditt råd till Samme var helt felaktigt!

Hela inlägget skriker Bosse Bildoktor...

Tycka må man få göra. Men förklara ist vad du tyckte var fel.
Avseende jämförelsen med BB var du nästan oförskämd.
Det var väl onödigt?

Jag är tveksam.
Milkostnaden för olja/filter känns inte tillräckligt stor för att prova magisk mumbojumbonyhet.

Det är helt riktigt.
Ingen kör heller på "samma" olja hela tiden.
Men cyklonrenarna renar nästan 100%-igt, så att oljan lever längre är helt sant.
 
Last edited:
Vill du ha GARANTI så byt enligt intervall, det är inget som hindrar dig vid ex 1000 el mer i milsintervall, att du byter en gång själv.

Självklart, skulle inte fundera på annat.
Om man nu följer intervallen,
spelar literpriset på oljan någon roll?
Jaja, om det kostar 10000kr litern eller 100kr,
men om det kostar 80kr/l eller 140kr/l.
I och för sig är detta lite OT,
men det verkar ändå ha hamnat lite OT med LL snacket.
Passar bara på, tråden är ju glödhet. :banana
 
Det är helt riktigt.
Ingen kör heller på "samma" olja hela tiden.
Men cyklonrenarna renar nästan 100%-igt, så att oljan lever längre är helt sant.

Jobbade en del med Scania lastbilar för ett par år sedan, (Ojdå 15 år sedan...)
Dom har centrifug som rengör oljan. Det är kliniskt rent i motorn på en sådan.
Oljan centrifugeras i en lite "kastrull" som snurrar runt med väldigt högt varvtal. när man stänger av motorn kan man höra att centrifugen snurrar över en minut. När man byter olja skrapar man ur "kastrullen" med morakniv. Det kan bli ett skickt som är 5-7 mm tjock. Som som i bästa fall fastnar i ett oljefilter. Dom grövsta partiklarna i alla fall. Men riktigt små sotpartiklar följer med motorn runt runt runt.

Det finns Hondor på lustet av 60-talet som har en liten kammare i vevaxeln som också har samma funktion. Fungerar i alla fall tills den blir full, sedan åker oljan bara runt i motorn utan extra rening. Händer att det blir bortglömt att göra rent.

Mats
 
På min förra bil var det 3000 mil eller 1 år, vilket som infaller först, är det inte så på dom flesta?

På de VAG bilar jag lekt med brukar börja tjata om service efter 2-3000mil oftast runt 2500mil
Tror det beror på antal kallstarter och hur många timmar mot varvstopp man kört.
 
En gammal opel...ja tror inte det hängde på motorn oljan, 20% bänkade du den? Det är samma skit med gamla oplar oavsett olja..:krama

Hmmm,trodde det gick fram att jag ville förtydliga att det kanske inte beror på oljan utan hur man behandlat motorn innan oljan kom i.

För övrigt,vilket jag hoppas att alla förstod,så fyller man normalt på lite tidigare än att oljetryckslampan tänds och definitivt slår igen och undersöker varför om den så bara skulle blinka till lite.

Bilen försökte jag på allvar ta livet av men det gick inget vidare,naturen kallade tillbaka den innan motorn sa upp sig,en opel ascona 1,6 rymmer för övrigt precis 4liter om man byter filter samtidigt,lite över strecket blev det men det var inte en halvliter.

Ber om ursäkt om jag missade humorn i ditt inlägg och trodde du var allvarlig men det är svårt i text på nätet.

Puss puss,har för övrigt en nissan nu som jag kan meddela när det är klart hur den mår utan någon service när den avlider.

Henrik
 
Nyheter
Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

BMW R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top