Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Hmm, jag som just har köpt en longlife-oljabil, ska man börja bli orolig? Den har gått 5200 mil och bytt olja två gånger antar jag. Ska man byta till annan olja om typ 1000 mil?

Ja - i detta landet med den temperatur vi har höst vinter och vår, samt typiskt korta körsträckor, där vatten och annat aldrig riktigt tillåts hinna koka ur, så borde du nog oroa dig ja.

Longlifeolja behöver du då givetvis inte heller köpa, om du övergår till vanliga intervaller på 1000-1500 mil.
Jag gillar inte riktigt LL-oljorna men vi kan ta den diskussionen på annan plats.
De känns lite som konserverad gröt, eller kjejsarens nya kläder.

I princip är det inget fel på longlife-tänket. Oljorna klarar 3000 mil.
Men det passar inte här.
Varför? Jo för att 3000 mil är vad de klarar under optimala betingelser. Läs varm olja.
Mången VAG-bil har dött sludge-döden här i kalla nord, med alla kallstarter och kortkörningar jag nämnde inledningsvis.

Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.

Nu tycker jag att ditt råd till Samme var helt felaktigt!

Hela inlägget skriker Bosse Bildoktor...
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Har varit inne på den sidan tidigare också. Den stadardiseringen beskriver tydligen bara oljans funktion på kopplingen.

http://www.motul.fr/uk/conseils/faq/reponses.html

Bläddrar du ner ett par sidor så finns tex:

7100 4T 20W-50
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

7100 4T 10W-40
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

5100 4T 10W-30
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

5100 4T 10W-40
STANDARDS APPROVAL: API SL / SJ / SH / SG, JASO MA

Sen är detta iofs klassningar 10/05... vad oljan har idag vet jag ej!
 

zippo500

Medlem
Gick med
13 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
RD 350
:tummenupp Tänk vad folk gillar att bli lurade för att de tror att de köper kvalitet,
Finns exempel inom många brancher där man har ett bra varumärke,

Import från taiwan paketerat i ett svenkt fodral,:)

Kunder tiom försöker övertyga säljare att de minnsan -vet att det är bra kvalitet.. Då vet man att det bara är att fråga hur många ska du ha?..
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det finns färdiga system till lastbilar där man aldrig byter olja - samma olja under hela livstiden.

Det bygger på ett oljefiltersystem som är lite vässat.
 

Jonas Gardèus

Ny medlem
Gick med
8 Mar 2005
Ort
läckeby
Hoj
honda cdr900rr.Suzuki Gsxr 1100 1990 och Honda VFR800 V-tec
Låter väl som man ska gå över till "vanlig" olja vid om en 1000-1500 mil då, för jag köpte bilen nyservad. Men en motorvärmare borde väl kunna hjälpa upp livslängden på oljan?

Behöver inte vara orolig förr LL olja, i min bil såg den som ny ut efter 3000mil inget gegg eller något.
 
Last edited:

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Som en nybliven hojägare undrar jag,
byter ni som har nya hojar oljan själv mellan serviceboks intervallen?
Det låter så.
Självklart beror detta på hur många mil det blir per år,
men kostnaden för oljebytet hos aukt.verkstaden måste ju ändå vara ganska liten i själva hojägandet, eller hur?
Eller tar ni med köpt olja (oavsett märke) till verkstaden vid service?
Det kan inte rymma många liter i en 1000cc hoj.

Sticker emellan några noobie frågor.... :)
 

riverrafter

En afrikansk pungråtta
Gick med
6 Feb 2005
Ort
7:e våningen
Hoj
äldre Yamaha
Motorer som kräver LL-olja, är vad jag förstår byggda för det med toleranser och oljefiltrering osv. Låter som ett rätt så hypotetiskt antagande att det går bra med en annan typ av olja som rekomendation.

Själv skulle jag inte chansa på den punkten
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Min förra opel tappade minst 20% av effekten när jag hällde i preemolja så den är det garanterat fel på!

Hade kört en vinter med en emellanåt blinkande oljetryckslampa och då börjar det ju som bekant bli dags att fylla på igen,på våren så skulle jag flytta och dra tunga flyttsläp så jag tänkte skämma bort min lille bil med lite olja,efter 4 liter så var det fullt på stickan igen och jag gav mig iväg.

Kom inte många mil innan han började kännas slöare och var lite jobbigare att få igång,speciellt när det var kallt,så det var ju helt klart preemoljans fel!

Ska aldrig mer köra på den!

(kan tillägga att den överlevde 1,5år till och 1,5 mil med tempmätaren i topp efter pumphaver innan rosten åt upp den)


Henrik


En gammal opel...ja tror inte det hängde på motorn oljan, 20% bänkade du den? Det är samma skit med gamla oplar oavsett olja..:krama
 

sportis

Lev ungt, kör lugnt :)
Gick med
19 Apr 2004
Ort
Buying
Hoj
Honda cb 650 c 1981:a
Som en nybliven hojägare undrar jag,
byter ni som har nya hojar oljan själv mellan serviceboks intervallen?
Det låter så.
Självklart beror detta på hur många mil det blir per år,
men kostnaden för oljebytet hos aukt.verkstaden måste ju ändå vara ganska liten i själva hojägandet, eller hur?
Eller tar ni med köpt olja (oavsett märke) till verkstaden vid service?
Det kan inte rymma många liter i en 1000cc hoj.

Sticker emellan några noobie frågor.... :)

Vill du ha GARANTI så byt enligt intervall, det är inget som hindrar dig vid ex 1000 el mer i milsintervall, att du byter en gång själv.
 

Dr.Bike

Guest
Motorer som kräver LL-olja, är vad jag förstår byggda för det med toleranser och oljefiltrering osv. Låter som ett rätt så hypotetiskt antagande att det går bra med en annan typ av olja som rekomendation.

Själv skulle jag inte chansa på den punkten

Motorerna är byggda (med vissa toleranser) för en viss viskositet.
Inte en viss olja.
Oftast oljor med spannet 0w-30 eller liknande.
 

Dr.Bike

Guest
Nu tycker jag att ditt råd till Samme var helt felaktigt!

Hela inlägget skriker Bosse Bildoktor...

Tycka må man få göra. Men förklara ist vad du tyckte var fel.
Avseende jämförelsen med BB var du nästan oförskämd.
Det var väl onödigt?

Jag är tveksam.
Milkostnaden för olja/filter känns inte tillräckligt stor för att prova magisk mumbojumbonyhet.

Det är helt riktigt.
Ingen kör heller på "samma" olja hela tiden.
Men cyklonrenarna renar nästan 100%-igt, så att oljan lever längre är helt sant.
 
Last edited:

Isi

Ny medlem
Gick med
16 May 2008
Ort
Stockholm
Hoj
2008 Kawasaki Z1000
Vill du ha GARANTI så byt enligt intervall, det är inget som hindrar dig vid ex 1000 el mer i milsintervall, att du byter en gång själv.

Självklart, skulle inte fundera på annat.
Om man nu följer intervallen,
spelar literpriset på oljan någon roll?
Jaja, om det kostar 10000kr litern eller 100kr,
men om det kostar 80kr/l eller 140kr/l.
I och för sig är detta lite OT,
men det verkar ändå ha hamnat lite OT med LL snacket.
Passar bara på, tråden är ju glödhet. :banana
 

Mats757

Gudomlig sporthojare
Gick med
27 Dec 2004
Ort
Hedemora
Hoj
Tiger 800XCx
Det är helt riktigt.
Ingen kör heller på "samma" olja hela tiden.
Men cyklonrenarna renar nästan 100%-igt, så att oljan lever längre är helt sant.

Jobbade en del med Scania lastbilar för ett par år sedan, (Ojdå 15 år sedan...)
Dom har centrifug som rengör oljan. Det är kliniskt rent i motorn på en sådan.
Oljan centrifugeras i en lite "kastrull" som snurrar runt med väldigt högt varvtal. när man stänger av motorn kan man höra att centrifugen snurrar över en minut. När man byter olja skrapar man ur "kastrullen" med morakniv. Det kan bli ett skickt som är 5-7 mm tjock. Som som i bästa fall fastnar i ett oljefilter. Dom grövsta partiklarna i alla fall. Men riktigt små sotpartiklar följer med motorn runt runt runt.

Det finns Hondor på lustet av 60-talet som har en liten kammare i vevaxeln som också har samma funktion. Fungerar i alla fall tills den blir full, sedan åker oljan bara runt i motorn utan extra rening. Händer att det blir bortglömt att göra rent.

Mats
 

ozto

Testförare
Gick med
15 Nov 2004
Ort
linköping
Hoj
848, 1098S, RSV4 Factory och BMW M3 på vintern
På min förra bil var det 3000 mil eller 1 år, vilket som infaller först, är det inte så på dom flesta?

På de VAG bilar jag lekt med brukar börja tjata om service efter 2-3000mil oftast runt 2500mil
Tror det beror på antal kallstarter och hur många timmar mot varvstopp man kört.
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
En gammal opel...ja tror inte det hängde på motorn oljan, 20% bänkade du den? Det är samma skit med gamla oplar oavsett olja..:krama

Hmmm,trodde det gick fram att jag ville förtydliga att det kanske inte beror på oljan utan hur man behandlat motorn innan oljan kom i.

För övrigt,vilket jag hoppas att alla förstod,så fyller man normalt på lite tidigare än att oljetryckslampan tänds och definitivt slår igen och undersöker varför om den så bara skulle blinka till lite.

Bilen försökte jag på allvar ta livet av men det gick inget vidare,naturen kallade tillbaka den innan motorn sa upp sig,en opel ascona 1,6 rymmer för övrigt precis 4liter om man byter filter samtidigt,lite över strecket blev det men det var inte en halvliter.

Ber om ursäkt om jag missade humorn i ditt inlägg och trodde du var allvarlig men det är svårt i text på nätet.

Puss puss,har för övrigt en nissan nu som jag kan meddela när det är klart hur den mår utan någon service när den avlider.

Henrik
 
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top