Härmed avlivas ev tveksamheter ang Biltemas Racingolja och dess kvalitét!

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
ngn som testat lidls matolja..sketabillig och funkar super..:yoparty

Jopp, jag körde upp ca 15 liter i somras! Som bränsle i tändkulan. Lidls rapsolja kostade då bara 12:00 litern.Billigare än sjömacksdieseln, så jag fick ett ryck, kul att testa. Mycket tomflaskor blev det dock. :D
 

Wide

egen
Gick med
23 Apr 2006
Ort
Nej
Hoj
Braaaaap
:popcorn

Är ni redan klara? Alltid lika underhållande med en oljetråd :)
 

Pysch

Ny medlem
Gick med
20 May 2003
Ort
Göteborg
Hoj
-
Tycka må man få göra. Men förklara ist vad du tyckte var fel.
Avseende jämförelsen med BB var du nästan oförskämd.
Det var väl onödigt?

1. Du avråder någon att följa tillverkarens serviceintervall.

Kan du förklara varför?


2. Du avråder någon att följa tillverkarens utsedda olja.

Kan du förklara varför?
Ev konsekvens vid en reklamation där oljeprovet visar felaktig olja?


3. Du påstår att dagens motorer inte klarar av klimatomväxling.

Vad grundar du detta på?


4. Du påstår att oljan endast klarar av 30.000km under optimala förhållande.

Vad grundar du den sträckan på?
Kan du förklara varför vi inte sätter en "Nordisk" serviceintervall om detta var ett problem?

Men allt beror eg. på att folk är dumma/slutar tänka, och vi blir allt mer som dumma jänkare som slutat tänka, utan stämmer för allt.
"Men det STOD ju 3000 mil" på oljeintervallet osv.
Att man då och då kollar sin oljesticka och hur det ser ut under påfyllningslocket är något som senare års bilister (tjänstebilsförare) glömt.
Då hade t.o.m en dresserad apa kunnat ana oråd tidigt, när han ser majonnäs överallt i motorn.

Har man läst och följt de anvisningar som står i instruktionsboken samt följt serviceanvisningarna, så har man ett gott skydd och behöver inte hitta på egna serviceintervaller om man brukat fordonet på ett normalt sätt.

Att motorer tar skada trots att ägaren följt de anvisningar tillverkaren anvisat sker, men till en väldigt liten del. I många av dessa fall har ägaren ändrat motorn karaktär, motorn har brukat på ett sätt den inte är tillverkad för, samt att det fuskas/slarvas på verkstäder med att kontrollera servicepunkter.

Serviceboken är en värdehandling! Den är ditt garantibevis, och flera tillverkare har därför bytt namn på den till Garantibok. Har fordonet en serviceintervall på 30.000km ELLER 12 månader ELLER 750 motortimmar, beroende på vilken av parametrarna som inträffar först så ska detta efterföljas.
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Det där är en så kallad kommunistregel - lika för alla.

Ett proffs som använder sitt fordon kan minska eller öka intervallet då förhållandena är annorlunda.

Det som skrivits in är ett snitt som passar den stora massan användare utan att ge tillverkaren bekymmer.
 

Ess2

Ny medlem
Gick med
29 Jul 2006
Ort
Karlskrona
Hoj
Flera
Faktan har jag fått av "kemist gubben" som vi kallar han på jobbet som brukar komma förbi lite då och då så brukar snacka med han ibland och han kan nog mer om olja än vad nån annan här på forumet kan.
Men det är upp till var och än att tro på det jag säger mig kvittar det vad ni andra tror..


Kan inte låta bli att lägga en kommentar
Nästa gång fråga Kemiska Ali om han har någon klassning för McDonald:s olja, vad jag hört från en som stod före mig i kön i blomsteraffären så har han en kompis som är världsberömd i Ålem och han vet att McDonald har den olja som är mest härdad, så den tål allt.
 

Richo

Ny medlem
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Göteborg / Hisingen
Hoj
GSX-750R 96 RIP, 2004, 2005. Fz750 1988 RIP. Cbr600 1989. Aprilia 1L 99/06
:banana :banana :banana

Sagt det förr men skadar inte att säga igen:
Polaren körde på Biltemaolja, däcket slira och han gick omkull.

Sensmoralen:
Kör inte på Biltemaolja.































och för er som inte fattade i vanlig ordning så kan jag ju uppmana er att köra på torr asfalt så slipper ni slira omkull...

Nä men ärligt. Så länge ingen gör ett seriöst labtest och någon kan återskapa det så kan vi bara spekulera och lita på erfarenheter.

Jag kör själv med olika oljor i mina fordon för att försöka få en egen uppfattning. Vissa oljor kan det ticka lite mer från ventilerna antar jag och andra låter det bättre. Ibland kan man se små diffar i bränsleförbrukningen.
Generellt sätt så är MIN erfarenhet att helsyntet ger mindre missljud från motorn än mineral. Sedan om det är den billiga blå dunken eller röda dyra har spelat mindre roll. även så kallstart låter det skönare och bilfan har dragit ett par cl mindre ;)

Så detta baserar jag helt på örat och soppamätaren då det inte finns några säkra belägg. Och för all del om kopplingen slirar eller ej.

Förr så trodde jag stenhårt på delsyntet, lite godis från bägge världar. Men har alltså ändrat uppfattning...

Bilar jag testat i har biltemas dyrare helsyntet funkat bäst. Vad det är för skillnad på den billigare mer än ett snäpp på viskositeten vet jag ej men det märks skillnad. Testat med annan olja med samma märkning på som jag inte märkt detta.

Men märk väl det är bara det jag fått erfara. Alltså har du läst ytterligare långt gissningsäventyr om den heliga oljan. Det svarta guldet ;)
 

Skrotnisse

What would Shervin do?
Gick med
4 Oct 2006
Ort
Månbas Alpha
Hoj
120 år gammalt, 2559cc
Det finns Hondor från slutet av 60-talet som har en liten kammare i vevaxeln som också har samma funktion. Fungerar i alla fall tills den blir full, sedan åker oljan bara runt i motorn utan extra rening. Händer att det blir bortglömt att göra rent.

Mats
Inte bara hondor.
En ganska vanlig modell.
Ganska vanligt att man glömmer rensa vid motoringrepp.
Då släpper hela lagret av gammal skit.
Stopp i oljekanalerna.
Motorras.

Vet inte korrekta benämningen.
Brukar kallas oljeslunga.
Mekanikern brukar kallas klåpare.
 

fortpelle

Fortpelle
Gick med
18 Feb 2004
Ort
Strömsholm
Hoj
Motomartin CBX 1047 / GSX-RW 1100 94 + 95/ RSV MILLE-R -02
Jopp, jag körde upp ca 15 liter i somras! Som bränsle i tändkulan. Lidls rapsolja kostade då bara 12:00 litern.Billigare än sjömacksdieseln, så jag fick ett ryck, kul att testa. Mycket tomflaskor blev det dock. :D

Kanske de går att köra på "Macke-Donkas" å "Burra-Kings" flottyroljor beggade, skulle tro de blir gratisresor då :D

Värm upp å filtrera å tuta å kör :confused: ....:tummenupp
 

IngvarB

Ny medlem
Gick med
10 Aug 2005
Ort
Tumba
Hoj
Gsx1100es ++
Jobbade en del med Scania lastbilar för ett par år sedan, (Ojdå 15 år sedan...)
Dom har centrifug som rengör oljan. Det är kliniskt rent i motorn på en sådan.
Oljan centrifugeras i en lite "kastrull" som snurrar runt med väldigt högt varvtal. när man stänger av motorn kan man höra att centrifugen snurrar över en minut. När man byter olja skrapar man ur "kastrullen" med morakniv. Det kan bli ett skickt som är 5-7 mm tjock. Som som i bästa fall fastnar i ett oljefilter. Dom grövsta partiklarna i alla fall. Men riktigt små sotpartiklar följer med motorn runt runt runt.

Mats

Jag jobbade också på Scania för (ännu längre sedan). Scania hade (har?) ju ett system som byggde på att ojan först passerade en cykon som skiljde ut den tyngre partikelbemängda oljan och lät denna olja passera en centrifug som effektivt avlägsnade partiklarna. Nackdelen var att det inte var en fullflödsrening d.v.s om någon hällde ner en "näve grus" eller något pajade fanns det risk för att det passerade orenat. Systemet fungerade i praktiken alldeles utmärkt (om verkstaden skötte sig och rengjorde centrifugen) men var dyrt. Jag gjorde under flera år massor av tester med normala fullflödesfilter. Det är ju en balansgång mellan bl.a. reningsförmåga/storlek/livslängd. Massor av olika filterpapper/-areor testades, hundratals prover togs och analyserades. I slutändan vågade ingen ta beslutet att byta reningssystem då det äldre cyklon/centrifug systemet bedömdes vara en av anledningarna till Scania-motorernas långa livslängd.

/Ingvar
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Kanske de går att köra på "Macke-Donkas" å "Burra-Kings" flottyroljor beggade, skulle tro de blir gratisresor då :D

Värm upp å filtrera å tuta å kör :confused: ....:tummenupp

Det skulle säkert gå, men usch vilket slabb, att stå och gegga med beggad frityrolja. :gnissla Men det finns ju många som gör så, och tom dimetylförestrar till RME själva. Det finns mycket om detta på nätet och yt.
 

KuntaKen

Ny medlem
Gick med
23 Oct 2006
Ort
Åstorp
Hoj
KTM 520/525 -02 KTM SX-F -07
Körde några timmar med Biltemaolja i min 748'a i väntan på annan olja från Motul...Då skar vevlagerna. Men o andra sidan, så kunde den ju rasat med en annan olja också, Duccarna rasar ju som spön i backen...:hihi
 

Jörgen Karlsson

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Mar 2006
Ort
...på taket
Hoj
HD Flattrack Sportster -93. S&S/Karling 124" short stroke. 2040cc, Baker 6-speed.. mm mm
Jag jobbade också på Scania för (ännu längre sedan). Scania hade (har?) ju ett system som byggde på att ojan först passerade en cykon som skiljde ut den tyngre partikelbemängda oljan och lät denna olja passera en centrifug som effektivt avlägsnade partiklarna. Nackdelen var att det inte var en fullflödsrening d.v.s om någon hällde ner en "näve grus" eller något pajade fanns det risk för att det passerade orenat. Systemet fungerade i praktiken alldeles utmärkt (om verkstaden skötte sig och rengjorde centrifugen) men var dyrt. Jag gjorde under flera år massor av tester med normala fullflödesfilter. Det är ju en balansgång mellan bl.a. reningsförmåga/storlek/livslängd. Massor av olika filterpapper/-areor testades, hundratals prover togs och analyserades. I slutändan vågade ingen ta beslutet att byta reningssystem då det äldre cyklon/centrifug systemet bedömdes vara en av anledningarna till Scania-motorernas långa livslängd.

/Ingvar

När jag var maskinist/chief så brukade jag alltid använda en plast- eller träbit till att rengöra cyklonfiltren, så att man inte repade den blanka invändiga ytan. Då fastnade inte sotkakan så mycket.

Sedan lärde jag mig av äldre kollegor att göra en insats genom att klippa till ett band av vanligt papper, så att insida mantlades av ett varv papper. Då var det ännu snabbare att rengöra cyklonfiltren. Bara att dra loss pappershylsan med sotet på.

/J

Körde några timmar med Biltemaolja i min 748'a i väntan på annan olja från Motul...Då skar vevlagerna. Men o andra sidan, så kunde den ju rasat med en annan olja också, Duccarna rasar ju som spön i backen...:hihi

Jag trodde att kamsläporna var den känsliga punkten smörjmässigt på duccar :va
 
Last edited:

Dr.Bike

Guest
1. Du avråder någon att följa tillverkarens serviceintervall.

Kan du förklara varför?

Det gör jag ju egentligen inte. Iaf inte i den mening du antyder. D.v.s att det skulle bli en försämring.
Vaddå? jo, om en fabrikant rekommenderar oljebyte var 3000 av rent politiska/marknadsföringsmässiga skäl (för att kunden kräver detta "för alla andra har ju det, och "kunden har alltid rätt fast kunden har fel") men att man upptäcker i verkliga verkligheten att detta inte funkar (ja detta ÄR en realitet) tycker DU då att man tjurskalligt ska stå fast vid en felaktig dogm?


2. Du avråder någon att följa tillverkarens utsedda olja.

Kan du förklara varför?

Detta gör jag inte heller, folk får köpa vad de vill, men jag säger att man lika gärna kan ta en annan.
En olja med samma eller nästan samma viskossitets-spann samt att de oxå givetvis är en helsyntetolja.
Än så länge finns inget som säger att LL oljor på något smörjtekniskt sätt skulle vara bättre.
Skillnaden består i att LL-olja har mer additiver som håller skiten svävande i oljan, mer tvättmedel, samt mer bättre antioxidanter.
Detta i stort, gör, att LL-oljan kan "leva längre" Men den smörjer inte bättre för det.



3. Du påstår att dagens motorer inte klarar av klimatomväxling.

Vad grundar du detta på?

Otaliga artiklar i ämnet. Otaliga verkliga maskinhaverier här uppe i norden.
Och det finns en tråd (med bilder) om detta även här på SH för den som vill läsa om det.


4. Du påstår att oljan endast klarar av 30.000km under optimala förhållande.

Vad grundar du den sträckan på?

Sträckan är givetvis ingen exakt sträcka. Om du följer MITT resonemang (som utgår från praktikaliteter) så inser du att en oljas livslängd är helt beroende på just driftsförhållandena, och att då påstå att man kan ha 3000 mil som serviceintervall från tillverkarens sida blir då en "modifierad sanning" från dennes sida, då det "ju för det mesta funkar" men helt uppenbart, inte i alla lägen.

Men! :) Man brukar ändå ha just 3000 mil som "normsträcka" för de bästa oljorna. Även detta framgår om du läser mina tidigare trådar.
Detta "normtal" betyder alltså (vilket de flesta förstår men tydligen inte alla) att man KAN, under optimala betingelser få ut just dessa 3000 mil.

Förändrar man betingelserna och hamnar i en miljö utanför t.ex tillverkarens tänkta användningsområde eller spec. (t.ex nordiskt klimat och många kortkörnigar) så pallar inte oljan att utföra sin uppgift.
Är detta mycket svårt att förstå?

När kartan och verkligheten inte längre stämmer överens är det bara dårar som fortfarande klamrar sig fast vid kartan (specen/fabriksrekommendationen)
Så kom igen nu, inse att verkligheten gäller.


Kan du förklara varför vi inte sätter en "Nordisk" serviceintervall om detta var ett problem?

Kanske för att man bommat detta driftsförhållande helt? (deras vintertester i Arjeplog har troligtvis inte visat på detta problem, för där startas bilen på morgonen och körs hela dagen, dessutom ligger inte tempen runt nollan, osv osv dvs massa skäl till att man iaf inte från start fick en nordisk intervall)
Kanske oxå en policyfråga att inte NU i efterhand ändra, av skäl jag sa inledningsvis. Dvs politiska och/eller försäljningsargument. Kanske oxå prestige...
Man kan allså inte backa. Detta vore att erkänna att man har en sämre kvalité i jmf med de konkurrenter som bibehåller detta intervall. Sort of.

Å allt detta är f.ö inget jag ensam påstår, utan det går att finna i olika artiklar lite varstans, men men jag ska sluta sammanställa "verkligheten" iom detta. Eftersom det man snappar upp och läser tydligen alltid måste dokumenteras, källhänvisas till, och även alltid förringas. Det här får bli mina sista oljeinlägg vad avser just sådant, på denna sida. Tack för mig.


Annars håller med dig i stort, för självfallet ska man kunna lita på vad tillverkaren säger. Och det är väl det som din skepsis till det jag skriver baserar sig på: Otryggheten som uppstår om man inte kan lita fullt ut på tillverkaren.
Men så otäck är verkligheten ibland. De är människor de med, och människor gör misstag. (även om de sedan gör allt för att dölja detta. minns mercedes styvnackade, men dödsdömda kamp att dölja A-klassens problem)

Men återigen: Precis som med kartan och verkligheten; När mamma och pappa har fel, dina egna erfarenheter skiljer sig från vad de sa, trots att de är auktoriteter i ditt liv, så måste du, kunna tänka själv, se verkligheten med dina egna ögon och därifrån nyorientera dig, och fatta ett EGET beslut baserat på vad DU vet, och ser.
Jag skiver inte att folk SKA göra si eller så, jag försöker (försökte) bara sammanställa fler variabler för folks egna beslutsfattande.
Som jag då tycker ska basera sig på kunskap. Oavsett om det gäller val av olja eller någon annan konsumentprodukt.


Tack för mig.
 
Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

Top