Hästar...

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Eftersom jag ridit själv hela livet så vet jag vad det innebär att sitta på hästryggen när folk i trafiken hittar på en massa dumheter för att göra livet surt för en.
Har nog bara mött hästar ett fåtal ggr med mc, på småvägar. Och har då stannat och ev. vid behov stängt av motorn.
Tuta, gasa, föra ett allmänt liv lr köra för nära är väl det dummaste man kan göra. Vilket ök som helst skulle ju bli skärrad om nått susade förbi fort och nära, allrahelst bakifrån.

Jag skulle inte rida med en nervig häst på en 90 väg.
Hade själv egen häst förut och vi var ute och red. Snyggt och prydligt på led längs med vägkanten. Så kommer en lastbil och dem pyser det ju, som bekant, om när de bromsar. En spattig häst bakom min häst kastar sig framåt och kränger därmed ut mig och min häst på vägen, vilket resulterade i att vi hamnade framför lastbilen. Inte så värst kul situation. Det var för väl att han hade saktat in rejält så han hann stanna så jag och min häst vart lite svarta och ömma på ena sidan bara, istället för platta..

Vad gäller skiten så lärde jag min häst att skita i dikena :D Det borde verkligen fler börja med. Ser tråkigt ut med hästskit på vägen och det är väl illa nog som det är med hästfolk som skitar ner och rider sönder på div. ställen där de inte hör hemma. (elljusspår m.m) :mattias

Usch va snusförnuftig man lät nu.. men så ligger d till iaf.. :rolleyes:

eightball

Attero Dominatus
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Suzuki GSXR 750 -00
Jag har oxå häst...eller rättare sagt min flickvän. Har oxå fört den diskutionen om att dom inte ska vara på vägarna och hon håller med om det, men ibland så måste man korsa vägen eller gå en bit på den för att komma till skogen , därmed är inte sagt att man ska rida på cykelbanor och i bostadsområden för att komma till skogen. Våran kuse är nu tränad på allt från sporthoj till H-D men för den skull ska man inte ta något förgivet, som sagts tidigare är den ett bytes djur och där med ett flyktdjur som flyr först och tänker sen. Hästen kanske inte blir rädd för mc'n utan "ser" en sabeltandad tiger i busken och tar ett skutt åt sidan ut i vägen. Hästar kan gå förbi samma sten 9 gånger men den 10'de så har den fått för sig att det är farligt och tar till flykten eller studsar i sidled, och nej hästar är inte smarta men med sina 600-700 kg så kan dom döda en på en halvmiss utan att det är meningen så man ska hålla ett avstånd till den när man passerar. Ni som drar ner på gasen och INTE tutar och lever f-n :bow , till er andra :fatta! :whip . Nästa gång kanske det är er (blivande) tjej eller bekant som sitter där uppe på polleryggen.

SimmPsi

Klysmafili e Najs!
Gick med
3 Apr 2003
Hoj
Aprilia RSV Mille -02
Jo helt klart håller man sig lugn när det kommer en häst... :)
Det är ju LIVSFARLIGT!!!! :skrämd Hästar är ju då inte nått jag litar på, :rolleyes: när jag o brorsan var riktigt små så var vi till nått ställe där det fanns pollar o givetvis så ville ju jag o brorsan klappa en häst o vi fråga om vi fick..självklart fick vi det o hästarna var ju självklart HELT ofarliga,
så vi gick dit med skötarn för att klappa pollen. Gick skit bra tills den fyrbenta grejen sparka iväg min brorsa... :4skrika

Visserligen var det inte hårt men räckte gott o väl till att ändra min uppfattning om hästar är pålitliga lr ej. så jag har lite hästfobi.. :(

Dom ända hästar jag litar på hoppar runt i min lilla Suzuki! :rock

Henken

Guest
stavgren skrev:
Själv försöker jag alltid köra så lugnt som möjligt förbi alla djur (förutom rådjur o älgar då...).

Att jag sen tycker att hästar har väldigt lite på vägen att göra är en annan sak :rolleyes:

Jag körde förbi 3 älgar i 160 med min lilla bil, såg bara nåt på vägen, väjde över till andra körfältet och såg de tre "små" liven skutta vidare i ögonvrån....Höll krampaktigt i ratten efter det.

Mcbrud

Guest
Det där med at vi ryttare kan hoppa över bommarna är inte alltid ett alternativ. Säg att bommen är lite mer än en meter, har man då en liten ponny med inte så stor hoppkapacitet så går det ju inte så bra som ni kanske förstår. Har iofs hoppat över ett antal bommar, men då har underlaget varit bra och hästen varit rätt stor!

Man SKA som hästägare ALLTID stanna och putta hästens pluttar åt sidan. Orkar man inte det så är det ingen idé att man ens har häst. Att lära hästen att bajsa i diket är ju ett bra alternativ, har försökt att göra det på alla kusar jag har tränat lr tagit hand om.

Skönt att höra att det är ingen som är en idiot när dom möter pollar. Hade en ridlärare en gång i tiden som fick ett ryck på en bilist som körde i full fart förbi hela gruppen när vi var ute och red. Hon satte efter bilen i full galopp och fick tillslut bilisten att stanna. Det var inga fina ord han fick höra precis....

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Har varit med om en olycka mellan bil och häst, jag var inte vållande men fick bestämt pröjsa allt själv. Stängde t.om av motorn och stod helt still på en mötesplats då det övergödda aset fick för sig att kuka ur och sparka in hela jävla fronten på bilen, att det satt en tioåring på detta presumtiva mordredskap gjorde inte läget annorlunda.
Bilen var nystylad och nylackad samt ute på premiärturen som varade 1,5km,,,, :gråta

Det där med att hästar aldrig kan vara vållande till en olycka är en uråldrig lag från den tiden hästar behövdes i jordbruket och verkligen gjorde nytta. Numera är dessa odjur en leksak för kapitalisternas avkommor och bör ha trafikförsäkringskrav som vilket annat fordon som helst. Det bästa vore att förbjuda dessa opålitliga vidunder från att vistas på allmän väg.

Henken

Guest
"Dom är inte kloka dem där hästarna" :fakta
Stora som hus & elaka som en hel hjord småjävlar på crack.

Mcbrud

Guest
Så alla hästägare skall alltså förrutom den skyhöga hästföräkringen betala en trafikförsäkring för att dem tvingas rida på vägarna eftersom de blockerar de ridvägar som är "säkra"?!! Det måste jag säga att jag tycker är idiotiskt...

MXM

Ny medlem
Gick med
19 Apr 2003
Hoj
yamma
Mcbrud skrev:
Så alla hästägare skall alltså förrutom den skyhöga hästföräkringen betala en trafikförsäkring för att dem tvingas rida på vägarna eftersom de blockerar de ridvägar som är "säkra"?!! Det måste jag säga att jag tycker är idiotiskt...

jag håller med dig.. Det e samma sak när jag ska ta hojen till crossbanan.. måste jag ha trafikförsäkring bara för att det ligger vägar som jag måste köra på tills jag kommer till den säkra banan.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
Mcbrud skrev:

Inte lika idiotiskt som att dessa djur aldrig kan bli vållande för en olycka.

Snabbe_jag

Kalla på Åsa!!!
Gick med
6 Mar 2003
I ett gult hus med blå dörr någonstans i Tollarp
Hoj
Lilltösens depåstöd!!!
Mcbrud skrev:

Visst det är det kanske men varför ska oskyldiga drabbas av en "tokig" häst.
Så är det med det mesta annars man får försäkra det, visst ni har försäkring på djuret veterinärsförsäkring då, men sticker min hund som jag har försäkrad och blir påkörd får jag stå för det som uppstår på bilen ur egen ficka, men inte en hästägare för det hänger kvar sedan länge att bönder får göra som de vill.

Obs inte att de som har häst idag måste vara lantbrukare utan att det är en förlegad regel...

Gula faran

Liten men snabb
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
zxr400
Eftersom jag rider själv så saktar jag ner jättemkt om man ska förbi ngn häst, även den coolast häst kan bli rätt för princip ingenting.
Visst tycker många att man inte behöver rida på vägen, men ibland måste man korsa vägen eller gå en viss bit ex för komma till ridhus, paddocken eller annat.
Mitt intrycka är att de flesta mc cyklister saktar ner däremot är det värre med bilar....

glad påsk

sgtpepper

Delivering excellence since 1974
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Triumph S3 -02, Honda XR650R -02
John Holmes skrev:
Har varit med om en olycka mellan bil och häst, jag var inte vållande men fick bestämt pröjsa allt själv. Stängde t.om av motorn och stod helt still på en mötesplats då det övergödda aset fick för sig att kuka ur och sparka in hela jävla fronten på bilen, att det satt en tioåring på detta presumtiva mordredskap gjorde inte läget annorlunda.
Bilen var nystylad och nylackad samt ute på premiärturen som varade 1,5km,,,, :gråta

Det där med att hästar aldrig kan vara vållande till en olycka är en uråldrig lag från den tiden hästar behövdes i jordbruket och verkligen gjorde nytta. Numera är dessa odjur en leksak för kapitalisternas avkommor och bör ha trafikförsäkringskrav som vilket annat fordon som helst. Det bästa vore att förbjuda dessa opålitliga vidunder från att vistas på allmän väg.
Det där låter ganska likt en viss riksdagskvinnas motion om "stora" motorcyklar och då blev det ett jävla liv här på SH.. Skulle en anti-hästmotion med ovanstående innebörd skrivas så antar jag att folket på sporthäst.com skulle yla lika mycket. :D

Både hojar och hästar är mestadels leksaker/hobbyfordon. Jag tycker att båda bör få existera då de skänker dess ägare stor glädje, men visst bör lagen om hästar och olyckor ses över.

Ert svensklärarert
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Spritt ny
sgtpepper skrev:
Det där låter ganska likt en viss riksdagskvinnas motion om "stora" motorcyklar och då blev det ett jävla liv här på SH.. Skulle en anti-hästmotion med ovanstående innebörd skrivas så antar jag att folket på sporthäst.com skulle yla lika mycket. :D

Både hojar och hästar är mestadels leksaker/hobbyfordon. Jag tycker att båda bör få existera då de skänker dess ägare stor glädje, men visst bör lagen om hästar och olyckor ses över.

Folket på Sporthast.com får yla hur mycket dom vill, det är ju idiotiskt att man kan få bilen insparkad av 600 kilo häst och sedan glatt få betala hela kalaset själv.
Tur som fan så klarade sig missfostret från skador annars hade man väl suttit och betalat än idag.

UltraMarine

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Inga märkvärdiga saker
Man kan ju se det så här: - ingen bullrande ful bil - ingen elak häst...

Jag gillar hästar trots att jag skyfflat deras skit, blivit lyft , biten, nypt, trampad, knuffad och neddräglad av dom... för att inte glömma: totalt ignorerad av dom...
Mitt nästa projekt blir att ta körkort för häst så fort jag hittat nån att övningsköra på...

Getingen

Dont Panic
Gick med
14 Apr 2003
Hoj
2016 Yamaha MT-07
Självklart sakta ner frikoppla eller TOM stänga av motorn och rulla förbi fantygen på grusvägen upp till farsan där dom rider i ett. så mycket att kommunen och vägverket inte asfalterade vägen p.g.a protester från hästägare i området! "Det skadar hästens hovar"

Hästägare fråga: vad ska hästar med ryttare ut på allmäna vägar, landsväg som små väg och göra vid ett bonn landskap som bara bjuder på ängar och skog?

En annan sak värt att nämna skulle kunna vara denna otroliga laglydigheten som helt plötsligt verkar uppstå när det ska ridas, lika korkad som övergångs ställen "jag har rätten på min sida och om det händer nåt är det förarens fel" hur vore det att titta en gång extra och möjligen se att föraren letar mobil telefon, med det menar jag är det verkligen så säkert att ge sig ut med en häst på trafikerad väg som är ostabil bara för att man "får och har rätt" med det?

Jätte roligt att folk rider absolut inget ont om hästar, min tjej rider (kommer väl halshugga mig om hon ser detta) men hjärnan ska inte bara funka på motorfordons förare.

Jacke

snaart 18
Gick med
21 Mar 2003
Hoj
125cc
brukar titt som tätt möta hästar i skogen då ja körde cross... bara å stänga av motorn å stanna vid sidan av stigen så gick det bra. att jag satt ner foten i diket en å annan gång e en annan sak :rolleyes: hur hårt springer en häst?

Nyheter
EICMA 2024: Ducati

Som väntat släppte de itali...

Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln