Two stroke man
Gudomlig sporthojare
Sniglom påminde mig om de här graferna.
Det är alltså vridmomentet på drivhjulen för varje växel, där vridmomentet är som högst är såklart även accelerationen som högst så vi ser två saker tydligt.
- Desto lägre växel desto högre är vridmomentet på drivhjulen.
- Kurvorna är inte högst på slutet som effektkurvorna, utan de är högst på mitten precis som motorns momentkurva ser ut.
För att erhålla god acceleration vill vi lite förenklat alltså ha så låg växel som möjligt utan att vi övervarvar motorn.
Det är alltså vridmomentet på drivhjulen för varje växel, där vridmomentet är som högst är såklart även accelerationen som högst så vi ser två saker tydligt.
- Desto lägre växel desto högre är vridmomentet på drivhjulen.
- Kurvorna är inte högst på slutet som effektkurvorna, utan de är högst på mitten precis som motorns momentkurva ser ut.
För att erhålla god acceleration vill vi lite förenklat alltså ha så låg växel som möjligt utan att vi övervarvar motorn.