Utveckla gärna.I det fallet kan maximalt vridmoment på drivhjulet inte betyda maximal acceleration.
Utveckla gärna.I det fallet kan maximalt vridmoment på drivhjulet inte betyda maximal acceleration.
Ett tillspetsat exempel:
View attachment 473041
Vid vilket motorvarvtal har du högst vridmoment på drivhjulet?
Och svaret är? Tidigare har du skrivit:Frågan är besvarad flera gånger nu särskilt om vi behåller villkoret att du inte får byta växel.
Det är exakt det som är grejen, maximalt vrid på hjulen hamnar kring 2500rpm i ditt tillspetsade exempel (pedagogiskt bra exempel!). Det är också här du får högst acceleration om du drar igenom en fix växel, inte vid effekttoppen kring 6000rpm.
Vi bortser nu ifrån luftmotstånd, stegrande hojar osv och fokuserar på begreppen vrid och effekt.
Värdelöst vetande... ?
Du har helt rätt i din villfarelse. Ska du ha maximal acceleration så skall du ligga inom det område där motorn har max effekt.Och svaret är? Tidigare har du skrivit:
Har man en steglös växellåda och vill maximera accelerationen så ska den växla så att motorn hela tiden ligger på max effekt, INTE max vridmoment.
Samtidigt hävdar du att max vrid på motorn ger max vrid på hjulen och att max vrid på hjulen ger max acceleration. Varför ska då en steglös växellåda ligga på max effekt och inte på max vrid? Det är oförenligt.
Sen skrevs precis detta:
Själv lever jag i villfarelsen(?) att man vill ha max effekt från motorn för att få maximal acceleration. Där är vridmomentstoppen helt ointressant.
Visst. Men det innebär att du helt bortser från möjligheten att växla ner från 4:ans växel till 1:ans växel vilket skulle resultera i ett högre moment på bakhjulet pga annan utväxling och därmed ännu högre acceleration.Det är exakt det som är grejen, maximalt vrid på hjulen hamnar kring 2500rpm i ditt tillspetsade exempel (pedagogiskt bra exempel!). Det är också här du får högst acceleration om du drar igenom en fix växel, inte vid effekttoppen kring 6000rpm.
Vi bortser nu ifrån luftmotstånd, stegrande hojar osv och fokuserar på begreppen vrid och effekt.
Värdelöst vetande... ?
Och svaret är? Tidigare har du skrivit:
Har man en steglös växellåda och vill maximera accelerationen så ska den växla så att motorn hela tiden ligger på max effekt, INTE max vridmoment.
Samtidigt hävdar du att max vrid på motorn ger max vrid på hjulen och att max vrid på hjulen ger max acceleration. Varför ska då en steglös växellåda ligga på max effekt och inte på max vrid? Det är oförenligt.
Sen skrevs precis detta:
Själv lever jag i villfarelsen(?) att man vill ha max effekt från motorn för att få maximal acceleration. Där är vridmomentstoppen helt ointressant.
Polletten har trillat ner, tack.Du har helt rätt i din villfarelse. Ska du ha maximal acceleration så skall du ligga inom det område där motorn har max effekt.
För att så snabbt som möjligt komma upp i önskad hastighet (accelerera så fort som möjligt) så innebär det ju att du skall tillföra en viss mängd rörelseenergi så fort som möjligt. Sättet man gör det är att tillföra så hög effekt som möjligt.
Det är förvisso helt korrekt att högst momentan acceleration på en given växel fås vid max vrid på motorn men man får inte bortse att du har fler än en växel på en motorcykel.
Om du istället för att ligga på den växeln växlar ner så att motorn hamnar nära effekttoppen så gör den högre utväxlingen att du får ännu större moment på bakhjulet och därmed snabbare acceleration.
Dvs även om du för en given växel har max acceleration vid max vrid så ändrar det inte det förhållandet att vid varje given hastighet så har du snabbast acceleration på den växel som lägger motorn kring effekttoppen.
Säg att du har hastigheten 50 km/h. och en motor som ger max vrid vid 2500 varv och max effekt vid 6000 varv. Om du då kan välja att ligga på 4 ans växel med 2500 varv eller 1 ans växel vid 6000 varv så kommer du att accelerera snabbast om du väljer 1:an där du har max effekt.
Om du istället prompt skall ligga på 4:ans växel för din acceleration så kommer accelerationen att vara maximal mätt i m/s2 vid 50 km/h som är momentmax. Men det är fortfarande lägre acceleration än om du istället valt 1:ans växel.
Har du lust att utveckla?Den tomten som sa att mager bränsleblandning ger svalare motor, vilket Dirty Garage Guy (the Workshop) också fick reda ut ?
Det stämmer nog i stort sett. Har du underskott av bränsle så kommer det att vara mindre som förbränns och därmed mindre energi som avges. Det blir dock en viss offsett på det också eftersom bränsle som förångas har en helt annan värmekapacitet än luft. En viss mängd energi värmer upp luft ett visst antal grader men det går åt mer energi för att värma upp samma volym av bränsledimma lika mycket.Har du lust att utveckla?
Det var några år sedan jag såg det avsnittet, men jag vill minnas att han förklarade det som att temperaturen successivt ökade när man tunnade ut blandningen tills det nådde en punkt när temperaturen minskade igen.
När jag lyssnade på det tyckte jag det lät resonabelt.
1. Fetare blandning blir svalt i och med att luft som kunde förbränts byts ut mot oförbränt bränsle som kyler.
2. Stökiometrisk blandning blir varmare eftersom allt bränsle och luft förbränns.
3. Väldigt tunn blandning blir svalare igen, eftersom det finns allt mindre bränsle att förbränna.
Har jag gjort någon tankevurpa här?
Det är jag övertygad om, skulle man plotta en värmekurva skulle den troligen stiga snabbt när man går från fett till stökiometriskt och sedan sjunka signifikant långsammare när man fortsätter tunna ut med mer luft.Det stämmer nog i stort sett. Har du underskott av bränsle så kommer det att vara mindre som förbränns och därmed mindre energi som avges. Det blir dock en viss offsett på det också eftersom bränsle som förångas har en helt annan värmekapacitet än luft. En viss mängd energi värmer upp luft ett visst antal grader men det går åt mer energi för att värma upp samma volym av bränsledimma lika mycket.
När du ändå håller på lägg ner vridmomentet och visa istället drivkraften på bakhjulet, dvs dividera vridmomentet med däckradien. Redigerat: Detta fanns i inlägg #23, tack iceice !Sniglom: Har du möjlighet att skapa en, effekt som funktion av hastighetsgraf, med alla växlar inlagda?
Jag tror att den blir lättare att tolka än, vridmoment som funktion av hastighet.
Jag tror att det du efterfrågar finns i inlägg #23.När du ändå håller på lägg ner vridmomentet och visa istället drivkraften på bakhjulet, dvs dividera vridmomentet med däckradien.
Japp, redan tänkt på det som du såg Däckstorlek är lika mycket utväxling som drevning eller växellåda, så det är absolut en viktig del av kalkylen.När du ändå håller på lägg ner vridmomentet och visa istället drivkraften på bakhjulet, dvs dividera vridmomentet med däckradien. Redigerat: Detta fanns i inlägg #23, tack iceice !
Det låter som vettiga resonemang tycker jag och personligen tror jag att det stämmer hyfsat med verkligheten. Dessutom är det ju så att när man går till en viss nivå på mager blandning så blir det för magert för att man ska kuna få fullständig förbränning då blandningen blir för utspädd och då blir det nog först betydligt svalare för att sedan ge upp helt.Det är jag övertygad om, skulle man plotta en värmekurva skulle den troligen stiga snabbt när man går från fett till stökiometriskt och sedan sjunka signifikant långsammare när man fortsätter tunna ut med mer luft.
Jag ser en tankevurpa i mitt eget resonemang när jag skrev ovanstående. I exempel 3 så skriver jag "eftersom det finns allt mindre bränsle att förbränna." Rimligen ska det vara samma mängd bränsle som förbränns i alla tre exempel, så att ungefär samma effekt kan produceras. Så det hade varit bättre uttryckt med "eftersom det finns allt mer oförbränd luft som kyler".
Så jämförelsen bör utgå från stökiometrisk dellast där spjället på motorn inte är fullt öppet.
1. Stökiometriskt är varmt, för all bensin och luft förbränns, ingen kylande effekt inuti cylindern.
2. Tillsätt mer bensin och öka spjällöppningen marginellt för att ta in samma mängd luft som i 1. Den oförbrända bensinen kyler cylindern.
3. Öka spjällöppningen men behåll samma mängd bensin som i 1. Den extra luften som inte användas till förbränning kyler cylindern. (Om än svagt mycket svagare än bensin).
Är den tredje grafen i inlägg #20 det du söker?Sniglom: Har du möjlighet att skapa en, effekt som funktion av hastighetsgraf, med alla växlar inlagda?
Jag tror att den blir lättare att tolka än, vridmoment som funktion av hastighet.
Man kan ta ett ännu mer påtagligt exempel.Polletten har trillat ner, tack.
Skulle vara intressant att få förklaring på varför denna gamla chopper på 70hk accelererar snabbare än plastraketen på 180hk (utan att jag för den skull vill ge mig in i diskussionen on vrid vs effekt då jag fortfarande har svårt för detta).
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|